Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket ska man tåla från thaisläkten?


Sune2000

Recommended Posts

Quote

:D:D

Fram med degen nu, avsikten är ju fin!  :crazy:

Mvh

Kimmo

Det verkar ju som det finns sympatier här... vi kanske skulle arrangera en insamling på MPR ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    24

  • BaBoo

    17

  • Farang

    16

  • Neil

    16

Mest aktiva i denna tråd

  • 2 veckor senare...

Hejsan!

Tyckte detta var en mycket intressant tråd ungefär halvvägs, tills den spårade ut med diskussioner om folks förmåga att läsa kartor m.m.

Jag är själv en nybliven farang-pojkvän och sitter just nu och väntar på att min flickvän ska anlända till Sverige. Tjejen har två barn från ett tidigare äktenskap vilka blir kvar i Thailand (så här i början av relationen i alla fall). Barnen tas hand om syrran med familj samt föräldrarna. Självklart står jag för fiolerna i detta fallet.

Däremot undrar jag om jag kan få råd från er som bor/har bott i Thailand eller varit med om en liknande situation om vad som är rimligt att skicka ner för att ta hand om en skoltjej och en lite yngre krabat? Jag har tyvärr en känsla av att "svärföräldrarna" är den giriga typen, och jag vill abslout inte bli utnyttjad i denna situation.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har tyvärr en känsla av att "svärföräldrarna" är den giriga typen, och jag vill abslout inte bli utnyttjad i denna situation.

Det är inte alls säkert att svärföräldrarna är giriga. Däremot kan det vara så att dom(inklusive flickvännen) har en bild av faranger som omåttligt rika och därför har förväntningar som man svårligen kan leva upp till.

Det är MYCKET VIKTIGT att du är ärlig och tydlig med dina känslor samt att du inte mörkar med dina ekonomiska förutsättningar. Det är klart att dom hoppas att de dragit den ekonomiska högvinsten men när de ser att du är en bra och ansvarsfull kille som kommer att ta hand om deras dotter och hennes barn så blir du säkert omtyckt och accepterad. Beloppsdiskussionen ger jag migt dock inte in på. Hoppas allt blir bra för er :great:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar RoiET!

Jag hoppas att jag har fel angående svärföräldrarna, det får väl tiden utvisa. Jag har dock märkt av fenomenet du talar om, och försökt göra det tydligt för min flickvän hur långt min plånbok räcker. :) Tror inte hon greppar det helt förrän hon varit i Sverige ett tag.

Förstår att det är känsligt med beloppsdiskussionerna. Det är väl rätt individuellt vad man kan och är villig att skicka... Jag får väl känna mig fram.

Det svåraste är väl att veta vad som verkligen behövs hos mottagarsidan :)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för ditt svar RoiET!

Jag hoppas att jag har fel angående svärföräldrarna, det får väl tiden utvisa. Jag har dock märkt av fenomenet du talar om, och försökt göra det tydligt för min flickvän hur långt min plånbok räcker. :) Tror inte hon greppar det helt förrän hon varit i Sverige ett tag.

Förstår att det är känsligt med beloppsdiskussionerna. Det är väl rätt individuellt vad man kan och är villig att skicka... Jag får väl känna mig fram.

Egentligen tror jag inte att förväntningarna ligger hos din flickvän eller svärföräldrarna. Jag kan ibland känna att det ligger ett stort tryck av förväntan i från omgivningen. Grannar, avlägsna släktingar m.m.. I mitt fall alltså  :declare:

