Boa52 Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 1 minut sedan, skrev Kenneth4618: ställa upp, men det var nog i svåraste laget för dig att lista ut 😁 Dumskalle du skrev Gratis att upp husvagnen, skulle inte gnälla på er, dej om ni inte inser att ni skriver fel också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 (ändrad) On 2022-09-16 at 20:35, skrev Kötthandlarn: Nä, från https://www.bunkertours.se/bocker/ Väntar även på boken om "Fast försvar av Nordkalotten"...... Sedan tidigare har jag även följande böcker från samma författare..... Kul historia? Gjorde "Lumpen" som Pb maskintekniker i Kustartilleriet ca 1984. Har varit i flera olika 12/70 batterier under åren i Kustartilleriet. Bland andra Ystad, Trelleborg och Holmögadd. Jag, och en lumparkomips (som också heter Tommy) blev placerade som Maskintekniker på KA5 och de placerade oss båda på Holmögadd, de sista 4 månaderna av vår värnplikt, Sveriges Modernaste Kustartilleri! Nu vart det inte bättre än att den andre Tommy råkade i slagsmål under midsommarfirandet det året, och fick käkbenet avslaget, det blev fixerat med en stålkonstruktion som gjorde att han inte kunde öppna sin mun helt... Det gjorde att han inte kunde utsättas för risken att bli sjösjuk (Holmögadd ligger en dryg timmes båtfärd utanför Holmsund), så han fick inte åka båt dit, om han spydde så kunde han kvävas eftersom han inte kunde öppna munnen... Så jag var ensam PB-tekniker på ön, med ansvar för 3 pjäser och S-platsen/batteristaben (normalt var 1 Maskintekniker och ett par Gruppbefäls mekaniker placerade i varje enhet), jag fick 5 G-soldater "maskinare" och satte en av dem i var av de 3 pjäserna och S-platsen, "G-soldater" var av väldigt varierande kvalité, men mina gubbar var Bra! Jag hade i alla fall en Löjtnant från Fortifikationsförvaltningen som stöd, fast han satt mest i mässen, såg honom sällan... Nåja det var en intressant värnplikt, och jag fick Öns enda Flakmoppe som tjänstefordon, för att kunna flytta mej mellan de olika anläggningarna (Det fanns fler än de 4 stora, som Luftvärnsbunkrar och granatkastarbunkrar). En dag när jag satt i kontrollrummet i en av Pjäserna som hade skarpskjutning den dagen och alla maskinsystem var i full drift (Egen elproduktion, ABC-skydd och helt självförsörjande) fick jag ett telefonsamtal från Landsorts batteriet även det ett 12/70, byggt efter samma ritningar... Det var en lumparkompis som blivit placerad på KA1"Lareman" han var inte nån bra Tekniker, men en grymt bra ekonom (förmodligen välbeställd idag). Han hade blivit beordrad att starta upp kraftproduktion och ABC-skydd i "Pjäs2" på Landsort, och var inte helt säker på hur han skulle göra... "OK! hur ser det ut i ditt kontrollrum?" frågade jag? Han beskrev detta och jag insåg att vi tydligen satt i identiska kontrollrum... "Titta på kontrollpanelen och läs vad som står på den, börja längst upp till vänster", han gjorde så, och jag hade precis samma panel framför mig... "Gör så här", sen styrde jag honom, via telefon, tills han startat upp hela pjäsen med egen elproduktion osv (det var inte svårt, bara man tog allt i rätt ordning). Har aldrig satt min fot i Landsorts batteriet, men jag har i alla fall startat upp en av pjäserna där! En annan trevlig detalj var att "Tommy med trasiga käkbenets" föräldrar drev korvkiosken i Holmsunds hamn, jag fick fri mat där flera gånger under tiden som vi väntade på 200-Båtarna som tog oss till Holmögadd! MVH Ändrades September 21, 2022 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 1 timme sedan, skrev Tommy: Kul historia? Gjorde "Lumpen" som Pb maskintekniker i Kustartilleriet ca 1984. Har varit i flera olika 12/70 batterier under åren i Kustartilleriet. Bland andra Ystad, Trelleborg och Holmögadd. Jag, och en lumparkomips (som också heter Tommy) blev placerade som Maskintekniker på KA5 och de placerade oss båda på Holmögadd, de sista 4 månaderna av vår värnplikt, Sveriges Modernaste Kustartilleri! Nu vart det inte bättre än att den andre Tommy råkade i slagsmål under midsommarfirandet det året, och fick käkbenet avslaget, det blev fixerat med en stålkonstruktion som gjorde att han inte kunde öppna sin mun helt... Det gjorde att han inte kunde utsättas för risken att bli sjösjuk (Holmögadd ligger en dryg timmes båtfärd utanför Holmsund), så han fick inte åka båt dit, om han spydde så kunde han kvävas eftersom han inte kunde öppna munnen... Så jag var ensam PB-tekniker på ön, med ansvar för 3 pjäser och S-platsen/batteristaben (normalt var 1 Maskintekniker och ett par Gruppbefäls mekaniker placerade i varje enhet), jag fick 5 G-soldater "maskinare" och satte en av dem i var av de 3 pjäserna och S-platsen, "G-soldater" var av väldigt varierande kvalité, men mina gubbar var Bra! Jag hade i alla fall en Löjtnant från Fortifikationsförvaltningen som stöd, fast han satt mest i mässen, såg honom sällan... Nåja