Jump to content
IGNORERAD

Rabiesepidemi skakar Thailand


Hobbe

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev ItaMar:

Att prata vad man skall göra med hundarna och rabies i Thailand kan vi nog prata oss trötta på. Inget vi kan göra något åt så länge man inte tar bort vildhundarna och inför krav att äga en hund.

Vi pratar om nästa år hundrade å då är vi jordgubbar allihopa.

Bra den men den var nog inte medvetet?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    18

  • stefan5300

    15

  • Esspe

    11

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev SatanG:

"Sen kan man naturligtvis diskutera om detta beror på min pedagogik eller ditt förstånd att uppfatta saker och ting?"

 

"Det verkar vara mycket som du inte förstår. Vi kan således konstatera att det inte är min pedagogik som är skyldig här." 

 

"Det tråkiga är dock att inte ens pedagogik räcker till ibland. emoji16.png
Sen är det ju tråkigt att du benämner dig själv som idi*t. Knappast nånting som jag påstått än mindre understödjer att så är fallet."

 

Skulle vara intressant att veta vilken synonym du tycker passar bättre än idi*t om någon saknar/har brist på förstånd?

Förväntar mig naturligtvis inget mindre än en koncis men ack så briljant pedagogisk redogörelse :-)

 

/ SatanG 

 

 

Brist på läsförståelse är ju ett utryck som debatterats flitigt på forumet under åren. Dock nöjer jag mig att konstatera att personen inte förstår det jag skriver, utan att för den skull sätta epitet.

Och det är väl stor skillnad att inte förstå vad någon skriver och att ha brist på förstånd?

En idi*t är väl för övrigt ett skällsord som syftar till att beskriva att personen borde tas in på sjukhus för behandling av mental sjukdom. Och så illa tror jag inte att det är för någon på forumet.

Och ur den synvinkeln så verkar det som det ordet kraftigt missbrukas. :)

Verkar ju dumt att slå på någon som redan ligger. :)

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev biten igår, riktigt rejält. Det var mest en olyckshändelse, jag skulle flytta på Plutos matskål men han såg inte att det var jag utan klappade till reflexmässigt. Djupt hugg, långt in i handleden. Jag åkte ju direkt till sjukan och fick sprutor ta mig f-n överallt. Runt bettet sprutade dom in en halv deciliter (tror jag) och gudars vad ont det gjorde! Men sköterskan var söt och en viking håller ju masken... Jag skall tillbaka tre gånger till och hela kalaset kostar 3000 bath. Nu kanske jag inte behöver betala, för jag bor ju här och legitimerade mig med thailändskt körkort och det skall vara gratis. Vi får väl se var vi hamnar. Men doktorn informerade mig om att mediarapporterna inte stämmer alls, rabies är vanligare än vad rapporterna visar och hon tyckte jag var klok som kom in direkt. Rabies har mycket lång incubationstid och även om jag inte alls tror att Pluto är sjuk, så kan man inte veta. Smittsamma är djuren tyvärr långt innan dom själva visar symptom. Ta bett på allvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-16 at 02:02, skrev Nemo:

Tror mycket på en sådan just vad det gäller "sprakandet", själva "elshocken" på en 300 bahts pryl är nog inte tillräcklig.

Tetat, det gjorde jag med kompisens visserligen 400 bahtare men den bet utav fan och jag var rejält bedövad i överarmen i närmare halvtimmen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

För några dagar sen satt jag och snackade med några thaiare runt borden vid gatan och en katt strökte sig runt mitt nakna ben (shorts) och jag reagerade impulsivt, varefter thaiarna frågade om jag inte gillade katter, svaret var ju att det handlade om den aktuella frågan angående rabies, det kanske börjar bli lite överdrivet men man har ju bara ett liv och jag vill minnas att någon, här, har har sagt att även en beröring av hund eller katt på huden kan smitta (sant eller falskt?).

 

Åt en rice and chicken idag på hemvägen och mitt i middagen så var det en asiatisk tjej (koreansk,kines eller något annat) som skrek som en stucken gris mitt i restaurangen, och när jag kollade åt det hållet så tog personalen bort 2st unga katter och skrattade lite lätt, vet inte riktigt vad som hände och när tjejen gick iväg så såg jag inga rivmärken eller dyligt på hennes ben, men hon hade dock sina ben på en annan stol ända tills dom gick iväg.

 

Åsikter angående detta?

 

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev biten igår, riktigt rejält. Det var mest en olyckshändelse, jag skulle flytta på Plutos matskål men han såg inte att det var jag utan klappade till reflexmässigt. Djupt hugg, långt in i handleden. Jag åkte ju direkt till sjukan och fick sprutor ta mig f-n överallt. Runt bettet sprutade dom in en halv deciliter (tror jag) och gudars vad ont det gjorde! Men sköterskan var söt och en viking håller ju masken... Jag skall tillbaka tre gånger till och hela kalaset kostar 3000 bath. Nu kanske jag inte behöver betala, för jag bor ju här och legitimerade mig med thailändskt körkort och det skall vara gratis. Vi får väl se var vi hamnar. Men doktorn informerade mig om att mediarapporterna inte stämmer alls, rabies är vanligare än vad rapporterna visar och hon tyckte jag var klok som kom in direkt. Rabies har mycket lång incubationstid och även om jag inte alls tror att Pluto är sjuk, så kan man inte veta. Smittsamma är djuren tyvärr långt innan dom själva visar symptom. Ta bett på allvar!
Ja det är alltid husses fel enligt husse.
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ja det är alltid husses fel enligt husse.

Nja, ingalunda alltid, men Pluto är ingen bitsk hund och han var helt knäckt när det gick upp för honom vem han bitit. Och jag borde vetat bättre, jag har jobbat med hundar och haft många själv. Det är inte första gången jag blir biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Krafta:

För några dagar sen satt jag och snackade med några thaiare runt borden vid gatan och en katt strökte sig runt mitt nakna ben (shorts) och jag reagerade impulsivt, varefter thaiarna frågade om jag inte gillade katter, svaret var ju att det handlade om den aktuella frågan angående rabies, det kanske börjar bli lite överdrivet men man har ju bara ett liv och jag vill minnas att någon, här, har har sagt att även en beröring av hund eller katt på huden kan smitta (sant eller falskt?).

 

Åt en rice and chicken idag på hemvägen och mitt i middagen så var det en asiatisk tjej (koreansk,kines eller något annat) som skrek som en stucken gris mitt i restaurangen, och när jag kollade åt det hållet så tog personalen bort 2st unga katter och skrattade lite lätt, vet inte riktigt vad som hände och när tjejen gick iväg så såg jag inga rivmärken eller dyligt på hennes ben, men hon hade dock sina ben på en annan stol ända tills dom gick iväg.

 

Åsikter angående detta?

 

 

Rabies är ett svagt smittämne med lång inkubationstid, det måste i princip injiceras i blodomloppet. Men ett litet sår kan räcka! om katten slickar en...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Birger:

Nja, ingalunda alltid, men Pluto är ingen bitsk hund och han var helt knäckt när det gick upp för honom vem han bitit. Och jag borde vetat bättre, jag har jobbat med hundar och haft många själv. Det är inte första gången jag blir biten.

Man behöver inte heta Janne för att förstå att nåt är fel på Husse när Husses egna hundar biter honom, borde kanske inte ha hundar

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Boa52:

Man behöver inte heta Janne för att förstå att nåt är fel på Husse när Husses egna hundar biter honom, borde kanske inte ha hundar

Kan väl hända vilken hundägare som helst. Vet man något om hundar så ger man fan i att peta på dom när dom äter. Svårare än så är det inte!

Dock ska en hund i alla fall inte bita ägaren. Dock har olika hundar olika grader av försvarsinstinkter angående mat. Och bästa sättet att inte höja dessa instinkter är att rätt och slätt inte störa hunden när den äter. Då hunden då inte behöver lära sig att försvara matskålen.

