Jump to content
IGNORERAD

Vad har ni gjort idag?

Kötthandlarn

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Enis:

om man bor i hyresrätt så kan hyresvärden ha invändningar 

enis

säger som min gamle amerikanska kollega:

"Why would anyone do that??!!"

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Våtrumsbehörighet eller ej så verkar det i alla fall inte enligt GVK finnas några förbud mot skuvinfästning.

https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum/

Nej det går givetvis utmärkt. 

Den mikroskopiska mängd vatten som kan krypa in om man gjort rätt dunstar väck på andra sidan om tätskiktet. 

Däremot kan jag tipsa om att inte ha blåfilm (polyeten 0.2mm) i våtrum eftersom det då blir dubbla tätskikt och fukt kan fastna mellan dom.

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Eller så är det klinker vilket beroende på lera och bränning kan vara ett helvete att borra igenom, kylning av borret rekommenderas.

12 timmar sedan, skrev Elmeri:

En kakelborr av volframkarbid löser alla problem...

Det är definitivt klinker. Toalettväggen i fd restaurangen. Körde rejält med kylning men gav till slut upp och borrade i fogen.

Tätskikt används ju inte här så det bekymrade mig inte.

Dela på andra sajter

Min kamera har ju gett upp så jag måste vänta till jag kan sno nån bild från nätet.

Var till Kata i lördags och träffade Leif på Haket. De serverade en fantastisk lasagnebuffé för 199B.

De hade ytterligare ett dragplåster i form av @ragson som drog gamla slagdängor. En mycket trevlig kväll.

FB_IMG_1674981509321.jpg.b00599e710cca8ac3f49709adf70c5d4.jpg

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Gött att jag lyckades väcka dig.......:giggle:

Inlägget kanske var "liiiite" planerat för att få lite action på forat.......

Är bara nötter som av ren lathet sätter i fog.

Blir ofta inte ens asymmetriskt, ser bedrövligt ut och lyser ”här har en glad amatör” vart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Gött att jag lyckades väcka dig.......:giggle:

Inlägget kanske var "liiiite" planerat för att få lite action på forat.......:rotfl:

Du har fel i det, för med den logiken kan man inte montera ngt i ett våtrum som kräver håltagning (vare sig det gället montering i kakel eller fog).....

Handdukshängare, badrumsskåp, duschstång etc.......

Krävs givetvis adekvat tätning men till saken hör att min toalett är avskild från badrummet och är därmed inte klassat som våtrum (men jag tätade ordentligt ändå)......:thumbsup:

De understrukna prylarna funkar kanon med lim/massa liksom hållaren till rövsprutan och om muggen inte är i badrummet så spelar det precis som du säjer ingen större roll.

11 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Precis......:thumbsup:

10 timmar sedan, skrev Mankan:

Kan du garantera att mitt badrumsskåp inte ramlar ner om jag hade limmat upp det?

10 timmar sedan, skrev Mankan:

Våtrumsbehörighet eller ej så verkar det i alla fall inte enligt GVK finnas några förbud mot skuvinfästning.

https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum/

Givetvis så måste skåpen sättas med skruvad/borrad infästning som tätas mycket noga!

Från Mankans utmärkta länk:

"Infästning i våtrum

Att göra hål i tätskiktet ska alltid undvikas. Om man trots allt gör ett hål ska det göras med omsorg och enligt instruktionerna nedan."

Någon av de senaste våtrumsutbildningarna jag gick så hade man mätt tätheten på ett antal borrade/skruvade infästningar som hade tätats med silicon och en mycket hög procent läckte!

Reglerna för tätheten skärptes till av EU i början av 2000-talet, troligen 2007 eller 2008 då man delade upp våtrummet i våtzon 1 och 2 beroende på om man sprutade vatten eller inte och man skärpte kraven på hur många ångsekundmeter tätskiktet skulle klara.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Det är definitivt klinker. Toalettväggen i fd restaurangen. Körde rejält med kylning men gav till slut upp och borrade i fogen.

Tätskikt används ju inte här så det bekymrade mig inte.

Många kan skruva, men få vet vad de gör....

Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Elmeri:

Många kan skruva, men få vet vad de gör....

Skruva är en barnlek. Men borra är lite jävligare ibland om man inte får tag i de verktyg som behövs.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Det gäller att satsa på rätt tuppjävel.

20230130_154529.thumb.jpg.677b5e4c3944b1adf14506f66008056f.jpg

Nu blir det lao kao😁

Skattat å klart?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Surin P3:

Köpt en Cat. Alla borde ha en Cat.

434046C4-AC1A-4B3F-A40A-71F2F63B22A1.jpeg

2ED05350-CAB0-47BD-9CEC-DF9258023D70.jpeg

Vi har en Kubota, och 7 katter

IMG_20230126_113149.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vi har en Kubota, och 7 katter

IMG_20230126_113149.jpg

We hab fyra catter och en Cat nu.

Katter är för övrigt bäätre än hundar.

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

Undrar hur mycket jag druckit ikväll med tanke på hur jag stavar...

Som vanligt, mycket. Gå på sängen nu

Dela på andra sajter

Städat kylar och toalett. Fattar inte hur ett så renligt folk kan missa såna saker. Kylen såg ut som en slaktbänk, och muggar... Jaja...

Mitt intryck är att detta är vanligt, men jag kanske haft otur🐸

Dela på andra sajter

Gick och hämtade fika på kontoret och såg att det satt en stor delegation från tyska förbundsdagen samt Tysklands ambassadör på möte i en av våra lokaler.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Gick och hämtade fika på kontoret och såg att det satt en stor delegation från tyska förbundsdagen samt Tysklands ambassadör på möte i en av våra lokaler.

Ett jävla fikande e det!:doubt:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Tänkte byta kamrem på fården men såg att den börjat rosta i trösklarna. Blev att beställa en ny istället 😉

20230201_080011.thumb.jpg.dc59f167ee913ff96344a9c75e4c11fa.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tänkte byta kamrem på fården men såg att den börjat rosta i trösklarna. Blev att beställa en ny istället 😉

20230201_080011.thumb.jpg.dc59f167ee913ff96344a9c75e4c11fa.jpg

Det där är inte kamremen det är drivremmen. Men den ser ut att bara driva på ena julet. Dessutom är det rost på remskivan på motorn, men det går bara fint eftersom gummit i remen inte rostar.

En remdriven fård mår inte dåligt av lite rost i tröskeln. Tömmer den bara ut vattnet som regnar in är det inget problem.  Om det inte är något annat fel så skruva tillbaka bakdörr sidan! 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...