Jump to content
IGNORERAD

Vad har ni gjort idag?

Kötthandlarn

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev mrsurin:

Köpt ny säng och garderob till gästrummet. De förra höll i 5 år, thaikvalitet.

20231108_154953.jpg

20231108_155014.jpg

20231108_155038.jpg

Ja, man får köpa nytt vart 5 år, typ.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

När det gäller madrasser till sängen ska man inte snåla.

Köpte nog de dyraste de hade på Index i Udon 2009 när huset var nybyggt. De är fortfarande helt underbara att sova i 🙂

001.thumb.JPG.79b6fb11c20ec504734853d8e093d219.JPG

006.thumb.JPG.c30779a3a3d5b84703c0a80383429d4b.JPG

jag älskar ”bondemadrasseerna” stoppade med nått naturmaterial i från fälten.

stenhårda som att ligga på golvet typ

😃

enis

• Ge karma 4
  • Haha 7

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

Varit till 3BB och beställt indragning av fiber till huset

Visade sig att närmsta plats att dra från är ca en kilometer bort och vårt hus ligger ca 100 meter från soien dessutom bakom 2 andra hus/byggnader

Hela indragningen kostade ingenting och jag tecknade abonnemang på 300/300 (lägsta som går att beställa) som kostade 499 baht per månad och eftersom jag betalade hela bindningstiden på 12 månader direkt fick jag 8% rabatt (minimum var att betala 6 månader vid tecknandet)

Så totalkostnad för indragning, router och abonnemang i ett år blev lite drygt 1800 kr

Kan jämföras med vårt nya hus vi köpt i Skåne vi ska flytta till nästa år som inte hade fiber indraget.

Fiber finns färdig i gatan precis framför huset och dragning in till husväggen på tomten är ca 10 meter

Kommunens bolag ska ha 26000 kr för att göra själva inkopplingen ute i gatan och då måste jag innan det själv eller inhyrd firma gräva rör från gatan in över tomten, borra hål i väggen och dra rör hela vägen inne i huset till den plats jag vill ha fiberkonvertern.

Det enda kommunens firma gör för de 26000 kronorna är att lägga fiberröret och blåsa in fibern samt sätta upp fiberkonvertern.

Sedan måste jag teckna abonnemang men någon fiberoperatör för minst 400 kr/månad samt själv skaffa en router.

Frågade hur lång tid det tar för dom att dra in och dom frågade då om jag vill dom ska göra det imorgon eller i övermorgon. I Sverige kan det ta månader upp till ett år

I det huset i Sverige blir det inte helt oväntat någon fiber utan det blir 5G-bredband för ca 500 kr/månad obegränsad surf i samma hastighet jag skulle fått via fibern och ingen indragningskostnad samt router ingår.....

Strax efter vi lämnat 3BB ringde dom och frågade om det var OK att komma tidigare imorgon än uppgjort 15-18 och det tyckte vi var helt OK

på vårat lantställe lär de gått back

1 km genom naturreservat för tre stycken fastigheter

kostnad under 20 000 per fastighet 

enis

• Ge karma 3

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Enis:

på vårat lantställe lär de gått back

1 km genom naturreservat för tre stycken fastigheter

kostnad under 20 000 per fastighet 

enis

Kommunens pris närmar sig brott mot ockerlagen......

• Ge karma 3

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Enis:

jag älskar ”bondemadrasseerna” stoppade med nått naturmaterial i från fälten.

stenhårda som att ligga på golvet typ

😃

enis

tror att det är kokosfiber.. fantastiskt obekvämt..🤣

• Ge karma 1
  • Haha 3
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

När det gäller madrasser till sängen ska man inte snåla.

Köpte nog de dyraste de hade på Index i Udon 2009 när huset var nybyggt. De är fortfarande helt underbara att sova i 🙂

001.thumb.JPG.79b6fb11c20ec504734853d8e093d219.JPG

006.thumb.JPG.c30779a3a3d5b84703c0a80383429d4b.JPG

Kanske beror på sällskapet??

• Ge karma 1
  • Haha 4

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tallviking:

Varit till 3BB och beställt indragning av fiber till huset

Visade sig att närmsta plats att dra från är ca en kilometer bort och vårt hus ligger ca 100 meter från soien dessutom bakom 2 andra hus/byggnader

Hela indragningen kostade ingenting och jag tecknade abonnemang på 300/300 (lägsta som går att beställa) som kostade 499 baht per månad och eftersom jag betalade hela bindningstiden på 12 månader direkt fick jag 8% rabatt (minimum var att betala 6 månader vid tecknandet)

Så totalkostnad för indragning, router och abonnemang i ett år blev lite drygt 1800 kr

Kan jämföras med vårt nya hus vi köpt i Skåne vi ska flytta till nästa år som inte hade fiber indraget.

