Jump to content
IGNORERAD

Present till flickvännens föräldrar i Issan?


iggy

Recommended Posts

Brynäströja är bland det finaste man kan få, uppskattas av alla då man säger att det e Sveriges bästa o finaste hockeylag.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    6

  • Kenneth4618

    5

  • Atom

    5

  • uptoyou

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Brynäströja är bland det finaste man kan få, uppskattas av alla då man säger att det e Sveriges bästa o finaste hockeylag.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Då visar du inte tabellen, ;)

 

1 Växjö     27 17  6  4  0  87-55   59
2 Färjestad 28 15 10 2 1 95-77 50
3 Djurgårde 25 12 5 4 4 74-53 48
4 Skellefte 26 14 10 0 2 83-62 44
5 Linköping 27 11 8 3 5 76-69 44
6 Frölunda 26 10 9 4 3 78-71 41
7 HV71 27 11 12 3 1 62-68 40
8 Malmö 25 10 8 2 5 71-70 39
9 Brynäs 26 12 12 0 2 68-68 38
10 Luleå 26 8 10 6 2 64-69 38
11 Örebro 25 8 12 2 3 60-64 31
12 Mora 26 8 14 2 2 60-86 30
13 Karlskron 26 6 14 2 4 50-76 26
14 Rögle 26 5 17 2 2 59-99 21
                                       
 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, uptoyou said:

 

Jo, det beror mycket på om dom är fattiga eller har det gott ställt. Jag skulle aldrig ge pengar till en välbärgad familj, men till dom som har det dåligt ställt är det mycket uppskattat, enligt egen erfarenhet.

När jag besökte tjejens mor (far är död) för första gången fick hon 3000 thb, sen var vi iväg till affären/marknaden och handlade. Allt detta var mycket uppskattat som PRESENT.

Jag har även gett pengar som PRESENT till släktingar som uppskattat det mycket. Tror inte dom blivit speciellt lyckliga av en glasskål eller en bok om Sverige.

TS skriver att han ska träffa flickvännens föräldrar för första gången och vill ha råd om present; du föreslår pengar. Självklart är det fel, även om de så vore Thailands fattigaste personer. Om det första man gör när man träffar sin flickväns/frus föräldrar är att ge dem pengar så pissar man på dem, det är vanligt sunt förnuft och helt oberoende av hur fattiga de är. Att ni sedan åker ut tillsammans och köper något de behöver för huset eller i matväg är givetvis uppskattat och det skulle jag också göra, även om de inte var överdrivit fattiga. Jag tycker det även är helt OK att ni ger dem pengar när ni åker därifrån, dock ska inte du ge pengarna utan din fru/flickvän bör göra det, helst också utan att du ser det. Min erfarenhet är att de flesta fattiga människor har en heder och att som helt okänd utlänning komma in och dela ut kontanter kan aldrig vara bra; varken för dem eller för dig om du tänkt fortsätta åka dit. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjejs förärldrar var döda innan vi träffades.

Men jag försöker träffa tjejens bröder varje gång jag kommer Thailand.

Bröderna får en liten slant för att ta ledigt från sina jobb några dagar för att umgås med mig när jag vill träffar dom.

1.thumb.jpg.f5f8785b7d554affd1e36dfd510d7802.jpg

 

Jag står för mat och dryck, äldsta broden närmast i bild.

2.thumb.jpg.73d6cd70d6b8c8ef50d4ab53e969040d.jpg

 

Tjejen lagar mat i äldsta brodens kök.

3.thumb.jpg.b8995d853909a111ae3100a26cf4c3a1.jpg

 

Jag fågade han om han behövde något, typ gasolkök eller dyl, nu lagar han mat över eld med kol.

 

Han svarade jag har allt jag behöver.

Han är sjuk och behöver sjukvård ibland och då hjälper jag till ekonomiskt, och det är mycket uppskattat

Det har aldrig varit tal på att dom ska ha guld och gröna skogar dom vill klara sig själva.

4.thumb.JPG.5219d413a3ccfdc69218803cb040b4f8.JPG

 

Det som kommer från hjärtat uppskattas mest av allt.

