Khonis Inlagd Januari 10, 2018 Dela Inlagd Januari 10, 2018 (ändrad) Volvo och roligt skär sig i min ordbok Hade en 240 med 3-växlad automat ett tag. 1,5l/ m snällt räknat. Den var rolig. Den dagen jag sålde den Ändrades Januari 10, 2018 av Khonis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 11, 2018 Dela Inlagd Januari 11, 2018 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 12, 2018 Dela Inlagd Januari 12, 2018 Belgiska polisen väljer hyllade Volvo V90 I december köpte tyska polisen i Mecklenburg-Vorpommern in flera exemplar Volvo V90. Nu tar den belgiska polisen följe – och köper in 39 exemplar av samma modell. – Alla är nöjda med de här nya fordonen, säger polischefen Danny Seys enligt Rtbf. https://www.expressen.se/motor/trafik/polisen-i-belgien-koper-in-volvo-v90/ Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 18, 2018 Dela Inlagd Januari 18, 2018 (ändrad) Völvö i Finland verkar ha dåliga däck! Ändrades Januari 18, 2018 av audirs2 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 On 2017-12-10 at 09:10, skrev Naam kaeng: VOLVO är latin och betyder ungefär "jag rullar" AB Volvo bildades 1926. Volvo Personvagnar är nu sålt till kinesiska Zhejiang Geely Holding Group. Massor av bilmodeller är producerade. PV, P1800, Amazon, 140, 240, 440, 740, 850...och många många fler. Vilken anser du är den bästa? Finaste? Fulaste? Kanske har du något eget minne kring detta också? Kanske har du ägt någon av deras flera konceptvarianter? Själv minns jag att jag tyckte Amazonen hade för kalla säten och för smal och hård ratt.... Kuriosa i det här är att SKF ägde namnet "jag rullar" men sålde det till volvo. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 19 minuter sedan, skrev scorpio63: Kuriosa i det här är att SKF ägde namnet "jag rullar" men sålde det till volvo. Nja......... Ett speciellt kapitel i SKF:s historia är grundandet av automobilföretaget AB Volvo. SKF, under ledning av VD:n Björn Prytz, styrelsens ordförande Axel Carlander och Sven Wingquist grundade bilföretaget AB Volvo 1926 som ett helägt dotterbolag inom SKF. Idégivaren och drivande i projektet var Assar Gabrielsson, försäljningschef på SKF. När bolaget hade bildats tillsattes Assar Gabrielsson som VD och lämnade posten som försäljningschef för SKF. Den grundläggande idén bakom bildandet av ett bilföretag inom SKF-koncernen var att få konkurrensfördelar vid utveckling av nya lager och lagerinbyggnader för fordonsindustrin men också utvidga koncernen med ett nytt företag inom den snabbt växande och lönsamma fordonsindustrin och bättre utnyttja den verkstadskapacitet med relativt låga verkstadskostnader som fanns i Sverige på tidigt 1900-tal. Bilföretaget blev till en början ett stort bekymmer för SKF och man investerade stora belopp i omgångar för att hålla företaget igång. Under år 1929 var det nära att SKF hade sålt Volvo till Charles W. Nash, chef för Nash Motor Co. i USA som kom över från USA för att diskutera affären. Den affären blev dock inte av tack vare Björn Prytz, som i sista minuten lyckats övertala styrelsen att vänta med en eventuell försäljning. 1935 när AB Volvo introducerades på Stockholmsbörsensläppte SKF sin ägardominans i företaget. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 13 minuter sedan, skrev hamnoi: Nja......... Ett speciellt kapitel i SKF:s historia är grundandet av automobilföretaget AB Volvo. SKF, under ledning av VD:n Björn Prytz, styrelsens ordförande Axel Carlander och Sven Wingquist grundade bilföretaget AB Volvo 1926 som ett helägt dotterbolag inom SKF. Idégivaren och drivande i projektet var Assar Gabrielsson, försäljningschef på SKF. När bolaget hade bildats tillsattes Assar Gabrielsson som VD och lämnade posten som försäljningschef för SKF. Den grundläggande idén bakom bildandet av ett bilföretag inom SKF-koncernen var att få konkurrensfördelar