Jump to content
IGNORERAD

Vad har ni gjort idag?

Kötthandlarn

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Drabbar mest skrev jag!

Sverige är mer än nollåttaområdet!

Ja, 

Väldigt mycket stenskott på europvägar, riksvägar och länsvägar.

Därför glasbytarfirmor är jämnt fördelade över hela landet. 

Ett rikstäckande problem. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Bytt mera vattendetaljer i hus #2.

Just vatten saker typ kranar,  dusch slang etc.

Så fruktansvärt dålig kvalité,  och oerhört svårt hitta vettig kvalité. 

Misstänker att det går via lazada, men säljs väldans massa skräp/kopior där med.

Varje år går typ 3 kranar, 1 dusch slang och 1 vattenvärmare sönder. 

Sista vattenvärmaren gecko ödlor kliver in orsakar kortslutning på kretskort,  i övrigt felfri,  sopkorgen.

Då menar jag hushålls sopor, för nåt annat finns inte, går skrönor om olika personer som köper diverse skrot,  men det händer aldrig att nån egentligen vet när, var hur. 

Så, den gummi tutta som ska täta runt elledningar, viktig att montera annars kryper herr gecko in där och du får punga ut nya 4000B på en värmare,  och borra nya hål,  är ju inte på tal om att enas om en hålbild.

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Läckande kranar blir det varje gång, bytt 3 st denna vecka. Däremot vattenvärmarn funkar fortfarande efter 16 år 🙂

Varit 8 år snart i detta bygge.

Fick en droppande kran i höstas som byttes ut. Naturligtvis den värsta inmurade och inkaklade man kunde tänka sig.

Har 4-5 värmare, inga problem.

Spolanordning i toalettstolar har jag bytt 5-6 st. Vissa används nog 50 ggr/dag.

Tryckbrytare i vattenpumparna däremot har jag bytt minst 20 st. Men de pumpar ett par kubik i småskvättar varje dag så det blir många till och frånslag på dessa.

Bytt acctank på ena pumpen. 

Ganska bekymmerslöst alltså.

• Ge karma 8
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

Varit 8 år snart i detta bygge.

Fick en droppande kran i höstas som byttes ut. Naturligtvis den värsta inmurade och inkaklade man kunde tänka sig.

Har 4-5 värmare, inga problem.

Spolanordning i toalettstolar har jag bytt 5-6 st. Vissa används nog 50 ggr/dag.

Tryckbrytare i vattenpumparna däremot har jag bytt minst 20 st. Men de pumpar ett par kubik i småskvättar varje dag så det blir många till och frånslag på dessa.

Bytt acctank på ena pumpen. 

Ganska bekymmerslöst alltså.

Lämna huset för fäfot i 11månader och återkom. 

Din pump har uppenbarligen ingen luft kvar i sin "luftkudde" om dom gör start stop för minsta skvätt. 

Dock pump har jag bara bytt 1 gång på 15år.

Inte farligt med den. 

Pukhet kanske har mjuk vatten. 

Det kommunala vattnet här utanför ubon verkar innehålla mycket järn, koppar och fysiskt skräp,  typ grus/järn.

Kan inte identifiera det riktigt,  men sätter igen silen på utgången en vanlig kran, så vattentrycket hamnar till stor del i pipen,  så pipen sprang läck på sidan. 

Materialet är ofta nån aluminium som blir superspröd.

Köper man dyrare så klarar man sig bättre såklart. 

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Lämna huset för fäfot i 11månader och återkom. 

Din pump har uppenbarligen ingen luft kvar i sin "luftkudde" om dom gör start stop för minsta skvätt. 

Dock pump har jag bara bytt 1 gång på 15år.

Inte farligt med den. 

Pukhet kanske har mjuk vatten. 

Det kommunala vattnet här utanför ubon verkar innehålla mycket järn, koppar och fysiskt skräp,  typ grus/järn.

Kan inte identifiera det riktigt,  men sätter igen silen på utgången en vanlig kran, så vattentrycket hamnar till stor del i pipen,  så pipen sprang läck på sidan. 

Materialet är ofta nån aluminium som blir superspröd.

Köper man dyrare så klarar man sig bättre såklart. 

Som jag skrev så har jag fått byta acctank på ena pumpen. Dessa är på 2 liter totalvolym och det går kanske att klämma ur en liter innan trycket sjunkit så att pumpen startar. Jag har funderat på att hänga in en extern tank med lite större volym

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja, 

Väldigt mycket stenskott på europvägar, riksvägar och länsvägar.

Därför glasbytarfirmor är jämnt fördelade över hela landet. 

Ett rikstäckande problem. 

Mina bilar rullar ca 3500 mil om året och inte ett enda stenskott i vindrutan, inte en lackskada i fronten eller vid "ramen" runt vindrutan de senaste åren, nu har jag som väl är inga ärende till Stockholm varken i mitt privatliv eller arbetsliv.

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Mina bilar rullar ca 3500 mil om året och inte ett enda stenskott i vindrutan, inte en lackskada i fronten eller vid "ramen" runt vindrutan de senaste åren, nu har jag som väl är inga ärende till Stockholm varken i mitt privatliv eller arbetsliv.

Det är bra.

Beror delvis på lutningen på rutan och astolparna.

På 15000 mil, 1st astolpe lagad,  1 ruta bytt. 

Om jag inte vore så snål skulle jag behöva byta ruta varje år.

Försöker hålla efter med cyanoakrylat, men det ska ju hinnas med också.

Vintern är ju döden, vinterdäck med grova djupa mönster lyftet sten,  som sandbilen så snällt lagt ut, och dubbdäcken gräver upp stenar ur asfalten. 

Sommartid brukar vara lugnt.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev rolba:

Som jag skrev så har jag fått byta acctank på ena pumpen. Dessa är på 2 liter totalvolym och det går kanske att klämma ur en liter innan trycket sjunkit så att pumpen startar. Jag har funderat på att hänga in en extern tank med lite större volym

Det borde gå att köpa hydropresstankar löst även i Thailand så köp en och sätt på ledningen efter pumpen så får du längre gångtid och längre vilotid, jag använder hydrofortankar på mina ställen och jag har en på 300l på stället där jag bor och det funkar för 3 bostäder men jag har funderat på att sätta in en tryckförstärkningspump och en tank till för att trycket ska hållas uppe när det duschas på flera ställen samtidigt.

Kolla även så att du har tryck i blåsan, annars så får du pumpa i lite luft.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Det är bra.

Vintern är ju döden, vinterdäck med grova djupa mönster lyftet sten,  som sandbilen så snällt lagt ut, och dubbdäcken gräver upp stenar ur asfalten. 

Ja så mycket som Carglass och andra bolag har råd att annonsera i TV så måste det vara stor Bizznis 🤔

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Det är bra.

Sandbil, länge sedan jag sett en sådan här hemma. Förbannat salt kör de med här! 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Stort tack, allt blir bättre nu och jag har gett mej ut på dagliga promenader runt 2km senaste veckan, min vårdare nästan skrek högt när jag talade om det men jag fick med henne ut i skogen med blodtrycksmätare och pulsoximeter så att hon kunde kolla mina värden under rundan och det var ingen fara på taket alls så jag kan evt entlediga henne om några veckor.

Hur mycket väger du kompis?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev audirs2:

Hur mycket väger du kompis?

På morgonen idag så var det 65,4kg vilket är för lite på 189cm, en sväng med SarsCov2 och lunginflammation i början av året gjorde att jag tappade en del vikt igen men nu verkar allt gå åt rätt håll lite sakta men säkert.

• Ge karma 8

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev UglyFarang:

På morgonen idag så var det 65,4kg vilket är för lite på 189cm, en sväng med SarsCov2 och lunginflammation i början av året gjorde att jag tappade en del vikt igen men nu verkar allt gå åt rätt håll lite sakta men säkert.

Hoppas du inte får några bestående men!

Frugan har besvär med hosta som inte vill gå bort, 3 år sedan hon hade covid. Lungorna hennes är så pass dåliga att hon kan inte gå svängar på 2 -3 km i lite snabbare takt. T.o.m. jag som går som en mes tycker hon går sakta. 

