Jump to content
IGNORERAD

Rabiesepidemi skakar Thailand


Hobbe

Recommended Posts

On 2018-03-15 at 16:46, skrev Nemo:

Naturligtvis kan man skriva om båda sakerna, men du får väl hålla med om att det handlar om "sensationsjournalistik", vilket det mesta väl är i tidningar av den typen

Du som bor i Thailand borde väl hängt med på att det är rätt lite "sensationsjournalistik" över rabiesutbrottet i Thailand just nu.....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    18

  • stefan5300

    15

  • Esspe

    11

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja ..Aga mot hundarna tror jag inte ett dugg på, Men visst i ett angrepp så måste man ju skydda sig om det är käpp eller typ el . Nej ett bra thai program som informerar i byarna hur man tar hand om sina egna hundar och hur man skall göra så vildhundarna försvinner är nog en bra början . Själv tycker jag nog på en tio års period att det blivit bättre i turistorterna när det gäller lös springande hundar hoppas bara att de tar till sig ute i byarna . Pratade med svärfar i dag om just detta o ta mig f@n att just detta har kommit upp på bymötet förra veckan o samtidigt vacc mot rabies ....Men samtidigt så påpekade han att hundarna är i centrum just nu men finns fler djur typ katter o andra djur jag inte förstod,, hur gör vi med dem så visst händer det något även i byarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skjuts för lite herrelösa och handikappade hundar i Thailand helt klart.

Min uppfattning.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev B747:

Det skjuts för lite herrelösa och handikappade hundar i Thailand helt klart.

Min uppfattning.

Ge dom ett skjut du. 

555555555

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
25 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ge dom ett skjut du. 

555555555

 

31 minuter sedan, skrev B747:

Det skjuts för lite herrelösa och handikappade hundar i Thailand helt klart.

Min uppfattning.

Ähhh! För många start raketer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

 

Ähhh! För många start raketer. 

För en junior som du kanske.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev B747:

Det skjuts för lite herrelösa och handikappade hundar i Thailand helt klart.

Min uppfattning.

Antagligen för att det är olagligt och straffbart att avliva/döda hundar oavsett skicket på dem, men att slakta och äta en hund går bra, dubbelmoral så bara smäller om det.

Munkarna har ju en vattensil bland sina tillhörigheter så att de kan sila vattnet de dricker så att de inte sväljer något litet kryp.

 

Lustigt att det är tillåtet att avliva kor, grisar, flygfän, fisk med mera för att äta dem.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.bangkokpost.com/news/general/1429466/rabies-red-alert-in-part-of-hua-hin

 

Man ska kanske ta det på allvar men precis som med fågelflunsa och annat så tar man det till löjliga propotioner i Expressen precis som man brukar. 5 döda av rabies i år är ju inte speciellt många men det låter ju mera katastrof om man skriver "Hittills har fem personer avlidit till följd av smittan" precis som det var sedan förra veckan. Stor geografisk spridning på det.

 

"the case in Hua Hin brought the rabies human death toll this year to five. Previous deaths were reported in Nakhon Ratchasima, Songkhla, Surin and Trang provinces."
 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

https://www.bangkokpost.com/news/general/1429466/rabies-red-alert-in-part-of-hua-hin

 

Man ska kanske ta det på allvar men precis som med fågelflunsa och annat så tar man det till löjliga propotioner i Expressen precis som man brukar. 5 döda av rabies i år är ju inte speciellt många men det låter ju mera katastrof om man skriver "Hittills har fem personer avlidit till följd av smittan" precis som det var sedan förra veckan. Stor geografisk spridning på det.

 

"the case in Hua Hin brought the rabies human death toll this year to five. Previous deaths were reported in Nakhon Ratchasima, Songkhla, Surin and Trang provinces."
 

5 pers på 69 miljoner invånare, det är en satans epidemi som sprider sig. :D

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som bor i Thailand borde väl hängt med på att det är rätt lite "sensationsjournalistik" över rabiesutbrottet i Thailand just nu.....

Inte mycket sensations journalistik över detta!

 

Det som är allvarligt är att olika myndigheter inte vet vem som har ansvaret för att gathundar vaccineras mm.

Tidigare lyckades man hålla rabies nere just genom att mass vaccinera hundar. Sen hände tydligen något för 3 år sedan, som möjliggjort denna utveckling.

Ninja är ju per default vaccinerad mot rabies genom hans resor mellan Sverige och Thailand.

Viking våran Chiuahua däremot fick spruta idag. Då jag tycker denna utveckling är ganska läskig.

Nu har ju vi flyttat från radhuset till villa och bor längst in i våran village. Och risken att vildjyckar förvirrar sig in i området är ju nu minimalt.

