Mankan Inlagd Mars 10, 2020 Dela Inlagd Mars 10, 2020 7 minuter sedan, skrev frogfish: Men det är ffa inte ditt problem, Boa. Lägg ner nu. Du gillar ju inte när folk tjafsar med dig, så varför tjafsar du med andra som inte gör samma val som du? Live and let live! Ja han verkar ha lite svårt att förstå att människor gör olika prioriteringar. Ibland undrar jag om han ändå inte spelar dum för att provocera. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 10, 2020 Dela Inlagd Mars 10, 2020 (ändrad) 23 timmar sedan, skrev Enis: Skrattat så jag kissat på mig mellan hostattackerna över en helyllesvensk dam med noll iQ och som troligtvis indoktrinerats i att allt är alla invandrarnas fel. En Ekonomisk förening har öppnat en livsmedelsbutik här i Gävle, bestående av företrädesvis första alt andra genvariationens invandrare. Artikel i GD på FB .... och hon kläcker ur sig. Är det tillåtet att gå på Willys och köpa deras produkter och ställa i denna butiks butikshyllor för att sedan sälja. /Enis WiLLys ÄR billiga och jag har sett flera småbutikksägare som gör en hel del av sina inköp där istället för på Axfood vid Partihallarna i Göteborg. Axfood group äger WiLLys men har av nån anledning högre priser på en massa produkter än vad WiLLys har, tar några exempel, det finns fler... Mjölk 1,5 liter, kostar typ 13,99 kr plus moms ( 15,7 Kr inkl moms) hos grossisten Axfood men exakt samma produkt kostar 12,95 inkusive moms hos WiLLys... Krossade tomater av märket Eldorado är 2 kronor billigare på WiLLys än vad Axfood snabbgross tar innan momsen... Just nu kostar Broccoli 10 kronor för 500gram på Willys, men likadan broccoli, från samma leverantör kostar 15,80 plus moms hos "Grossisten"... Normalt kostar småvaror, låt oss säga ett paket smör samma på Axfood som på WiLLys, säg 40 kronor, bara det att i WiLLys prislapp ingår 12% moms men den tillkommer på Axfood Snabbgross... Naturligtvis handlar vi en hel del från WiLLys till restaurangen, WiLLys ligger dessutom mycket närmare än "Axfood Snabbgross" Denna veckan har vi en Praktikant från en skola i Partille hos oss, hans far är butikschef på "Axfood snabbgross" vid Partihallarna... Grabben skall få åka med och handla där imorgon, kanske kan vi få lite rabatt? MVH Ändrades Mars 10, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Mars 10, 2020 Dela Inlagd Mars 10, 2020 1 hour ago, Boa52 said: Du hade inget med hennes val när du har en automatbil ,tror du bestämde valet. Problemet blir ju för henne i framtiden Fan vad du tjafsar. Jag börjar förstå nu varför du aldrig trott att du och frugan har bråkat. Du vet uppenbarligen inte var gränsen går. Ni bråkar nog som fan och du tror det är vardagliga samtal Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 4 timmar sedan, skrev swedenfarang: Fan vad du tjafsar. Jag börjar förstå nu varför du aldrig trott att du och frugan har bråkat. Du vet uppenbarligen inte var gränsen går. Ni bråkar nog som fan och du tror det är vardagliga samtal Ja att det inte varit något tjafs eller bråk i förhållande mellan thai och svensk tror jag inte finns, mellan frugan och mig kan hända när det blir missförstånd i språket eller när jag klagat på hennes bortskämda son🙄, han som är 30 år har förövrigt träffat ett fruntimmer på 48 år som han flyttat hem till ( hoppas det blir ett långvarigt förhållande) så jag får hoppas att hon sätter sin toyboy på plats😆. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 8 timmar sedan, skrev Mankan: Min sambo har aldrig under sina dryga 40 år suttit bakom ratten på en bil men tog nu i höstas körkort för just automat och det tycker jag var ganska klokt. Hon har inget behov av att köra något annat. 7 timmar sedan, skrev Boa52: Just nu ja men vad vet du senare, hon kan inte låna grannens eller nåns väns bil för hon är låst vid automat, Titta framåt Tar man körkort med manuell växel så kan man om man vill köra automet, varför låsa sej 7 timmar sedan, skrev Mankan: Därför det är betydligt enklare och billigare att ta körkortet för automat. Speciellt när jag nu också har automat som är den bil hon hade möjlighet att övningsköra privat med. Visst är det bättre att ha ett körkort utan begränsningar men för oss var det helt enkelt en prioriteringsfråga. Att hon kanske någon gång skulle vilja låna en bil med manuell låda är helt enkelt inte tillräckliga grund för att lägga ner den tid och pengar vad det hade kostat. Jag kommer inte köpa något annat än automat i framtiden heller och dessutom så blir väl manuellt växlade bilar mer och mer ovanliga. Så jag tror hel enkelt inte att det någonsin kommer att bli något problem. 6 timmar sedan, skrev Boa52: Du hade inget med hennes val när du har en automatbil ,tror du bestämde valet. Problemet blir ju för henne i framtiden Vanliga personbilar med manuell växellåda finns snart bara på museum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 3 timmar sedan, skrev rolba: Vanliga personbilar med manuell växellåda finns snart bara på museum. Använder folk fortfarande sånna, jag slutade nog för drygt 20 år sen, finns väl ändå inte att köpa idag? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 8 minuter sedan, skrev Soengsang: Använder folk fortfarande sånna, jag slutade nog för drygt 20 år sen, finns väl ändå inte att köpa idag? Sitta och röra runt i bensinen med en spak är lite gammaldags ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 1 timme sedan, skrev Soengsang: Använder folk fortfarande sånna, jag slutade nog för drygt 20 år sen, finns väl ändå inte att köpa idag? Förra århundradet var ju bilar med automat lite bränsletörstigare än manuella. Motorsvaga ganska mycket faktiskt. Nya bilar nu kräver en väldigt skicklig förare för att köra mer ekonomiskt med manuell låda jämfört med en automat. Tänker man sen vidare på senila gubbar 60+ som glömmer att växla efter att de fått i trean, ja då vinner automaten med hästlängder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 2 minuter sedan, skrev rolba: Förra århundradet var ju bilar med automat lite bränsletörstigare än manuella. Ja, de flesta som ifrågasätter automat tänker 240 med trestegs.....har hänt lite sen dess, mest senila 65+ som inte förstår det, och lever kvar i sin glansperiod på 70-talet. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 2 timmar sedan, skrev Soengsang: Ja, de flesta som ifrågasätter automat tänker 240 med trestegs.....har hänt lite sen dess, mest senila 65+ som inte förstår det, och lever kvar i sin glansperiod på 70-talet. Har väl inte påstått att det är nåt fel med automat i en bil eller vilket fordon som helst, påstår att man blir lite låst med körkort för bara automat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 7 minuter sedan, skrev Boa52: Har väl inte påstått att det är nåt fel med automat i en bil eller vilket fordon som helst, påstår att man blir lite låst med körkort för bara automat Lika bra att ta för tung lastbil också. Så att man inte är låst vid personbil......😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 7 timmar sedan, skrev Tallviking: Sitta och röra runt i bensinen med en spak är lite gammaldags ! Inte i Norrland! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev rolba: Förra århundradet var ju bilar med automat lite bränsletörstigare än manuella. Motorsvaga ganska mycket faktiskt. Nya bilar nu kräver en väldigt skicklig förare för att köra mer ekonomiskt med manuell låda jämfört med en automat. Tänker man sen vidare på senila gubbar 60+ som glömmer att växla efter att de fått i trean, ja då vinner automaten med hästlängder. Hyrde en ny V50 Diesel för 3-4 år sedan för att köra upp till Arlanda och hämta upp frugans då 16 åriga dotter som kom med Thai Air, litade inte riktigt på min Renault, den hade en del hyss för sig... Körde hela vägen till Stockholm innan jag insåg att den där irriterande lampan som lös mest hela tiden var signal att det var läge att växla upp... Kollade på växelspaksknoppen, "Å fan jag har visst 6 växlar att leka med", hade kört på 5an hela vägen... Trots det drog Volvon så mycket mindre än min Bensindrivna Renault Espace med automat, hade kostat lika mycket att kör Tur och retur i enbart bensinpengar som Volvon kostade att köra inklusive Diesel och hyra för en långhelg (Fredag till måndag lunch), det var på den gamla goda tiden när diesel var billigare än bensin! MVH Ändrades Mars 11, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 8 timmar sedan, skrev rolba: Förra århundradet var ju bilar med automat lite bränsletörstigare än manuella. Motorsvaga ganska mycket faktiskt. Nya bilar nu kräver en väldigt skicklig förare för att köra mer ekonomiskt med manuell låda jämfört med en automat. Tänker man sen vidare på senila gubbar 60+ som glömmer att växla efter att de fått i trean, ja då vinner automaten med hästlängder. En hederlig preppad PG är att föredra. Två växlar är tillräckligt bara man har en motor som är tillräckligt bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 11, 2020 Dela Inlagd Mars 11, 2020 2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: En hederlig preppad PG är att föredra. Två växlar är tillräckligt bara man har en motor som är tillräckligt bra Precis så är det. Nu var jag lite finkänslig pga att det finns en del på forumet med undermotoriserade farkoster, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 