Jump to content
IGNORERAD

Vad har ni gjort idag?

Kötthandlarn

Recommended Posts

On 2020-04-05 at 17:55, skrev ellim63:

Idag blev det en utflykt till Göljestigen som ligger i kilsbergen utanför Örebro, mycket vackert.. och frugan plockade en bukett vitsippor, Bjuder på ett gäng bilder!

DSC_0000_BURST20200405150412007.thumb.JPG.4da18ba80c444e5190b24ce72c0f2737.JPG

DSC_0571.thumb.JPG.3d38713164525031a6b51cfd9cd9acce.JPG

DSC_0572.thumb.JPG.13a2446dc63baa2fd1188e43f621d176.JPG

761300902_Title1586093303274.thumb.jpg.2269239e771f9356f351b7e34684ea02.jpg

DSC_0573.thumb.JPG.4fcf6a4e95b7a295c73dfd75a25bd808.JPG

DSC_0574.thumb.JPG.6ac7b4c5b41d51ca402ce42899c91d85.JPG

1586099517492.thumb.jpg.1fce660e51a179640524de1151207525.jpg

received_173410947023429.thumb.jpeg.37777b740ad14596ecd6d095cf964cfd.jpeg

received_2982334321822675.thumb.jpeg.e368c31ffd7507016210df6317d71cbe.jpeg

received_497454517592322.thumb.jpeg.ce1212105278014d233c7d70bce475b1.jpeg

received_524200924959050.thumb.jpeg.fcb4334c328d79471e23a150862a02f6.jpeg

DSC_0575.thumb.JPG.14c70ac7ca360efd6685febbff05a82f.JPG

Snygga långtidsexponeringar på vattendraget 😄

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Rillex:

Snygga långtidsexponeringar på vattendraget 😄

Det är favoritdottern som tagit dom  bilderna med sin Iphone, sånt klarar jag inte av...😟😁

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev ellim63:

Det är favoritdottern som tagit dom  bilderna med sin Iphone, sånt klarar jag inte av...😟😁

Fantastiska bilder!

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Tänker kliva av på nåt sätt, allt jag skriver tycker inte alla om och det förstår jag, jag är inte med i erat kompisgjäng

Har inte träffat nån av er, jo Somsangen på Arlanda , Det är roligt att läsa era idi*tiska inägg på morgon  sen finns

det några reseberättelser med foton som är kul att se på, Dom ar ju tyvärr minskat sista året, synd. Går jag ur som

säkert moderatorna vill så blr det som dom vill, kommer igen

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Tänker kliva av på nåt sätt, allt jag skriver tycker inte alla om och det förstår jag, jag är inte med i erat kompisgjäng

Har inte träffat nån av er, jo Somsangen på Arlanda , Det är roligt att läsa era idi*tiska inägg på morgon  sen finns

det några reseberättelser med foton som är kul att se på, Dom ar ju tyvärr minskat sista året, synd. Går jag ur som

Försök att vara lite positiv, trevliga bilder och story’s klarar du ju galant, resten blir ju oftast bara gnäll och galet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Inte bara idag, utan den senaste 1½ veckan, så har jag suttit och försökt utbilda min ersättare som skall ta min roll i företaget fr.o.m. måndag 20/4......

Helt sinnessjukt, vi har fyra dagar kvar på oss innan jag lämnar planeringen och under denna korta tid förväntas hon lära sig allt jag lärt mig under snart 30 års yrkesverksamhet.........

Tycker verkligen synd om henne, då jag känt henne i över femton år (från Gbg men hon har flyttat till Lund sedan flera år tillbaka).........

Hamnar i ett moraliskt dilemma, då jag verkligen vill att det skall gå åt helvete när företaget har fattat ett sådant korkat beslut att centralisering är viktigare än kompetens men samtidigt kan jag inte låta bli att känna för min gamla vän när hon kastas in i "lejonkulan" utan att ha grundläggande kunskaper i affärssystemet (SAP) samt planeringsverktyget och har allt för kort tid på sig att lära sig........

Hon har tyvärr inte fått ngn större hjälp av chefen (som är helt kass) utan jag har fått ta det ansvaret att driva utbildningen.........