Det här med olika kulurer är svårt. Hade jag fortfarande varitt tillsammans med mitt svenska ex, hade man i alla fall vetat vad man fått och inga överraskningar. Men :suicide:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla jag är ny på forumet. Jag träffade en i slutet av november en underbar tjej på 'Koh Chang'  hon stod i en bar ropade välkommen, okej hon har inte ett fläckfritt förflutet! Men jag tycker om att umgås och prata med nya människor. Så det hela utvecklade sig till en relation. Har bott 3 månader i hennes hemby och möt släkt och vänner. Bestämde mig att redan från början att endast hjälpa släktingar som bemöter en med respekt och inte tror att man är en levande bankomat. Har funkat hyfsat även om man ofta hör snack om pengar och ordet farang! men självklart ger man lite pengar till grandmother 103 år som påtade runt huset men, senare blev sjuk under tiden som jag var där. Men va fan här hemma tycker säkert en del släktingar och vänner att man blir utnyttjad. Men som allt annat annat här i livet så kan man inte misstro alla människor man möter. Då kan lika gärna hoppa ner i träfracken direkt. Om det i slutändan visar sig att man blev utnyttjad, så har jag i alla fall möt en kultur och människor som jag aldrig kommer att glömma. Hur många har svenskar har blivit inbjudna till bröllop när man varken känner maken eller makan eller ätit nyfångade råttor eller kobror. Självklart har man köpt saker b.l.a. ett kylskåp, vespa och en tv samt gett pengar till en syster som tagit hand om min flickväns dotter, men hennes har kört oss till stan och fixat saker i huset. Alltså lite ge och ta. Åker ner igen den 31 maj, för man vill inte bli gammal å bitter och ångra att man inte tog chansen att kanske möta sin livs kärlek.. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

RoiET

Det kan ju också vara så att svärföräldrarna känner av ett tryck och förväntan som inte finns. Något som de av olika skäl själva har skapat. Och för att inte skämma ut sig så måste de liksom andra grannar köra i samma hjulspår.

Kulurer  :mdr:   kan vara svårt. Det håller jag med om. Lycka till noobiefarang.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

RoiET

Det kan ju också vara så att svärföräldrarna känner av ett tryck och förväntan som inte finns. Något som de av olika skäl själva har skapat. Och för att inte skämma ut sig så måste de liksom andra grannar köra i samma hjulspår.

Kulurer  :mdr:   kan vara svårt. Det håller jag med om. Lycka till noobiefarang.

Det är säkert olika hurvida det finns en förväntan från omgivningen. Jag kan bara svara för hur det är i vårt fall.

I vår by är det tävling om vem som bygger största huset, vem som har finaste D-Maxen osv. Men jag har på känn att det inte är falangen som betalar alla gånger utan frun som lånar pengarna för att hänga med i racet. Vem som i slutändan betalar? :whistle:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt banalt att försöka bygga finaste huset i hembyn och ha finaste bilen.

Man kan ju vara rik i Sverige, Varför ska det exponeras i Thailand?

Ibland äcklas jag av ihåliga thailändare. Yta utan innehåll...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

visst är trycket ute i byarna ofta stort och ibland även helt urflippat.fantastiskt att en del thaiare tycker att det är helt ok ligga på rygg och ta emot pengar från farangerna och sedan skryta om hur mycket pengar de får samt skicka gliringar till andra familjer att de faktiskt får på tok för lite av sin farang.smaklöst enligt mig.

sedan är det dock säkert så att en hel del av tjejer har fiktiva pojkvänner och istället drar in pengarna genom att ha 100 pojkvänner per år i Pattaya.

usch nu låter jag säkert bitter igen. så självklart finns det jättemånga trevliga thaifamiljer som älskar sin farang som en son.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Now he did it again  :D:D:D:D:D:D

hahahahahahahahaha

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Jag hoppas att jag har fel angående svärföräldrarna, det får väl tiden utvisa. Jag har dock märkt av fenomenet du talar om, och försökt göra det tydligt för min flickvän hur långt min plånbok räcker. :) Tror inte hon greppar det helt förrän hon varit i Sverige ett tag.

