Jump to content
IGNORERAD

Vad har ni gjort idag?

Kötthandlarn

Recommended Posts

I dag har man blivit börhörd, jajamensan! Efter många böner till både hyresvärden och hen däruppe har vi äntligen fått åtgärdat det dåliga vattentrycket vi haft i huset, det var knappt så gick att duscha när det var som sämst. Men nu jäklar är det full sprutt överallt. Det drogs nya utvändiga rör från pumpen ända till diskhon i andra ändan av huset. Särskilt snyggt blev det ju inte men jag är helnöjd och frugan är riktigt happy happy som man kan se. :good:

1653059405_Vattenrr010.thumb.JPG.e963e8f24f703645abf0492a9cd6b1ed.JPG1113708936_Vattenrr011.thumb.JPG.083d7d569324bab1b2bf395883f484ea.JPG168089767_Vattenrr012.thumb.JPG.6a5e897535fd3c3e7ded1943059486e9.JPG657841941_Vattenrr013.thumb.JPG.b53dc0ca3d856f000006f1c461bd2e89.JPG001.thumb.JPG.135fb0e17940476ddc4020dd7b0f6f91.JPG

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fritz:

I dag har man blivit börhörd, jajamensan! Efter många böner till både hyresvärden och hen däruppe har vi äntligen fått åtgärdat det dåliga vattentrycket vi haft i huset, det var knappt så gick att duscha när det var som sämst. Men nu jäklar är det full sprutt överallt. Det drogs nya utvändiga rör från pumpen ända till diskhon i andra ändan av huset. Särskilt snyggt blev det ju inte men jag är helnöjd och frugan är riktigt happy happy som man kan se. :good:

Utanpåliggande funkar det är ju det viktigaste.

Men så typiskt de ska in i skruva i kakelskarvarna.

Jag brukar inte vara petig då det gäller bygga i Thailand, TiT är inte som hemma ju.

Men skruva i kakelskarvarna, där går gränsen.

Screenshot_20180916-114431.thumb.jpg.6b81f5decac0db415d59ec831b36f334.jpg

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag brukar inte vara petig då det gäller bygga i Thailand, TiT är inte som hemma ju.

Vad är egentligen problemet med att skruva i fogen? Ser det ofta i Sverige också. Funkar det symetriskt och att saker kommer på rätt höjd är det ju mycket lättare och dessutom går det ju nästintill att återställa helt med ny fog.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Vad är egentligen problemet med att skruva i fogen? Ser det ofta i Sverige också. Funkar det symetriskt och att saker kommer på rätt höjd är det ju mycket lättare och dessutom går det ju nästintill att återställa helt med ny fog.

Först ofrämst så öppnar man ju upp för att fukt kommer in, sen så är ju fogen rätt porös och skruven brukar inte fästa bra, de gör det oftast för att det är enkelt att borra och sen sätter skruven utan tätmassa eller plugg.....just för att det är enkelt.

Vet inte hur många hållare för munstycken till rövduschar jag sett monterade i kakelskarvarna, som sen hänger på sniskan då skruven släpper.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Först ofrämst så öppnar man ju upp för att fukt kommer in, sen så är ju fogen rätt porös och skruven brukar inte fästa bra, de gör det oftast för att det är enkelt att borra och sen sätter skruven utan tätmassa eller plugg.....just för att det är enkelt.

Vet inte hur många hållare för munstycken till rövduschar jag sett monterade i kakelskarvarna, som sen hänger på sniskan då skruven släpper.

Jag är ledsen men det där resonemanget köper jag inte. Om du borrar i plattan eller i fogen gör knappast någon nämnvärd skillnad för ett eventuell tätskikt. Fogen är ju porös och inte tät i sig. Att försöka fästa något i den porösa fogen som kanske är 5 mm tjock är nog tämligen dömt att misslyckas. Oavsett om du borrar i plattan eller i fogen så är det ju väggen bakom som ska agera fäst punkt och då måste man ju naturligtvis använda för ändamålet rätt plugg och skruv. Om skruvarna släpper är det ju fel eller bristen på rätt plugg och skruv som är orsaken inte att man just placerat hålet i fogen. En av de viktigaste saker Jag har lärt mig att tänka på när man använder plugg och skruv att man borrar tillräckligt djupt och att skruven bottar igenom pluggen.