det var en intressant värnplikt, och jag fick Öns enda Flakmoppe som tjänstefordon, för att kunna flytta mej mellan de olika anläggningarna (Det fanns fler än de 4 stora, som Luftvärnsbunkrar och granatkastarbunkrar). En dag när jag satt i kontrollrummet i en av Pjäserna som hade skarpskjutning den dagen och alla maskinsystem var i full drift (Egen elproduktion, ABC-skydd och helt självförsörjande) fick jag ett telefonsamtal från Landsorts batteriet även det ett 12/70, byggt efter samma ritningar... Det var en lumparkompis som blivit placerad på KA1"Lareman" han var inte nån bra Tekniker, men en grymt bra ekonom (förmodligen välbeställd idag). Han hade blivit beordrad att starta upp kraftproduktion och ABC-skydd i "Pjäs2" på Landsort, och var inte helt säker på hur han skulle göra... "OK! hur ser det ut i ditt kontrollrum?" frågade jag? Han beskrev detta och jag insåg att vi tydligen satt i identiska kontrollrum... "Titta på kontrollpanelen och läs vad som står på den, börja längst upp till vänster", han gjorde så, och jag hade precis samma panel framför mig... "Gör så här", sen styrde jag honom, via telefon, tills han startat upp hela pjäsen med egen elproduktion osv (det var inte svårt, bara man tog allt i rätt ordning). Har aldrig satt min fot i Landsorts batteriet, men jag har i alla fall startat upp en av pjäserna där! En annan trevlig detalj var att "Tommy med trasiga käkbenets" föräldrar drev korvkiosken i Holmsunds hamn, jag fick fri mat där flera gånger under tiden som vi väntade på 200-Båtarna som tog oss till Holmögadd! MVH Rolig historia men lite konstig tror inte riktigt sann, men en historia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 2 minuter sedan, skrev Boa52: Rolig historia men lite konstig tror inte riktigt sann, men en historia Du får väl åka ner till Holmsund och se om Tommy tagit över efter sina föräldrar i Korvkiosken i hamnen (han borde vara ca 58 år gammal idag)? Om det är så så fråga honom och hälsa så gott från mej! Men det är helt sant det jag skrev. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 4 minuter sedan, skrev Tommy: Du får väl åka ner till Holmsund och se om Tommy tagit över efter sina föräldrar i Korvkiosken i hamnen (han borde vara ca 58 år gammal idag)? Om det är så så fråga honom och hälsa så gott från mej! Men det är helt sant det jag skrev. MVH Vad jag vet har det inte funnits nån korv kiosk i Holmsunds hamn vid den tiden och ingen nu heller men ok Varför utgickk båtarna från Holmsund, 1 timmes färd när det fanns närmare ställen att starta på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 7 minuter sedan, skrev Boa52: Vad jag vet har det inte funnits nån korv kiosk i Holmsunds hamn vid den tiden och ingen nu heller men ok Varför utgickk båtarna från Holmsund, 1 timmes färd när det fanns närmare ställen att starta på Vad du INTE vet kan fylla flera normalstora bibliotek... Varifrån tycker du att Kustartilleriet skulle skeppat sina mannar, ca 1984? Ibland verkar du bara vara otrevlig, men nu är du dum, på riktigt! OCH en gång till, Tommy (han som fick käkbenet brutet vid ett slagsmål på en midsommarafton) gjorde sin värnplikt samtidigt som mej, och hans föräldrar drev en ganska stor korvkiosk i Holmsunds hamn. Vad är det du har svårt att fatta? MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 21, 2022 Dela Inlagd September 21, 2022 3 minuter sedan, skrev Tommy: Vad du INTE vet kan fylla flera normalstora bibliotek... Varifrån tycker du att Kustartilleriet skulle skeppat sina mannar, ca 1984? Ibland verkar du bara vara otrevlig, men nu är du dum, på riktigt! OCH en gång till, Tommy (han som fick käkbenet brutet vid ett slagsmål på en midsommarafton) gjorde sin värnplikt samtidigt som mej, och hans föräldrar drev en ganska stor korvkiosk i Holmsunds hamn. Vad är det du har svårt att fatta? MVH Därför att vid den tiden åkte vi ofta över till Wasa i Finland och i hamnen fanns ingen korvkiosk det var längre in i holmsund det fanns en. Sen min fråga varför utgick ni från Holmsund när det fanns,finns närmare ställen att utgå ifrån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd September 22, 2022 Dela Inlagd September 22, 2022 10 timmar sedan, skrev Tommy: OCH en gång till, Tommy (han som fick käkbenet brutet vid ett slagsmål på en midsommarafton) gjorde sin värnplikt samtidigt som mej, och hans föräldrar drev en ganska stor korvkiosk i Holmsunds hamn. Boa har faktiskt rätt. Här finns det inte någon korvkiosk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd September 22, 2022 Dela Inlagd September 22, 2022 12 timmar sedan, skrev Boa52: Därför att vid den tiden åkte vi ofta över till Wasa i Finland och i hamnen fanns ingen korvkiosk det var längre in i holmsund det fanns en. Sen min fråga varför utgick ni från Holmsund när det fanns,finns närmare ställen att utgå ifrån DU har inte åkt till Finland från Holmsund. Det är bara lögn och svammel från din sida. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 22, 2022 Dela Inlagd September 22, 2022 21 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: DU har inte åkt till Finland från Holmsund. Det är bara lögn och svammel från din sida. Hen vet inte ens var Finland ligger*! På lördag så blir det Gålö basen,. skall mecka Scania marinmotorer! Det blir sköjj, fast min tumme är jätte svart, en balk ville hälsa på tummen igår! Skönt när man tryckte in en nål och sprutade ut blodet! Har ju stått stilla en månad nu när kranen var paj, någon idi*t snodde delar från den och det tog över en vecka att få rätt delar från Österrike! Ja ja, det e smällar man får stå ut med, det härdar bara!🥲 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 On 2022-09-22 at 09:34, skrev Mr Ning Ning: DU har inte åkt till Finland från Holmsund. Det är bara lögn och svammel från din sida. Det har gått båter från Holmsund till Finland, Vasa så länge jag minns Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 Vet inte om det är rätt tråd, En fråga hur mycket pengar kan man skicka till Thai. Vi eller min fru har köpt mera mark, Har Swedbank och vi har skickat pengar förut och svarat på deras frågor om det, men vi har inte skickat te,x 100 000 kr på en gång. Ska man dela upp det så det inte blir nåt problem som tar tid att förklara Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 (ändrad) 3 minuter sedan, skrev Boa52: Vet inte om det är rätt tråd, En fråga hur mycket pengar kan man skicka till Thai. Vi eller min fru har köpt mera mark, Har Swedbank och vi har skickat pengar förut och svarat på deras frågor om det, men vi har inte skickat te,x 100 000 kr på en gång. Ska man dela upp det så det inte blir nåt problem som tar tid att förklara Jag är lite osäker också men rubriken kanske ger en hint om att det inte är rätt tråd?🤔 Ändrades September 25, 2022 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 1 minut sedan, skrev Mankan: Jag är lite osäker också men rubriken kanske ger en hint om att det inte är rätt tråd?🤔 Ok men det är nått jag tänker göra idag. seriösa svar vore bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 4 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men det är nått jag tänker göra idag. seriösa svar vore bra Meddela banken att det är pengar som ni sparat genom att inte köpa dyra flygbiljetter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 10 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men det är nått jag tänker göra idag. seriösa svar vore bra Ja nu blev det rätt. De du gjort idag är att ställa en fråga på MPR. Bravo 🙌 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 29 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men det är nått jag tänker göra idag. seriösa svar vore bra Ja det går bra men bara om din förmyndare skriver en fullmakt “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 Precis nyss, skrev Kenneth4618: Ja det går bra men bara om din förmyndare skriver en fullmakt Är det seriösa svar jag fått ???? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 2 minuter sedan, skrev Boa52: Är det seriösa svar jag fått ???? Ja “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 3 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Ja Ok men det måste finnas andra människor än du på forumet som skickat pengar Det är väl vad ett forum är till för inte bara tjafs Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 4 minuter sedan, skrev Boa52: Det är väl vad ett forum är till för inte bara tjafs Det kom verkligen från rätt person 🤣😂 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 5 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men det måste finnas andra människor än du på forumet som skickat pengar Det är väl vad ett forum är till för inte bara tjafs Som man tjafsar får man svar heter det väl. 🤣 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 4 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Det kom verkligen från rätt person 🤣😂 Det är väl så att ni inte vet eller hur därför såna svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 (ändrad) 14 minuter sedan, skrev Boa52: Det är väl så att ni inte vet eller hur därför såna svar Skickat många gånger med Swedbank då frugan både köpt och byggt hus i byn. Men att svara en idi*t som dig kommer aldrig att ske med tanke på hur du brukar skriva här Ändrades September 25, 2022 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThailandNovise Inlagd September 25, 2022 Dela Inlagd September 25, 2022 37 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men det måste finnas andra människor än du på forumet som skickat pengar Det är väl vad ett forum är till för inte bara tjafs https://thaisnack.se/threads/skicka-pengar-till-Thailand-pa-billigaste-saett.15880/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu