Jump to content
StefanJ

Nya och gamla baht sedlar?

Recommended Posts

StefanJ
Inlagd (ändrad)

Hej..   Min tjej yrade nåt om att jag måste växla mina thaibaht som blev över från senaste resan.

Hon sa att nya sedlar kommer snart, och då blir mina "gamla" sedlar värdelösa.  Låter skumt..   det finns ju redan nyare sedlar OCH äldre sedlar som funkat i Thailand.

Nån som har bättre koll än min tjej i detta ämne?

Jag frågade henne..  Och vilket datum blir mina sedlar värdelösa..?   Snart sa hon.   Njaaa tänkte jag, låter ju lite väl snabbt.

Jag pratar inte om 40år gamla sedlar...utan om sedlar med gamla Kungen

Ny Kung...  Nya sedlar.

Ha det bäst!

166577_273674889429004_1300334456_n.jpg

Ändrades av StefanJ
Stavfel
  • Ge karma 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
acarls

Samma info från Reuters

“In future, we will only be printing the new banknotes,” Central Bank Governor Veerathai Santiprabhob told reporters.

Current bank notes will remain legal tender and the new ones are the same sizes and colors.

The first batch of the new notes featuring King Maha Vajiralongkorn in air force uniform, will be in circulation from April 6.

https://www.reuters.com/article/us-Thailand-economy/thai-king-to-replace-father-on-new-banknotes-idUSKCN1GK0XJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
UglyFarang
On 2018-04-09 at 13:20, skrev StefanJ:

Hej..   Min tjej yrade nåt om att jag måste växla mina thaibaht som blev över från senaste resan.

Hon sa att nya sedlar kommer snart, och då blir mina "gamla" sedlar värdelösa.  Låter skumt..   det finns ju redan nyare sedlar OCH äldre sedlar som funkat i Thailand.

Jag frågade henne..  Och vilket datum blir mina sedlar värdelösa..?   Snart sa hon.   Njaaa tänkte jag, låter ju lite väl snabbt.

Ny Kung...  Nya sedlar.

Ha det bäst!

Har du så mycket över från resan så är det nog dags att börja växla in snart.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba
On 2018-04-09 at 18:20, skrev StefanJ:

Ny Kung...  Nya sedlar.

Ha det bäst!

Baht står sig bättre än kronan så växla inte.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Cavemannen
      Av Cavemannen
      Till ekonomiansvarige på maipenrai.se
      Då jag fortfarande saknar månadens insättning på kontot så undrar jag vart min månadsutbetalning tagit vägen, har ni rätt kontonr? om inte så tag kontakt så att vi kan lösa detta fortast möjligt.
      MVH Caveman,brodertuktuk,ATOM
    • MaiChai
      Av MaiChai
      Frågan har ju varit uppe till debatt ett antal gånger här på MPR och jag hittade nu statistik över hur länge turister stannar i Thailand samt hur mycket det bränner per dag- siffrorna är från 2014 som inte var ett lysande år för den thailändska turismen med oroligheter i Bangkok de första 5 månaderna sedan militärkuppen.

Herr Svensson stannar 19,48 dagar och gör i snitt av med 4043,74 THB per dag, totalsumman för Her Svenssons trip blir då 19,48 x 4 043,74 = 78 772 THB på sin 19 dagars vistelse

Mr Wong stannar i 7,88 dagar och gör i snitt av med 5497,49 THB per dag, totalsumman för Mr Wong blir då 7,88 x 5497,49 = 43 320 THB på sin 8 dagars vistelse.

Men medan Herr Svensson sitter kvar på stranden dag 9 och har 10 dagar kvar i Thailand har Mr Wong åkt hem - men istället kommer Mr Wang från Kina på en 8 dagars tripp  och han bränner 43 320 på sina dagar också, så Wong och Wang bränner 86 640 på 16 dagar och då har Herr Svensson fortfarande 3 dagar kvar, räknar men sen in 3 dagar när Miss Chen kommer till Thailand så spenderar de tre tillsammans 104 452 under samma tid som Herr Svensson spenderar 78 772 THB. Thailand drar in 25 680 THB mer på kineser än vad de gör på Svenskar under motsvarande tid.

Det är därför som Kina är en mycket viktigare marknad för Thailand än vad Sverige är.
    • Rebnel
      Av Rebnel
      Hur fungerar Bitcoins? Förstår inte alls hur man gör.
      Gärna en bra instruktion hur man köper och hur man sänder med Swish.
      Måste man vara skriven i Sverige?

Rebnel
    • Guest Loikkari
      Av Guest Loikkari
      Är det nåt att ha, själv har jag inga förbindelser varken till Sverige eller FInalandet. Än så länge är jag ungkarl men man vet ju aldrig när den rätta dyker upp, om inte redan har gjort det. Har boendet kvar i Sverige och det är ju en anseligt summa i hyra per månad. I skatt skulle jag nog inte tjäna mer än ca 1 200 SEK per månad, från 28 % till 20 %  Hur går det till att anmäla sig i praktiken?  ENda som bekymrar mig är min lungfibros (inte idiopatisk), kommer jag få sjukförsäkring här i Thailand eller är det uteslutet? Nu vet jag ju att det är inte många medicinsk kunniga här på MPR men hur gör de vid kroniskt sjukdom, nekar de försäkringen hellt eller utesluter man bara bort den delen som sjukdomen påverkar.

Jive skrev i nån inlägg att man ska ha nån bro öppen till Sverige, hur kan man ha det om man ansöker SINK skatt?
    • Guest Loikkari
      Av Guest Loikkari
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20324537.ab

Här är Sveriges nya mynt och sedlar I dag presenterade Riksbanken Sveriges nya mynt och sedlar.
      Våra nya pengar kommer ut i handeln hösten 2016.

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy