Jump to content
IGNORERAD

Barnuppfostran


Batting

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev conservator:

Får man välja vem som ska utdela stryket så väljer jag HC, det blir nog en ganska överkomlig omgång :-)

Tackar... jag tror jag kan hitta lämpligt ris i Slottsskogen framåt våren... du är välkommen :) 

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    19

  • Soengsang

    18

  • frogfish

    13

  • Sangwal

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev conservator:

Får man välja vem som ska utdela stryket så väljer jag HC, det blir nog en ganska överkomlig omgång :-)

 

4 timmar sedan, skrev ellim63:

Det beror nog på om han är riktigt röksugen eller inte...:13:

 

Med tanke på hur HC hanterar en biljardkö.... så känns det relativt RISkfritt

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Med tanke på hur HC hanterar en biljardkö.... så känns det relativt RISkfritt

 

/Enis

Nja. HC fattar grepp om "biljardkön", siktar på kulorna men missar och träffar hålet.

5555555

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Inte alltid fel med ett kok stryk.

Vi hade ett gäng ungdomar (10-15 år sen) i hålan jag växte upp i, som trakasserade äldre och varje vecka slog sönder den lokala busshållplatsen. När gamla inte längre vågade gå ut så fick den lokala motorklubben nog, och hade ett "handfast samtal" med dessa slynglar.

Resultatet var ett antal blåmärken och stukade egon, dessutom har det inte vandaliserats nåt sen dess. Och de gamla kan återigen röra sig fritt i byn. Ungdomsgänget har inte gjort en fluga förnär i byn sedan dess.

Nåt säger mig att ett kumbayasamtal inte haft samma positiva resultat:big_smile:

 

Dock ska folk ge f*n i att slå små barn, det är inte ok.

 

Jäkligt bra gjort av knuttarna tycker jag, dock kanske lite väl hårdhänta att som fullvuxna slå barn så att de fick blåmärken, kanske hjälpt att ryta till rejält första gången.

 

Men att flera andra här på forumet helt plötsligt tycker det är bra med barnmisshandel (slå någon så att blåmäken uppstår är misshandel) är för mig en gåta då de är starkt emot barnaga och 10-15 åringar är barn, då bör det väl rimligtvis vara legalt att som förälder få daska till sitt 5-9 åriga barn på rumpan som inte ger några märken alls men känns lite grann.

 

Har frågat förut vad som är att slå eller daska ett barn men inte fått något svar, tycker att jag fick ett bra svar nu.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jäkligt bra gjort av knuttarna tycker jag, dock kanske lite väl hårdhänta att som fullvuxna slå barn så att de fick blåmärken, kanske hjälpt att ryta till rejält första gången.

 

Men att flera andra här på forumet helt plötsligt tycker det är bra med barnmisshandel (slå någon så att blåmäken uppstår är misshandel) är för mig en gåta då de är starkt emot barnaga och 10-15 åringar är barn, då bör det väl rimligtvis vara legalt att som förälder få daska till sitt 5-9 åriga barn på rumpan som inte ger några märken alls men känns lite grann.

 

Har frågat förut vad som är att slå eller daska ett barn men inte fått något svar, tycker att jag fick ett bra svar nu.

Vi kan väl säga att det sagts till ordentligt innan detta.

Och sen var de inte 10 år, det var 10-15 år sen......

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev frogfish:

Vi kan väl säga att det sagts till ordentligt innan detta.

Och sen var de inte 10 år, det var 10-15 år sen......

Ok, läste väl lite för fort men hur gamla var ungarna då?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ok, läste väl lite för fort men hur gamla var ungarna då?

De var nog i tonåren, och de förtjänade verkligen varenda hurring de fick. Blåmärken bleknar och ödmjukheten träder in.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det ganska enkelt detta. 

 

Aga är nåt man gör efter en händelse som förtjänar "straff" och påpekar endast ett fel och har inget alls med någon slags uppfostran att göra. 

 

Uppfostra är nåt man gör kontinuerligt under ett barns uppväxt för att lära både rätt och fel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

De var nog i tonåren, och de förtjänade verkligen varenda hurring de fick. Blåmärken bleknar och ödmjukheten träder in.

De förtjänade garanterat den omgång de fick:good: och att de lärde sig förhoppningsvis något men de kanske fortfarande var barn , alltså intefyllt 18 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

De förtjänade garanterat den omgång de fick:good: och att de lärde sig förhoppningsvis något men de kanske fortfarande var barn , alltså intefyllt 18 år.

Vadå förtjänar..? 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev stefan5300:

De förtjänade garanterat den omgång de fick:good: och att de lärde sig förhoppningsvis något men de kanske fortfarande var barn , alltså intefyllt 18 år.

Jag skulle nog kalla dem ungdomar (eller ligister). Men det är ju mest semantik. Barn skulle jag nog inte benämna dem, även om de inte fyllt 18.

Link to comment
Dela på andra sajter

On Sunday, February 18, 2018 at 14:51, skrev Batting:

Jag och min Thailändska vän var och besökte någon slags botanisk trädgård i trakterna kring Pattaya.
Då vi var hungriga så besökte vi den stora restaurangen som låg där.
Det var en sådan där servering men en massa små olika försäljare som sina egna små "Hål i väggen" runt hela lokalen.
Visserligen en bra ide då man kan gå runt och välja blad deras specialitéer, men jag förstår inte riktigt iden med att man först ska köpa kuponger.
Sedan går man runt och betalar med dessa istället för att betala direkt med pengar.

Jag har inte riktigt förstått tanken bakom det där. 
Sedan när man väl bestämt sig för vad man vill äta så blir man hänvisad till ett tredje ställe för att köpa dryck.
Det är ett jäkla rännande hit och dit innan man lyckats organisera upp det hela så att man kan sätta sig ner och avnjuta det hela.
Till slut sitter man där med några överblivna kuponger som man då skall gå och lösa in så att man får pengar igen.

Nåväl, vi satt där i den stora serveringshallen. 
Det var ganska mycket folk, och många barnfamiljer.
Några bord bortom vårat så satt det en thailändsk familj med några små barn som stojade och sprang runt.
Plötsligt fick mamman nog och slog till en liten pojk med en hård handflata i bakhuvudet.
Jag som knappt sett något liknande sedan jag var i Oslo på slutet av 70-talet höll på och flyga upp och komma med en tillrättavisning, men sansade mig.

Medan den lille grabben grinade illa och gnuggade sig i nacken så tittade jag på min vän och frågade.
 "Såg du?"
 "Vad då?", undrade hon då oberört.
 "Ja såg du inte hur hon slog sitt barn?!"
 "Jo det såg jag, men varför är du upprörd?", frågade hon undrande.
Nu blev jag lite osäker.
 "Men det det får man väl inte, iallafall inte i Sverige, man får inte slå barn! Det är förbjudet i Sverige!"
Nu tittade hon mycket undrande och tvivlande på mig.
 "Men hur kan ni då uppfostra dem?"

Då jag ju faktiskt inte har några egna barn så blev jag svaret skyldig.
Jag hade ju kunnat dra till med att vi uppfostrar våra svenska barn med kärlek och en fast hand eller nått, men jag började känna att det hade varit lite präktigt.
Det var ju faktiskt jag som befann mig i ett annat land och skulle väl inte sitta där och undervisa dem.
Men jag började fundera på hur lätt det är att växa upp i Thailand.


Jag har alltid tyckt att thailändska barn är söta och väluppfostrade.
Det kanske finns en anledning till att de för det mesta sitter tyst och stilla. 

Ibland kanske det är befogat med en örfil sen är det väl upp till Föräldrarna att dta den slutsatsen?

Jag själv har aldrig mått dåligt över en Hurring och är väl befogad ibland ?

Tror inte att man mår dåligt av det nä snarare bättre man vet att gränserna för sitt bråk & stoj !

Tror att det finns Familjer som tillåter alldeles för mycket bus varav dessa barn inte har någon begränsninng längre därav ingen respekt för äldre ?

Så därför ser det ut som det gör med gäng-krimmalitet osv?

Tror ingen mår dåligt av en hurring när man beter sig illa mot omvärden????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev svampen:

Ibland kanske det är befogat med en örfil sen är det väl upp till Föräldrarna att dta den slutsatsen?

Jag själv har aldrig mått dåligt över en Hurring och är väl befogad ibland ?

Tror inte att man mår dåligt av det nä snarare bättre man vet att gränserna för sitt bråk & stoj !

Tror att det finns Familjer som tillåter alldeles för mycket bus varav dessa barn inte har någon begränsninng längre därav ingen respekt för äldre ?

Så därför ser det ut som det gör med gäng-krimmalitet osv?

Tror ingen mår dåligt av en hurring när man beter sig illa mot omvärden????

 

Ändrades av Nakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev svampen:

Ibland kanske det är befogat med en örfil sen är det väl upp till Föräldrarna att dta den slutsatsen?

Så tänker de, och fungerar det i den nya kulturen som breder ut sig i Sverige också, så vem vet kanske i framtiden är det åter igen tillåtet att örfila barn, verkar vara flera här som förespråkar att slå barn ju.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så tänker de, och fungerar det i den nya kulturen som breder ut sig i Sverige också, så vem vet kanske i framtiden är det åter igen tillåtet att örfila barn, verkar vara flera här som förespråkar att slå barn ju.

Ja kan man stena sina Fruar eller syra behandla deras ansikten är väl en örfil ganska humant eller ??????

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Så tänker de, och fungerar det i den nya kulturen som breder ut sig i Sverige också, så vem vet kanske i framtiden är det åter igen tillåtet att örfila barn, verkar vara flera här som förespråkar att slå barn ju.


Nja, fast det kulturella inslaget av marockanska ungjävlar...
Det är väl svårt att uppfostra dessa?
Jag hade inte tvekat en sekund på att dela ut en armbåge, men dock inte i ett uppfostrande syfte.

Min mening är att uppfostring och aga är ingenting som hör ihop. Man slår inte barn i uppfostrande syfte.

Däremot så hade jag med stor sannolikhet kunnat klappa till en 16-17 åring för att freda mig.

Egentligen så får man ju inte slå någon enligt lag. Inte ens grannens vuxna farsa, även om det skulle behövas.
Så folk som är för barnaga tycker att det är ok att slå barn men ej vuxna?
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Däremot så hade jag med stor sannolikhet kunnat klappa till en 16-17 åring för att freda mig.

Absolut, men personligen ser jag inte 16-17 åringar som barn, även om lagen säger så.

Jag slår inte heller barn pga att lagen säger så, man slår inte barn pga det lilla förstånd man själv har, de som förstår det kan nog också avgöra vilka som är barn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Absolut, men personligen ser jag inte 16-17 åringar som barn, även om lagen säger så.

Jag slår inte heller barn pga att lagen säger så, man slår inte barn pga det lilla förstånd man själv har, de som förstår det kan nog också avgöra vilka som är barn.

 

Helt enig

Och om man tror att det hjälper att slå barn, så är man helt fel ute.

För att ta det lite OT så tycker jag mig se allt för många thailändare skrika åt sina barn...konstant.

Gör dom minsta lilla fel så är det ett jävla gapande och om dom snittar upp hunden så är det ett jävla gapande. Knivhugger dom grannens tupp så är det ett jävla gapande och råkar dom spilla lite mjölk så är det ett jävla gapande.

 

Samma jävla gapande oavsett vad barnen gör. Hur lär dom sig då vad som faktiskt är allvarligt eller bara en liten tillrättning?

 

Med tanke på de marockanska barnen så är det Reinfeldt och Löfven som borde få stryk i första hand och sedan en armbåge till dom där ligisterna samtidigt som man bokar en bussbiljett åt dom tillbaka till Marocko.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det ligger mycket i att barn gör inte som man säger utan som man gör.

En exemplarisk förälder som VISAR (föregår som ett gott exempel) barn vad som är rätt och fel är nog det mest optimala.

Hur man senare tillrättavisar ett barn som gör eller gjort fel beror nog till stor del på omständigheterna.

Ex. har barnet knuffat ned ett påklätt syskon i vattnet från t.ex en brygga kan det nog vara lämpligt att den som knuffat får samma upplevelse.

Slår barnet sönder ett fönster bör han/hon åtgärda skadan i den mån det finns möjlighet

Häller barnet ut sin frukostmjölk på bordet och golvet i ren frustration bör hon/hon själv också torka upp allt, spelar ingen roll hur förbannad ungen än är.

På samma sätt som föräldrarna beivrar varje dumhet måste föräldrarna självklart berömma och premiera allt det goda barnet gör.

Ett barn med självkänsla och självsäkerhet går det lättare för och kommer oftast långt i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 minuter sedan, skrev evert 1:

Jag tror att det ligger mycket i att barn gör inte som man säger utan som man gör.

En exemplarisk förälder som VISAR (föregår som ett gott exempel) barn vad som är rätt och fel är nog det mest optimala.

Hur man senare tillrättavisar ett barn som gör eller gjort fel beror nog till stor del på omständigheterna.

Ex. har barnet knuffat ned ett påklätt syskon i vattnet från t.ex en brygga kan det nog vara lämpligt att den som knuffat får samma upplevelse.

Slår barnet sönder ett fönster bör han/hon åtgärda skadan i den mån det finns möjlighet

Häller barnet ut sin frukostmjölk på bordet och golvet i ren frustration bör hon/hon själv också torka upp allt, spelar ingen roll hur förbannad ungen än är.

På samma sätt som föräldrarna beivrar varje dumhet måste föräldrarna självklart berömma och premiera allt det goda barnet gör.

Ett barn med självkänsla och självsäkerhet går det lättare för och kommer oftast långt i livet.

Ja, att dom kanske får torka upp efter sig är väl kanske riktigt.

Men då det kan vara direkt farligt att knuffa i ett påklätt (eller inte påklätt) barn från en brygga så bör man nog hellre tala om det för barnet och inte göra samma korkade sak själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Så tänker de, och fungerar det i den nya kulturen som breder ut sig i Sverige också, så vem vet kanske i framtiden är det åter igen tillåtet att örfila barn, verkar vara flera här som förespråkar att slå barn ju.

Du menar samma kultur som yxlandet har som du valt att flytta till? 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev wUThai:

Du menar samma kultur som yxlandet har som du valt att flytta till? 

Javisst finns barnagan där, men är helt klart påväg att ändras, det landet moderniseras och ändras till det mer positiva i rätt snabb takt.

Hursom så upplever jag att asiater blir mer assimilerade i det svenska samhället än folk från mena-länder blir, med tex kulturen att inte slå barn.

Folk från mena-länder de är inte särskilt intresserade av att följa den svenska kuluren, jag tror nog du förstod att jag syftade på det.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Javisst finns barnagan där, men är helt klart påväg att ändras, det landet moderniseras och ändras till det mer positiva i rätt snabb takt.
Hursom så upplever jag att asiater blir mer assimilerade i det svenska samhället än folk från mena-länder blir, med tex kulturen att inte slå barn.
Folk från mena-länder de är inte särskilt intresserade av att följa den svenska kuluren, jag tror nog du förstod att jag syftade på det.
 


Ja, Thailand går faktiskt framåt...till skillnad från Sverige som faktiskt verkar gå bakåt, där barnagifte verkar vara ok.

Vi värnar mer om andras kulturer än våran egen kultur (vi är ju barbarer enligt dom styrande).

Mig veterligen så är det vår kultur som en gång gjorde Sverige till ett bra land att leva i.
Det är väl fortfarande ett bra land att leva i, men det dalar ganska kraftigt på den fronten.
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Javisst finns barnagan där, men är helt klart påväg att ändras, det landet moderniseras och ändras till det mer positiva i rätt snabb takt.

Hursom så upplever jag att asiater blir mer assimilerade i det svenska samhället än folk från mena-länder blir, med tex kulturen att inte slå barn.

Folk från mena-länder de är inte särskilt intresserade av att följa den svenska kuluren, jag tror nog du förstod att jag syftade på det.

 

Haha! Tror du på det själv? Men det är klart... du vurmar ju för militären... och dom har ju verkligen lyckats på alla plan.... ja, på att göra det sämre. :mdr: 

Yxlandet kommer att förblir ett yxland lång tid framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Haha! Tror du på det själv? Men det är klart... du vurmar ju för militären... och dom har ju verkligen lyckats på alla plan.... ja, på att göra det sämre. :mdr: 

Yxlandet kommer att förblir ett yxland lång tid framöver.

Hmm, vet inte om du noterat, men landet har varit i rätt snabb utveckling i flera decennier, om det nu är militärens förtjänst eller inte låter jag vara osagt, de har ju inte suttit vid makten hela tiden.

Yxlandet kommer säkert att vara yxland en lång tid framöver, men utvecklas i rätt riktning, till skillnad mot för sverige.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...