Här är exempel från mitt badrum. Jag kan garantera dig om att dom inte lossnar i första taget 

IMG_20180916_133709.jpg

IMG_20180916_133700.jpg

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

jag är ledsen men det där resonemanget köper jag inte. Om du borrar i plattan eller i fogen gör knappast någon nämnvärd skillnad för ett eventuell tätskikt. Fogen är ju porös och inte tät i sig. 

Ok, tyck du det är bra att fäst i fog..... gör man det rät som i tex med svenska byggregler så är det ju ok, men nu var det Thailand.....där borrar o fäster de gärna i fog pga att det är enklare, och oftast utan plugg/tätmassa.

15 minuter sedan, skrev Mankan:

Att försöka fästa något i den porösa fogen som kanske är 5 mm tjock är nog tämligen dömt att misslyckas.

Det är ju just det de gör 9 av 10 gånger i Thailand.

Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ok, tyck du det är bra att fäst i fog..... gör man det rät som i tex med svenska byggregler så är det ju ok, men nu var det Thailand.....där borrar o fäster de gärna i fog pga att det är enklare, och oftast utan plugg/tätmassa.

Jag har aldrig skrivit att något ska fästas i fogen. Jag ser dock inga problem med att borra och skruva i fogen för att slippa borra hål i plattan. Borrar man i plattan ska det man fäster upp inte heller fixeras i själva plattan utan i väggen bakom. Jag har svårt att avgöra av Fritz bilder om de har använt rätt plugg och tätningsmedel bara att de på flera ställen verkar ha skruvat mellan plattorna.

35 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är ju just det de gör 9 av 10 gånger i Thailand

Ok , det är ju en i så fall en helt annan sak.

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har svårt att avgöra av Fritz bilder om de har använt rätt plugg och tätningsmedel bara att de på flera ställen verkar ha skruvat mellan plattorna.

Du var det ju inte direkt bara Fritzen jag tänkte på(har ingen aning om hur de gjort där naturligtvis), bara det man är så less då de ofta borrar in i fogen för det är enkelt och drar in en skruv där utan plugg o tätningsmedel, vilket man ser "överallt" i Thailand.

Bara en liten reflektion.

Jag är övertygad om att du har gjort rätt i ditt badrum.

Dela på andra sajter

Rördragaren satte plugg i hålen innan han drog in skruvarna till hållarna så jag känner mig lugn. Frugan fick dock en liten chock när hon provkörde rövduschen för där var det enormt tryck och det fanns liksom inget mellanläge, antingen kom inget vatten alls eller också var det fullt ös. :dance1:

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Fritz:

Rördragaren satte plugg i hålen innan han drog in skruvarna till hållarna så jag känner mig lugn. Frugan fick dock en liten chock när hon provkörde rövduschen för där var det enormt tryck och det fanns liksom inget mellanläge, antingen kom inget vatten alls eller också var det fullt ös. :dance1:

Då hade du tur som var den tionde.

Dela på andra sajter

Är det redan fredag?......:giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Stoneys:

Promenad DSC_0497.thumb.JPG.f95d2f4353ac9c6fcd33c535e6892d39.JPGDSC_0502.thumb.JPG.2809d782e38fb0df03041a0e5bf56f99.JPGDSC_0501.thumb.JPG.863bc60daaae766fb695e6d751a77bfc.JPGDSC_0498.thumb.JPG.fd2bbd49a5cd8ed5a45583b41dfe0b7f.JPGDSC_0499.thumb.JPG.af034ec628c02e937010f92d981ebb84.JPGDSC_0500.thumb.JPG.d62234114afd11ed397e563ddc6b5f2f.JPG

Intressant.......

