UglyFarang Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 5 timmar sedan, skrev Marlon: Och inte direkt lägre heller då MKDL regeringen fegade ur och inte höjde brytpunkten för statlig skatt eller sänkte skatten på ISK Höjdes inte brytpunkten pga inflationen tidigare i år eller har jag missuppfattat det? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 (ändrad) 28 minuter sedan, skrev UglyFarang: Höjdes inte brytpunkten pga inflationen tidigare i år eller har jag missuppfattat det? Nix, uppräkningen (KPI+ 2 procentenheter) av skiktgränsen för statlig inkomstskatt pausades för 2024. Dock räknas bidrag och dylikt upp, är kanske det du tänker på? Ändrades December 27, 2023 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 (ändrad) Det handlade om detta Företag och föreningar ska betala preliminärskatt i förskott varje månad under beskattningsåret. Det gäller även dig som har en enskild firma eller är delägare i ett handelsbolag. För att du ska betala så rätt skatt som möjligt under beskattningsåret är det viktigt att du lämnar uppgifter till Skatteverket om verksamhetens uppskattade resultat. Det gör du i en preliminär inkomstdeklaration. Om du har betalat in för mycket preliminärskatt under beskattningsåret får du tillbaka pengar och om du har betalat för lite behöver du betala in ytterligare pengar. I december får man ett beslut från Skatteverket som ofta grundar sig på förra årets inkomster. Men det är enkelt att ändra upp eller ner när som helst under året. Ändrades December 27, 2023 av Kenneth4618 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 1 timme sedan, skrev Marlon: Nix, uppräkningen (KPI+ 2 procentenheter) av skiktgränsen för statlig inkomstskatt pausades för 2024. Dock räknas bidrag och dylikt upp, är kanske det du tänker på? 2022 var det 46 200:- och i år 51 200:- enligt denna artikel. https://ekonomibiten.se/brytpunkten-for-statlig-skatt-2023/ 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 (ändrad) 13 minuter sedan, skrev UglyFarang: 2022 var det 46 200:- och i år 51 200:- enligt denna artikel. https://ekonomibiten.se/brytpunkten-for-statlig-skatt-2023/ Jag menar mellan 2023 och 2024. Skiktgräns för statlig skatt är 598500 för 2023 och kommer vara 598500 för 2024 https://www.regeringen.se/contentassets/9964df6c6ccb4d1fa4b7b9d326b727b3/pausad-upprakning-av-skiktgransen-for-statlig-inkomstskatt-for-beskattningsaret-2024.pdf Ändrades December 27, 2023 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 27, 2023 Dela Inlagd December 27, 2023 35 minuter sedan, skrev Marlon: Jag menar mellan 2023 och 2024. Skiktgräns för statlig skatt är 598500 för 2023 och kommer vara 598500 för 2024 https://www.regeringen.se/contentassets/9964df6c6ccb4d1fa4b7b9d326b727b3/pausad-upprakning-av-skiktgransen-for-statlig-inkomstskatt-for-beskattningsaret-2024.pdf Det känns ok för mej, med tanke på det ekonomiska läget i landet så kanske dessa pengar behövs någon annanstans, jag tar ut lägre lön mot att få det som pension istället, löneväxling eller skatteväxling kallade Klas-Göran det. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 Kört hem till Rayong från Phon. 18 grader när vi åkte och 34 grader i skuggan när vi kom fram ! 3 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 13 timmar sedan, skrev Marlon: Jag menar mellan 2023 och 2024. Skiktgräns för statlig skatt är 598500 för 2023 och kommer vara 598500 för 2024 https://www.regeringen.se/contentassets/9964df6c6ccb4d1fa4b7b9d326b727b3/pausad-upprakning-av-skiktgransen-for-statlig-inkomstskatt-for-beskattningsaret-2024.pdf Tur man inte kommer upp i dessa hiskeliga summor!😆 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Kenneth4618 Inlagd December 28, 2023 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd December 28, 2023 Packat upp och tvättat med mera efter resan till Mallis över julen Frukost i loungen Blev Luftwaffe denna gång via Munchen på nedresan Hotellet som låg på strandpromenaden där vi fick ett dubbelrum 😉som hade två balkongen med en härlig utsikt. och vaknade till denna utsikt Gott om plats, välfylld minibar och kaffe och te 31 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Kenneth4618 Inlagd December 28, 2023 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd December 28, 2023 Palma är en jäkligt trevlig stad med gångavstånd till det mesta. Två fina saluhallar där man kan gå omkring och dräggla över alla gosaker 😋 https://www.mercatolivar.com/en/home/ och https://www.mercatdesantacatalina.com/en/ 24 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Kenneth4618 Inlagd December 28, 2023 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd December 28, 2023 (ändrad) Mycket och god mat blev det, bland annat på Hard Rock Cafe Grymt goda spjäll Ändrades December 28, 2023 av Kenneth4618 30 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 4 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Mycket och god mat blev det, bland annat på Hard Rock Cafe Livet e mat, i alla fall om man är från Thailand, ok Sverige åxå!