vid utveckling av nya lager och lagerinbyggnader för fordonsindustrin men också utvidga koncernen med ett nytt företag inom den snabbt växande och lönsamma fordonsindustrin och bättre utnyttja den verkstadskapacitet med relativt låga verkstadskostnader som fanns i Sverige på tidigt 1900-tal. Bilföretaget blev till en början ett stort bekymmer för SKF och man investerade stora belopp i omgångar för att hålla företaget igång. Under år 1929 var det nära att SKF hade sålt Volvo till Charles W. Nash, chef för Nash Motor Co. i USA som kom över från USA för att diskutera affären. Den affären blev dock inte av tack vare Björn Prytz, som i sista minuten lyckats övertala styrelsen att vänta med en eventuell försäljning. 1935 när AB Volvo introducerades på Stockholmsbörsensläppte SKF sin ägardominans i företaget. Infon jag skrev har jag fått av en distriktschef, kan vara felaktig tyvärr i såfall om du har annan info. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 13 minuter sedan, skrev scorpio63: Infon jag skrev har jag fått av en distriktschef, kan vara felaktig tyvärr i såfall om du har annan info. http://www.skf.com/se/our-company/skf-historia/index.html 1915 Produktion av ett enradigt spårkullager med ifyllningsöppning startar, det får namnet Volvo. 1926 AB Volvo, SKF:s dotterbolag, tillverkar en försöksserie om tio bilar. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 6 minuter sedan, skrev hamnoi: http://www.skf.com/se/our-company/skf-historia/index.html 1915 Produktion av ett enradigt spårkullager med ifyllningsöppning startar, det får namnet Volvo. 1926 AB Volvo, SKF:s dotterbolag, tillverkar en försöksserie om tio bilar. Ehh... vad gör du i denna tråden? Du har väl en Saab 99 eller nåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 (ändrad) On 2017-12-13 at 19:38, skrev audirs2: Får fan lägga in lite riktiga bilar nu annars jeklar får jag hjärt atack! Bilen är ombyggd i Sverige!!!! Den är byggd i Mora av Johan " Kroken " Eriksson. Han är värmlänning och kommer från Bergsäng utanför Hagfors. Han var ökänd i trakterna som ung, han och en herre till tävlade genom samhällena. Han i en Porsche och den andra i olika trimmade bilar. Vilket slutade i att de båda körde ihop med en kusin till min farmor. Räddningspersonalen berättade att de fick plocka delar utspridda på vägen i och det som var kvar av bilen. Johan och den andre klarade sig med mindre skador, men blev dömda för vållande till annans död. Han fick några månader öppen anstalt och sedan villkorlig. Han flyttade till dalarnas fort straffet var avtjänat. och blev bilförsäljare och gjorde succé som bilbyggare med företaget Powered by Johan. Har lite svårt för honom. Ändrades Januari 19, 2018 av AnTove Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 19, 2018 Dela Inlagd Januari 19, 2018 Loser?! Eller värdig motståndare till Lambo?! Pengarna i sjön?! Eller investering?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 3, 2018 Dela Inlagd Februari 3, 2018 Skulle man behöva en Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 3, 2018 Dela Inlagd Februari 3, 2018 40 minuter sedan, skrev Nicholas: Skulle man behöva en Terängbil 13. Hemvärnet har ett antal med KSP 56 på taket! Gå me i HMV så får du köra en! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 3, 2018 Dela Inlagd Februari 3, 2018 Terängbil 13. Hemvärnet har ett antal med KSP 56 på taket! Gå me i HMV så får du köra en! Hellre RATGB13 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 3, 2018 Dela Inlagd Februari 3, 2018 2 timmar sedan, skrev audirs2: Terängbil 13. Hemvärnet har ett antal med KSP 56 på taket! Gå me i HMV så får du köra en! Är det inte KSP 58 ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 3, 2018 Dela Inlagd Februari 3, 2018 10 minuter sedan, skrev Tallviking: Är det inte KSP 58 ? Både och beroende på i vilken del av landet. Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Februari 4, 2018 Dela Inlagd Februari 4, 2018 Ja var börjar man...? Min första bil var en Amazon som var avställd. Då vi har mark i familjen och 4km skogsväg fick den bo där. Efter sådär 50 resor med 20litersdunkar på moppen fick den nog [emoji4] Men jag tog körkortet på 4 lektioner inklusive halkbanan. Min andra bil blev även det en Amazon, -67. Den hade rostblommor överallt så den fick heta Korven, efter blommig falukorv. Sedemera döptes den om till Skorven då det mesta mest bara var skräp. Amazon 3 införskaffades, även den en 67a. Riktigt fin! Jag rasade två motorer i den innan jag kom på att oljelampan var trasig! [emoji4] Den fick en s-kam och dubbla SU, in vad det gick undan Då! Såldes till en som byggde rallybil av den. Övergick till 164 sen. 69a med 73afront. Rallyintresset vaknade så en rallyamma köptes. Ingen värsting men helt duglig lärobil. Köpte en annan rallyamma tack vare att den hade en optiflowmotor, toppen var modifierad och hade specialinsug integrerat i toppen för jämnt flöde. Karossen var dock välanvänd så den såldes. Efter många annonser fastnade jag för en välbyggd Amazon från Katrineholm. 1988 var det premiär för den och det gick lite sisådär. Pulvret och väghållningen var helt ok men det satt skit mellan ratten och sätet! -89 blev ett mellanår då både motorn och bakaxeln sa upp sig. Hösten/vintern ägnades åt renovering och lackering, Q8blå, då Q8 sponsrade med släpa. Kenneth på Kenneths Motor i Motala skötte motorn och mixtrade. Bytte kam viktade allt och finlirade. På vårkanten var alla delar på plats och det var dags för bromsbänken. Killen som gjorde det skrattade åt mig när jag sa att det ska vara runt 160 på driven, enligt honom skulle gamla volvosar ha 140 150 som mest! Hans skratt tystnade då han lyckades pilla fram 168 hk på driven och 224 i motorn! En snabb genomgång av godsakerna! Wattlänk och fyrlänk med uniballs stående stötdämpare sänkta övre bärarmar kortad styrning teflon i alla leder hydraulisk handbroms P1800 es bakaxel med skivor heltäckande vipparmsbrygga med rullvippor omgjord fördelare för optimal tändning 5:38 utväxling. Efter borrning filning och borttagande av onödigt material hamnade matchvikten strax under 900kg! Hur fort gick Den? Väldigt fort upp till 160-170 då maxvarv uppnåddes. Jag fick släppa av på rakorna. 0-100 med grusdäck på asfalt låga 5or. 3 1a 3 2a 3 3e placeringar i c-nationell 1990. Under mina aktiva år köptes ett otal uttjänta Amazoner in som reservdelsbilar, tog det jag behövde och skrotade. Har haft två 245 en 145 142 340 245 Express 244. Senaste Volvon var en v70 -02. Jag höll på att glömma att jag hade en trött 242a som rallybil 1991! B20... Köpte även en 343 rallybil utan motor med bakdiffen som gds-sats i en låda. Senare köptejag även en lätt rullad Amazon som jag fixade till och en sliten 142a, men jag kom aldrig ut i skogen med någon av dem. Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nakhon Inlagd Februari 4, 2018 Dela Inlagd Februari 4, 2018 11 minuter sedan, skrev Kalas: Ja var börjar man...? Min första bil var en Amazon som var avställd. Då vi har mark i familjen och 4km skogsväg fick den bo där. Efter sådär 50 resor med 20litersdunkar på moppen fick den nog Men jag tog körkortet på 4 lektioner inklusive halkbanan. Min andra bil blev även det en Amazon, -67. Den hade rostblommor överallt så den fick heta Korven, efter blommig falukorv. Sedemera döptes den om till Skorven då det mesta mest bara var skräp. Amazon 3 införskaffades, även den en 67a. Riktigt fin! Jag rasade två motorer i den innan jag kom på att oljelampan var trasig! Den fick en s-kam och dubbla SU, in vad det gick undan Då! Såldes till en som byggde rallybil av den. Övergick till 164 sen. 69a med 73afront. Rallyintresset vaknade så en rallyamma köptes. Ingen värsting men helt duglig lärobil. Köpte en annan rallyamma tack vare att den hade en optiflowmotor, toppen var modifierad och hade specialinsug integrerat i toppen för jämnt flöde. Karossen var dock välanvänd så den såldes. Efter många annonser fastnade jag för en välbyggd Amazon från Katrineholm. 