Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket ska man tåla från thaisläkten?


Sune2000

Recommended Posts

gone2paradise

Det är ju inget fel att hjälpa sin svärmor eller släkt med lite pengar för att de ska få bättre standard och drägligare liv.

Men att försörja x antalpersoners olika missbruk och som dessutom är arbetskygga ska man inte ställa upp på.

Om tjejen kräver det så måste hon snabbt få förstå att det inte är acceptabelt. Vill hon försörja ett antal drönare

i byn får hon ta av sina egna pengar (vilket hon aldrig kommer göra:-)) och skicka.

Visa henne att du spar pengar på ett konto som är erat gemensamma för ivesteringar i Thailand eller i Sverige också.

Tyvärr kan en del tjejer vara rejält indoktrinerade av sina föräldrar/syskon.

Att hjälpa någon med en utbildning är ju fantasktisk bra investering för framtiden. Det kan göra att den personen tar sig ur fattigdom

och hopplöshet.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    24

  • BaBoo

    17

  • Farang

    16

  • Neil

    16

Mest aktiva i denna tråd

Vi har inte haft några sådana problem, iofs så har min hustrus familj det ganska gott ställt men om nåt skulle hända i framtiden och de skulle behöva hjälp så hade jag naturligtvis hjälpt dem så gott jag kunnat, detsamma gäller naturligtvis mina egna föräldrar !

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inte så att man inte vill hjälpa, men det måste vara lite sans och balans i det hela..

Man vill ju själv kunna unna sig något och inte skicka iväg sina sista pengar till Thailand..

Sen känner nog min flickvän likadant som mig, men det är dock hennes familj och får lite ångest om hon inte hjälper till ibland..

Hon vet själv nu att man måste arbeta och betala våra egna räkningar går före allt annat..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårat fall så är det äldsta brodern som försörjer svärfar(svärmor gick bort 2005)

Och det är helt naturligt då han har övertagit all odlingsmark och de andra 3 syskonen bara fått en halv rai var att bygga hus på i framtiden.

Och han är även den enda av syskonen som bor kvar permanent i Isaan,resten har flyttat till storstäder och jobb.

Så det är ingen regel att de med farangkarl står för försörjningen :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på dig, tycker du att det är ok att släkten gör som de gör så kör på det,

tycker du inte så måste du säga stopp. Vi alla har ju olika nivåer vad vi tycker är ok eller inte.

Men den utlösande faktorn för att mitt äktenskap med thaifrugan inte funkade

var pengar till släkten.

Det var mer att man per default skulle försöka få pengar från "oss". Det var

allt från relativt förmögna farbröder till bröder och systrar.

Ha det gubbs

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket skall man tåla?

Har vid det här laget "sponsrat" min svåger med cirka 60-70000 bath, mest till hans gamla Volvo, som rasade och fyllekrockades, det är några år sedan nu, och de 2 sista åren har vi inte gett honom nånting, han har ett schysst jobb nu, och Volvon är såld!

Kasem, som svågern heter är en underbar kille, lite yngre än mej, och funkar som man i vårt hem när jag jobbar utanför Thailand.

Denna 3-månaders vändan hemma, har jag lånat ut 11000 till en av frugans morbröder, han hade ett "cash-flow-problem" och behövde pengar till sitt huslån...

Skall bli intressant att se när de pengarna kommer tillbaka (jag litar inte på karln, han e en sån där vegeterian...)

Är helt utan Svärfar (han är enligt uppgift vid livet, men frugan och hennes bror såg honom senast för 9 år sedan, på deras mormors begravning).

Svärmor har jag fått för mina synder (och det måste ha varit rätt små sådana), hon bor med oss, och kostar i runda slängar 7000bath/månad.

Skönt att ha en extra vuxen i hemmet när jag är ute på jobb, en i familjen, som jag kan lita på i vått och torrt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt mitt tycke så är detta ämne thailands baksida, det mesta i Thailand är mycket bra men girigheten tar sig ibland smaklösa uttryck.att man försöker lura en turist på någon 100 bathare vid en tuk-tuk färd är en väl en struntssak men när föräldrar och andra nära släktingar pressar sina döttrar till den milda grad att deras förrhållanden riskerar att braka ihop eller leder in på de stackars töserna på prostitution så vill jag mest spy.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

enligt mitt tycke så är detta ämne thailands baksida, det mesta i Thailand är mycket bra men girigheten tar sig ibland smaklösa uttryck.att man försöker lura en turist på någon 100 bathare vid en tuk-tuk färd är en väl en struntssak men när föräldrar och andra nära släktingar pressar sina döttrar till den milda grad att deras förrhållanden riskerar att braka ihop eller leder in på de stackars töserna på prostitution så vill jag mest spy.

ha det

Neil

Ja Neil, denna ogenerade girighet får en att må illa. Jag är glad att jag sluppit bli utsatt för den.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker inte att man ska behöva tåla någonting och för mig är den påstådda Thailändska girigheten helt okänd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL.

Nja du har både rätt och fel, nu sitter ju du där nere och släkten ser att du inte skär guld.

Men det är en utbredd uppfattning att vi falanger har obegränsat med stålar i våra hemländer.

Jag/vi har inga problem med tjatande släktingar men däremot vänner till släktingarna ligger på...

Jaaa 200 :fool:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Odin

Eftersom jag lever på samma sätt och med samma standard som släkten och övriga i byn så tror jag ingen kommer på tanken att tigga eller be mig om pengar.

Skulle jag byggt en lyxkåk mitt i byn och ha dyra vanor skulle säkert en och annan undra om jag inte kunde dela med mig lite.

Men dom som skapar myten om att alla utlänningar är som vandrande ATM maskiner är dom som alltid betalar för mycket för varor och tjänster.

Och omotiverat strör pengar omkring sig under några veckors semester, då kan det vara lätt att tro att den människan måste vara väldigt rik.

Att han måste åka hem och spara ett år innan han kan spendera stort igen berättar han kanske inte.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig få för mig att försörja frugans syskon.  Jag har även slutat att "avlöna" frugans 20-åriga son

Har vänligt men bestämt sagt att han får fixa ett jobb

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja IL,

Jag hade varit mer bekymrad ifall de inte ber om hjälp med pengar.

Om man är accepterad och de gillar en så handlar det inte om tiggeri eller att utnyttja någon.

När thaiarna själva av någon anledning fått ihop lite kapital så hjälper de varandra direkt, med lån eller gåvor.

Förövrigt så är vi väldigt rika i jämförelse med en risbonde, att strypa sina egna levnadsvanor p.g.a. snålhet låter väl lite korkat?

Om du lever med samma standard som majoriteten av de gör i byarna som jag har sett så vill jag inte uppleva din semester...(inga pengar, trasigt hus,ingen bil, en moped som är otankad, fiskeutrustningen består av en lina utan krok m.m. m.m.)

Förövrigt så hör jag myten om farang kinijao mer än ATM myten, vad kan det bero på ???

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Odin

Eftersom jag lever på samma sätt och med samma standard som släkten och övriga i byn så tror jag ingen kommer på tanken att tigga eller be mig om pengar.

Skulle jag byggt en lyxkåk mitt i byn och ha dyra vanor skulle säkert en och annan undra om jag inte kunde dela med mig lite.

Men dom som skapar myten om att alla utlänningar är som vandrande ATM maskiner är dom som alltid betalar för mycket för varor och tjänster.

Och omotiverat strör pengar omkring sig under några veckors semester, då kan det vara lätt att tro att den människan måste vara väldigt rik.

Att han måste åka hem och spara ett år innan han kan spendera stort igen berättar han kanske inte.

Mvh Isan lover

Ja IL. du har helt rätt där -vi gör oftast inget för att moverka släktens/omgivningens uppfattning när vi shoppar som idi*ter och strör pengar omkring oss.

