Jump to content
Vinn 1000 THB varje månad Läs mera... ×

Nicholas

Rapporten Så blir pensionen för 1960-talisterna

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev Nicholas:

Antar att du inte enbart är född i rätt årtionde utan även i den mest optimala månaden och bästa dagen.

Best day ever.

Förstår inte hur du kunde gissa så bra. 

Du måste ha en jävla massa tur. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Juha

Jag är född 67,hoppade av systemet 2006 och flyttade till Thailand, jag visste redan då att det kommer inte att finnas någon pension för mig Sverige.

Har hus, business och land så jag klarar mig. 

Lycka till i Sverige. 

• Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige

Nåja, har vi råd att ge typ 1 miljard i bistånd till Palestina, så räknar jag med att vi har råd med lite pension till folket. 

• Ge karma 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
De flesta pensionärer har det bättre ekonomiskt nu än när de arbetade enligt SCB, rapporterar SVT. Fake News?

panshisar.thumb.PNG.e34976d14d7c99d7f4fe101f98579b0e.PNG

https://www.svtplay.se/video/17754503/rapport/rapport-13-maj-19-30-2?start=auto&tab=2018
Nej inte fake news.

Men man glömmer berätta att dom som går på garantipension ändå ökar.

Dessutom äger flera sitt boende vilket leder till ökad disponibel inkomst,.
Den statliga inkomstpensionen är inte orsaken till pengar i fickan, men fler har ju tjänstepension och som sagt pensions-sparandet nummer 1A, boendet.
  • Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen
9 timmar sedan, skrev spooncreek:

De flesta pensionärer har det bättre ekonomiskt nu än när de arbetade enligt SCB, rapporterar SVT. Fake News?

panshisar.thumb.PNG.e34976d14d7c99d7f4fe101f98579b0e.PNG

https://www.svtplay.se/video/17754503/rapport/rapport-13-maj-19-30-2?start=auto&tab=2018

De största orsakerna till större köpkraft är att lån saknas och ingen försörjningsbörda av barn finns kvar. 

En större del av inkomsterna kan användas till konsumtion än förr.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
On 2018-05-10 at 22:07, skrev Juha:

Jag är född 67,hoppade av systemet 2006 och flyttade till Thailand, jag visste redan då att det kommer inte att finnas någon pension för mig Sverige.

Har hus, business och land så jag klarar mig. 

Lycka till i Sverige. 

Jag är född 69 och räknar dock fortfarande med en pension när det blir dags

• Ojojoj 1
  • Tråkigt 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
John Khonken

En annan sak som är klart intressant. Om du arbetar efter 65år så händer följande. Det år du blir 66 år ska företagets sociala kostnader sjunka från 33% till ca hälften. Vem får dom. Borde bli arbetaren eller hur. Det är inte glasklart kan jag lova. Vad säger ni??

• Minus 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
frason
13 minutes ago, John Khonken said:

En annan sak som är klart intressant. Om du arbetar efter 65år så händer följande. Det år du blir 66 år ska företagets sociala kostnader sjunka från 33% till ca hälften. Vem får dom. Borde bli arbetaren eller hur. Det är inte glasklart kan jag lova. Vad säger ni??

Vem får vad av ingenting? Arbetsgivarens kostnader sjunker. Ingen får något.

• Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige

Då det är en utgift som man slipper betala så betyder det ju egentligen att företaget kan tjäna lite mer på pankisen.
Fast samtidigt så kanske inte pankisen är så produktiv och det är väl det som gör att man kan ha råd att ha en pankis.

Det är ju dessutom frivilligt att jobba, så känner man att det är orättvist så kan man stanna hemma.

Själv tycker jag att det är glasklart att Bilderberggruppen får pengarna.
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Lappen
2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Det var väldigt glasklart. Men för någon med grumlig syn om det mesta är det svårt. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
Inlagd (ändrad)
7 hours ago, leifen said:

De största orsakerna till större köpkraft är att lån saknas och ingen försörjningsbörda av barn finns kvar. 

En större del av inkomsterna kan användas till konsumtion än förr.

Så facit är att det åtminstone ända fram till nu är rätt bra att vara svensk pensionär för väldigt många. Stämmer bra med den bilden man får när man umgås med sina pensionärskompisar som tex har råd med dubbla boenden i Sverige och Thailand eller reser en stor del av året på dyra semestrar. Gnälls gör det förstås ändå, det verkar liksom ingå i pensionärsrollen.

60-talister kommer väl som jag förstå det inte att äga sitt boende i samma utsträckning, men borde å andra sidan ha kunnat realisera rätt mycket vinster om de skalat ned sitt boende när ungarna flugit ut. Lite tjänstepensioner på det och annat sparande, så blir det nog bättre för de flesta av 60-talisterna också att bli pensionär. Själv är jag dock ett undantag, men det är helt självförvållat och inget jag kan beskylla staten eller pensionssystemet för.

Ändrades av spooncreek
  • Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Nicholas
Så facit är att det åtminstone ända fram till nu är rätt bra att vara svensk pensionär för väldigt många. Stämmer bra med den bilden man får när man umgås med sina pensionärskompisar som tex har råd med dubbla boenden i Sverige och Thailand eller reser en stor del av året på dyra semestrar. Gnälls gör det förstås ändå, det verkar liksom ingå i pensionärsrollen.

60-talister kommer väl som jag förstå det inte att äga sitt boende i samma utsträckning, men borde å andra sidan ha kunnat realisera rätt mycket vinster om de skalat ned sitt boende när ungarna flugit ut. Lite tjänstepensioner på det och annat sparande, så blir det nog bättre för de flesta av 60-talisterna också att bli pensionär. Själv är jag dock ett undantag, men det är helt självförvållat och inget jag kan beskylla staten eller pensionssystemet för.
Ja under eget ansvar kan man ju ordna sitt liv eller inte.

Behöver man ju inte statens hjälp med.
Men eftersom staten nu vill sköta detta och dessutom tar en hel del betalt för det vore det ju bra om det funkade bättre.

Speciellt den delen att man inte sparar reda pengar utan enbart sparar en andel tycker jag är trist.
  • Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information

Vi har placerat kakor i din apparat för att göra MPR bättre. Du kan justera din kakinställningar eller så anser du att det är ok att fortsätta surfa på MPR.