Kan ett företag verkligen kräva av en person (jag) som blir uppsagd från min tjänst p.g.a. flytt av nämnda tjänst till annan ort, att jag skall utbilda min efterträdare???

Kan ju förstå om jag hade sagt upp mig själv men så är ju inte fallet.........

Skall man hjälpa eller stjälpa??!!......

Nåväl, på fredag 17/4 gör jag min sista dag på planeringsavdelningen där jag är stationerad i Gbg och på måndagen därefter påbörjar jag ny tjänst i Dalsjöfors.........

Inte önskvärt med det pendlingsavståndet men jag tackade ja till omplaceringen för att säkra min inkomst och sedan får vi se om jag orkar söka ngt nytt jobb men det är ju iaf ingen stress och eftersom man jobbar inom livsmedel, så är det ju ganska så tryggt, då alla måste äta trots pandemi........

Ändrades av Kötthandlarn

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Boa52:

Äh, häng på. In med lite bilder. Snart kanske en film igen.

Lite fredagstjat vill väl alla ha?

Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Inte bara idag, utan den senaste 1½ veckan, så har jag suttit och försökt utbilda min ersättare som skall ta min roll i företaget fr.o.m. måndag 20/4......

Helt sinnessjukt, vi har fyra dagar kvar på oss innan jag lämnar planeringen och under denna korta tid förväntas hon lära sig allt jag lärt mig under snart 30 års yrkesverksamhet.........

Tycker verkligen synd om henne, då jag känt henne i över femton år (från Gbg men hon har flyttat till Lund sedan flera år tillbaka).........

Hamnar i ett moraliskt dilemma, då jag verkligen vill att det skall gå åt helvete när företaget har fattat ett sådant korkat beslut att centralisering är viktigare än kompetens men samtidigt kan jag inte låta bli att känna för min gamla vän när hon kastas in i "lejonkulan" utan att ha grundläggande kunskaper i affärssystemet (SAP) samt planeringsverktyget och har allt för kort tid på sig att lära sig........

Hon har tyvärr inte fått ngn större hjälp av chefen (som är helt kass) utan jag har fått ta det ansvaret att driva utbildningen.........

Kan ett företag verkligen kräva av en person (jag) som blir uppsagd från min tjänst p.g.a. flytt av nämnda tjänst till annan ort, att jag skall utbilda min efterträdare???

Nåväl, på fredag 17/4 gör jag min sista dag på planeringsavdelningen där jag är stationerad i Gbg och på måndagen därefter påbörjar jag ny tjänst i Dalsjöfors.........

Inte önskvärt med det pendlingsavståndet men jag tackade ja till omplaceringen för att säkra min inkomst och sedan får vi se om jag orkar söka ngt nytt jobb men det är ju iaf ingen stress och eftersom man jobbar inom livsmedel, så är det ju ganska så tryggt, då alla måste äta trots pandemi........

Äter bara Dafgårds!😋

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Äter bara Dafgårds![emoji39]

Tyvärr...

Man blir tyvärr sjuk av att äta Dafgårds. Inga bakterier [emoji3083] i den maten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela på andra sajter

Tråkigt att höra måste kännas ”piss”.
Men att som du gå med flaggan i topp är en heder och det stör nog mer än att bli bitter.

Du kommer med största sannolikhet att finna något bättre och du kommer en dag se tillbaka på det som var och tycka f**n va bra att det hände.
Låter klyschigt men så brukar det faktiskt vara.

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
34 minuter sedan, skrev Rillex:

Tråkigt att höra måste kännas ”piss”.
Men att som du gå med flaggan i topp är en heder och det stör nog mer än att bli bitter.

Du kommer med största sannolikhet att finna något bättre och du kommer en dag se tillbaka på det som var och tycka f**n va bra att det hände.
Låter klyschigt men så brukar det faktiskt vara.

Tack för de värmande orden min vän...💙

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Idag vart det en picknick ute på Gålö. Det var jag, tjejen sen ,,,,,, ganska tomt.

Strålande väder som var lagom vårvarmt då solen mestadels var framme.

