Jump to content
IGNORERAD

Vad har ni gjort idag?


Kötthandlarn

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev mrsurin:

Efter att thailändare fått köra min gräsklippare och klippa gräset runt mitt hus när jag var i Sverige var det dax att köpa en ny, så går det när thaiare får använda saker, var till 3 ställen i Surin för att hitta en vanlig klassisk bensin klippare.

 

20251226_100817.jpg

20251226_102120.jpg

20251226_112143.jpg

20251226_142922.jpg

20251226_105612.jpg

20251226_110321.jpg

20251226_111834.jpg

Klippo,  kommun 4a, i Lampang

Aldrig hanterad av thai,  funkar således ännu.

Den är cirka 30år.

 

I Sverige kör jag el-klippare, ryobi.

Roboten tar det mesta. 

 

 

 

20251226_194151.jpg

Ändrades av Nicholas
  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta vattenpass kunde tala.

Decennier av byggande.

 

Idag lite mer byggande.

Kök , överskåp. 

 

 

20251226_175350.jpg

Ändrades av Nicholas
  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev M33:

Pytt i panna i Pattis

 

IMG_9929.jpeg.c0710e46a679479e8f16fe82299fdc40.jpeg
 

IMG_9928.jpeg.c5ccfe529689e040cf45ff733bde0381.jpeg

 

Lite som pytt fast mer fotogenisk.. 🙏💕

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ellim63:

 

Lite som pytt fast mer fotogenisk.. 🙏💕

Biff rydberg är oftast lite dyrare än Pytt också.

 

Men ack så gott om oxfilen är perfekt stekt.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag hörni, har jag varit med om en riktigt typisk thaidag.

 

Skulle köpa kakel och klinkers till utedasset på DoHome. Bra butik...

Valde de vi skulle ha, betalade och sen får man åka till utlämningsställe vid sidan av själva butiken.

Vi sitter och väntar längre än vilket normalt land skulle stå ut med, vilket faktiskt är normalt i Thailand.

 

Den kommer de och visar vårt kvitto och säger att de råkat tagit dubbelt betalt för alla grejor, varje rad var dubbel.

Kakel 28 lådor x 2

Klinkers 9 lådor x 2

Fog dubbelt 

Betong 6 säckar x 2

 

Jaja, in på kontoret och vi blir erbjudna kupong för halva beloppet vi betalat, men efter ett par frågor får vi förklarat att denna kupong har bäst före datum om 60 dagar...! Vad är de för dårar som ens erbjuder detta? 

Nä, vi väljer kontanter, vilket gör att vi blir sittande i en timme till... Och att vi inte kan få pengar idag, senare nån gång.

 

Nåja, väl hemma så har bygg-gubben glömt lägga in vattenrör i väggen och bara har avlopp... Hahaa... Vilken dag.

 

Ibland har man extrakul i detta land. 

Ändrades av Surin P3
  • Ge karma 7
  • Pannslag 2
  • Haha 8
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Surin P3:

Idag hörni, har jag varit med om en riktigt typisk thaidag.

 

Skulle köpa kakel och klinkers till utedasset på DoHome. Bra butik...

Valde de vi skulle ha, betalade och sen får man åka till utlämningsställe vid sidan av själva butiken.

Vi sitter och väntar längre än vilket normalt land skulle stå ut med, vilket faktiskt är normalt i Thailand.

 

Den kommer de och visar vårt kvitto och säger att de råkat tagit dubbelt betalt för alla grejor, varje rad var dubbel.

Kakel 28 lådor x 2

Klinkers 9 lådor x 2

Fog dubbelt 

Betong 6 säckar x 2

 

Jaja, in på kontoret och vi blir erbjudna kupong för halva beloppet vi betalat, men efter ett par frågor får vi förklarat att denna kupong har bäst före datum om 60 dagar...! Vad är de för dårar som ens erbjuder detta? 

Nä, vi väljer kontanter, vilket gör att vi blir sittande i en timme till... Och att vi inte kan få pengar idag, senare nån gång.

 

Nåja, väl hemma så har bygg-gubben glömt lägga in vattenrör i väggen och bara har avlopp... Hahaa... Vilken dag.

 

Ibland har man extrakul i detta land. 

DoHome har jag haft tur med, här fungerar det jättebra. 

ThaiVadsadu däremot. Ibland kan det ta en hel eftermiddag att hämta det som max ska ta en timma. De har många burmeser på lagret. Ingen vill jobba alla ska basa över burmeserna eller bara sitta i lugn och ro under korkeken (med mobilen). 

Där tar det också tid när allt ska gå tillbaka till kontoren från lagret. Kan ta hur lång tid som helst verkar det som.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Idag hörni, har jag varit med om en riktigt typisk thaidag.