Fiber finns färdig i gatan precis framför huset och dragning in till husväggen på tomten är ca 10 meter

Kommunens bolag ska ha 26000 kr för att göra själva inkopplingen ute i gatan och då måste jag innan det själv eller inhyrd firma gräva rör från gatan in över tomten, borra hål i väggen och dra rör hela vägen inne i huset till den plats jag vill ha fiberkonvertern.

Det enda kommunens firma gör för de 26000 kronorna är att lägga fiberröret och blåsa in fibern samt sätta upp fiberkonvertern.

Sedan måste jag teckna abonnemang men någon fiberoperatör för minst 400 kr/månad samt själv skaffa en router.

Frågade hur lång tid det tar för dom att dra in och dom frågade då om jag vill dom ska göra det imorgon eller i övermorgon. I Sverige kan det ta månader upp till ett år

I det huset i Sverige blir det inte helt oväntat någon fiber utan det blir 5G-bredband för ca 500 kr/månad obegränsad surf i samma hastighet jag skulle fått via fibern och ingen indragningskostnad samt router ingår.....

Strax efter vi lämnat 3BB ringde dom och frågade om det var OK att komma tidigare imorgon än uppgjort 15-18 och det tyckte vi var helt OK

Inkopplat och klart redan kl 12 idag dagen efter vi beställde fiberindragningen

Supernöjd med service och snabbhet av leverantören 3BB

bild.png.c3e381da6ad83edc980a00b935100337.png

• Ge karma 9

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Klurat med information från thaibank, men blir inte klokare.

Är det nån här som har Krung Thai Bank och kan förklara det gulmarkerade nedan? Vad är det för summa? På kontot kan man ju se att det är 33 satang vid tillfället, så vad är detta?
Vid översättning blir det "Återstående belopp 474 280.00 baht", men har ingen aning om vad det syftar på. Är det insatta pengar under tid. Prat med banken och andra thaiare var lite goddag yxskaft...

Så nån som vet vad det är? Och då med betoning på VET.

image.png.3f1b8637f5e91c6a9a6b15c04e1b0d9e.png

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev frogfish:

Klurat med information från thaibank, men blir inte klokare.

Är det nån här som har Krung Thai Bank och kan förklara det gulmarkerade nedan? Vad är det för summa? På kontot kan man ju se att det är 33 satang vid tillfället, så vad är detta?
Vid översättning blir det "Återstående belopp 474 280.00 baht", men har ingen aning om vad det syftar på. Är det insatta pengar under tid. Prat med banken och andra thaiare var lite goddag yxskaft...

Så nån som vet vad det är? Och då med betoning på VET.

image.png.3f1b8637f5e91c6a9a6b15c04e1b0d9e.png

Vad är det du inte kan förstå?
Stämmer inte saldot banken uppger?

Vad 33 satang är vet jag inte eftersom du har strukit över tillhörande text.

Ändrades av lasseiudon
Gjort ett tillägg.
Dela på andra sajter

On 2023-11-07 at 12:17, skrev Tallviking:

Bytt Bank

Har haft Kasikorn i ca 15 år och aldrig några problem eller konstigheter

Sambons syrra jobbar dessutom som mellanchef i distriktet och jag hade konto, internetbank och kort i det kontor som hon jobbade i förut som chef.

Åkte dit för ATM-kortet gick ut i oktober och funkade inte i bankomaten så och det var dags att byta. Har även nytt pass och fått nytt mobilnummer så mobil-appen funkade inte längre och internetbankens OTP-koder skulle heller inte funka eftersom jag bytt mobilnummer.

Dom började glatt med processen att ändra/rätta till allt men jag fick en massa papper att signera och flera av dom skulle signeras två gånger bredvid varandra.

Hade med mig både gamla och nya svenska passet, bankboken, gula husboken, thai körkort etc etc och lämna fram allt som dom kopierade men jag märkte att något inte var rätt.

Visade sig att dom tyckte inte alla signaturerna var exakt lika och för att dom skulle kunna acceptera att uppdatera kontot och kortet måste minst 2 av tre signaturer vara exakt lika (som jag signerade alldeles framför ögonen på dom) så dom sa att dom inte kunde förnya kortet och kontot utan skulle bli tvungna att skicka alla papper till något huvudkontor i regionen för att någon där skulle titta på allt (som inte sett att jag signerade allt framför dom) och det skulle ta 1-2 veckor !!!

Tyckte det var väldigt märkligt med tanke på att jag var en gammal och trogen kund och aldrig haft problem förut. Fick flera ex av pappret med två signaturer att skriva på men ju mer förbannad och stressad jag blev dessutom mindre bra blev signaturerna.