Thailändska myndigheter har ett oerhört stort ansvar att fixa denna soppa. Som helt och hållet beror på inkompetens inom stads apparaten.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.bangkokpost.com/news/general/1429466/rabies-red-alert-in-part-of-hua-hin
 
Man ska kanske ta det på allvar men precis som med fågelflunsa och annat så tar man det till löjliga propotioner i Expressen precis som man brukar. 5 döda av rabies i år är ju inte speciellt många men det låter ju mera katastrof om man skriver "Hittills har fem personer avlidit till följd av smittan" precis som det var sedan förra veckan. Stor geografisk spridning på det.
 
"the case in Hua Hin brought the rabies human death toll this year to five. Previous deaths were reported in Nakhon Ratchasima, Songkhla, Surin and Trang provinces."
 
5 personer låter inte mycket. Men då bortser man ifrån att det handlar om en djävlig sjukdom. Som även drabbar massa hundar som sen går omkring som potentiella bomber för allmänheten. Likt som att terrorister kanske inte dödar så många personer per år. Men det är svårt att värja sig om man har oturen att möta dom. Därav sätter rabies skräck i samhället.
Bilolyckor däremot är mera förutsägbara. Och där är dom skafade/döda ofta själv orsak till verkan på ett eller annat sätt.

Hoppas du och andra förstår skillnaden?

Tror nog att det dör fler i trafiken än av terrorist dåd i Sverige. Detta till trots skulle jag då inte kalla skriverier om terrorist dådet på Drottninggatan som orimliga proportioner.

Det man inte kan kontrollera är mera skrämmande än det man faktiskt har möjlighet att påverka. Så fungerar dom flesta människor!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev janne_h:

 Sen hände tydligen något för 3 år sedan, som möjliggjort denna utveckling.

 

Ja det gjorde ju det, militärkupp kallas det för.........

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Ja det gjorde ju det, militärkupp kallas det för.........
Så du menar att vaccinera hundar är viktigare än att få undan solstolar från stranden?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
5 minuter sedan, skrev wUThai:

Så du menar att vaccinera hundar är viktigare än att få undan solstolar från stranden?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Absolut, man ska börja i den viktiga änden av repet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gjorde ju det, militärkupp kallas det för.........
Mycket möjligt. Dock tror jag oavsett styrelseskick så förstår nog ansvariga tjänstemän idag att dom skitit i det blå skåpet och är tvungna att göra något åt situationen.
Att man sen kan ifrågasätta prioriteringarna i det här kalle anka landet är en annan sak.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

5 personer låter inte mycket. Men då bortser man ifrån att det handlar om en djävlig sjukdom. Som även drabbar massa hundar som sen går omkring som potentiella bomber för allmänheten. Likt som att terrorister kanske inte dödar så många personer per år. Men det är svårt att värja sig om man har oturen att möta dom. Därav sätter rabies skräck i samhället.
Bilolyckor däremot är mera förutsägbara. Och där är dom skafade/döda ofta själv orsak till verkan på ett eller annat sätt.

Hoppas du och andra förstår skillnaden?

Tror nog att det dör fler i trafiken än av terrorist dåd i Sverige. Detta till trots skulle jag då inte kalla skriverier om terrorist dådet på Drottninggatan som orimliga proportioner.

Det man inte kan kontrollera är mera skrämmande än det man faktiskt har möjlighet att påverka. Så fungerar dom flesta människor!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Nej här måste jag nog tyvärr erkänna att jag inte begriper dom paralleller du drar. Dels mellan rabieshundar och terrorister men även mellan trafikdöden och terrorister. Och att trafikolyckor skulle vara mera förutsägbara och att "man får skylla sig själv" förstår jag ännu mindre av. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej här måste jag nog tyvärr erkänna att jag inte begriper dom paralleller du drar. Dels mellan rabieshundar och terrorister men även mellan trafikdöden och terrorister. Och att trafikolyckor skulle vara mera förutsägbara och att "man får skylla sig själv" förstår jag ännu mindre av. 

Kan säkert förklara för dig om du inte stoppar ord i min mun.

Har aldrig påstått att folk får skylla sig själv!!! Dock så är det stor skillnad på trafikdöden i Thailand och Sverige. Vilket beror på att Thailändare tar oerhört större risker än svenskar per default.

 

Att människor är mer rädda för saker som dom inte kan påverka än saker dom kan påverka är faktum. Att bli biten av en hund utan vidare på gatan i Thailand. är en av dom saker som är svåra att påverka. Rädslan förstärks naturligtvis i och med att rabies sammankopplas med irrationellt beteende.

 

 

Jag försökte förklara saker pedagogiskt. Men i ditt fall är jag villig att erkänna att jag misslyckats.