 

Skulle köpa kakel och klinkers till utedasset på DoHome. Bra butik...

Valde de vi skulle ha, betalade och sen får man åka till utlämningsställe vid sidan av själva butiken.

Vi sitter och väntar längre än vilket normalt land skulle stå ut med, vilket faktiskt är normalt i Thailand.

 

Den kommer de och visar vårt kvitto och säger att de råkat tagit dubbelt betalt för alla grejor, varje rad var dubbel.

Kakel 28 lådor x 2

Klinkers 9 lådor x 2

Fog dubbelt 

Betong 6 säckar x 2

 

Jaja, in på kontoret och vi blir erbjudna kupong för halva beloppet vi betalat, men efter ett par frågor får vi förklarat att denna kupong har bäst före datum om 60 dagar...! Vad är de för dårar som ens erbjuder detta? 

Nä, vi väljer kontanter, vilket gör att vi blir sittande i en timme till... Och att vi inte kan få pengar idag, senare nån gång.

 

Nåja, väl hemma så har bygg-gubben glömt lägga in vattenrör i väggen och bara har avlopp... Hahaa... Vilken dag.

 

Ibland har man extrakul i detta land. 

Vet precis.

 

Du fick inte avdrag för att du "lämnade tillbaks" ?

😉 

 

 

Orkar inte ens skriva om den sista elektrikern hos oss.

 

Ps

3 fas power bar, till centralen. 

Finns inte ens 1 fas på thai watsadu. 

Lazada. 

 

Hur man överlevde innan Lazada är ytterst oklart. 

Ds

 

  • Ge karma 2
  • Snurrigt 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Puh, blir helt matt när jag läser om era bestyr i Thailand. Allt är så komplicerat och det är så många inblandade för enkla småsaker. Någon som säljer, en annan som tar betalt, en tredje som hantera kvitto, en fjärde för att få medlemspoäng, en femte som lämnar ut det man köpt, osv. Fördelen är väl att ineffektivitet innebär jobb till fler. Lågbetalda, men ändå försörjning.

Sambon skulle öppna ett nytt bankkonto senast hon var i Thailand men nekades trots att hon är medborgare, har id/pass och adress i Thailand. Det hon saknade var ett telefonnummer i hennes namn. Då hade hon lagt en hel del tid på att ta sig till banken, väntat och sen efter en stunds arbete från banken fått nej. Skapade ett konto på Avanza åt henne under julen. Tog 10 min med BankID att bli kund. Hon var chockad, trots att hon bott här i 15 år…

Ändrades av Marlon
  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Marlon:

Puh, blir helt matt när jag läser om era bestyr i Thailand. Allt är så komplicerat och det är så många inblandade för enkla småsaker. Någon som säljer, en annan som tar betalt, en tredje som hantera kvitto, en fjärde för att få medlemspoäng, en femte som lämnar ut det man köpt, osv. Fördelen är väl att ineffektivitet innebär jobb till fler. Lågbetalda, men ändå försörjning.

Sambon skulle öppna ett nytt bankkonto senast hon var i Thailand men nekades trots att hon är medborgare, har id/pass och adress i Thailand. Det hon saknade var ett telefonnummer i hennes namn. Då hade hon lagt en hel del tid på att ta sig till banken, väntat och sen efter en stunds arbete från banken fått nej. Skapade ett konto på Avanza åt henne under julen. Tog 10 min med BankID att bli kund. Hon var chockad, trots att hon bott här i 15 år…

Nu när thai ska betala med telefonen....

Tja,  oftast går ju det bra,  men titt som tätt äre nån bonne som aldrig gjort det och då tar det en jäkla tid.

 

Sedan deras loyalty card tjafs, ska frågas om medlenskort,  så ska det scannas, och så måste ju id kortet fram för affären vill ju inte att loyalty kortet missbrukas.

Tar mycket tid.

 

Man får helt klart köa mer nu.

Skanna qr koder, Kina och alipay style.

 

Tacka vet jag NFC och en snabb blipp.

loalty knutet till kredit kortet.

Klart och betalt på 5 sekunder. 

 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nu när thai ska betala med telefonen....

Tja,  oftast går ju det bra,  men titt som tätt äre nån bonne som aldrig gjort det och då tar det en jäkla tid.

 

Sedan deras loyalty card tjafs, ska frågas om medlenskort,  så ska det scannas, och så måste ju id kortet fram för affären vill ju inte att loyalty kortet missbrukas.

Tar mycket tid.

 

Man får helt klart köa mer nu.

Skanna qr koder, Kina och alipay style.

 

Tacka vet jag NFC och en snabb blipp.

loalty knutet till kredit kortet.

