Jump to content
Vinn 1000 THB varje månad Läs mera... ×

Nicholas

Rapporten Så blir pensionen för 1960-talisterna

Recommended Posts

SatanG
Inlagd (ändrad)
11 timmar sedan, skrev Nicholas:

systemet kläms i 2 ändar.

slackers börjar jobba när dom är 30

strebers slutar jobba när dom är 50

Det bästa är nog att då börja som slacker men sluta när man börjar komma upp i streberåldern. Åtminstone trappa ner varsamt i 50-årsåldern så man inte åker på en sträckning eller nån annan skit. 

/ SatanG

Ändrades av SatanG
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
acarls

image.png.4ab87dae820305d745d8ceba43e318f1.png

• Ge karma 8
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
Hej spooncreek.

Jag förstår inte din förtjusning över att friska starka tjugoåringar skall tvingas att gå arbetslösa ända upp i trettioårsåldern?
Vore det inte bättre om de kunde börja att arbeta redan när de är färdigutbildade, istället för att bidragsförsörjas fram tills dess att de lyckas att få ett arbete?

Den logiska följden av ditt resonemang med ständigt höjd pensionsålder är att framtidens ungdomar skall vänta i ytterligare tio år ända tills de är i fyrtioårsåldern innan de börjar att arbeta. När de väl har fått ett arbete skall de däremot tvingas att arbeta ända tills de är i åttioårsåldern innan de kan gå i pension! ....och så vidare.

Jag har skrivit om detta tidigare.

https://www.maipenrai.se/forum/topic/37085-när-börja-plocka-ut-pensionen/?page=10&tab=comments#comment-1296169

Länken från Göteborgsposten var tydligen för känslig ty den är numera försvunnen. Men den del som jag citerade ur den artikeln kontrollerades säkert redan då av källkritiska forumläsare varav ingen ifrågasatte mitt citat.

I denna länk framgår vid vilken ålder som 3 av 4 ( 75 procent ) av en årsklass har fått ett arbete.

1985 hade 75 procent av alla Sveriges invånare ett arbete redan vid 21 ås ålder.

2014 hade 75 procent av alla Sveriges invånare ett arbete först vid 29 års ålder.  Det är knappast lägre idag!

Kort sagt på dessa knappt 30 år har Sveriges invånare tappat i genomsnitt åtta års arbete innan de får sitt första riktiga arbete.

Länken från Svenska Dagbladet finns dock kvar.

https://www.svd.se/fa-svenskarna-att-jobba-langre-blir-svart

"Mer än 40 procent av kvinnorna och 30 procent av männen går idag i ålderspension från sjukersättning (förtidspension), och inte från arbete. Därtill kommer arbetslöshet, sjukskrivningar eller annat som för många gör arbetslivet kortare. Av alla som har pension vid 65 års ålder är det i själva verket mindre än hälften som gått direkt från arbete till pension"!

spooncreek, för mig var detta en nyhet att det var så illa och att så få människor i verkligheten arbetar fram tills dess att de fyller 65 år.
Jag antar att detta sorgliga faktum även är en överraskning för dig, eller visste du om det?

I princip kommer detta att resultera i att dagens unga lever i en typ av bidragsförsörjd tidig pension innan de kan börja att arbeta! Först efter fem till tio år efter avslutade studier då de är i trettioårsåldern får då ett arbete! När de väl har fått ett arbeta så skall de fortsätta att arbeta långt efter de att de fyllt sextiofem år för att kunna betala skatt som behövs för att försörja de friska och starka bidragsförsörjda arbetslösa tjugofemåringarna!
Är detta verkligen något att eftersträva?

Det är inga problem för Sverige att betala pensioner för de som har arbetet i fyrtio år eller mer. Problemet är att betala pensioner för de som har arbetat betydligt färre än fyrtio år eller i värsta fall inte arbetat alls. Att denna grupp dessutom blir större för varje år är det riktigt stora problemet för Sveriges ekonomi!

Tyvärr verkar myndigheternas plan för Sveriges framtid vara att "Allt färre skall arbeta allt mer för att försörja allt fler som inte skall arbeta alls"!

Med Vänlig Hälsning.

Luttrad.
Ungdomarna börjar inte jobba men rösta från 18år får dom likaväl.