Det svåraste är väl att veta vad som verkligen behövs hos mottagarsidan :)

Det är inte hennes foräldrar eller syskon du skall försörja. 5000 bath per månad ar generöst för två små barn. Kanske 10000 bath till per termin for skolkläder m.m. Betalar inte barnens pappa något ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Nobiefarang

Själv tycker jag att mellan ca 2000-5000 baht är ok.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nobiefarang

Har liknande erfarenhet som Du, tyvärr svalnade kärleken i takt med det ökande trycket från exet och omgivningen, Thailändare, svärföräldrar till faranger i synnerhet, har väldigt lätt fär att uppgradera summan dom lyckats "krama" ur farangen. 10 000 blir lätt både 50- och 100 000 per månad och då får man ju inte vara "sämre än grannen" och spiralen bara fortsätter och om man inte är på sin vakt så rytas det snart om att man slantat in flera millar i framtidsprojetet Thaifamiljen med vidhängande allt större släkt.

OJ det här blev väldigt negativt laddat, avsikten var att låta förnuftet råda.

Ett litet men bra tips, försök att finna boken "Thaifever", ett av de i mina ögon i alla fall bästa sättet att lära Dig och TGF:en om Era respektive kulturskillnader.

MVH

Baa

PS skickar 4000 för en dotter som fortfarande är så ung att hon går i lokalskola. DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är inte hennes foräldrar eller syskon du skall försörja. 5000 bath per månad ar generöst för två små barn. Kanske 10000 bath till per termin for skolkläder m.m. Betalar inte barnens pappa något ?

Tack för alla svaren. Jag tror mig ha fått en bättre bild av hur mycket jag ska skicka ner nu.

Vad gäller pappan, så är han ur bilden. Vad jag förstått så är han typen som föredrar att låta andra betala för hans leverne och friska alkoholvanor. Så inget att räkna med därifrån.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett litet men bra tips, försök att finna boken "Thaifever", ett av de i mina ögon i alla fall bästa sättet att lära Dig och TGF:en om Era respektive kulturskillnader.

Hej Baa!

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Har beställt några böcker, men inte just den du nämne. Har dock sett den, och får ta och införskaffa den också. :)

Läste däremot nedan bok, vilket var en riktig höjdare. Den är kanske något inriktad mot arbetsförhållanden, men tar även upp vanliga familje/vänförhållanden.

http://www.buythaibo...emart&Itemid=64

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

noobiefarang

att ta hand som sin kärestas barn tycker jag är självklart, investera särskilt i deras utbildning.övrig släkt behöver inte ha något förutom föräldrarna om de är gammla och saknar förmåga att försörja sig själva.

att skicka pengar är ett delikat problem. ett tips är att bara skicka så mycket pengar som känns rätt till 100%. ge fan i att skicka något/skicka mindre om det hela känns fel och du faktiskt inte med vanlig logik kan motivera ditt handlande.

att skicka pengar till t.ex. inköp av motorcyckel osv är inget jag skulle göra. satsa istället på de ungas utbildning

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha...en bra tråd med många sanningar som jag nu har läst. Lite förvånande att den har släppts igenom, men det är väl så i  I L  skygglapparnas värld att det här är mest skrönor och överdrifter.

Själv har jag inte blivit särskilt utsatt för jag satte hårda spelregler från första dagen, men min fru har alltför ofta tagit emot förfrågningar om pengar på olika sätt från släktingar, vilket har gjort att det inte är så roligt att träffa dem.

Herr Chang sammanfattade väl min ståndpunkt i svar #72

Svärföräldrarna skulle jag kunna tänka mig att hjälpa om de lider nöd men knappast inga andra. Eftersom jag själv lever enkelt finns det ingen anledning till att jag skall betala så att de lever ett mycket bättre liv. Jag skickar således inga pengar. Det gör frugan när det behövs. Nu har hon också tröttnat.

IL påstod att faranger vet mindre än thai. Skrattretande. Bara efter ett par veckor i thaiskolan var min son duktigast i de ämnen de lärde ut. Läsa, skriva, matematik och en del annat. Barnen blev förvånade över att en farang unge kunde vara så duktig. Min son skämdes över de andra och ville inte leka med dem eftersom de inte kunde något. Han lekte med de som var mycket äldre.

#85 Thaifiskarn.  Om man nu inte bryr sig om den nybäddade sängen så kan det faktiskt finnas fördelar med BTTs sätt att leva. Tänk dig själv en fågel instängd i en fågelbur. Hur roligt är det? Blir säkert mycket gladare med lite frihet. Och alla passar inte som en höna i en kacklande hönsgård.

#131 I.L.  Att många thailändare inte är duktiga på kartor är väl lika vedertaget och sannt begrepp som att det i allmänhet finns ett omåttligt sug efter pengar -  tyvärr ( nattsvart sida av Thailand ). Intressant att höra att thailändarna är naturfolk och inte funderar så mycket på det runtomkring dem. De har inte hunnit ta av sig skygglapparna ännu, liksom du antar jag. Det blir nog bättre.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

[skapar ny tråd för detta ämne enligt förslag från Vaxet. HC]

Nu vet jag att detta är en gammal tråd men den stämmer så perfekt in på mitt förhållande.

Ja är gift med Ning 24 år och jag själv är 29 år. Hennes pappa är död och sen har hon en äldre bror och sin mamma i udon thani. Ända sedan Ning va 16 år har hon försörjt sin lata bror och sin mor utan ens tack eller uppskattning. Nu har de vart lite turbulent hemma i udon senaste 3 månaderna. Brodern har åkt i fängelse och mor menar då att vi ska skicka mer pengar,,,Ning blir fly förbannad och menar på att va då min bror har aldrig jobbat eller gett några pengar till mamman. Nu dyker de upp mer saker då Nings moster är på besök i udon thani från tyskland och berättar för Ning att alla pengar vi har skickat har hon spelat upp på kort och inte lagt undan lite för sjukhus räkningar och liknade + räkningar som Ning har kvar från sin sjukhus vistelse då hon födde sin dotter för tidigt 2005, hon har då sonika skitigt att betalat av de som vi skickade för de ända målet. Nu vart de ramaskri hemma här och helt plötsligt fick vi börja ringa sjukhuset i udon thani och fixa allt med överföring av pengar och de va bråttom för dom hade nämligen tänkt att koppla in polisen och sen tog dom 14 % i ränta varje månad. Sen gjorde Ning något som jag aldrig trodde en thai skulle göra mot sin mamma. Bad henne helt sonika att dra åt helvete.Nu hände detta för ca 3 veckor sen och vi får se men ingen har ringt hit och vad jag vet har hon inte ringt till sin mor något mer.

Vad jag vill berätta är att man kan ta mkt skit och bli sviken av sina föräldrar men de går en gräns och den gränsen passerades ordentligt.

REDSPAGGY

Jobbigt. Har en liknande men ändå annorlunda upplevelse.

Var gift med en filippinska tidigare. En av hennes många bröder hade öppnat eget bygga-hus-företag därborta och hamnade självklart i ekonomiska problem. Alldeles för snäll och eftergivsam i affärer tyvärr. 

Där började påtryckningarna mot oss i Sverige. Förutom min dåvarande fru finns ytterligare 2 systrar här. Den drivande vad gäller påtryckningarna var äldste brodern i familjen - katolsk präst.

Nåväl. Vi hade det inte så väldigt bra ekonomiskt, men jag gick till slut med på att skicka dollars till ett värde av ca 6000 SEK bara för att hjälpa honom och hans familj. Sen hörde jag i princip inget mer. Tyvärr.

Vad jag fått reda på senare: Problemen fortsatte och på något sätt så fick han sin mor att gå med på att pantsätta marken där föräldrarnas hus stod för att få fram ytterligare pengar. Inte blev det bättre för det. Snart kom krav på det lånet, m.a.o. vräka mamsen.. I det läget valde tyvärr min fru att gå bakom ryggen på mig (vid den tidpunkten betalade jag mina räkningar via postgirot med "gula kuvertet" plus signad check som jag skickade in. Hade alltså ett checkhäfte liggandes hemma numrerade i serie).