En helt okey dag blev det om man gillar 14 grader i solen o relativ tystnad o ensamhet.

honpetar1.thumb.jpg.39474d5fc48a43be7ded5b4d0198ccc5.jpg

"den där glödbiten ska inte vara där"

375019247_honrfokuserad.thumb.jpg.1d5e7c6d6d48a97741a62fc49c5baaf3.jpg

Gäller o fokusera när kolen skall fördelas

1900349616_grnsakerpgrill.thumb.jpg.b6a1be07b03beb37b1fa409d3cc32bf5.jpg

Inte en grill utan massa skittillbehör.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev C-dude:

Idag vart det en picknick ute på Gålö. Det var jag, tjejen sen ,,,,,, ganska tomt.

Strålande väder som var lagom vårvarmt då solen mestadels var framme.

En helt okey dag blev det om man gillar 14 grader i solen o relativ tystnad o ensamhet.

honpetar1.thumb.jpg.39474d5fc48a43be7ded5b4d0198ccc5.jpg

"den där glödbiten ska inte vara där"

375019247_honrfokuserad.thumb.jpg.1d5e7c6d6d48a97741a62fc49c5baaf3.jpg

Gäller o fokusera när kolen skall fördelas

1900349616_grnsakerpgrill.thumb.jpg.b6a1be07b03beb37b1fa409d3cc32bf5.jpg

Inte en grill utan massa skittillbehör.

C;D

Du är nära militära hemligheter!

Dela på andra sajter

On 2020-04-09 at 19:40, skrev Kötthandlarn:

Säg som det är, du hostar och har lite feber, så du måste tyvärr stanna hemma ett par veckor...

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev audirs2:

Du är nära militära hemligheter!

Inte nu längre. Gålöbasen är numera civil och används främst av "veteranflottiljen"

Jobbade där till sommaren 1985 när vi flyttade ytattacken till nybyggda ÖHH på Berga

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Tallviking:

Inte nu längre. Gålöbasen är numera civil och används främst av "veteranflottiljen"

Jobbade där till sommaren 1985 när vi flyttade ytattacken till nybyggda ÖHH på Berga

Kan nog stämma. När Jag som ung o var ute vid oxnö gick gränsen strax efter Oxnö camping som då fortfarande va civil. Därefter så fanns det plakat som menade på att det var ett militärt område. Tror säkert att militären i någon form finns kvar men som allt annat i Sverige så ere inte lika hemligt /inget o dölja.  

2036991725_glbt.thumb.jpg.30e0221f231afd9a978ba2607f0a84ae.jpg

C:D

Ändrades av C-dude

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev C-dude:

Kan nog stämma. När Jag som ung o var ute vid oxnö gick gränsen strax efter Oxnö camping som då fortfarande va civil. Därefter så fanns det plakat som menade på att det var ett militärt område. Tror säkert att militären i någon form finns kvar men som allt annat i Sverige så ere inte lika hemligt /inget o dölja.  

2036991725_glbt.thumb.jpg.30e0221f231afd9a978ba2607f0a84ae.jpg

C:D

HMS Spica är en av fartygen i Veteranflottiljen och är bilden nytagen är det hon på bilden

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

HMS Spica är en av fartygen i Veteranflottiljen och är bilden nytagaen är det hon på bilden

Läser på en finsk militär sida att Sverige och Finlands skall utveckla nya stridsbåt "90" tillsammans! Bra i så fall! 

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

HMS Spica är en av fartygen i Veteranflottiljen och är bilden nytagen är det hon på bilden

Jag minns "Spica-båtarna" väl, otroligt häftiga Torped/Robot-Båtar!

Tror det var 1994 eller 1995, vi var på väg med den helt nya transportfärjan HMS LOKE från varvet i Oskarshamn, där den byggdes, till Göteborg.

Plötsligt ropade FC "Tommy ta kameran och kom upp på bryggan!!!", Jag studsade upp med kameran (Nån Nikon) som vi hade på alla våra fartyg, för att kunna dokumentera utländska sjöstridskrafter i vårt närområde...

FC pekade på en bogserbåt som bogserade 3-4 stridsfartyg, PÅ SVENSKT vatten!!! FOTA DEM!! var ordern, och jag gjorde som han sa...

Sen sa jag "Kapten, det där är Spica-båtar, antagligen på väg till upphuggning någonstans" Och jag hade inte fel...😥

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/hms-loke/

MVH

Dela på andra sajter

Igår var det ju härligt soligt väder, jag och junior tog en chans på att minigolfen hade öppnat, blev ett varv plus en glass i solskenet.F676D536-50F8-450E-950C-1D23E4DC7C12.thumb.jpeg.1d5c98764f3d75e54c173e0308988537.jpegDE224AE3-BE1E-4BA2-A5C7-6938F6215516.thumb.jpeg.11fcd9fa12159b7a1fdf29fc91f3ff31.jpeg

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Jag minns "Spica-båtarna" väl, otroligt häftiga Torped/Robot-Båtar!

Tror det var 1994 eller 1995, vi var på väg med den helt nya transportfärjan HMS LOKE från varvet i Oskarshamn, där den byggdes, till Göteborg.

Plötsligt ropade FC "Tommy ta kameran och kom upp på bryggan!!!", Jag studsade upp med kameran (Nån Nikon) som vi hade på alla våra fartyg, för att kunna dokumentera utländska sjöstridskrafter i vårt närområde...

FC pekade på en bogserbåt som bogserade 3-4 stridsfartyg, PÅ SVENSKT vatten!!! FOTA DEM!! var ordern, och jag gjorde som han sa...

Sen sa jag "Kapten, det där är Spica-båtar, antagligen på väg till upphuggning någonstans" Och jag hade inte fel...😥

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/hms-loke/

MVH

Nu blandar du nog ihop torpedbåtarna i Spica-klassen med torpedbåtarna senare robotbåtarna i Norrköping-klassen (senare Ystads-klass)

Spica-klassen utrangerades i mitten av 80-talet förutom HMS Spica som är bevarad som museumsfartyg i fullt fungerande skick på Gålö

Idag finns T121 Spica,  R136 Västervik, R142 Ystad tillsammans med bl.a Motortorpedbåtarna T26, T38, T46 och T56 bevarade och drivs genom Veteranflottiljen av ett gäng glada gamla flottister som driver denna ideella förening med Gålöbasen som centrum. Dom har även en rad andra fartyg/båtar

https://www.veteranflottiljen.se/Fartygen.html

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Nu blandar du nog ihop torpedbåtarna i Spica-klassen med torpedbåtarna senare robotbåtarna i Norrköping-klassen (senare Ystads-klass)

Spica-klassen utrangerades i mitten av 80-talet förutom HMS Spica som är bevarad som museumsfartyg i fullt fungerande skick på Gålö

Idag finns T121 Spica,  R136 Västervik, R142 Ystad tillsammans med bl.a Motortorpedbåtarna T26, T38, T46 och T56 bevarade och drivs genom Veteranflottiljen av ett gäng glada gamla flottister som driver denna ideella förening med Gålöbasen som centrum. Dom har även en rad andra fartyg/båtar

https://www.veteranflottiljen.se/Fartygen.html

Eller så minns jag att en del av Torpedbåtarna "Spica2" uppgraderades till Robotbåtar?

MVH

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tommy:

Eller så minns jag att en del av Torpedbåtarna "Spica2" uppgraderades till Robotbåtar?

MVH

Den uppgraderingen genomfördes 1983

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Tallviking:

Den uppgraderingen genomfördes 1983

OK?

Har jag förresten berättat att jag filmade den första robot15 skjutningen från Robotbåt, när jag gjorde lumpen i Härnösand? (jag har antagligen gjort det,ett kärt minne, men vafan här kommer den igen.):

Bör ha varit 1985, kanske -84. FMV filmade från den 200-båt jag råkade vara maskinist på då (gjorde en massa olika jobb under värnplikten, mest Bergrums-maskinist på Holmögadd), de hade 16mm kameror och en 8mm kamera, jag blev tillfrågad om jag kunde filma med 8mm kameran?

Visst! det var intressant och jag tror jag fick bra film!

Nån minut efter skjutningen såg vi att delar av startraketen hade landat på en Ö i närheten, och det började brinna...

Så en liten landstigning och brandsläckning av besättningen och ett par FMV-gubbar löste det kvickt och lätt!

Minns inte namnet på Båten som sköt, men det var kanske Piteå eller Luleå?

Bogserade även Plejad-båten Aldebaran, som var den de siktade på vid skottet, från Djupviks varv till målplatsen, de sänkte inte Aldebaran, utan en planerad överskjutning.

MVH

Ändrades av Tommy

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...