 

Mvh. Dollemon

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Atom:

TS skriver att han ska träffa flickvännens föräldrar för första gången och vill ha råd om present; du föreslår pengar. Självklart är det fel, även om de så vore Thailands fattigaste personer. Om det första man gör när man träffar sin flickväns/frus föräldrar är att ge dem pengar så pissar man på dem, det är vanligt sunt förnuft och helt oberoende av hur fattiga de är. Att ni sedan åker ut tillsammans och köper något de behöver för huset eller i matväg är givetvis uppskattat och det skulle jag också göra, även om de inte var överdrivit fattiga. Jag tycker det även är helt OK att ni ger dem pengar när ni åker därifrån, dock ska inte du ge pengarna utan din fru/flickvän bör göra det, helst också utan att du ser det. Min erfarenhet är att de flesta fattiga människor har en heder och att som helt okänd utlänning komma in och dela ut kontanter kan aldrig vara bra; varken för dem eller för dig om du tänkt fortsätta åka dit. 

Enligt min tjej så har jag inte pissat på hennes mor när hon fick pengar av mig som present, och jag gav pengarna utan att tjejen såg det.

Fick sedan veta att tjejens mor blev jätteglad, nu kunde hon själv göra och handla vad hon ville.

Men tydligen så är min tjej och hennes familj ett stort undantag från övriga familjer i Thailand/världen.

Nu lägger jag ner min åsikt i detta ämne, huvudsaken är att vi är alla i vår familj trivs och är nöjda, sen gör alla andra som dom vill :) 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev uptoyou:

Enligt min tjej så har jag inte pissat på hennes mor när hon fick pengar av mig som present, och jag gav pengarna utan att tjejen såg det.

Fick sedan veta att tjejens mor blev jätteglad, nu kunde hon själv göra och handla vad hon ville.

Men tydligen så är min tjej och hennes familj ett stort undantag från övriga familjer i Thailand/världen.

Nu lägger jag ner min åsikt i detta ämne, huvudsaken är att vi är alla i vår familj trivs och är nöjda, sen gör alla andra som dom vill :) 

Gör likadant som du och min svärmor uppskattar pengarna jättemycket, skickar också 500 bth i typ julklapp till min frus syskon barn

som forfarande går i skola och bor i byn utom den älsta flickan just gått färdigt skolan fick 4000 bath till körkort. Sånt har man igen

dom städar huset och rensar bort ute före vi kommer ner. Mycke värt

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, uptoyou said:

Enligt min tjej så har jag inte pissat på hennes mor när hon fick pengar av mig som present, och jag gav pengarna utan att tjejen såg det.

Fick sedan veta att tjejens mor blev jätteglad, nu kunde hon själv göra och handla vad hon ville.

Men tydligen så är min tjej och hennes familj ett stort undantag från övriga familjer i Thailand/världen.

Nu lägger jag ner min åsikt i detta ämne, huvudsaken är att vi är alla i vår familj trivs och är nöjda, sen gör alla andra som dom vill :) 

Att ge pengar till fattiga svärföräldrar är en självklarhet, det skulle inte jag heller tveka på att göra om så vore fallet.

 

Det jag kraftigt ifrågasätter är att ge pengar som present första gången man träffar dem, det tycker jag är direkt oförskämt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter




Nu lägger jag ner min åsikt i detta ämne, huvudsaken är att vi är alla i vår familj trivs och är nöjda, sen gör alla andra som dom vill [emoji4] 


Mycket klok kommentar! Alla gör som de vill! TS efterlyste råd angående gåvor, inte uppläxning och stenbordsexperter! :)

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-16 at 18:14, skrev John Khonken:

Vid första besöket bjöd jag på dricka och mat. Öl -lao kao och mat. Läsk till barnen

Om min dotter kom hem med en pojkvän som bjöd på Lao kao så hade jag bara sagt godnatt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Om min dotter kom hem med en pojkvän som bjöd på Lao kao så hade jag bara sagt godnatt.