Hon hade syrgasmaskin flera månader efter hon fick komma hem. När vi trodde att hon hade återhämtat sig blev det helt knasigt en natt. Hon bara tappade syresättning, som tur är hade vi syrgasmaskinen kvar så det var att hämta den och koppla in den. Vi hade då inte använt den på två veckor tror jag. Vi hade en annan bärbar vi brukade använda på promenader men inne hade vi slutat att använda den stationära. 

Hon fick stanna några dagar på sjukhuset sedan komma hem igen. Sedan har det inte varit några problem med syresättningen. Utan ansträngning har hon nästan samma värden som jag har.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Hoppas du inte får några bestående men!

Frugan har besvär med hosta som inte vill gå bort, 3 år sedan hon hade covid. Lungorna hennes är så pass dåliga att hon kan inte gå svängar på 2 -3 km i lite snabbare takt. T.o.m. jag som går som en mes tycker hon går sakta. 

Hon hade syrgasmaskin flera månader efter hon fick komma hem. När vi trodde att hon hade återhämtat sig blev det helt knasigt en natt. Hon bara tappade syresättning, som tur är hade vi syrgasmaskinen kvar så det var att hämta den och koppla in den. Vi hade då inte använt den på två veckor tror jag. Vi hade en annan bärbar vi brukade använda på promenader men inne hade vi slutat att använda den stationära. 

Hon fick stanna några dagar på sjukhuset sedan komma hem igen. Sedan har det inte varit några problem med syresättningen. Utan ansträngning har hon nästan samma värden som jag har.

Jag var dålig i mitten av december så att jag blev körd in till akuten av barnbarnens farmor med helt vansinniga värden och man ville hålla mej kvar på observation pga risk för stroke men jag fick åka hem och farmor(barnbarnens) fick låna en bil av mej har stannat här ute sedan dess och hållit koll på mej och sett till att kolla värdena morgon och kväll och se till att jag fått rätt medicin vid rätt tillfälle, SarsCov2 fick jag troligen av någon som var med på julfirandet men jag har ännu inte hört att någon annan som var med har insjuknat.

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från en förlust som inte var Perssons fel men..

Våran supporterklubb åker med Västanhede, som är även Brynäs å landsslagets.

Å idag....

20250215_115933.jpg

received_1181787056619153.jpeg

20250215_173904.jpg

• Ge karma 5
  • Skål 1
Dela på andra sajter

Igår så var sonen med familj på besök och resultatet blev at barnbarnen skulle stanna under sportlovet och samtliga lovade att vara lugna och snälla...

Idag på förmiddagen så fick de följa med mej till vårdcentralen för lite provtagning och när jag kommer in och anmäler mej så följer den yngsta med mej fram och när jag har hälsat på receptionisten så säjer tjejen, det är min farfar och innan receptionisten har hunnit säja något så fortsätter hon, jag ska vara snäll till farmor kommer hem från jobbet ikväll och sedan försvinner hon bort till sina syskon och sätter sej.

Receptionisten som bor i byn där jag bor och tittar på mej och frågar om min fru verkligen är farmor till henne, jag förklarar då att min "fru" var sambo och hon har flyttat tillbaka till Thailand och att barnbarnens farmor som är sjuksköterska har bott hos mej sedan jag blev sjuk för att hålla koll på mej.

• Ge karma 6

Dela på andra sajter

Inte bara idag. 

Köpt en "säck" is.

30B i billiga Isan.

Vet inte exakt vad en säck ska innehålla. 

Kanske en bunt kilo, kanske en bunt liter.

Ingen vet, eller nån kanske vet men inte jag.

Nu när vi hälsar på i hembyn har vi inte så mycket kyl och frys här (dom skulle ju bara vara trasiga nästa gång man kom)

Jag har min lilla kyl/frys från bilen och 3 islådor.

25, 40 och 60 liter.

Dom fylls på varannan dag med en säck.

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Oväntat

SCB idag

20250219_094629.jpg.0ced0ff18581bea144af929cf0bca144.jpg

Thai maffian skiter på sig!😆

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Inte bara idag. 

Köpt en "säck" is.

30B i billiga Isan.

Nu när vi hälsar på i hembyn har vi inte så mycket kyl och frys här (dom skulle ju bara vara trasiga nästa gång man kom)

25, 40 och 60 liter.