1988 var det premiär för den och det gick lite sisådär. Pulvret och väghållningen var helt ok men det satt skit mellan ratten och sätet! -89 blev ett mellanår då både motorn och bakaxeln sa upp sig. Hösten/vintern ägnades åt renovering och lackering, Q8blå, då Q8 sponsrade med släpa. Kenneth på Kenneths Motor i Motala skötte motorn och mixtrade. Bytte kam viktade allt och finlirade. På vårkanten var alla delar på plats och det var dags för bromsbänken. Killen som gjorde det skrattade åt mig när jag sa att det ska vara runt 160 på driven, enligt honom skulle gamla volvosar ha 140 150 som mest! Hans skratt tystnade då han lyckades pilla fram 168 hk på driven och 224 i motorn! En snabb genomgång av godsakerna! Wattlänk och fyrlänk med uniballs stående stötdämpare sänkta övre bärarmar kortad styrning teflon i alla leder hydraulisk handbroms P1800 es bakaxel med skivor heltäckande vipparmsbrygga med rullvippor omgjord fördelare för optimal tändning 5:38 utväxling. Efter borrning filning och borttagande av onödigt material hamnade matchvikten strax under 900kg! Hur fort gick Den? Väldigt fort upp till 160-170 då maxvarv uppnåddes. Jag fick släppa av på rakorna. 0-100 med grusdäck på asfalt låga 5or. 3 1a 3 2a 3 3e placeringar i c-nationell 1990. Under mina aktiva år köptes ett otal uttjänta Amazoner in som reservdelsbilar, tog det jag behövde och skrotade. Har haft två 245 en 145 142 340 245 Express 244. Senaste Volvon var en v70 -02. Jag höll på att glömma att jag hade en trött 242a som rallybil 1991! B20... Köpte även en 343 rallybil utan motor med bakdiffen som gds-sats i en låda. Senare köptejag även en lätt rullad Amazon som jag fixade till och en sliten 142a, men jag kom aldrig ut i skogen med någon av dem. Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk Att du orkar hålla på. Finns det verkligen inget annat där nere liksom.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Februari 4, 2018 Dela Inlagd Februari 4, 2018 52 minuter sedan, skrev Nakhon: Att du orkar hålla på. Finns det verkligen inget annat där nere liksom.. Tydligen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 4, 2018 Dela Inlagd Februari 4, 2018 Man blir lite nyfiken på vad för sorts vatten en del har i sitt bubbelbad ?? “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Februari 4, 2018 Dela Inlagd Februari 4, 2018 Att du orkar hålla på. Finns det verkligen inget annat där nere liksom.. Tja, tjejen jobbar natt och låg och sov och jag var lite bakis... Passade sig bra då. Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Februari 6, 2018 Dela Inlagd Februari 6, 2018 On 2/3/2018 at 19:31, skrev Nicholas: Skulle man behöva en Verkar bara ta föraren plus 4 passagerare tills maxlasten är nådd... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 6, 2018 Dela Inlagd Februari 6, 2018 10 timmar sedan, skrev Nemo: Verkar bara ta föraren plus 4 passagerare tills maxlasten är nådd... Jo om föraren väger 500Kg och passagerarna 250Kg styck, så stämmer det, fast jag är osäker på om föraren räknas som last? MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 6, 2018 Dela Inlagd Februari 6, 2018 (ändrad) Optimistisk säljare, men coolt bygge! http://eng.auto24.ee/used/944601 Finns fler bilder i länken, tyvärr har bland annat överhänget bak förstört en hel del av terrängframkomligheten... MVH Ändrades Februari 6, 2018 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 24, 2019 Dela Inlagd Augusti 24, 2019 Var alla överens om att detta var det snyggaste de gjort....!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu