Jump to content
Vinn 1000 THB varje månad Läs mera... ×

Mankan

Köksskåp typ IKEA i Norra Thailand

Recommended Posts

Bananen

Att luftfuktigheten skulle göra så att spånskivor skulle svälla upp tror jag inte ett dugg på, har även läst att det inte skulle fungera med tapeter i Thailand pga av luftfuktigheten, har själv haft tapeter i nästan 10 år och det är absolut inga problem med det...

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
3 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Vad jag hört och läst, så fungerar det överhuvudtaget inte med möbler av spånskivor i Thailand.

Detta beroende på den tidvis höga luftfuktigheten. Spånskivor sväller och löses upp med tiden, mögel mm.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta.

mvh

biker

Men vi har andra möbler i laminerad spånskiva som tv-bänk och sängstommar och dessa verkar dock hittills klara sig rätt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
frogfish
2 minuter sedan, skrev Mankan:

Men vi har andra möbler i laminerad spånskiva som tv-bänk och sängstommar och dessa verkar dock hittills klara sig rätt bra.

Ni bor väl uppåt landet (Chiang Mai-trakten?). Det kan säkert funka bättre där.

Min polare bor 50 meter från havet i Rayong-trakten, där verkade luftfuktigheten vara ett problem för hans IKEA-garderober.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
Inlagd (ändrad)
4 timmar sedan, skrev frogfish:

Har samma (erfarenhet by proxy. En polare köpte jättefina garderober från IKEA och satte in i sin condo i Thailand. Efter 1 år bågnade hyllor och ytskikten släppte. Men han kan ju ha haft otur.

Vi platsbyggde köket mha en lokal snickare. Det blev inte alls nåt murrigt, utan riktigt najs med den kvalitet på virke som vi själva valt. Väljer man murrig teak så blir det ju såklart murrig teak, men då får man nog skylla sig själv....

Just nu har vi ett hörnkök/bänk inne som är platsmurad med kakel utanpå och rätt snygg och funktionell. Förvaringen under är dock totalt värdelöst. Inga hyllplan, murrigt och svårt att hålla rent.

Jag egentligen bara ute efter ett 60*60 högskåp eller möjligen 2 beroende på priset inte något plats byggt kök i detta läge. Här uppe finns det även mängder med möbeltillverkning som i princip bygger allt av teak men jag vill nog helst ha en fabrikstillverkad stomme i vitt. Även om det någon gång blir aktuellt med ett helt kök tvivlar jag på att jag kommer låta någon lokal snickare bygga något platsbyggt. Jag tror helt enkelt inte det blir i närheten lika bra och praktiskt som ett med fabrikstillverkad stommar och tillbehör.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ItaMar

Har själv dålig erfarenhet av bågnande skrivbord med spånskiva , laminat släpper pga av luftfuktighet.

Man får vad man betalar. Ikea är inte billigt för Thai däremot så finns det mycket att köpa till ett bra pris i andra affärer, priset styr och det blir ingen bra kvalitet.

Sådan skit har vi väl alla köpt någon gång :doubt:

Det finns väl olika kvalitet på spånskivor skulle jag tro, bättre kvalitet mer tålig mot fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stefan5300
16 timmar sedan, skrev Mankan:

Just nu har vi ett hörnkök/bänk inne som är platsmurad med kakel utanpå och rätt snygg och funktionell. Förvaringen under är dock totalt värdelöst. Inga hyllplan, murrigt och svårt att hålla rent.

Jag egentligen bara ute efter ett 60*60 högskåp eller möjligen 2 beroende på priset inte något plats byggt kök i detta läge. Här uppe finns det även mängder med möbeltillverkning som i princip bygger allt av teak men jag vill nog helst ha en fabrikstillverkad stomme i vitt. Även om det någon gång blir aktuellt med ett helt kök tvivlar jag på att jag kommer låta någon lokal snickare bygga något platsbyggt. Jag tror helt enkelt inte det blir i närheten lika bra och praktiskt som ett med fabrikstillverkad stommar och tillbehör.

Ett av köken från Index hemsida, det fanns några till att välja på.

IMG_2044.JPG.5a23c1141efba01fdf0c3c3324f70947.JPG

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen

Min förre hyresvärd och gode vän Peter från Holland boende i Korat har IKEA garderober i båda deras hus sen mer än sex år tillbaka och tycker dom är bättre än de inhemska. Även en hel del annat också från IKEA har han köpt.

Ev. problem med luftfuktighet är nog större vid havet än i inlandet, men i vissa ålderstigna thaibyggnader fungerar dom nog inte, men utmärkt i vanliga hus.

Utan att vara säker tror jag luftfuktigheten är högre i Sverige än i Isaan och Norra Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ItaMar

Något jag saknar i Thailand är riktiga Hyllplan från korta/långa/breda/smala med rejäla profiler (typ Elfa) så inte skiten ramlar ner.

Jag vet att Home pro har, tycker dom är klena och ett litet skruv hål i profilerna, hyllplanen är korta och ej breda.

Lite OT men skulle hade varit kanon att komplettera med i köket.

hyll.jpg.43ec5f0229fde324d675bb007e0ada48.jpgHyllplan.jpg.480ac20cecb9caaf356229ab103e68f3.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
thaiola

vi fick mogel i bottenvaningen men inte pa overvaningen pa ett thaihus

sten nere tra uppe , ingen AC 

sedan kan det nog bero pa hur mycket man kor AC 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
21 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ett av köken från Index hemsida, det fanns några till att välja på.

IMG_2044.JPG.5a23c1141efba01fdf0c3c3324f70947.JPG

Ja går det att köpa i delar vore det kanske nått för mig. Men jag förstår mig inte på hemsidan. Hittar inte alls några köksskåpimage.thumb.png.f4711e04162981b704ecb1f28595f5d0.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Khemmarat
3 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja går det att köpa i delar vore det kanske nått för mig. Men jag förstår mig inte på hemsidan. Hittar inte alls några köksskåpimage.thumb.png.f4711e04162981b704ecb1f28595f5d0.png

Deras hemsida är kass, åk till butiken.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information

Vi har placerat kakor i din apparat för att göra MPR bättre. Du kan justera din kakinställningar eller så anser du att det är ok att fortsätta surfa på MPR.