Får man inget förklarat för sej så tror man ju på det man ser... gående pengamaskiner

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med IL här. Ingen i min frus släkt har bett mig om några pengar eller spenderar pengar i större omfattning nu när de har en farang i släkten mot innan jag kom in i familjen. Visst spenderar jag en del när jag är nere i Thailand men det är på nytt kylskåp, tvättmaskin, varmvattendusch och toalett till föräldrarna eftersom jag bor hos föräldrarna och vill kunna duscha varmt, sitta på en västerländsk toastol, ha rena kläder och kunna ha mjölk och ost i kylen till frukost. I övrigt lever jag som dom, dricker måttligt, festar måttligt osv. Det är inte semester när jag är i Thailand men det har aldrig varit tanken. När jag var där nere senast så stannade jag i tre månader men var mycket vitare i hyn än jobbarkompisarna som var i Thailand i två veckor. Thailand är inte semester för mig, det är "bara" ett skönare land att leva i där jag vill spendera halva året. Jag vill inte ha semester halva året dock.

Visst hör jag historier om personer som blir halvt om halvt utnyttjade på grund av krävande släkt men man ska inte tåla mer än vad man känner för och säga ifrån i tid. Det är också skillnader på familj och familj i Thailand. Thailändare är inte giriga, det kan dock finnas vissa giriga personer i Thailand... En del som vi tycker är girighet är bara ett sätt att överleva för andra, särskilt om det finns alkohol-, drog- eller spelberoende inblandat.  Tror dock att en svensk med beroende kan vara minst lika "girig", troligt vis girigare..

Att vissa västerlänningar blir kallade kii niaw beror nog på att man tror att de har mycket pengar pga av att man har i thailändarnas ögon vidlyftiga vanor för sig själv i Thailand (inte jobbar, festar mycket, reser mycket och äter dyrt) samtidigt som man motvilligt spenderar pengar på att bjuda på mat till familj och släkt, till Buddha eller renovera föräldrars hus. Spenderar man lite pengar på sig själv och ger en liten slant till Buddha då och då lär man nog inte bli kallad kii niaw... Glöm inte att det inte enbart är faranger som kallas kii niaw utan allt som oftast även en del thai.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Roligt att höra ifrån flera som inte har giriga släktingar och som inte känner sig utnyttjade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte man ska behova tala nagot fran slakten men samtidigt kan jag tycka att om man inte forstatt att nar man gifter sig med en thailandska sa gifter man in sig i slakten pa ett helt annat satt an i Sverige sa har man sig sjalv att skylla. Har man inte tagit sig modan att besoka sina svarforaldrar och andra in-laws for att "sondera terrangen" innan man gifter sa att man vet vad man har att vanta vad galler forhoppningar om bidrag etc sa ar man nog inte redo att gifta sig an.

Jag har aldrig personligen haft problem med slakten, tvartom ar de flesta mina basta vanner. Att daremot som IL saga att man aldrig markt av nagon thailandsk girighet later valdigt konstigt. Jag tror inte att thailandare egentligen ar girigare an svenskar men daremot kan det ofta verka sa. Thailand ar i en svar brytningsperiod mellan det gamla traditionella levandssattet ute i byarna och det moderna. Tidigare sa var sinsod tamligen logiskt; foraldrarna hade haft utgifter for sin dotter och ville ha ersattning for det medans sonens foraldrar gladeligen betalade da de oftast flyttade hem till honom och senare i livet ekonomiskt hjalpte dem. Nu blir det oftast snarare en girighet/statusfraga da samhallet inte langre ser ut sa och det ar manga, huvudsakligen thai/thai par, som slits mellans foraldrars och partners krav.

Den enorma lonespridningen leder ocksa till en form av girighet da tva soner och tva grannar kan ha sa helt olika lon, en tiopotensskillnad ar inte ovanligt. Att den som da tjanar mer hjalper till mer kan verka naturligt men precis som i Sverige sa tycker ofta den hogavlonade att den lagavlonade kunde tjanat lika mycket om han inte varit sa lat eller nagot annat. Den gamla patroniseringskulturen dar en valbestalld man var rik darfor att han oftast lurat byborna pa pengar leder ocksa till att de mindre bemedlade forvantar sig att den rike ska "betala av" genom att hjalpa till med smasaker. Att folk numera kan vara valbestallda genom nagot sa oskyldigt som att jobba som civilingenjor for ett utlandskt foretag har inte riktigt natt fram overallt utan den personen forvantas ocksa "hjalpa till" pa ett satt som han kanske inte alltid kanner sig skyldig till att gora.

Slutligen finns det givetvis de foraldrar som mer eller mindre tvingat sina dottrar, och i mindre utstrackning soner, till prostitution. Om man har varit beredd att gora detta sa ar givetvis att mjolka en mer eller mindre okand Farang pa lite pengar ingen stor sak och kan inte ens anses som omoraliskt i forhallande till det brott de redan begatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Merlins,

Tänkvärt inlägg från dig!

Jag håller med om att girighet kanske är fel ord egentligen. Opportunism kanske är ett bättre ord, det kostar ju inget att fråga.

Jag har dock lite svårt att smälta mentaliteten ibland... om man till exempel tänker sig att en av mina systrar gifter sig med en miljardär. Jag vill gärna ha en bil och har inte råd att köpa en. Det skulle dock aldrig falla mig in att be min systers make att köpa en åt mig alternativt få "låna" pengarna. Hur väl han än har råd med det. Det vore helt enkelt under min värdighet.

Så argumentet att fattiga thailändare är ursäktade bara för att farangen uppenbart har mer pengar köper jag inte. Speciellt inte om man kallt beräknande försöker skuldbelägga den thaidam som har det tvivelaktiga nöjet att förmedla önskemålen till sin farang.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, Jag håller med dig angående ditt inlägg nr 41.

För övrigt tycker jag att fattiga Thailändare förlorar alla begrepp om pengars värde efter det att dom träffat en farang! I princip alla Thaiflickor som ingår i min bekantssakpskrets verkar att ha glömt att de kanske bara för ett år sedan gick och arbetade för drygt 100 baht för en hel dags slit på risfälten! Om dom skulle ha orkat och det fanns arbete så skulle detta bli ca. 3.000 baht per månad. Dessa flickor verkar nu snarare anse att en månadslön från risfälten är att betrakta som fickpengar som på sin höjd räcker för ett fåtal dagars ospecifiserade småutgifter!

Ibland tror jag att flickorna och framförallt deras familjer inte förstår att farangen måste arbeta ihop dessa pengar! De ser ju bara att om farangen inte har några pengar så stoppar han bara in ett plastrkort i väggen och så kommer det ut pengar från väggen!

Jag talade i telefon med en tjejkompis boende ute på landet. Hon berättade att det var kris hemma i byn därför att fabriken hade stängt! Dessutom berättade hon om en väninna vars farang skickade 30.000 baht per månad! När jag berättade att i mitt tycke skickade denna farang alldeles för mycket så undrade hon förvånat varför jag tyckte så. Jag sa att han skickar ju detsamma på en månad som motsvarar sex månadslöner på byns fabrik! Hon blev alldeles tyst och sa sedan ojdå, det stämmer ju! Nu var varken hon eller jag parter i målet så ingen av oss hade något ansikte att vare sig försvara eller tappa!

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen i min frus släkt (risodlarbönder) har någonsin bett mej om en endaste Baht och jag har alltid blivit bemött med värme och respekt.