Sen kan man naturligtvis diskutera om detta beror på min pedagogik eller ditt förstånd att uppfatta saker och ting?

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu inte sagt att folk får skylla sig själva så kanske du kan förklara vad du menar med det här?

 

"Bilolyckor däremot är mera förutsägbara. Och där är dom skafade/döda ofta själv orsak till verkan"

 

1 timme sedan, skrev janne_h:

Sen kan man naturligtvis diskutera om detta beror på min pedagogik eller ditt förstånd att uppfatta saker och ting?

Här är jag helt överens med dig.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu inte sagt att folk får skylla sig själva så kanske du kan förklara vad du menar med det här?

 

"Bilolyckor däremot är mera förutsägbara. Och där är dom skafade/döda ofta själv orsak till verkan"

 

Här är jag helt överens med dig.

 

 

Det finns massor av åtgärder man kan utföra för att undvika skador i trafiken och trafik olyckor. Man kan ta på sig bälte, ej köra berusad, ej åka på pickup flak mm för att bara nämna några preventiva exempel. Tyvärr anser många thai att dylika åtgärder är onödiga. Och litar mer på budda amulett och välsignelser.

 

Därav är bilolyckor förutsägbara.

Det kan dock vara svårt att undvika en rabies smittad gathund som anfaller, så tillvida man inte undviker att röra sig på gator och torg.

 

Det är väl knappast en kioskvältare att olyckor i Thailand ofta beror på att Thailändska trafikanter inte har respekt för trafikregler. Och är därmed ofta själv är orsak till verkan.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det finns massor av åtgärder man kan utföra för att undvika skador i trafiken och trafik olyckor. Man kan ta på sig bälte, ej köra berusad, ej åka på pickup flak mm för att bara nämna några preventiva exempel. Tyvärr anser många thai att dylika åtgärder är onödiga. Och litar mer på budda amulett och välsignelser.

 

Därav är bilolyckor förutsägbara.

Det kan dock vara svårt att undvika en rabies smittad gathund som anfaller, så tillvida man inte undviker att röra sig på gator och torg.

 

Det är väl knappast en kioskvältare att olyckor i Thailand ofta beror på att Thailändska trafikanter inte har respekt för trafikregler. Och är därmed ofta själv är orsak till verkan.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Kan hålla med så långt som att det är förutsägbart att olyckor ska hända men i många fall är det helt oskyldiga som drabbas och alla dom kan ju knappast själv vara orsak till verkan.

 

Sen förstår jag fortfarande inte riktigt hur du kan få in terrorister och thailändska idi*ter bakom ratten. Det jag ville påpeka var att bara utelämnandet av ett tidsbegrepp fick Expressens artikel att bli bra mycket mer slagkraftigt. Fem rabiesfall på nästan tre månader och i ett stort geografiskt område är inte orsak till någon panik och masshysteri precis även om dom gör sitt till för att skapa det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med så långt som att det är förutsägbart att olyckor ska hända men i många fall är det helt oskyldiga som drabbas och alla dom kan ju knappast själv vara orsak till verkan.
 
Sen förstår jag fortfarande inte riktigt hur du kan få in terrorister och thailändska idi*ter bakom ratten. Det jag ville påpeka var att bara utelämnandet av ett tidsbegrepp fick Expressens artikel att bli bra mycket mer slagkraftigt. Fem rabiesfall på nästan tre månader och i ett stort geografiskt område är inte orsak till någon panik och masshysteri precis även om dom gör sitt till för att skapa det.
Det verkar vara mycket som du inte förstår. Vi kan således konstatera att det inte är min pedagogik som är skyldig här. [emoji16]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-17 at 01:07, skrev stefan5300:

Antagligen för att det är olagligt och straffbart att avliva/döda hundar oavsett skicket på dem, men att slakta och äta en hund går bra, dubbelmoral så bara smäller om det.

Munkarna har ju en vattensil bland sina tillhörigheter så att de kan sila vattnet de dricker så att de inte sväljer något litet kryp.

 

Lustigt att det är tillåtet att avliva kor, grisar, flygfän, fisk med mera för att äta dem.

Var uppe hos oss äter dom hundar ?? sen är det du som har ansvaret för hunden även om barnen inte är snälla det fattar du väl

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Var uppe hos oss äter dom hundar ??

Fråga din fru.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Var uppe hos oss äter dom hundar ?? sen är det du som har ansvaret för hunden även om barnen inte är snälla det fattar du väl

Klippt från engelska Wiki

 

In recent years, the consumption of dog meat in certain areas of the country, especially in certain northeastern provinces like Sakon Nakhon and Nakhon Phanom, notably Sakon Nakhon province's Tha Rae sub-district, which has been identified as the main center for the country's lucrative, dog meat trade, has attracted widespread admiration from the Thai population and local news media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...