Klart och betalt på 5 sekunder. 

 

Du har inte tagit upp deras tjafs om att det står en vid utgången som ska stämpla ditt kvitto. Ofta en till som kollar att stämplingen blir riktigt gjord. 

Kanske vore något att ta efter i Sverige för att minska snatteriet. 

 

Igår var jag in på Thai Vadsadu och köpte skruv för 38 baht. I kassan återföll jag i svenskt beteende och ville inte ha något kvitto. Panik hos kassörskan, det gick inte för sig. Några sekunder senare gav jag det till stämplaren. Han stämplade och gav det tillbaka till mig. Jag sa att han kunde behålla det. Panik hos stämplaren, vad skulle jag då visa upp för stämpeltittaren. 

 

Kan man hitta något så värdelöst jobb som stämplaren och stämpeltittaren?

Fast det har blivit bättre. De flesta kommer nog ihåg papperslapp givaren när man körde in och handlade. Nu står de flesta kurerna för dessa papperlappsgivare tomma. De har i de flesta fall räknat ut att det är ganska värdelöst att ge ut papperslappar och sedan samla in dom när man kör ut. 

Här är det nog bara Central och något annat ställe som har kvar papperslappsgivaren. Givaren och tagaren är rationaliserad till samma person på Central. Förstår att om inte dessa givar/tagare fanns skulle parkeringen vara full med de anställdas bilar. De som stannar mer än 90 minuter parkerar på utomhusparkeringarna. 

  • Ge karma 1
  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nu när thai ska betala med telefonen....

Tja,  oftast går ju det bra,  men titt som tätt äre nån bonne som aldrig gjort det och då tar det en jäkla tid.

 

Sedan deras loyalty card tjafs, ska frågas om medlenskort,  så ska det scannas, och så måste ju id kortet fram för affären vill ju inte att loyalty kortet missbrukas.

Tar mycket tid.

 

Man får helt klart köa mer nu.

Skanna qr koder, Kina och alipay style.

 

Tacka vet jag NFC och en snabb blipp.

loalty knutet till kredit kortet.

Klart och betalt på 5 sekunder. 

 

Appropå betalning så vill jag påminna om hur det kan gå till på ICA m.fl. butiker i Sverige. 

En långkö med folk som har fastnat med ögonen i mobilen. Till slut är bandet fritt för att lägga upp varorna. Vilket brukar gå bra. Sedan skiter det sig ganska ofta. 

Vanudå, måste man betala på det här stället. Gamlingarna letar i alla möjliga fickor var har jag kortet nu? Kanske i väskan? Efter en lång stund så hittas kortet och då kommer nästa problem koden......

Ungdomarna/medelålders har det lite lättare. De släpper knappast mobilen med blicken. Dock kan det ta en stund innan de hittat rätt bland de ofta tusentals appar de har. Loyalty card har jag slutat med annars skulle man behöva en kärra med sådana. 

NFC är nog framtiden. 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Du har inte tagit upp deras tjafs om att det står en vid utgången som ska stämpla ditt kvitto. Ofta en till som kollar att stämplingen blir riktigt gjord. 

Kanske vore något att ta efter i Sverige för att minska snatteriet. 

 

Igår var jag in på Thai Vadsadu och köpte skruv för 38 baht. I kassan återföll jag i svenskt beteende och ville inte ha något kvitto. Panik hos kassörskan, det gick inte för sig. Några sekunder senare gav jag det till stämplaren. Han stämplade och gav det tillbaka till mig. Jag sa att han kunde behålla det. Panik hos stämplaren, vad skulle jag då visa upp för stämpeltittaren. 

 

Kan man hitta något så värdelöst jobb som stämplaren och stämpeltittaren?

Fast det har blivit bättre. De flesta kommer nog ihåg papperslapp givaren när man körde in och handlade. Nu står de flesta kurerna för dessa papperlappsgivare tomma. De har i de flesta fall räknat ut att det är ganska värdelöst att ge ut papperslappar och sedan samla in dom när man kör ut. 

Här är det nog bara Central och något annat ställe som har kvar papperslappsgivaren. Givaren och tagaren är rationaliserad till samma person på Central. Förstår att om inte dessa givar/tagare fanns skulle parkeringen vara full med de anställdas bilar. De som stannar mer än 90 minuter parkerar på utomhusparkeringarna. 

 

Men vi har ju visselblåsarna på parkeringen....

 

Och sedan tar det ju en jävla tid att parkera för nån thai ska ju backa in i rutan.

Dom kan inte backa,  inte nån av dom.

 

Men kompulsivt ska dom backa.

 

Hehe. 

 

 

Ändrades av Nicholas
  • Ge karma 4
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...