Jump to content
IGNORERAD

Med på Resan ?


svampen

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Broskan:

Att folk gör olika saker på sina thailands semestrar vet jag efter 30år som turist i LOS men nu börjar man ju undra va som har hänt

när folk släpar med eller köper på sin semester när man börjar snacka om pallbockar eller högtryckstvätt. 
Hur går ditt snack inför en resa Boa? Fan va jag längtar ner till Thailand, nu är det bara 2v kvar tills jag får komma ner och starta Kärchern igen ;)

 

Tidigare längtade många ner till soliga stränder, god mat, lite avkoppling och nattliv mm 

 

//Broskan som än idag lämnar jobb och verktyg hemma när jag reser på semester.

 

5 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Det är väl inte så konstigt, han har ju ett hus och andra grejer att pyssla med.

Vad som är konstigare är att Mankan skrattar när han själv skrev typ samma på sida 3.

 

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det konstiga är väl att släpa med det som är tillgängligt på plats, tex högtryckstvätt, snickerimaskinerna finns likaväl...

Lite konstigt att släpa med detta då man bara åker några veckor per år.

 

18 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag skrattade för att jag tyckte det var lite roligt skrivet Inget konstigt med det. Även om nu inte just pallbockar står högst på min önskelista så har jag med med lite verktyg denna gång. Mest det nödvändiga för att kunna göra enkla saker som att sätta upp en hylla etc. 

Jag har släpat ner en del, både verktyg och husgeråd, eftersom jag har både dubbel, 3-4-5 dubbel uppsättning av en del prylar i Sverige och förmodligen har mera användning av dessa här. Brukar knappt få ihop 40 kg ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Mankan

    9

  • samet

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thailand producerar bland det bästa kaffet som finns i världen men inte Zoegas skit. Johnnys starka finns hos O´learys , Grebbestad Ansjovis finns att köpa på fler ställen
frysta ishavsräkor finns på Makro, annars så hade inte du skrivit  om dessa produkter i tråden när jag svarade. Men att dra med sej "Robertssons rökta wienerkorv" och Zoegas kaffe till Thailand för några veckors resa ? Ungefär som "Finns det svenskt kaffe ?" Inte mycket till upplevelserik resa eller hur ? I Örebro finns väl allt du behöver så alternativ finns jo.
Zoega är kungen.
Mollbergs blandning det bästa.

Gevalia och annat skräp går i sopkorgen och jämför med löfbergs lila så är självklart thai kaffe mycket bättre.
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Zoega är kungen.
Mollbergs blandning det bästa.

Gevalia och annat skräp går i sopkorgen och jämför med löfbergs lila så är självklart thai kaffe mycket bättre.

Zoega....sånt skit 55555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista resan till Thailand blev det mest kryddor, kaviar, grejor till köket och böcker.

Men för många år tog jag med världens bästa hammare med magnet som håller spiken, den har jag gömt väl i huset då jag rest till Sverige, hittade den knappt själv.

IMG_1812.JPG.03489cbe4c8f5151895e1399246d86c4.JPGIMG_1813.JPG.780b4940590b376cf7514745804a561c.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-20 at 08:19, skrev uptoyou:

Men kött och chark borde vara rätt så sunkigt när man väl är framme?

Får man ta det med sig det från Sverige till Thailand, för på andra hållet är det stopp?

Jag har tagit mat båda vägarna inga problem, men sen om det är tillåtet det tror jag inte om man frågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Broskan:

Att folk gör olika saker på sina thailands semestrar vet jag efter 30år som turist i LOS men nu börjar man ju undra va som har hänt

när folk släpar med eller köper på sin semester när man börjar snacka om pallbockar eller högtryckstvätt. 
Hur går ditt snack inför en resa Boa? Fan va jag längtar ner till Thailand, nu är det bara 2v kvar tills jag får komma ner och starta Kärchern igen ;)

 

Tidigare längtade många ner till soliga stränder, god mat, lite avkoppling och nattliv mm 

 

//Broskan som än idag lämnar jobb och verktyg hemma när jag reser på semester.

Förr åkte vi på 3 - 4 dars minisemester till nån turist badort men nu åker vi direkt " hem ". Vårt snack och tankar är nu planering vad vi ska göra i farmen ,

stora planer där, grisar, höns, fiskdamm och ett litet övernattningshus ute i farmen. Sen har vi Traktor med redskap, Kubota farmar traktor, Bil en pickup,

Flera Mc och min Tuktuk som ska fixas bromsarna, ordna bättre ljus med nya kabeldragningar. Allt behöver en översyn, oljebyte och service. Huset finns

mycket att göra på också, renoverar lite på andra vån varje år. Så verktyg behöver jag i garget. Stränder och bad ok kul, nattliv nä slutat med. I våras var

vi bara in till Udon Thani 2 ggr för att handla material inget pubbesök dom blir på nån lokal pub, fest. Vad som också följer med i år är lite loppis grejer

som frun handlat här, har byggt så kan ställa alla dom sakerna i huset för visning. Min fru läser och letar varje kväll på Thaisidor, vad man planterar, grishus,

Hönshus, grävning av fiskdamm och såna saker. Varför inte köpa verktyg i Thailand - har mera tid här och tänka på vad jag behöver, har inte hittat medel

kvalitet på verktyg i Thai. Bosch, Makita för dyrt för den lilla användningen jag har. Ok vissa som jag vet används mycket, köp kvalitets verktyg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-20 at 02:51, skrev Khemmarat:

Thailand producerar bland det bästa kaffet som finns i världen men inte Zoegas skit.

Tips på sort önskas, jag brukar köra Nescafé red cup men testar gärna inhemskt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Förr åkte vi på 3 - 4 dars minisemester till nån turist badort men nu åker vi direkt " hem ". Vårt snack och tankar är nu planering vad vi ska göra i farmen ,

stora planer där, grisar, höns, fiskdamm och ett litet övernattningshus ute i farmen. Sen har vi Traktor med redskap, Kubota farmar traktor, Bil en pickup,

Flera Mc och min Tuktuk som ska fixas bromsarna, ordna bättre ljus med nya kabeldragningar. Allt behöver en översyn, oljebyte och service. Huset finns

mycket att göra på också, renoverar lite på andra vån varje år. Så verktyg behöver jag i garget. Stränder och bad ok kul, nattliv nä slutat med. I våras var

vi bara in till Udon Thani 2 ggr för att handla material inget pubbesök dom blir på nån lokal pub, fest. Vad som också följer med i år är lite loppis grejer

som frun handlat här, har byggt så kan ställa alla dom sakerna i huset för visning. Min fru läser och letar varje kväll på Thaisidor, vad man planterar, grishus,

Hönshus, grävning av fiskdamm och såna saker. Varför inte köpa verktyg i Thailand - har mera tid här och tänka på vad jag behöver, har inte hittat medel

kvalitet på verktyg i Thai. Bosch, Makita för dyrt för den lilla användningen jag har. Ok vissa som jag vet används mycket, köp kvalitets verktyg

Broskan svarade ju dej, komentar :35:

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Boa52:

Broskan svarade ju dej, komentar :35:

Ok. Ja vi har olika intressen ser jag. Jag har också hus i LOS men skulle inte falla mig in och stå och jobba på min semester.

Jobba får man nog av hemma tycker jag sen låter jag hellre lokalbefolkningen jobba och tjäna sig en hacka om nåt behöver fixas.

Finns så mycket att se och göra i asien som jag tycker är roligare än att jobb på semestern. Nu snackar jag om oss turister inte bofasta.

Men du säger ju att du trivs med det är ju bra för dig. Alla är vi olika som tur är. Du vill ha det på dunk och jag i flaska även där är vi olika ;)

 

Ha en bra semester Boa52

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det konstiga är väl att släpa med det som är tillgängligt på plats, tex högtryckstvätt, snickerimaskinerna finns likaväl...

Lite konstigt att släpa med detta då man bara åker några veckor per år.

Om du läser Boa's text igen så förstår du nog.

 

Citat Boa:

Stora och tunga grejer, kompressor, 

skruvstycke, smärgel och sånt har jag köpt där. I år blir det högtryckstvätt och kanske en fräsmaskin för tunga att ta med i resväskan. O glömde

pallbockar blir också ett inköp i Yhai

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukare ta med mig ett par paket toarullar för med Thailändska får man ofta brunt finger.

Lokala Thaiaffären har dock starkt papper så vi slutar med transporten av papper.

Myggmedel och sådant köper vi på plats.

Ett paket Löfbergs kaffe och lite ost åker med för 4 veckor.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Tips på sort önskas, jag brukar köra Nescafé red cup men testar gärna inhemskt.

Jag har helt gett upp vad gäller Thailändskt kaffe. Handlar istället Vietnamesiskt kaffe på nätet, bästa kaffet jag druckit, Zoega kan slänga sig i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Jag har helt gett upp vad gäller Thailändskt kaffe. Handlar istället Vietnamesiskt kaffe på nätet, bästa kaffet jag druckit, Zoega kan slänga sig i väggen.

Vietnam är en av världens största exportörer av kaffe

 

de stora kedjorna som t.ex Starbucks kör mycket Vietnamesiskt

 

Thailand är inte direkt känt som en kaffeproducent, möjligen då för undantaget världens dyraste kaffe som görs av bönor som passerat genom ett speciellt kattbesläktat djur i norra Thailand.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Vietnam är en av världens största exportörer av kaffe

 

de stora kedjorna som t.ex Starbucks kör mycket Vietnamesiskt

 

Thailand är inte direkt känt som en kaffeproducent, möjligen då för undantaget världens dyraste kaffe som görs av bönor som passerat genom ett speciellt kattbesläktat djur i norra Thailand.

Är inte det från Indonesien?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev ellim63:

Är inte det från Indonesien?

Jepps, men även Filippinerna.

 

Kaffegöken Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev stefan5300:

Sista resan till Thailand blev det mest kryddor, kaviar, grejor till köket och böcker.

Men för många år tog jag med världens bästa hammare med magnet som håller spiken, den har jag gömt väl i huset då jag rest till Sverige, hittade den knappt själv.

IMG_1812.JPG.03489cbe4c8f5151895e1399246d86c4.JPGIMG_1813.JPG.780b4940590b376cf7514745804a561c.JPG

Gömde du den in en vattenbalja med tanke på hur rostig den var;)

Har en med samma funktion i garaget 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎19 at 23:59, skrev GreenValley:

Jag spenderar så pass mycket pengar på greenfee i Thailand så jag vill spela med mina egna, ordinarie klubbor.

Scandalics förvaring inspekterade jag och dömde ut per omgående.

 

Jag har två set ordinarie klubbor. En I sverige en I Thailand. Nu spelar jag nästan inte alls längre. Så jag kör med dom klubbor jag haft hela tiden. När det begavs sig så fungerade Scandalic väldigt bra. Dom få gånger man spelar är det skitkul.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Gömde du den in en vattenbalja med tanke på hur rostig den var;)

Har en med samma funktion i garaget 

Minns inte men det är luftfuktigheten vet du och den är fortfarande rostig men lika bra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-19 at 19:26, skrev Mankan:

Denna gång ska det packas diverse saker. Kaffemaskin. Min gamla makita trotjänare. Lite inköpta verktyg från biltema. Några gamla tänger skiftnycklar och en sortimentlåda med skruv plugg etc hopplockat från garaget. Till och med en hammare ;) Både nya och gamla kläder som ska skänkas till bättre behövande. Madrassöverdrag 3 eller 4 stycken, mattor 2 stycken och en hel del annat. Så nu är det bara att hoppas på att jag kommer att få plats med lite kläder och skor jag själv tänkte bära under semester behöver väl en 10-15 kg till personlig utrustning skulle jag gissa.

 

 

Ja både espressomaskiner och kaffekvarnar är billigare här än i Thailand, denna kvarnen kan jag varmt rekommendera från Wilfa

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164

 

On 2017-12-20 at 19:24, skrev Boa52:

Gör och har gjort som du, har det mesta av hand, borr, hyvel, sågmaskiner där som jag tagit med när vi reser. Stora och tunga grejer, kompressor, 

skruvstycke, smärgel och sånt har jag köpt där. I år blir det högtryckstvätt och kanske en fräsmaskin för tunga att ta med i resväskan. O glömde

pallbockar blir också ett inköp i Yhai

Men det med vanliga handverktyg, har ju en massa verktyg och mestadels bara Bahco Sandvik Makita, så finns det i Thailand och i så fall hur är priset, funderar när man skall avveckla Svedala om det är ide att plocka med sig lite när man ändå åker ner på semestrar...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag har helt gett upp vad gäller Thailändskt kaffe. Handlar istället Vietnamesiskt kaffe på nätet, bästa kaffet jag druckit, Zoega kan slänga sig i väggen.

Då låter det som att antingen fortsätta med Nescafé Redcup på semestern eller börja släpa med sej världens bästa bryggkaffe Zoegas ner..........

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...