Hade du gått och lagt dig utan att dricka något, usch vad oförskämt :D 

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/17/2017 at 03:53, skrev stefan5300:

Om din flickvän varit i Sverige så ge hennes föräldrar något liknande som hon gav dina föräldrar i present

Många här som inte ser poängen med detta.....

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Nemo:

Många här som inte ser poängen med detta.....

Ja jag hade nog väntat mig några reaktioner.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog aldrig haft någon present just i det syftet.
Men numera har jag alltid en flaska till svärfar, wiskey, votka, rom typ.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev uptoyou:

Hade du gått och lagt dig utan att dricka något, usch vad oförskämt :D 

Jag hade hellre druckit flygfotogen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎18 at 15:25, skrev UglyFarang:

Om min dotter kom hem med en pojkvän som bjöd på Lao kao så hade jag bara sagt godnatt.

Jag tog hem en hel kasse lao khao till gänget under huset men men de fick aldrig se det för det tog pappan till medicinflaskan.

Rådfrågade givetvis gumman min vad som var rätt för det är så lätt och göra fel och de kände mig vid det laget.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Sådär, nu är man tillbaka hemma efter första besöket i byn. Vi (i praktiken jag) köpte en varsin leksak till barnen, en handväska till mamman och en väggklocka till pappan. Klockan var den första som någonsin funnits i huset och var nog lite av en pik till föräldrarna för att barnen ibland kom för sent till skolan.

 

Dessutom laddade vi upp ordentligt med choklad och kakor. Dumle, Daim, Marabou "Frukt och Mandel" samt ICAs billiga cookies. Det verkade uppskattat då de gick åt fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎16 at 20:17, skrev hamnoi:

För inte alltför längesedan satt såna som dig inlåsta och fick tunga mediciner, men så las institutionerna ner ,och nu får vi vanliga folk dras med idi*terna. HUVA!

 

Släng in honom här och kasta nyckeln i vallgraven...

 

100_7617.thumb.JPG.b3788d8aa2df8540bf4d159005db8a22.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingenting med mig till frugans mor när jag var där första gången. Bjöd på ett stort kalas istället och köpte ett kylskåp..................................mest för min egen skull ;)

F1010037.thumb.JPG.12763e3cf5a88f891c05c8833e33f450.JPGF1010038.thumb.JPG.7915adef41c11a3e3042f8fd3723f810.JPG

5a6326ec83a46_Slankaslkten.thumb.jpg.7b1ef5e8f3f10030a96cd34f982bd918.jpg

5a63270bdd2ee_Nyttkylskp.thumb.jpg.d858775a75147eb0b2cb7106b5c900d2.jpg

Frugan lade en blomma på min mor och fars grav.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att köpa parfym till en thai tjej betyder otur. Kanske en skröna bara? Köper mest med mig choklad från Sverige, brukar alltid vara uppskattat.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Pepparkakor i plåtburk har alltid varit uppskattat

Svärmor brukar lägga beslag på burken för att ha sina blad, betel med mera i

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Hade ingenting med mig till frugans mor när jag var där första gången. Bjöd på ett stort kalas istället och köpte ett kylskåp..................................mest för min egen skull ;)

F1010037.thumb.JPG.12763e3cf5a88f891c05c8833e33f450.JPGF1010038.thumb.JPG.7915adef41c11a3e3042f8fd3723f810.JPG

5a6326ec83a46_Slankaslkten.thumb.jpg.7b1ef5e8f3f10030a96cd34f982bd918.jpg

5a63270bdd2ee_Nyttkylskp.thumb.jpg.d858775a75147eb0b2cb7106b5c900d2.jpg

Frugan lade en blomma på min mor och fars grav.

 

Hörde om någon som köpt kylskåp till svärföräldrarna.

De stängde av det över natten för att spara el.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Hörde om någon som köpt kylskåp till svärföräldrarna.

De stängde av det över natten för att spara el.

 

Eller göra som Boa ställa upp termostaten till 20 grader ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Eller göra som Boa ställa upp termostaten till 20 grader ;)

Ja, han är väl en riktig planta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...