Har du flyttat från Lampang?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Har du flyttat från Lampang?

Nej,  men "barndoms-byn" är strax norr om ubon så den måste också besökas  ibland.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Inte bara idag. 

Köpt en "säck" is.

30B i billiga Isan.

25, 40 och 60 liter.

Här sköter systerns hushåll det där med isen. Isbilen kommer två gånger om dagen och hon fyller på. En eller två säckar brukar det bli varje fyllning. Systern har en matservering så det går nog mer än för en vanlig familj. Hon har tre lådor med is. Den stora förbrukarn är nog vatten kylen. Dit går nog en tredjedels säck, sedan fyller de upp med vatten.

Behöver vi någon gång is går vi bara ut och hämtar hos henne. De flesta andra brukar komma och köpa 5 baht is. Eftersom vi har både kyl och frys så har vi inte riktigt de behoven. 

Jag vet inte om du hade någon fråga eller om det bara var ett konstaterande. Jag tycker jag har konstaterat att is är billigt här i det inte numera så billiga Thailand. 5 baht har det kostat mängder med år. 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 2
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Wangthong:

Här sköter systerns hushåll det där med isen. Isbilen kommer två gånger om dagen och hon fyller på. En eller två säckar brukar det bli varje fyllning. Systern har en matservering så det går nog mer än för en vanlig familj. Hon har tre lådor med is. Den stora förbrukarn är nog vatten kylen. Dit går nog en tredjedels säck, sedan fyller de upp med vatten.

Behöver vi någon gång is går vi bara ut och hämtar hos henne. De flesta andra brukar komma och köpa 5 baht is. Eftersom vi har både kyl och frys så har vi inte riktigt de behoven. 

Jag vet inte om du hade någon fråga eller om det bara var ett konstaterande. Jag tycker jag har konstaterat att is är billigt här i det inte numera så billiga Thailand. 5 baht har det kostat mängder med år. 

Ska man sälja isen vidare så är det ju ett måste förstås. 

Men många även serveringar etc använder dom som kylar.

Ett kylskåp måste ju vara billigare,  men då ska ju en viss investeringskostnad fram. 

Men jag tycker mig märka att även serveringar etc köpt mer kylar på sista åren,  så min killgissning är att isförsäljningen går ner.

Om vi är hemmavid så förvaras ju allt i vanliga kylar,  men köper is till drickat. 

Thai ska ju ha is i ölen,  det är sen gammalt. 

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ett kylskåp måste ju vara billigare,  men då ska ju en viss investeringskostnad fram. 

Men jag tycker mig märka att även serveringar etc köpt mer kylar på sista åren,  så min killgissning är att isförsäljningen går ner.

Om vi är hemmavid så förvaras ju allt i vanliga kylar,  men köper is till drickat. 

Vi hade en liten restaurang för länge sedan. 

En drickakyl kostade på den tiden massor. (kommer inte ihåg nu). Om du inte kunde få den som sponsring av ett drickabolag. Det var inte så lätt på den tiden. 

Det är inte bara för att förstöra ölen som thai ska ha is till. 

I princip all dricka ska ha is. 

Värst är väl när de sitter och dricker thairis "brännt". (tar emot att skriva whiskey eller brandy). En kapsyl blandad med is och en halv soda. Sedan fyller man på med is och soda under oöverskådlig tid, innan man spiller på en kapsyl till.

Det kommer nog att säljas is en bra stund till. Fast det måste bli mycket billigare med "ja baa". Antar att de varken behöver is eller soda. Soda må vara den stora utgiften annars. Betydligt mer inkomstbringande än annat. 

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nicholas:

Måste kommentera det med kylar. Glömde bort att hon har en icke fungerande frys som hon borrat hål i. I den har hon det hon ska laga till. Finhackade kött/fläskbitar och finfördelade grönsaker. Sedan har hon en trasig kyl som de vänt på sidan där har hon icke än preparerade råvaror. I bland får den tredje isboxen också fungera som grönsaksförråd. 

En kyl med ismaskin kostar rätt mycket fortfarande tycker jag. Vår kyl verkar krympa i och med att vi är här längre tider. Har tittat på en med ismaskin men tyckte att det var en onödig investering eftersom det står isboxar ute om man behöver is. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...