Jump to content
IGNORERAD

Är Du Rädd?


Joints

Recommended Posts

Quote

Ahh, internet. Ok, om vi snurrar vidare så är jag inte den som är den!

Nej, det har ingenting med politiska konspirationer och polissammarbeten, eller för den delen några andra sagoväsen. Det har att göra med att ett scoop säljer.

Vad gäller det nationalistiska Thailand så är det så att faranger får inte flytta till Thailand permanent, vi får inte äga land och vi får inte arbeta där en thailändare hade kunnat göra samma jobb. Allt detta för att värna om den thailändska populationen och kulturen.

Om ni då har fortsatta invändningar på att jag smutskastar era allsmäktiga sanningssägare, så jag tar gärna den här diskussionen vidare i en annan tråd, innan jag gör mig själv bannad för att hålla mig ifrån forumsämnet. Sakliga argument och bevis utlovas.

Jag tror nog inte att du blir bannad, så vi kan nog fortsätta här.

Det du nämner ovan stämmer väl med min uppfattning av Thailand och det jag skulle vilja veta mer om, eftersom jag aldrig hört detta förut, är ditt påstående om att man i press gärna och ofta skyller på utlänningar när ett brott begåtts.

Det var ju så att jag berättade om ett rån som hänt nära min bostad och där det visade sig att det var ett gäng Laotiska gästarbetare som utfört detta. Du skrev då att det var vanligt att man skyllde på utlänningar p.g.a. nationalistiska stämmningar i Thailand.

Vore kul att veta mer om detta eftersom jag som sagt inte hört detta förut.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • Vaxet

    9

  • gone2paradise

    4

  • RoiET

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men vänta ett tag nu, i ett flertal trådar har väl den Thailändska pressen, utlandsägd eller ej, fått stå i skamvrån som osaklig och oseriös.

Nu plötsligt har PATTAYAPRESSEN blivit rumsren därför att ägarna enligt herr Vax är TREVLIGA. :crazy:

Hmmmmmm

MVH

Baa, som känner sig säker i LOS förutom i trafiken.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Jag tror nog inte att du blir bannad, så vi kan nog fortsätta här.

Det du nämner ovan stämmer väl med min uppfattning av Thailand och det jag skulle vilja veta mer om, eftersom jag aldrig hört detta förut, är ditt påstående om att man i press gärna och ofta skyller på utlänningar när ett brott begåtts.

Det var ju så att jag berättade om ett rån som hänt nära min bostad och där det visade sig att det var ett gäng Laotiska gästarbetare som utfört detta. Du skrev då att det var vanligt att man skyllde på utlänningar p.g.a. nationalistiska stämmningar i Thailand.

Vore kul att veta mer om detta eftersom jag som sagt inte hört detta förut.

Nu måste jag få backa ett par steg och citera mig själv

Quote

Ah, In media we trust.

Förlåt om jag låter spydig, men i det ultranationalistiska Thailand så står man nog i bättre ljus om man förlägger skulden utomlands på de folkgrupper som inte kan svara tillbaka på kritiken.

Vad jag menade var endast det att den rent spekulativa, men i mina ögon högst möjliga bristen i att blint lita på det som står i den lokala blaskan. Det är alltså inte tal om att Thailand har en specifik och långdragen tradition utav smutskastning, utan att media i allmänhet inte är att lita på.

Jag ser dock ett stort problem i att det ens skrivs ut hurvida en fasttagen brottsling kommer ifrån än det ena eller det andra landet, då detta på inget sätt påverkar nyhetsvärdet mer än genom att vädja till den befintliga inställningen till människor från det stora utomlandet, och därmed bevisar min poäng sig själv.

Jag kan dock - om jag nu skall gå in på konspirationsteorierna jag KAN stå för att fundera mycket på - erkänna att jag skulle kunna tänka mig att en tidningsägare i Thailand inte gärna går emot det thailändska allmänintresset eftersom det skulle kunna innebära en sammarbetsovilja inom de komunala och statliga organ man behöver ha att göra med. Thailand har ju en del problem med sin yttrandefrihet, se t.ex. http://news.bbc.co.u...fic/7981769.stm

Och med allt detta sagt så vill jag tillskjuta åter igen att jag jag verkligen gillar Thailand, men precis som Sverige och alla andra länder så finns det bra med smuts i hörnen om man letar, och det är inget jag tycker man skall blunda för.

.. och tack för det varma välkomnandet på MPR :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Jag är inne på mitt 6:e år i Thailand och har själv inte upplevt någonting som har givit upphov till rädsla - ett undantag:

En farang prejade mej med bilen på Sukkan en gång. Han tyckte att jag hade hindrat honom i trafiken.

Jag förstår inte varför trådar likt denna kommer upp.

Det är som att ni letar efter något thailändskt skit att frossa i.

Som permanent boende i i Thailand bekommer det mej illa att läsa om allt "elende" i Thailand.

Man behöver ha en ganska stark personlighet för att negligera alla elendigheter som fabriceras i de svenska stugorna och appliceras på Thailand.

Lev ett normalt liv i Thailand och uppför er normalt med hjälp av vanligt sunt förnuft, så är det nog inte farligare här än någon annan stans på klotet.

Middagen i kväll på News Cafe´var utsökt och Calvadosen var av god kvalitet.

Gonatt!

Om jag faktiskt skall gå in på sakfrågan så kan jag ju berätta att jag föredrar slumkvarteren i Pattaya över vilken gata i Stockholm city som helst.

Jag har bara hört ryktesvägen om inbrott och rån, men jag förstår hur problemet kan uppkomma. Om en saudiarabisk oljeprins kom och söp och betedde sig illa i mitt vardagsrum, och dessutom kastade miljarder omkring sig i självgott skryteri, så skulle jag nog själv tänka ett par gånger på att dra en Robin Hood.

Men som ovanstående talare sade i fyllan och villan; Om man bara kan sköta sig och vara lite streetsmart så är Thailand precis så lugnt och trevligt du vill att det skall vara.

//Tom, som också spenderade gårdagen med en god Calvados.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos tjejens föraldrar är det mycket lås och en elak hund får vakta ingången.

Då får jag vackert stanna inne.

Tjejen berättade också att när hon var liten så kom det banditer in i huset.

Tryckte pistol mot mammans tinning och tvingade pappan att plocka ur allt av värde i huset.

De tog med sig även boskapen.

Jag kan förstå att viss rädsla kan finnas även om det säger att det är inte lika farligt idag i provinsen Nakhon Si Thammarat

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men vänta ett tag nu, i ett flertal trådar har väl den Thailändska pressen, utlandsägd eller ej, fått stå i skamvrån som osaklig och oseriös.

Nu plötsligt har PATTAYAPRESSEN blivit rumsren därför att ägarna enligt herr Vax är TREVLIGA. :crazy:

Hmmmmmm

MVH

Baa, som känner sig säker i LOS förutom i trafiken.

Baa om du medvetet eller omedvetet missuppfattat mitt inlägg är svårt att säga, läs tråden en gång till.

Jag vet mycket väl att pressen i Thailand som precis överallt annars i världen vinklar nyheter.

Det jag undrar är angående ett uttaland om att pressen i Thailand på nationalististisk bas anklagar utlänningar att ha utfört brott och på detta sätt skyddar thailändare. Något som jag inte har hört eller uppfattat tidigare och därför ville höra mer om.

Nu visade det sig ju att Durian kanske uttryckte sig lite fel samtidigt som jag fattade hans inlägg fel och att vi i slutändan har typ samma erfarenhet av Thailändsk press samt press i almänhet.

Förövrigt Durian, välkommen till MPR.  :whistle:   :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet.

Ja den där Durian e en vrång jävel, som far sin... Hmm jag :not_i:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Vaxet.

Ja den där Durian e en vrång jävel, som far sin... Hmm jag :not_i:

Så blir det när man växer upp på internet.

Quote

Baa om du medvetet eller omedvetet missuppfattat mitt inlägg är svårt att säga, läs tråden en gång till.

Jag vet mycket väl att pressen i Thailand som precis överallt annars i världen vinklar nyheter.