En ålder som sattes vid en tid då folk jobbade för fullt från 16års ålder och var torra bakom öronen vid 18.
  • Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
On 5/16/2018 at 4:32 PM, Luttrad said:

Jag förstår inte din förtjusning över att friska starka tjugoåringar skall tvingas att gå arbetslösa ända upp i trettioårsåldern?

Vore det inte bättre om de kunde börja att arbeta redan när de är färdigutbildade, istället för att bidragsförsörjas fram tills dess att de lyckas att få ett arbete?

Förtjust? Varför i all världen skulle jag vara det?

På din ledande fråga som följer på den märkliga kommentaren kan jag självklart ge det enda svaret om du så vill: Klart det är bättre om de har arbete och kan försörja sig själva

Den logiska följden av ditt resonemang med ständigt höjd pensionsålder är att framtidens ungdomar skall vänta i ytterligare tio år ända tills de är i fyrtioårsåldern innan de börjar att arbeta. När de väl har fått ett arbete skall de däremot tvingas att arbeta ända tills de är i åttioårsåldern innan de kan gå i pension! ....och så vidare.

Nej, så var inte mitt resonemang....

"Mer än 40 procent av kvinnorna och 30 procent av männen går idag i ålderspension från sjukersättning (förtidspension), och inte från arbete. Därtill kommer arbetslöshet, sjukskrivningar eller annat som för många gör arbetslivet kortare. Av alla som har pension vid 65 års ålder är det i själva verket mindre än hälften som gått direkt från arbete till pension"!

spooncreek, för mig var detta en nyhet att det var så illa och att så få människor i verkligheten arbetar fram tills dess att de fyller 65 år.

Jag antar att detta sorgliga faktum även är en överraskning för dig, eller visste du om det?

Även om andelen förtidspensionärer minskar (tror jag ) så är det såklart ändå ett fortsatt stort bekymmer. Eftersom du själv skrev om det på MPR 2016 så borde det emellertid inte vara en nyhet för dig 1,5 år senare?. Det är ingen överraskning för mig heller.

Det är inga problem för Sverige att betala pensioner för de som har arbetet i fyrtio år eller mer. Problemet är att betala pensioner för de som har arbetat betydligt färre än fyrtio år eller i värsta fall inte arbetat alls. Att denna grupp dessutom blir större för varje år är det riktigt stora problemet för Sveriges ekonomi!

Tyvärr verkar myndigheternas plan för Sveriges framtid vara att "Allt färre skall arbeta allt mer för att försörja allt fler som inte skall arbeta alls"!

Håller med om problemanalysen.

Man kan ju med fog kritisera myndigheternas insatser eller bristen på dem, men att deras "plan" är som du skriver? Nej, jag håller inte med.

Ett intressant följdresonemang är dock om det i en framtid ens kommer att finnas tillgängliga jobb för en majoritet av den befolkning som vi i nutid betecknar som arbetsför. Hittills har strukturomvandlingar och innovation löst den biten till stor del , men när automatiseringen utvecklas alltmer i industrin och dessutom når nya branscher (servicesektorn) så kanske "jobblinjen" måste överges snabbare än vi vill tro. 

Ändrades av spooncreek
  • Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta
On 2018-05-11 at 07:22, skrev Surin P3:

Jag hoppade av 1999.

Var då 25 år och tänkte fy fan, nu flyttar jag utomlands. 

Men det var inte bara pga pensionssystemet.

Det skulle ju vara intressant att få veta varför du tyckte "fy fan" året 1999 förutom pensionssystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
3 hours ago, Krafta said:

Skojar du eller?

Nej. Men för gärna ett resonemang, istället för one-liners. Lyssnar gärna.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta
14 timmar sedan, skrev Surin P3:

Inte alls intressant faktiskt.

Var bara totalt ointresserad av att spendera livet i det vanliga, svenska ekorrhjulet.

Sålde allt, sa upp mig och köpte en enkelbiljett.

Intressant för mig iaf och grattis kan väl tilläggas.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information

Vi har placerat kakor i din apparat för att göra MPR bättre. Du kan justera din kakinställningar eller så anser du att det är ok att fortsätta surfa på MPR.