Hela gänget, inkl. min fru, är de mest underbara människor jag kan tänka mej!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att höra att inte bara jag har en aldelens underbar släkt i Thailand. Tordes nästan inte skriva det innan med risk att BTT eller någon annan skulle anklaga mig för att fara med lögn. När jag läst andras erfarenheter verkade det som jag vunnit högsta vinsten, men det finns alltså flera än jag. Jag har underbara svärföräldrar som aldrig frågat om något, har ju byggt om huset ganska mycket , varmvatten i duschar, aircon. i alla sovrum ,nytt kök, tak över uteplats m.m. Det har jag gjort för egen trivsel men dom har givetvis också fördel av detta och dom är också glada och tacksamma för det. Ingen släkting har ej heller frågat eller bett om något men en gång när vi hälsade på pappans bror såg jag att dom inte hade det så bra så jag frågade frun om vi inte kunde bidra med lite pengar till dem. Vi gav dem 1000 bath och frun i huset blev så glad att hon fick tårar i ögonen. Enda plumpen var när vi från Sverige skickade pengar till fruns syster (som ej bor i vårt hus) för att hon skulle slutbetala huset så la hon beslag på pengarna och vi fick betala en gång till, men rötägg finns väl i många familjer.  M.v.h. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Girighet är väl det ord jag använder i alla fall för hur Redspaggys hustrus familj och andra liknande familjer beter sig. Det är grymt att tvinga en dotter att leva i fattigdom för att själv kunna leva i rikedom. Jag har all respekt för att Redspaggys fru säger ifrån. Jag förstår att det inte var något lätt beslut.

Jag har all förståelse för det thailändska kulturella draget (och även svenska för inte så länge sedan) att vuxna barn förväntas ta hand i sin familj i utbyte för den försörjning som de fick som barn. Men det betyder inte någon har rätt att kräva mer än vad de själv har gett (i förhållande till möjligheterna att ge förstås).

En gammal arbetskamrat har råkat för ett liknande öde som Redspaggy och fru. Hans son är spelberoende. Sonen har hela sitt liv fått pengar här och där för köpa mat och betala hyran när han hade spelat bort alla pengar. Flera gångar har föräldrarna och syskonen betalat av hans skulder efter att ha trott på löftet att han skulle lägga av spelandet och starta ett nytt liv. För några sedan sade alla ifrån. Han ska aldrig mer få pengar. Det var sista dagen som de har sett honom. Min stackars arbetskamrat har pensionerat sig för några år och är utfattig. Han kanske aldrig ser sin son igen.

Det verkar vara ett globalt fenomen att giriga familjemedlemmar i vissa hushåll utnyttjar den i familjen som har bäst ställt. Jag läste en tidningsinsändare skriven av en läkare när jag var i Ghana. Han skyller Ghanas extrema läkarbrist och allmänna dåliga ekonomi på att familjemedlemmar slutar jobba om en medlem blir läkare eller skaffar något annat välbetalt yrke. Hans egen utvidgad "arbetslös" familj bestod av cirka 30 personer. Jag har också läst att det är vanligt att filippinska män skickar sina fruar till bl.a. arabiska oljeländer för att jobba som pigor. Då slutar de och deras bröder att jobba och super och kastar pengarna från hustrun åt sina älskarinnor.

I tredje världen verkar det att ungdomar kan lätt få löner som långt överstiger vad deras föräldrar har fått. Det finns ett brett utbud av moderna jobb. Vidare finns det större möjligheter att söka rikedom på annat håll. Det tycks hända då och då att vissa av dessa välbetalda ungdomarna utnyttjas.

I västvärlden är det 50- och 60-åringarna som har mest pengar och blir i sin tur ofta utnyttjade av familjemedlemmar. De har haft gott tillgång till bra betalt arbete hela sitt liv. De har dessutom "fulltankade" pensioner som väntar. Deras vuxna barn under 30 år har oftast jobb, studiemedel eller något bidrag men de tar ändå ofta emot stora bidrag från sina föräldrar. De bidrar sällan till restaurangbesök och familjesemestrar tillsammans med föräldrarna. Även när barnen får egna barn bidrar många föräldrar till sina barnbarns försörjning. De får t.ex. ofta middagsbesök av sonen och barnbarnen i slutet av månaden när pengarna är slut. Ofta förlorar de stora summor pengar från lån till barnens bostad eller företag. Dessa 50- och 60-åringarnas egna föräldrar har inte alltid så höga pensioner. Många får ofta hjälpa till med sina föräldrars ekonomi utöver bidragen till barnen och barnbarnen.

Hälsning

Svarten 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så roligt att så många sitter med fantastiska thaifamiljer. Har själv varit ihop med en del thaitjejer och det har varierat betänkligt hur deras familjer betett sig.Tycker dock att att jag kommit tämligen lindrigt undan.

Har dock ofta stött på familjer på landsbygden där fullt arbetsföra människor inte arbetar alls utan lungnt håvar hem de pengar deras döttrar ludrar ihop eller klår sina farangpojkvänner på. Ett annat exempel är när byarna går man ur huse för att deltaga på ett bröllop trots att alla vet att thaitjejen har flera pojkvänner som alla besökt byn. Även om min thai inte är den bästa så förstår jag dock en del och enligt mig så är det högst ohyfsat av thaifamiljerna och deras vänner att klaga på hur snåla den och den farangen är mitt framför näsan på berörda faranger. Har också stött på en mycket slapp inställning till prostitution där en hel del familjer inte alls döljer vad deras döttrar håller på med utan pratar om det som om det vore helt naturligt att försörja sig på detta vis.

Något har gått fundamentalt fel när attityden ute i byarna är som jag beskrivit ovan. Av någon anledning har jag främst stött på detta i Isaan och inte på lång väg lagt märke till det i de områden där jag tillbringat min mesta tid i Thailand, nämligen runt Phitsanoluk och Phitchit. Självklart är detta min egen syn på det hela och jag förstår självklart att de flesta av medlemmarna aldrig har märkt av dessa fenomen. :he:

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

I början av denna tråd var det flera som uttryckte sig att det är bra att någon vågar skriva om detta ämne. Jag tycker att det är synd att folk inte skulle våga. Vad beror det på? Kan det möjligen bero på att liknande trådar ofta utvecklas enligt följande 4 stegsmodell?:

1). 10-20 inlägg av vettiga synpunkter och diskussioner från olika vinklar.

2). 100-200 inlägg då rasbiologerna har krupit fram. Tråden skulle vara yttligare bevis på att alla thailändare vill blåsa utlänningar på pengar, är dumma och outbildade, är utstuderat elaka (även fast de aldrig har studerat någonting), m.m. Motargumenten heter att samma företeelse sker även i Sverige, Kambodja, Norge, Sydafrika, osv. Ord som nazister och kommunister slängs hit och dit.

3). 10-20 inlägg från gnälliga och pettiga medlemmar som vill flytta tråden till "off-topic" då den innehåller diskussioner om andra länder än Thailand och om politik.

4. 500-1000 inlägg då ett gäng menar att det finns människor som är lång värre än thailändare, svenskar, kambodjaner, norrmän och sydafrikaner - muslimer. Dessa människor som tror på samma gud och som har samma etnisk bakgrund som kristna från mellanöstern och judar är hemskast i världen. I inlägg efter inlägg skrivs det att de är onda eftersom en minoritet gör samma sak som en minoritet av de kristna. Hänvisning till en tidningsartikel om ett hiskeligt illa dåd som en kristen i mellanöstern har utfört är bevis till hur onda samtliga 1 miljard muslimer är.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl också en hel del som skriver många inlägg där de till varje pris försvarar allt i Thailand antingen genom att förneka problemen, hänvisa till de ypperliga thailänska traditionerna eller genom att hävda att de omtalade problemen finns i alla länder. Personligen så tror jag att många faranger har problem med sina thaitjejer och deras familjer angående ekonomin men att de inte erkänner detta då det hela känns pinsamt eftersom alla andra faranger med thaitjejer verkar leva fulländade liv i harmoni med den thailänska kulturen.

neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...