Det jag undrar är angående ett uttaland om att pressen i Thailand på nationalististisk bas anklagar utlänningar att ha utfört brott och på detta sätt skyddar thailändare. Något som jag inte har hört eller uppfattat tidigare och därför ville höra mer om.

Nu visade det sig ju att Durian kanske uttryckte sig lite fel samtidigt som jag fattade hans inlägg fel och att vi i slutändan har typ samma erfarenhet av Thailändsk press samt press i almänhet.

Förövrigt Durian, välkommen till MPR.  :whistle:     :yes:

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men som ovanstående talare sade i fyllan och villan; Om man bara kan sköta sig och vara lite streetsmart så är Thailand precis så lugnt och trevligt du vill att det skall vara.

Det där är nog mest en mening som passar bäst in på turister. Av mina begränsade kunskaper av Thailand så vill jag påstå att de som mest råkar ut för brott är vanliga thailändare.

I vilket fall som helt så vill jag, om Roiet tillåter, stämma upp bakom Vaxet och hälsa dig välkommen till MPR. Du verkar vara en frisk fläkt med lite skin på näsan och intresserad av debatt. Det uppskattas  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var:  Är Du Rädd?

Ja, jag är rädd nästan varje kväll då jag går ut på den lokala gatan mot det lilla templet 150meter bort. Jag hinner vanligtvis inte mer än 30 - 40 meter bort innan det springet ut någon hund från en granne och nästan nafsar mig i byxorna. Förbannade hundar. Kan de inte vara inlåsta på tomten. Tar oftast med mig en pinne och några stenar. Bra att ha om de lömska rackarna kommer för nära. Ägarna har klart dålig disciplin på dessa bestar. I övrigt finns det knappast något att vara rädd för.

Däremot är frugan och ett inte så litet antal rädda för tjuvar. Jag kan tänka mig att hjälpa till och bygga ett hus strax utanför en grannby några kilometer bort på en återvändsgata ( se medlemskarta ), men se det går inte alls det. Vem skall se efter huset, och huu...vad farligt att bo där. Tjuvarna kan ju komma när som helst. Men vilka tjuvarna är vet ingen. Det verkar vara mest prat.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Just hundarna har ju varit uppe flera gånger tidigare, själv har jag lärt känna hundarna i vår omgivning,

och dom är numera väldigt sociala.

Och på längre promenader följer alltid våra egna hundar med mig, och dom vaktar mig väl.

Ibland kommer det 5-10 hundar och gläfser lite och våra två anfaller dom direkt och jagar bort dom.

Ibland slåss dom och kommer tillbaka blodiga men stolta, och får beröm och viftar glatt på svansen.

Men jag har aldrig blivit anfallen eller biten någonstans i Thailand och då har jag ändå oftast vistats på landet.

Men det var ju faktiskt ett grannbarn som blev överfallen och biten i ögat, och som höll på att bli blind på den senaste resan.

Men det var av kringvandrande vilda hundar, ingen hund ifrån byn.

Så helt ofarligt är det nog inte, speciellt för barn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Ja hundarna är ett skit Var alltid orolig när jag gick hem till en polare i Nonburi 500m kolsvart och byrakor hela vägen

Dessutom hade han ej air så när man hade sommnat blev man alltid väckt Funerade varje gång på råttgift Fast mest orolig är jag när man måste gå genom Uppsala "City"

Många fyllon av alla sorter

:diablo: Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Går aldrig någonstans utan en käpp. Ett annat bra tips är att böja sig ned och låtsas att ta upp en sten, alla gathundar är vana att få stenar kastade efter sig och sticker direkt om man bara böjer sig ned. M.v.h. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Här uppe i Namsom så har det tydligen blivit poppis att förgifta hundar för att sen bryta sig in. 5 hus på en i samma gata har drabbats. Vi har blivit av med 1 hund och stängsel klippts upp.  Tjuvarna har troligen letat efter delar till grävmaskinerna. Men inget har fösvunnit... än. Men en kille med en resort har haft det jobbigare: inbrott o vapenhot, så han sover med en hagelpump idag på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...