😄 2 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Kenneth4618 Inlagd December 28, 2023 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd December 28, 2023 Chaffisen kom i tid och körde oss till Aeroporto Loungen i C piren var grymt stor, alla lounger på Arlanda skulle nog få plats där inne 😉 Och inte behövde man bre sina mackor själv, det fanns ett stort utbud på färdiga med olika pålägg. Frankrike Mellanlanda i Frankfurt och tog en wurst till mellanmål Hemma enligt tidtabell 23 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 5 timmar sedan, skrev audirs2: Tur man inte kommer upp i dessa hiskeliga summor!😆 Jag ska ge ett tips. öka priset tills du har arbete 5 dagar i veckan, 8 timmar per dag. Allt över det är för lågt pris. Men eftersom du surfar här 30 timmar i veckan så misstänker jag att du ligger lite högt redan. 3 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 5 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Chaffisen kom i tid och körde oss till Aeroporto Loungen i C piren var grymt stor, alla lounger på Arlanda skulle nog få plats där inne 😉 Och inte behövde man bre sina mackor själv, det fanns ett stort utbud på färdiga med olika pålägg. Frankrike Mellanlanda i Frankfurt och tog en wurst till mellanmål Hemma enligt tidtabell 😏 Vafalls!!!!! Fyger övferkalssen i boskapsklass???😇 En kompis hade vart på Arlanda i helgen och han såg tre vita och resten var från icke ishokkjeland! 2 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 28, 2023 Dela Inlagd December 28, 2023 8 timmar sedan, skrev audirs2: Tur man inte kommer upp i dessa hiskeliga summor!😆 Det är inte i månaden, det är för hela året så svetsmäster slår nog detta. 2 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 30, 2023 Dela Inlagd December 30, 2023 (ändrad) Jag har tillbringat den vackra dagen i skogen och roat mej med att välta träd för att få utlopp för min frustration eller kanske ilska, normalt så kommer städerskan vid 8:30 på lördagen men idag så kom hon 7:30 garanterat för att snoka! Förra helgen så ställde barnbarnens farmor upp och hjälpte mej med att rodda inför julfirandet, jag hade lovat att hålla med 4 grisrövar och diverse köttbullar och lite annat och i sambons frånvaro så ställde farmor upp och hon har ingen egen bil så jag hämtade henne efter jobbet på fredagen så fick hon låna ett gästrum över julhelgen och nog fan så skulle städkärringen komma och snoka i morse! Fan ta vissa nyfikna thaikärringar! Ändrades December 30, 2023 av UglyFarang 2 7 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd December 30, 2023 Dela Inlagd December 30, 2023 On 2023-12-28 at 03:58, skrev UglyFarang: Det känns ok för mej, med tanke på det ekonomiska läget i landet så kanske dessa pengar behövs någon annanstans, jag tar ut lägre lön mot att få det som pension istället, löneväxling eller skatteväxling kallade Klas-Göran det. Jo de är klart att det känns ok om man inte själv drabbas av 50 % skatt på varje krona man får i löneförhöjning. 2 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 31, 2023 Dela Inlagd December 31, 2023 (ändrad) Gjorde en uträkning Fastställd förvärvsinkomst förra året minus vad vad jag fick betala i skatt. 26% i skatt blev resultatet, det kan jag stå ut med 🙂 Ändrades December 31, 2023 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 31, 2023 Dela Inlagd December 31, 2023 (ändrad) 18 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Gjorde en uträkning Fastställd förvärvsinkomst förra året minus vad vad jag fick betala i skatt. 26% i skatt blev resultatet, det kan jag stå ut med 🙂 Ungefär samma här. 27% blev det i år när jag drog ner lite till 80% under april-oktober och helt utan lön/pension nov-dec Förra året skattade jag drygt 32% eftersom jag arbetade 100% och kom upp i statlig skatt Ändrades December 31, 2023 av Tallviking 2 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 31, 2023 Dela Inlagd December 31, 2023 2 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Gjorde en uträkning Fastställd förvärvsinkomst förra året minus vad vad jag fick betala i skatt. 26% i skatt blev resultatet, det kan jag stå ut med 🙂 Du tog inte med arbetsgivaravgift, moms och punktskatter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 31, 2023 Dela Inlagd December 31, 2023 Vad har ni gjort idag?? Varför inte ändra namnet till ``Min skatt´´? 1 4 Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd December 31, 2023 Dela Inlagd December 31, 2023 17 timmar sedan, skrev Mankan: Jo de är klart att det känns ok om man inte själv drabbas av 50 % skatt på varje krona man får i löneförhöjning. Visst drabbas jag, jag har redan lagt över lön till extra pensionsinbetalningar och all övertid jag gör och det är mycket skattar jag åt he för mycket för. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Januari 1, 2024 Dela Inlagd Januari 1, 2024 Vaknar upp i huset i buriram härligt. Nu kan semestern börja 9 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 3, 2024 Dela Inlagd Januari 3, 2024 (ändrad) Lagat stenskott Försäkringen betalar, men några skattekronor blir det till välfärden 🙂 Ändrades Januari 3, 2024 av Kenneth4618 9 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu