Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

54 minuter sedan, skrev SatanG:

Var precis inne på hemsidan till immigration Samut Prakan. Där står det så här:

8. Letter from Thai Bank certified money in thai account (Alien’s Name) more than 400,000 Baht 2 months before, bank book and ATM slip on date of application OR
9. Income or Pension have to certified by The Embassy or Consulate in Thailand and Show income more than 40,000 Baht/mont

http://www.samutprakanimmigration.go.th/list-of-documents-for-support-thai-wife/

 

Jag fattar inte hur jag ska kunna certifiera min inkomst på ett thailändskt konsulat eller thailändsk ambassad, de finns väl inte i Thailand?

Som sagt, man är ju analfabet vad det gäller detta.

 

/ SatanG

 

Inte Thai Embassy utan The Embassy, dvs din ambassad eller konsulat ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev SatanG:

Var precis inne på hemsidan till immigration Samut Prakan. Där står det så här:

8. Letter from Thai Bank certified money in thai account (Alien’s Name) more than 400,000 Baht 2 months before, bank book and ATM slip on date of application OR
9. Income or Pension have to certified by The Embassy or Consulate in Thailand and Show income more than 40,000 Baht/mont

http://www.samutprakanimmigration.go.th/list-of-documents-for-support-thai-wife/

 

Jag fattar inte hur jag ska kunna certifiera min inkomst på ett thailändskt konsulat eller thailändsk ambassad, de finns väl inte i Thailand?

Som sagt, man är ju analfabet vad det gäller detta.

 

/ SatanG

 

Intressant.

Undrar om det är nån skillnad på att ansöka om visum och att förlänga ett visum?

Nån här som skaffat Non O Spouse som kan upplysa om krav på inkomst/pengar på bank i Thailand? Infon verkar ju vara olika beroende på var man tittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thomas001:

 

Jag har non-O och har varje år fått 3 månader extra om jag passerar gränsen strax innan datumet på mitt visa gått ut. Sen kan jag även besoka Immigration i Thailand efter dom 3 mån. Och får då ytterligare 2 mån.

 Så totalt gäller det 17 mån.

Är det visumet baserat på giftemål eller retirement?

Låter smidigt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Visum söks i annat land än Thailand. Det som SatanG har är ett uppehållstillstånd baserat på äktenskap. Detta söks på immigration med en grund från ett non imm o visum, och kallas extension of stay. Extension gäller ett år i taget, men kräver att man rapporterar till immigration var 90e dag om man är kvar i Thailand. Lämnar man Thailand räknas inresa som rapport, och är han inte i landet mer än 90 dagar krävs ingen ytterligare rapport.

 

Extension gäller till det slutdatum som står på den stämpeln, och det datumet är tydligen 14 december. Ca 30 dagar innan kan man söka förlängning på extension, för att få ytterligare ett år. När det gäller extension för äktenskap tar det dock ett tag att få godkänt, så frågan är om det inte redan.ör för sent, men de går ju att fråga på immigration.

 

Vad som behövs är ett income letter från Sveriges ambassad (eller konsulat) , bevis på att ni är gifta, två foton, kopior på pass med tidigare extension, och ifylld blankett (har glömt numret). Ta gärna med frun, de brukar vilja ha kopia på hennes Id och blå bok.

 

Genom att det är så nära att gå ut, skulle jag ta mig förbi immigration och göra om det är.möjligt, eller om han är för sent ute. Om det är möjligt kan han ju också få besked om exakt vilka dokument han behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev SatanG:

Är det visumet baserat på giftemål eller retirement?

Låter smidigt.

 

/ SatanG

Svar ja! Men det behovs inga 400.000 Baht låsta på ett konto. Exakt samma visa kan fås t.ex på Thailändska konsulatet i GBG.

For några år sedan hade jag visa som fixades på Immigration i NakonSawan. Men bara en jävla massa strul. Massor av papper,låsta pengar,besok av Immigration hemma hos oss. Av med passet i minst en månad.

Forst gjorde jag det i Tak(MeaSot) Kanonpersonal,inga problem. Men Immigration i NakonSawan är som en stor jävla finne(ursäkta P3) i arslet. En enda siffra eller bokstav fel....bara att vända och komma tbx dagen efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-07 at 00:58, skrev spooncreek:

Jag har inte skrivit telnummer de senaste 5-6 gångerna. Har inte varit några problem.

Vad är problemet med att skriva ett telefonnummer?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som gst skriver. 

Ett Non O, multipel entry visa är giltigt i ett år. Varje gång man reser ut och kommer tillbaka under detta år får man 90 dagar. 

 

En extension är ett uppehållstillstånd som gäller till ett fast datum. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev thomas001:

Svar ja! Men det behovs inga 400.000 Baht låsta på ett konto. Exakt samma visa kan fås t.ex på Thailändska konsulatet i GBG.

For några år sedan hade jag visa som fixades på Immigration i NakonSawan. Men bara en jävla massa strul. Massor av papper,låsta pengar,besok av Immigration hemma hos oss. Av med passet i minst en månad.

Forst gjorde jag det i Tak(MeaSot) Kanonpersonal,inga problem. Men Immigration i NakonSawan är som en stor jävla finne(ursäkta P3) i arslet. En enda siffra eller bokstav fel....bara att vända och komma tbx dagen efter.

Håller inte med dig, hur smidigt som helst med extension. Nu har jag iof extension grundat på pension inte på äktenskap, så jag kan inte uttala.mig exakt om hur krångligt det är, men på inkomst smidigt och enkelt. Inga mer problem med att söka visum. Behöver heller aldrig lämna landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Håller inte med dig, hur smidigt som helst med extension. Nu har jag iof extension grundat på pension inte på äktenskap, så jag kan inte uttala.mig exakt om hur krångligt det är, men på inkomst smidigt och enkelt. Inga mer problem med att söka visum. Behöver heller aldrig lämna landet.

Men snälla. läs vad jag skriver. Jag pratar om extension baserat på giftermål!! I borjan när jag flyttade hit så hade jag extension baserat på 800.000 på banken. Inga problem.

Enda problemet med extension när man väl har det, är väl att man måste till Immigration varje jävla gång man vill lämna landet for t.ex en semester-resa.

Det slipper jag med mitt visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

Det är som gst skriver. 

Ett Non O, multipel entry visa är giltigt i ett år. Varje gång man reser ut och kommer tillbaka under detta år får man 90 dagar. 

 

En extension är ett uppehållstillstånd som gäller till ett fast datum. 

Helt rätt. Men man kan forlänga det med 3+2 månader innan man behover soka nytt visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev thomas001:

Men snälla. läs vad jag skriver. Jag pratar om extension baserat på giftermål!! I borjan när jag flyttade hit så hade jag extension baserat på 800.000 på banken. Inga problem.

Enda problemet med extension när man väl har det, är väl att man måste till Immigration varje jävla gång man vill lämna landet for t.ex en semester-resa.

Det slipper jag med mitt visa.

Var och en för som han vill, jag tycker det är skönt att slippa lämna landet. Dessutom skrev jag (om du läste) att jag inte vet exakt hur krångligt det är med extension för äktenskap då jag har för pension.

 

Om man vet att man ska lämna landet ett flertal gånger för semester, så kan man ju köpa ett multi re-entry permit, så behöver man inte till immigration för att lämna landet.

 

Nu är det väl så att man måste till immigration i alla fall om man kommer tillbaka från en utlandsvistelse, men det har jag för mig att du struntar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev gst:

Var och en för som han vill, jag tycker det är skönt att slippa lämna landet. Dessutom skrev jag (om du läste) att jag inte vet exakt hur krångligt det är med extension för äktenskap då jag har för pension.

 

Om man vet att man ska lämna landet ett flertal gånger för semester, så kan man ju köpa ett multi re-entry permit, så behöver man inte till immigration för att lämna landet.

 

Nu är det väl så att man måste till immigration i alla fall om man kommer tillbaka från en utlandsvistelse, men det har jag för mig att du struntar i.

Vad ska jag dit och gora efter min semester-resa? Jag fyller i min hem-adress på mitt arrivel-card. Det räcker gott for mig och min fru. Och det får fanimej räcka åt dom Thailändska myndigheterna. Den dagen då jag blir tvingad att åka till immigration varje gång jag kommer tbx efter att ha lämnat mitt hem, då lovar jag att jag flyttar till något annat land med omedelbar verkan. For mig är det en principsak helt enkelt. Jag har alltid haft ordning på mina visa,extension,har gul bok m.m m.m men någonstans får det räcka. Lite civilolydnad är bara bra for själen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Men snälla. läs vad jag skriver. Jag pratar om extension baserat på giftermål!! I borjan när jag flyttade hit så hade jag extension baserat på 800.000 på banken. Inga problem.

Enda problemet med extension när man väl har det, är väl att man måste till Immigration varje jävla gång man vill lämna landet for t.ex en semester-resa.

Det slipper jag med mitt visa.

Man kan ju köpa ett re-entry (finns både som enkel och multi) i samband med när man gör sin extension, då slipper man Immibesök om man vill lämna landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev thomas001:

Vad ska jag dit och gora efter min semester-resa? Jag fyller i min hem-adress på mitt arrivel-card. Det räcker gott for mig och min fru. Och det får fanimej räcka åt dom Thailändska myndigheterna. Den dagen då jag blir tvingad att åka till immigration varje gång jag kommer tbx efter att ha lämnat mitt hem, då lovar jag att jag flyttar till något annat land med omedelbar verkan. For mig är det en principsak helt enkelt. Jag har alltid haft ordning på mina visa,extension,har gul bok m.m m.m men någonstans får det räcka. Lite civilolydnad är bara bra for själen!!

Nu är det ju inte vad du eller din fru tycker ska räcka, utan vad immigrationsreglerna säger. Fast det kan ju vara praktiskt att hitta på egna regler som man följer. :P

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev thomas001:

Vad ska jag dit och gora efter min semester-resa? Jag fyller i min hem-adress på mitt arrivel-card. Det räcker gott for mig och min fru. Och det får fanimej räcka åt dom Thailändska myndigheterna. Den dagen då jag blir tvingad att åka till immigration varje gång jag kommer tbx efter att ha lämnat mitt hem, då lovar jag att jag flyttar till något annat land med omedelbar verkan. For mig är det en principsak helt enkelt. Jag har alltid haft ordning på mina visa,extension,har gul bok m.m m.m men någonstans får det räcka. Lite civilolydnad är bara bra for själen!!

Personligen tycker jag inte det är så betungande att anmäla adress varje gång jag kommer tillbaka till landet. Förutom resan till immigration brukar det ta ca 10 minuter. 90 dagars rapporten ännu kortare tid. Den går dessutom att göra på nätet. Bor man i landet tycker jag att man ska följa reglerna så gott det går, och just adressrapporteringen har jag frågat på min immigration hur jag ska göra.

 

Du gör dock som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vad är problemet med att skriva ett telefonnummer?

Inga som helst problem. Frågade för det finns ingen ruta för att fylla i ett telefonnummer på det gamla kortet

Hur det nya ser vet jag inte

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Inga som helst problem. Frågade för det finns ingen ruta för att fylla i ett telefonnummer på det gamla kortet

Hur det nya ser vet jag inte

Brukar skriva numret utanför rutorna. Fick gamla när vi kom i år också.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Inga som helst problem. Frågade för det finns ingen ruta för att fylla i ett telefonnummer på det gamla kortet

Hur det nya ser vet jag inte

Kanske inte för dig :thumbsup: och det var inte dig jag citerade men en del andra verkar vara bekymrade över att behöva lämna ut sitt telefonnummer av någon lustig anledning.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vad är problemet med att skriva ett telefonnummer?

Det är väl inget problem?

För egen del är det oftast så att jag inte på immigration cards, vare sig i Thailand eller i andra länder där de används, fyller i extra information som inte efterfrågas.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det är väl inget problem?

För egen del är det oftast så att jag inte på immigration cards, vare sig i Thailand eller i andra länder där de används, fyller i extra information som inte efterfrågas.

 

Givetvis tycker inte jag heller att det ska behövas att fyllas i mer än det som står förtryckt och efterfrågas på ankomstkortet men finns det rutor på ankomstkortet om telefonnummer så är det ju bara att skriva det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Det är väl inget problem?

För egen del är det oftast så att jag inte på immigration cards, vare sig i Thailand eller i andra länder där de används, fyller i extra information som inte efterfrågas.

 

Så kan man ju tycka, men jag har faktiskt blivit tillsagd av en liten söt tjej innan passkontrollen att fylla i telenummer bredvid adressen. Jag fick intrycket av att det var en av hennes arbetsuppgifter. Dessa tjejer har jag sett i princip varje gång senaste året stå och kontrollera arrival cards.

 

Men med nya kortet finns ju en egen ruta och detta blir en icke-diskussion. Och några tjejer blir arbetslösa.....

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vad är problemet med att skriva ett telefonnummer?

Det är väl inget problem att skriva ett telefonnummer.

Men kan ju av olika anledningar ej vara möjligt.

 

Det är inte lag på att äga en telefon.

Den som anländer har kanske inte ännu köpt simkort, vet således ej vad det blir för nummer.

 

På det gamla arrivalkortet ville tjejerna som står vid immigrationskön att numret skrevs på någon ledig plats på kortet.

Det gick också bra att säga "no have"............

 

På det nya kortet finns ruta för telefonnummer.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Inga som helst problem. Frågade för det finns ingen ruta för att fylla i ett telefonnummer på det gamla kortet

Hur det nya ser vet jag inte

Det nya har ruta för telefonnummer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/8/2017 at 02:57, skrev thomas001:

Svar ja! Men det behovs inga 400.000 Baht låsta på ett konto. Exakt samma visa kan fås t.ex på Thailändska konsulatet i GBG.

For några år sedan hade jag visa som fixades på Immigration i NakonSawan. Men bara en jävla massa strul. Massor av papper,låsta pengar,besok av Immigration hemma hos oss. Av med passet i minst en månad.

Forst gjorde jag det i Tak(MeaSot) Kanonpersonal,inga problem. Men Immigration i NakonSawan är som en stor jävla finne(ursäkta P3) i arslet. En enda siffra eller bokstav fel....bara att vända och komma tbx dagen efter.

 

Jag fattar som att du också har visa baserat på giftemål?

Har du intyg från svenska ambassaden om inkomst på minst 40k/mån?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag fattar som att du också har visa baserat på giftemål?

Har du intyg från svenska ambassaden om inkomst på minst 40k/mån?

 

/ SatanG

Det behovs inget intyg. Det enda som behovs är: Kopia på vigselbeviset, kopia på fruns ID eller korkort, ditt pass. Fylla i en enkel blankett. 2st. foton. Samt pynta 5.000 Baht.

 

Har du gul bok eller om frun har sin blåa bok....kopiera dessa. Men inget krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...