Nåväl. Det gick en tid. Kan vara ett halvår - eller mer - efter att jag skickade pengarna. Får hem sedvanliga kontoutdraget från banken och ögnar igenom (slarvigt som vanligt...), men noterar ändå att vissa serienummer på checkuttagen ser skumma ut. Kollar checkhäftet och ser ganska snabbt att ett gäng checkar saknas i botten.. I det läget misstänker jag inte min fru. Istället en annan person som vi hade boende hos oss en tid. Jag pratar förstås med frun om saken. Hon håller masken. Jävligt bra faktiskt.

Ringer banken och ber dom kolla de checkar som saknas. Åtta är inlösta vid lika många olika tillfällen. Ca 17.000:- väck. Dom faxar över en kopia. Det är så jävla uppenbart. Min fru har förfalskat min namnteckning och ställt ut checkarna på sig själv.

Hade blivit omedelbar skilsmässa om vi inte haft barnen. Det sprack ändå till slut. Största bidragande orsaken var förstås att jag inte litade på ett skit hon sa efter den händelsen.

Du redspaggy.. Du ska vara glad att din sambo sade ifrån. Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Tack för alla svaren.

Om du har tillfälle och förstår så lyssna gärna på skvallret om din flickvän i hennes hemby. Låtsa att du inte begriper men allt du hör är gammalt och går inte att ändra. Om du kan leva med lite skitsnack och överse med det (en del av det du hör kan ju vara sant) så är det en mycket bra början.

Jag bor ihop med min fru sedan 12 år och jag har hört en del. Hon har nog inte varit någon duvunge alltid men vi har det bra tillsammans och det är väl det som räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ha ha...en bra tråd med många sanningar som jag nu har läst. Lite förvånande att den har släppts igenom, men det är väl så i  I L  skygglapparnas värld att det här är mest skrönor och överdrifter.

Själv har jag inte blivit särskilt utsatt för jag satte hårda spelregler från första dagen, men min fru har alltför ofta tagit emot förfrågningar om pengar på olika sätt från släktingar, vilket har gjort att det inte är så roligt att träffa dem.

Herr Chang sammanfattade väl min ståndpunkt i svar #72

Svärföräldrarna skulle jag kunna tänka mig att hjälpa om de lider nöd men knappast inga andra. Eftersom jag själv lever enkelt finns det ingen anledning till att jag skall betala så att de lever ett mycket bättre liv. Jag skickar således inga pengar. Det gör frugan när det behövs. Nu har hon också tröttnat.

IL påstod att faranger vet mindre än thai. Skrattretande. Bara efter ett par veckor i thaiskolan var min son duktigast i de ämnen de lärde ut. Läsa, skriva, matematik och en del annat. Barnen blev förvånade över att en farang unge kunde vara så duktig. Min son skämdes över de andra och ville inte leka med dem eftersom de inte kunde något. Han lekte med de som var mycket äldre.

#85 Thaifiskarn.  Om man nu inte bryr sig om den nybäddade sängen så kan det faktiskt finnas fördelar med BTTs sätt att leva. Tänk dig själv en fågel instängd i en fågelbur. Hur roligt är det? Blir säkert mycket gladare med lite frihet. Och alla passar inte som en höna i en kacklande hönsgård.

#131 I.L.  Att många thailändare inte är duktiga på kartor är väl lika vedertaget och sannt begrepp som att det i allmänhet finns ett omåttligt sug efter pengar -  tyvärr ( nattsvart sida av Thailand ). Intressant att höra att thailändarna är naturfolk och inte funderar så mycket på det runtomkring dem. De har inte hunnit ta av sig skygglapparna ännu, liksom du antar jag. Det blir nog bättre.

bra sagt och IL behöver väl n ån gång komma ur sin bubbla,. Inte menat att han har det dåligt men men!"!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jovisst att IL historia är så perfekt som en låter. men dom fleste har det nog inte så!!!! ??? ?

henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...