Har man flera hundar så separerar man på matskålarna med minst 1 meters mellanrum så slipper man att dom ska försvara maten mot varandra. Men att sticka ner fingrarna när en hund äter kan få vilken snäll hund som helst att bita till i rena förskräckelsen.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Vet man något om hundar så ger man fan i att peta på dom när dom äter. Svårare än så är det inte!

Exakt, basic.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan väl hända vilken hundägare som helst. Vet man något om hundar så ger man fan i att peta på dom när dom äter. Svårare än så är det inte!

Dock ska en hund i alla fall inte bita ägaren. Dock har olika hundar olika grader av försvarsinstinkter angående mat. Och bästa sättet att inte höja dessa instinkter är att rätt och slätt inte störa hunden när den äter. Då hunden då inte behöver lära sig att försvara matskålen.

Har man flera hundar så separerar man på matskålarna med minst 1 meters mellanrum så slipper man att dom ska försvara maten mot varandra. Men att sticka ner fingrarna när en hund äter kan få vilken snäll hund som helst att bita till i rena förskräckelsen.

Eller försöker att sära på 2 hundar när man är på fyllan och luktar sprit som jag gjorde när 2 av våra tikar bråkade, ett spann med vatten kan fungera.

post-3132-0-02184200-1354000434_thumb.jpg.0732382a352116e63d4b66109b54702d.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan väl hända vilken hundägare som helst. Vet man något om hundar så ger man fan i att peta på dom när dom äter. Svårare än så är det inte!

Finns många av dessa blandrashundar i Thailand som folk (som inte har den minsta hundvana tar hand om) tror att dessa är smarta och i sina sinnes fulla bruk. Irrationella hundar är det som kan utan förvarning hugga, matskål eller inte, bara en hand som vill klappa hunden. Sett detta själv ett antal ggr. Vad ger hunden rätt att hugga (matskål eller ej) och varför försvara hunden (eller ägaren)?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev frason:

Finns många av dessa blandrashundar i Thailand som folk (som inte har den minsta hundvana tar hand om) tror att dessa är smarta och i sina sinnes fulla bruk. Irrationella hundar är det som kan utan förvarning hugga, matskål eller inte, bara en hand som vill klappa hunden. Sett detta själv ett antal ggr. Vad ger hunden rätt att hugga (matskål eller ej) och varför försvara hunden (eller ägaren)?

Nu kan det bli en lång tråd:haha:.

En hund som blir illa behandlad under sin uppväxt blir reserverad, rädd och har nära till aggrivisitet oavsett om det är en blandras eller renrasig hund.

 

Mina hundar skäller nästan på alla thailändare som går förbi på vägen utanför tomten men när det kommer faranger och besöker mig är de hur lugna som helst, de har lärt sig att se vilka som är dumma eller snälla, det kan Arnold Layne på forumet intyga.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
6 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan väl hända vilken hundägare som helst. Vet man något om hundar så ger man fan i att peta på dom när dom äter. Svårare än så är det inte!

Dock ska en hund i alla fall inte bita ägaren. Dock har olika hundar olika grader av försvarsinstinkter angående mat. Och bästa sättet att inte höja dessa instinkter är att rätt och slätt inte störa hunden när den äter. Då hunden då inte behöver lära sig att försvara matskålen.

Har man flera hundar så separerar man på matskålarna med minst 1 meters mellanrum så slipper man att dom ska försvara maten mot varandra. Men att sticka ner fingrarna när en hund äter kan få vilken snäll hund som helst att bita till i rena förskräckelsen.

Att kunna ta matskålen (för att sedan ge den tillbaka) från en hund börjar man med när den är valp och man kan utan svårigheter lyfta den i nacken om den visar på aggressivitet. 

Gör man det med jämna mellanrum när hunden är valp så slipper man  problem senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev stefan5300:

Nu kan det bli en lång tråd:haha:.

En hund som blir illa behandlad under sin uppväxt blir reserverad, rädd och har nära till aggrivisitet oavsett om det är en blandras eller renrasig hund.

 

Mina hundar skäller nästan på alla thailändare som går förbi på vägen utanför tomten men när det kommer faranger och besöker mig är de hur lugna som helst, de har lärt sig att se vilka som är dumma eller snälla, det kan Arnold Layne på forumet intyga.

Har för mig att våra hundar var lugna då L200 var på besök här också men de skällde lite på hans thailändska chaufför.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Fredman:

Att kunna ta matskålen (för att sedan ge den tillbaka) från en hund börjar man med när den är valp och man kan utan svårigheter lyfta den i nacken om den visar på aggressivitet. 

Gör man det med jämna mellanrum när hunden är valp så slipper man  problem senare.

Allting handlar om kommunikation. I Birgers fall kan det mycket väl vara som han säger, en olycka. Då om man har bra förhållande till hunden så biter inte hunden. Min poäng är att om man stökar med hunden när den äter så lär den sig även att vara på sin vakt angående maten generellt. Och då ökar risken för olyckor typ den som Birger råkade ut för. Man ska naturligtvis träna hunden som du skriver att lämna ifrån sig saker till ägaren. Men det är då mycket bättre att träna detta med en leksak eller dyligt som hunden gillar. Då du om du stökar med maten smyger dig på hunden. Då huvet är nere i matskålen. Hoppas du förstår skillnaden.

I en hundflock så äter dom starkaste hundarna först. Och dom svagare får det som är över. Och detta ger en försvarsinstinkt av maten speciellt hos hunden.

I hundens värld är det lite som att någon skulle smyga sig på dig i mörkret och skrämma dig när du är på helspänn. Vilket naturligtvis kan ge oväntade reaktioner, då man blir överraskad.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fredman:

Att kunna ta matskålen (för att sedan ge den tillbaka) från en hund börjar man med när den är valp och man kan utan svårigheter lyfta den i nacken om den visar på aggressivitet. 

Gör man det med jämna mellanrum när hunden är valp så slipper man  problem senare.

Har tagit och flyttat på våra hundars matskålar många många gånger utan att de visat aggrivisitet då skålarna stått för nära varandra och hundarna varit arga på varandra och det är inget som jag lärt dem men det är väl så att de litar på mig och vet att jag är snäll mot dem.

 

Men faan ta den människa eller hund som tar min tallrik då jag äterhungry-emoticon.jpg.ea95e02a2f4080d4ae31dac017fbbead.jpg5abc381119e0d_laddaned(2).jpg.429244a7237ae5ff6696bcf0d98452de.jpgkiKBG78qT.png.566dd4e5b7380a54e40c0c37695066d4.png.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har för mig att våra hundar var lugna då L200 var på besök här också men de skällde lite på hans thailändska chaufför.

Allting där handlar ju om kroppspråk. Och tahiländarna visar nog knappast att dom gillar dina hundar. Medans hundarna märker att både Arne och L200 är dina gäster som du välkomnat. Och därför släpper garden. Har nog inte så mycket att göra med att dom är faranger. Utan mer att hundarna följer dig. Vilket i sig tyder på att dy lyckats som deras ledare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Allting handlar om kommunikation. I Birgers fall kan det mycket väl vara som han säger, en olycka. Då om man har bra förhållande till hunden så biter inte hunden. Min poäng är att om man stökar med hunden när den äter så lär den sig även att vara på sin vakt angående maten generellt. Och då ökar risken för olyckor typ den som Birger råkade ut för. Man ska naturligtvis träna hunden som du skriver att lämna ifrån sig saker till ägaren. Men det är då mycket bättre att träna detta med en leksak eller dyligt som hunden gillar. Då du om du stökar med maten smyger dig på hunden. Då huvet är nere i matskålen. Hoppas du förstår skillnaden.

I en hundflock så äter dom starkaste hundarna först. Och dom svagare får det som är över. Och detta ger en försvarsinstinkt av maten speciellt hos hunden.

I hundens värld är det lite som att någon skulle smyga sig på dig i mörkret och skrämma dig när du är på helspänn. Vilket naturligtvis kan ge oväntade reaktioner, då man blir överraskad.

Och att låta hunden ta första kontakten.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev janne_h:

Allting där handlar ju om kroppspråk. Och tahiländarna visar nog knappast att dom gillar dina hundar. Medans hundarna märker att både Arne och L200 är dina gäster som du välkomnat. Och därför släpper garden. Har nog inte så mycket att göra med att dom är faranger. Utan mer att hundarna följer dig. Vilket i sig tyder på att dy lyckats som deras ledare.

Men jag tror i alla fall att de litar mer på faranger än thai, en av mina närmaste thaigrannar brukar låna saker av mig och varje gång han kommer upp på tomten så skäller och morrar hundarna.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Men jag tror i alla fall att de litar mer på faranger än thai, en av mina närmaste thaigrannar brukar låna saker av mig och varje gång han kommer upp på tomten så skäller och morrar hundarna.

 

Egentligen inget konstigt med det. Då din granne förmodligen visar misstro mot dina hundar som hundarna känner av. Medans faranger som besöker dig kanske har tilltro att dom ej blir bitna av dina hundar.

Hundar är mästare på att läsa av kroppsspråk. Och därför ser dom saker som vi människor ej kan se.

Sen är det väl så att om en farang kommer så möter du upp dom och tar hand om dom. Vilket gör att hundarna litar på att du tar hand om det hela så dom inte behöver agera.

I Sverige som exempel så skäller Ninja och viper på folk som går förbi utanför tomten/stängslet. Kommer någon okänd på besök som jag pratar med, så undviker åtminstone viper att skälla (Ninja skäller på allt i ren upphetsning då hans nedärvda gener gör att han skäller av både glädje och ilska och vaktar, gårds/larmhund). Detta för att han vet att jag som husse tar hand om situationen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arnold Layne
3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nu kan det bli en lång tråd:haha:.

En hund som blir illa behandlad under sin uppväxt blir reserverad, rädd och har nära till aggrivisitet oavsett om det är en blandras eller renrasig hund.

 

Mina hundar skäller nästan på alla thailändare som går förbi på vägen utanför tomten men när det kommer faranger och besöker mig är de hur lugna som helst, de har lärt sig att se vilka som är dumma eller snälla, det kan Arnold Layne på forumet intyga.

 

Ja det är säkert .... reagerade direkt hur lugna och varsamma dom var första gången jag var och hälsade på ... dom stod nästan på kö så att säga när dom skulle fram och sniffa på mig :)

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 2 saker som man bör respektera med en hund. Och allra helst om dom är valpar. Det är att låta hunden äta ifred. Matskålen ska vara en trygg plats. Samt när hunden ligger och vilar. Då vill hunden vara ifred.

Finns många som skaffar sig en valp. Och tycker att det är jättekul att låta barnen störa hunden när den sover allra helst. Och sen är förvånad den dagen som hunden är lite större och ger ett av barnen ett tjuvnyp.

Hundar är inte konstigare än oss människor i det att uppväxten formar individen. Och får hunden känna trygghet under uppväxten. Så ger den det tillbaka senare i livet i form av lugn och självsäkerhet och trygghet.

 

Vad gäller rabies som ofta drabbar gathundar. Så ska man ha i åtanke att en gathund sällan har en trygg uppväxthet. Detta gör att hunden blir misstänksam mot människor generellt. Och gärna biter folk preventivt för att den har lärt sig att människor ofta inte är snälla.

Därför bör man ta extra allvarligt i dessa tider att komma nära gathundar. Då risken där att bli biten är mycket större av helt naturliga skäl eftersom dom formats av sin omgivning som är hård och tuff.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...