Jump to content
IGNORERAD

Med på Resan ?


svampen

Recommended Posts

Kalles Kaviar, julmust

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Mankan

    9

  • samet

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev apknug:

Jag tar bara med mig pärmar med bokföring ner för övrigt. Och checkar aldrig in bagage.

Det måste vara svårt att få med sig så mycket till ombyte, skor etc på 7 kg inkl. väska som man exempelvis får ha med Thai. Har själv aldrig förstått grejen med att begränsa sig till handbagage å när man väl har med en väska kan man till och med slänga med ett par rullar lambi ;).

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara svårt att få med sig så mycket till ombyte, skor etc på 7 kg inkl. väska som man exempelvis får ha med Thai. Har själv aldrig förstått grejen med att begränsa sig till handbagage å när man väl har med en väska kan man till och med slänga med ett par rullar lambi ;).
 
Jag har ju allt i lägenheten här nere tar jag mer måste jag slänga ut nåt...... Därför blir det 8 kg pärm! Hehe.

Sen hatar jag att stå o vänta på väskan vid bandet......

( Fast med köerna som är i immigration nu så är det inget argument längre)

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev samet:

Jo. Det mesta finns att köpa i thai. IKEA, Foodland, O'Learys... tyvärr är ju priset ibland löjligt. Så har man plats i väska blir det att ta med. 

 

Jag hade denna gången 3 väskor med mig. Väska 1, 24kg innehöll ca 19kg snacks och godis. Väska 2, 19kg innehöll julskinka, falukorv, stek fläsk, senap, bregott, ost, kaviar, knäckbröd och lite annat. Väska 3, 8kg innehöll necessär och några klädesplagg :big_smile:

Håller med , importvaror blir ofta för dyrt i Thailand.  Har slinkt med nån 2 kilos ost ibland från Sweden, och osthyvel.

 

Men hur är det egentligen med införsel av mat mm till Thailand?  Till AUS och USA  tex är det big no no med sånt i bagaget.

Riskerar vi böter vid en kontroll med ett kilo fläsk i väskan?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Havet:

Håller med , importvaror blir ofta för dyrt i Thailand.  Har slinkt med nån 2 kilos ost ibland från Sweden, och osthyvel.

 

Men hur är det egentligen med införsel av mat mm till Thailand?  Till AUS och USA  tex är det big no no med sånt i bagaget.

Riskerar vi böter vid en kontroll med ett kilo fläsk i väskan?

Ja, till USA och Australien finns det mycket strikta regler. Inget med rot, inget kött, ingen frukt osv... där är de riktigt noga.

 

Till Thai är det lite lättare, vad reglera egentligen säger vet jag inte. Men det som jag fått höra är att varor som är industriellt förpackade skall var lugnt.

Samtidigt vet jag många på MPR som tagit med sig frukt, svamp, potatis osv till Thai, vet dock inte om de blivit kontrollerade.

 

Jag blev denna gången kontrollerad... gick så snabbt så hann aldrig bli nervös för mitt innehåll i väskorna. Utvald, upp på röntgen, väskan med alla snacks och godis skulle öppnas, massa aluminumpåsar med organiskt innehåll såg väl suspekt ut på röntgen :big_smile: han tittade, pekade och frågade vad är det?... kannom svarade jag varpå han frågade aroi mai. Där var den kontrollen slut :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Falukorv, senap ansjovis och sill finns att köpa, blodpudding däremot har jag inte hittat så den får du mecka själv 5555
 
Javisst....är som med snus, funkar men äkta svenskt är mycket bättre och billigare.


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörda av en arbetskollega som precis kommit tillbaka från Phuket Charterresa att de fick sina väskor scannade och att de vart av med alkohol som många hade för mycket av.

 

Jag har ju fått väskan skannad på BKK många gånger med det har aldrig resulterat in att de har öppnat väskan. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Soengsang:

Men ack så smidigt att ha med sig, sen har jag inte funnit någon riktigt bra falukorv, senap, ansjovis, inlagd, sill, blodpudding bara till tex....samt att det är rätt dyrt, så varför inte bära 30-40kg när det passar?

För att inte tala om snus nu i dessa dagar, blir att ladda på där nästa resa....du har rätt, finns snus....men inte riktigt lika bra, iaf inte påssnus.

För övrigt så funderar jag på att börja med lös, det e ju tämligen enkelt att göra själv och råvaran och tillbehören finns ju lokalt.

Men kött och chark borde vara rätt så sunkigt när man väl är framme?

Får man ta det med sig det från Sverige till Thailand, för på andra hållet är det stopp?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev uptoyou:

Men kött och chark borde vara rätt så sunkigt när man väl är framme?

Får man ta det med sig det från Sverige till Thailand, för på andra hållet är det stopp?

Jo, har man otur och bagaget hamnar i uppvärmt utrymme kanske det blir det.

 

Men jag har flera gånger packat ner frysta grejer, slått in i tidningspapper som extra isolering.

Got-Hel, Hel-Bkk, taxi+båt 3-4 timmar. Då har det fortfarande varit ordentligt kallt i väskan.

Någon gång så har det börjat tina i kanten närmast väsksidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev samet:

Jo, har man otur och bagaget hamnar i uppvärmt utrymme kanske det blir det.

 

Men jag har flera gånger packat ner frysta grejer, slått in i tidningspapper som extra isolering.

Got-Hel, Hel-Bkk, taxi+båt 3-4 timmar. Då har det fortfarande varit ordentligt kallt i väskan.

Någon gång så har det börjat tina i kanten närmast väsksidan.

Har man balkong på högre nivå än markplanet så kan man ju göra som salig 33:an gjorde. Packa resväskan dan före och låta den stå ute på balkongen över natten. Annars brukar det räcka gott att göra som du plus att linda ett klädesplagg runt det frysta.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Men kött och chark borde vara rätt så sunkigt när man väl är framme?

Får man ta det med sig det från Sverige till Thailand, för på andra hållet är det stopp?

Packar alltid kylvaror som ost, falukorv och mamma scans köttbullar i väskan. Funkar alldeles utmärkt. Bra om osten är vakumpackad men inte livsnödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev spooncreek:

Packar alltid kylvaror som ost, falukorv och mamma scans köttbullar i väskan. Funkar alldeles utmärkt. Bra om osten är vakumpackad men inte livsnödvändigt.

Gött! Bjusar du på falukorv och vita bönor på nyårdagen då?

Du kan få stekt fläsk med löksås hos mig om du vill :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev samet:

Gött! Bjusar du på falukorv och vita bönor på nyårdagen då?

Du kan få stekt fläsk med löksås hos mig om du vill :big_smile:

Alldeles för länge sedan jag var i Sverige, förråden slut sedan länge tyvärr. Det har gått så långt att jag måste till IKEA och proviantera innan jul.. Men fläsk med löksås är ju gött :-) -

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Alldeles för länge sedan jag var i Sverige, förråden slut sedan länge tyvärr. Det har gått så långt att jag måste till IKEA och proviantera innan jul.. Men fläsk med löksås är ju gött :-) -

Har både falukorv, köttbullar och lingonsylt om du hellre vill ha det :big_smile: 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Mankan:

Denna gång ska det packas diverse saker. Kaffemaskin. Min gamla makita trotjänare. Lite inköpta verktyg från biltema. Några gamla tänger skiftnycklar och en sortimentlåda med skruv plugg etc hopplockat från garaget. Till och med en hammare ;) Både nya och gamla kläder som ska skänkas till bättre behövande. Madrassöverdrag 3 eller 4 stycken, mattor 2 stycken och en hel del annat. Så nu är det bara att hoppas på att jag kommer att få plats med lite kläder och skor jag själv tänkte bära under semester behöver väl en 10-15 kg till personlig utrustning skulle jag gissa.

 

 

borr.jpg

mackjärn.jpg

makita.jpg

nesspresso.jpg

skruvmejslar.jpg

Gör och har gjort som du, har det mesta av hand, borr, hyvel, sågmaskiner där som jag tagit med när vi reser. Stora och tunga grejer, kompressor, 

skruvstycke, smärgel och sånt har jag köpt där. I år blir det högtryckstvätt och kanske en fräsmaskin för tunga att ta med i resväskan. O glömde

pallbockar blir också ett inköp i Yhai

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Boa52:

Gör och har gjort som du, har det mesta av hand, borr, hyvel, sågmaskiner där som jag tagit med när vi reser. Stora och tunga grejer, kompressor, 

skruvstycke, smärgel och sånt har jag köpt där. I år blir det högtryckstvätt och kanske en fräsmaskin för tunga att ta med i resväskan. O glömde

pallbockar blir också ett inköp i Yhai

Att folk gör olika saker på sina thailands semestrar vet jag efter 30år som turist i LOS men nu börjar man ju undra va som har hänt

när folk släpar med eller köper på sin semester när man börjar snacka om pallbockar eller högtryckstvätt. 
Hur går ditt snack inför en resa Boa? Fan va jag längtar ner till Thailand, nu är det bara 2v kvar tills jag får komma ner och starta Kärchern igen ;)

 

Tidigare längtade många ner till soliga stränder, god mat, lite avkoppling och nattliv mm 

 

//Broskan som än idag lämnar jobb och verktyg hemma när jag reser på semester.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Broskan:

Att folk gör olika saker på sina thailands semestrar vet jag efter 30år som turist i LOS men nu börjar man ju undra va som har hänt

när folk släpar med eller köper på sin semester när man börjar snacka om pallbockar eller högtryckstvätt. 
Hur går ditt snack inför en resa Boa? Fan va jag längtar ner till Thailand, nu är det bara 2v kvar tills jag får komma ner och starta Kärchern igen ;)

 

Tidigare längtade många ner till soliga stränder, god mat, lite avkoppling och nattliv mm 

 

//Broskan som än idag lämnar jobb och verktyg hemma när jag reser på semester.

Nu ljuger du lite, jag kommer ihåg när dom lade gatsten på walking street var 2 st som langade sten och banka fast dom. Kommer du ihåg.😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Broskan:

Att folk gör olika saker på sina thailands semestrar vet jag efter 30år som turist i LOS men nu börjar man ju undra va som har hänt

när folk släpar med eller köper på sin semester när man börjar snacka om pallbockar eller högtryckstvätt. 
Hur går ditt snack inför en resa Boa? Fan va jag längtar ner till Thailand, nu är det bara 2v kvar tills jag får komma ner och starta Kärchern igen ;)

 

Tidigare längtade många ner till soliga stränder, god mat, lite avkoppling och nattliv mm 

 

//Broskan som än idag lämnar jobb och verktyg hemma när jag reser på semester.

Det är väl inte så konstigt, han har ju ett hus och andra grejer att pyssla med.

Vad som är konstigare är att Mankan skrattar när han själv skrev typ samma på sida 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/20/2017 at 02:55, skrev samet:

Jag hade denna gången 3 väskor med mig. Väska 1, 24kg innehöll ca 19kg snacks och godis. Väska 2, 19kg innehöll julskinka, falukorv, stek fläsk, senap, bregott, ost, kaviar, knäckbröd och lite annat.:big_smile:

Knarkhundarna måste ha varit eld och lågor... :D

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev uptoyou:

Men kött och chark borde vara rätt så sunkigt när man väl är framme?

Får man ta det med sig det från Sverige till Thailand, för på andra hållet är det stopp?

Naturligtvis packar man så att det inte är det, jag har flera gånger tex haft kräftor med mig....har varit helt frusna vid ank.

Men de har nu blivit hårdare även med kött enl rykte, det informerar ju nu också om det före ank, så jag skulle nog idag inte ta med mig kött.

Men ost, fiskkonserver etc kommer jag nog att fortsätta ta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Det är väl inte så konstigt, han har ju ett hus och andra grejer att pyssla med.

Vad som är konstigare är att Mankan skrattar när han själv skrev typ samma på sida 3.

Det konstiga är väl att släpa med det som är tillgängligt på plats, tex högtryckstvätt, snickerimaskinerna finns likaväl...

Lite konstigt att släpa med detta då man bara åker några veckor per år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis packar man så att det inte är det, jag har flera gånger tex haft kräftor med mig....har varit helt frusna vid ank.

Men de har nu blivit hårdare även med kött enl rykte, det informerar ju nu också om det före ank, så jag skulle nog idag inte ta med mig kött.

Men ost, fiskkonserver etc kommer jag nog att fortsätta ta.

Okay. Vart informeras om det? Har jag helt missat. Hade en väska full med köttbullar, falukorv, makrill, stek fläsk osv... men gick bra :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Det är väl inte så konstigt, han har ju ett hus och andra grejer att pyssla med.

Vad som är konstigare är att Mankan skrattar när han själv skrev typ samma på sida 3.

Jag skrattade för att jag tyckte det var lite roligt skrivet Inget konstigt med det. Även om nu inte just pallbockar står högst på min önskelista så har jag med med lite verktyg denna gång. Mest det nödvändiga för att kunna göra enkla saker som att sätta upp en hylla etc. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Fritz:

Har man balkong på högre nivå än markplanet så kan man ju göra som salig 33:an gjorde. Packa resväskan dan före och låta den stå ute på balkongen över natten. Annars brukar det räcka gott att göra som du plus att linda ett klädesplagg runt det frysta.

 

Fritz..

 

16 timmar sedan, skrev spooncreek:

Packar alltid kylvaror som ost, falukorv och mamma scans köttbullar i väskan. Funkar alldeles utmärkt. Bra om osten är vakumpackad men inte livsnödvändigt.

Jag har ett par små mjuka kylbagar. Fungerar utmärkt. Kan man dessutom procenta med kläder runt så tror jag det klarar sig flera dygn. Har alltid varit kallt när jag kommit fram.1513832323456127863039.thumb.jpg.09d70fbd40dbf9c6ec352806e93c5d7f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...