Det här har jag aldrig sett i dagsljus..........:rotfl:

Hade definitivt gått vilse på dagen........:giggle:

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Intressant.......

Det här har jag aldrig sett i dagsljus..........:rotfl:

Hade definitivt gått vilse på dagen........:giggle:

Koppla på gps 24 h tillbaka,visste inte själv😁

Pattaya

Dela på andra sajter

Kanske inte just idag men i närtid iaf........

Fått reda på att en MPR-profil väntar barn med sin flickvän framåt vårkanten och det glädjer mig oerhört mycket........:thumbsup:

Är det ngn som förtjänar det så är det honom och hans fantastiskt sköna sambo.........🇸🇪

Puss på er..........❤️

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Fått reda på att en MPR-profil väntar barn med sin flickvän framåt vårkanten och det glädjer mig oerhört mycket........:thumbsup:

Är det ngn som förtjänar det så är det honom och hans fantastiskt sköna sambo.........🇸🇪

Puss på er..........❤️

Hmmm   har mina misstankar,...............får väll se om de är rätt framöver

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Puss på er..........❤️

Härligt! Grattis @clion ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Kör storkok i Skeppshultaren.....

Blir många lunchlådor....:giggle: :thumbsup:

1537115373374-143743751.thumb.jpg.a57464d5cf2a8361bd59961ebe28b8ba.jpg

Dela på andra sajter

Idag var det nytt försök att hitta svamp.

Frugan startklar

thumbnail_20180916_150725.thumb.jpg.99b525357adf97fbafe8b2d95e7b5e6d.jpg

Hade med en kompis idag, så de vågade att gå längre än 10 meter från bilen

thumbnail_20180916_150734.thumb.jpg.421cd7fe89fe7c39e48bd4081c31c08d.jpg

Här blev jag sittande i 2 timmar.

thumbnail_20180916_150745.thumb.jpg.9d31ba6737bc20685908aad8712b83f4.jpg

Sedan ringde telefonen och de sa kan du hämta oss vid dammen, vilken jävla damm? Det visade sig att de hade gått rakt fram och det var långt bort, men jag hittade de till slut.

Här är frugans skörd av Karljohan 2 kassar och kompisen hade lika mycket

20180916_182119.thumb.jpg.c133d53a946c0c91ed09a23512df538d.jpg

Nissehult_13

Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Kör storkok i Skeppshultaren.....

Blir många lunchlådor....:giggle: :thumbsup:

1537115373374-143743751.thumb.jpg.a57464d5cf2a8361bd59961ebe28b8ba.jpg

Fan, tio lådor blev det som svalnar i köksfönstret..........

Nytt rekord rekord tror jag men fan va gött............:nyam:

DSCN1330.thumb.JPG.4d0abacad69abc1e4392f61e3b7d0854.JPG

Dela på andra sajter

Ja idag har det varit Full Rulle först från Nohntb-Praphadeng sen bilbesiktning men det har Ni sett i andra trådar 😁

Sen vart det ner till Matförsäljningen som sköttes av Sonhustrun idag sen vidare till Frugans Systerdotters Pappa som har Banan Mango odling straxt utanför BKK gör stekta bananer till återförsäljare fick med ett par stockar hem sen tillbaka till Knight Market ite Pics 🍌🍈 Tjohej😀

IMG_20180918_121557.jpg

IMG_20180918_143740.jpg

IMG_20180918_160812.jpg

IMG_20180918_160915.jpg

IMG_20180918_161007.jpg

IMG_20180918_161624.jpg

IMG_20180918_164026.jpg

IMG_20180918_192219.jpg

IMG_20180918_192714.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Jag och pappa gick igenom källaren och fan min o min syster gamla skor,är nog 50 år gamla.

Kul,nu hänger dom i huset i Thailand:)

P1000025.JPG

Dela på andra sajter

On 2018-09-16 at 16:48, skrev Soengsang:

Hantverkaren kanske inte hade något koromantborr i passande storlek och det går bra att täta skruvhålen med silikon.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...