Slutade med att jag bad att få tillbaka alla papper och att jag skulle gå till en annan bank och se om dom var lika övernitiska. Hade ändå funderat på att byta till Bankok Bank för att slippa en avgift vid överföringar från Sverige som det ju kommer att bli en hel del av nu när man ska tillbringa betydligt längre tid här nere.

Gick iväg med alla mina dokument i handen och över till Bangkok Bank.

Dom sa att dom också var tvungna att skicka en del papper till regionkontoret för att internetbanken skulle komma igång men det tar en vecka och tills dess fick jag bankkortet (Mastercard med livförsäkring, ska fungera utomlands, 400 baht utan försäkring och 600 baht med försäkring, gäller i 5 år innan man ska betala igen) och jag fick bankbok med kontonumret och de obligatoriska 1000 bahten insatta

Dom hade full förståelse för att inte alla signaturer på alla papper var helt exakt lika (var många papper att signera eftersom det även var livförsäkringspapper etc)

Knallade sedan tillbaka till Kasikorn och sa till dom att överföra alla pengar på kontot till nya kontot i Bangkok Bak och sedan stänga allt i Kasikorn bank vilket dom till slut gjorde efter att återigen ha klagat på att alla signaturer inte var samma på avslutningspappren.

Så nu hoppas jag att allt går smidigt med onlinebank och bank-appen i mobilen om en vecka.

Har haft liknande problem i Tyskland på 90-talet. Höll aldrig på att få ut pengar där. De skickade papper flera ggr fram och tillbaka för att få två underskrifter som liknade varandra. Kunde ta lång tid innan de var nöjda, men tillslut gav de nog upp och gav mig pengar ändå. Har BKK bank här fast ingen internet bank. Är väldigt nöjd med banken. Du får gärna ge en recension av internetbanken när du blivit varm i kläderna.

On 2023-11-08 at 02:59, skrev Esspe:

Har själv vad du fått men ingen livförsäkring. Vad täcker den?

Har heller inte någon livförsäkring. Den kanske är någon nymodighet.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Vad är det du inte kan förstå?
Stämmer inte saldot banken uppger?

Vad 33 satang är vet jag inte eftersom du har strukit över tillhörande text.

Det är en överföring från ett konto (det övre) till ett annat i annan bank (det nedre). 33 satang (0,33) är saldot på övre kontot, det överstrukna är namn och kontonummer. Överföringen fick göras om senare när saldot var påfyllt, men det är inte min fråga och det spelar ingen roll för frågan.

Det är den nedersta meningen (gulmarkerat) som är lite märkligt. Jag kan själv kolla på kontot, och saldot är 0,33. Banken mumlade om att summan som står där är totalt överfört över tid, men då är ju texten märklig.

Jag undrade bara om nån visste vad det var. Du påstår att det är saldot? Eller gissar du? No offence, men gissningar är jag inte hjälpt av (som jag skrev). Och ingen skulle vara gladare än jag om det är saldot.

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev frogfish:

Det är en överföring från ett konto (det övre) till ett annat i annan bank (det nedre). 33 satang (0,33) är saldot på övre kontot, det överstrukna är namn och kontonummer. Överföringen fick göras om senare när saldot var påfyllt, men det är inte min fråga och det spelar ingen roll för frågan.

Det är den nedersta meningen (gulmarkerat) som är lite märkligt. Jag kan själv kolla på kontot, och saldot är 0,33. Banken mumlade om att summan som står där är totalt överfört över tid, men då är ju texten märklig.

Jag undrade bara om nån visste vad det var. Du påstår att det är saldot? Eller gissar du? No offence, men gissningar är jag inte hjälpt av (som jag skrev). Och ingen skulle vara gladare än jag om det är saldot.

Har du ett kort till detta konto. Gör ett uttag och kolla saldot på kvittolappen.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Har du ett kort till detta konto. Gör ett uttag och kolla saldot på kvittolappen.

Är det någon speciell uttagsautomat du rekommenderar för att ta ut 33 satang 🙂

• Haha 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag vet saldot (33 satang). Det är det jag frågade efter jag vill veta (av nån som vet).

Men nu hamnar vi i killgissningsträsket, precis där jag inte ville vara. Så om du inte VET vad det är, så avslutar vi här. Dock tack för försöket att hjälpa.

Dela på andra sajter

On 2023-11-09 at 12:42, skrev mrsurin:

Inspekterat fruns storasyrran djurstallar och hennes gräshoppsfarm I huset med plastöverdrag.

20231109_172859.jpg

20231109_172946.jpg

20231109_172907.jpg

Riktiga Thailand, som isan lover brukar säga!😉

• Ge karma 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Minns inte i vilken tråd pocenten dryftades men ikväll slank jag in på supercheap och kollade de stora flaskorna och även de håller numera 4,8%

20231115_224615.thumb.jpg.87e24e3eb8c175b6789bc9a92498cf26.jpg

• Ge karma 3
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...