On 2020-03-10 at 17:41, skrev Boa52: I dag har jag tagit fram min dotter dotters moped hon fyller 15 i juni. Det är en Honda MT 5 från 90 talet, helrenoverad så nu är det bara batteri och fixa blinkers och alla lysen som gäller. Hon ska ha den snyggaste fränaste mopen i Umeä Desutom har hon fått lära sej att använda fotväxel inte bara automat som dom flesta är idag. Om säger Om hon vill åka stor MC så vet hon hur fotväxling funkar, Har flera moppar med automat växel det får hon prova sen Samma med dom som tar körkort för bara automa, korkat dom är låsta till det och har ingen aning hur motorn jobbar utan bara gasar och vet inget Moppar med automatxäxel är ingen moppe, det är plastbideer med hjälpstyrdon och MT 5 ligger också utanför riktiga moppar Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 Funderat på att byta bort Hondan med variatordrift men kom fram till att det blir för mycket slitage på tårna när man ska växla den här. Dessutom skulle jag få lägga en slant emellan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 43 minuter sedan, skrev husse: Moppar med automatxäxel är ingen moppe, det är plastbideer med hjälpstyrdon och MT 5 ligger också utanför riktiga moppar Du har rätt men hennes mor och 2 år äldre bror hade MT 5 när dom fyllde 15 år. Nä en riktig moped är väl bl a en cresent, raketarsle, sachs motor, har en sån eller en novelette, remdrift från -53. packmoppe, flakmoppe kallar ni sörlänningar den, cresent med 3 växl sachs motor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 52 minuter sedan, skrev husse: MöMT 5 ligger också utanför riktiga moppar 1 minut sedan, skrev Boa52: Du har rätt men hennes mor och 2 år äldre bror hade MT 5 när dom fyllde 15 år. Nä en riktig moped är väl bl a en cresent, raketarsle, sachs motor, har en sån eller en novelette, remdrift från -53. packmoppe, flakmoppe kallar ni sörlänningar den, cresent med 3 växl sachs motor MT 5 är nog ingen moppe för er som var tonåring då moppar fick mer än en växel och kedjedrift istället för rem 🤣🤣🤣🤣 För min generation definitivt en ”riktig” moppe, men en av de sista. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 1 timme sedan, skrev Soengsang: MT 5 är nog ingen moppe för er som var tonåring då moppar fick mer än en växel och kedjedrift istället för rem 🤣🤣🤣🤣 För min generation definitivt en ”riktig” moppe, men en av de sista. Raketarslet hade 2 fot växlar-62 Packen har 3 i handtaget var bara Novelleten som hade remdrift. När grabbar från grann byn kom och vi skulle " tävla " så trampa jag bara uta f-n så jag var alltid först. honda MT 5 och DT Yamaha var väl dom bästa mopparna på 80 -90 talet. Vår Dt går lite för fort, Svampplockar moppe, 70 km Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 Druckit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 28 minuter sedan, skrev Boa52: honda MT 5 och DT Yamaha var väl dom bästa mopparna på 80 -90 talet Suzuki K50 var bäst 😉 MT 5 var onekligen lätta att få fart i. DT är väl också ett gränsfall, men i mina ögon en riktig moppe, lika så TS50. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 5 minuter sedan, skrev Soengsang: Suzuki K50 var bäst 😉 MT 5 var onekligen lätta att få fart i. DT är väl också ett gränsfall, men i mina ögon en riktig moppe, lika så TS50. Honda MT 50 hadde dålga cylindrar, blev slut ganska fort, bytte en var på mina barns moppar under ett år DT, Honda Mt 5 var lätt att trimma men mina barn hade andra moppar som gick 70 -80 Mt 5 skulle vara laglig så dom kune hälsa på kompisar. Min son hadde en yamyha 80 cc när han var 13 år så han lärde sej köra på riktigt. När han var 6 byggde jag en lite cross från en, kom inte ihåg namnet på moppen. små hjul. En zundapp motror på ca 9 hk satte jag dit, Fan va jag sprang innan han lärde sej gasa försiktigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 (ändrad) 26 minuter sedan, skrev Soengsang: Suzuki K50 var bäst 😉 MT 5 var onekligen lätta att få fart i. DT är väl också ett gränsfall, men i mina ögon en riktig moppe, lika så TS50. På min tid var det Zündapp kS50 som vi blåste på med. Fick för mig i min ungdom att jag skulle blåsa om en långtradare med en moppe som vi fick för oss gick över 100 på E4 men det vart lite tungt när det började gå nedför. Som tur var bromsade den snälla långtradarchaufören så jag kom förbi. Man har ju gjort en och annan dum grej som ung. Ändrades Mars 12, 2020 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 12, 2020 Dela Inlagd Mars 12, 2020 Konstaterat att det är skönt att inte hamnat i ett ABW-kontor ännu, hur är det för dig @Mankan? /ENis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu