Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Soengsang:

Det framgår ju rätt tydligt vad uppehållstillstånd i Thailand är och på vilken blankett man söker den, respektive förlängd vistelse med anmälningsskyldighet etc.

Nu är du ju inne på samma som Cavemans, tm9 är för permanent uppehållstillstånd, tm7 för temporärt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev gst:

Nu är du ju inne på samma som Cavemans, tm9 är för permanent uppehållstillstånd, tm7 för temporärt :)

Men TM.7 heter ju ansökan om förlängd vistelse.....så i min värld kan det aldrig bli något uppehållstillstånd, även om jag skulle vilja att det var så...men iofs så spelar det ingen större roll för mig rent praktiskt, men man kanske kunde fått några fler rättigheter liknade de man får då man söker uppehållstillstånd.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

tm7 för temporärt

Yes, temporär vistelse som baserar sig på ditt visum du har i grunden, men jag kommer aldrig att kalla det uppehållstillstånd, utan helt enkelt vad det är, en "extension"....och som det även benämns på blanketten, och inte någon hittepåbetydelse.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men TM.7 heter ju ansökan om förlängd vistelse.....så i min värld kan det aldrig bli något uppehållstillstånd, även om jag skulle vilja att det var så...men iofs så spelar det ingen större roll för mig rent praktiskt, men man kanske kunde fått några fler rättigheter liknade de man får då man söker uppehållstillstånd.

Lagarna i Thailand är som sagt inte lika som i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Lagarna i Thailand är som sagt inte lika som i Sverige.

Trotts allt får man basera sitt troende på tex en blanketts namn, Sverige ska vi nog inte blanda in här, inte språket heller med hittepåöversättningar....för mig är betydelsen av extension glasklar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Yes, temporär vistelse som baserar sig på ditt visum du har i grunden, men jag kommer aldrig att kalla det uppehållstillstånd, utan helt enkelt vad det är, en "extension"....och som det även benämns på blanketten, och inte någon hittepåbetydelse.

Du söker n extension of stay, dvs ett tillstånd ånd att fortsätta vistas/uppehålla dig i Thailand. På stämpeln står det att jag har en "stay permit", vilket jag inte kan anse betyder annat än uppehållstillstånd. Sen thailändska varianten iof, inte den svenska, men dock.

 

I stället för att diskutera ord betydelse är det väl bättre att diskutera vad det betyder i praktiken. Det betyder att jag får stanna/vistas/uppehålla mig i landet och aldrig behöver lämna.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Trotts allt får man basera sitt troende på tex en blanketts namn, Sverige ska vi nog inte blanda in här, inte språket heller med hittepåöversättningar....för mig är betydelsen av extension glasklar.

Extension betyder förlängning, dvs förlängning av uppehållstillstånd, eftersom du redan har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd efter att du kommit in i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

Extension betyder förlängning, dvs förlängning av uppehållstillstånd, eftersom du redan har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd efter att du kommit in i landet.

Enkelt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag förnyade körkortet sist (2st) så tog jag ut 2 st Certificate of Residence på immigration i Jomtien.

Jag reste då till Thailand med turistvisum, fick som brukligt vid Immigration control 60 dagars rätt att uppehålla mig i landet, dessa förlängdes med 30 till senare, Extension of Stay.

Det är märkligt att vissa menar att man inte har uppehållstillstånd när man ändå kan gå till till immigration och hämta bevis på att man uppehåller och har rätt att vistas i landet.

 

Uppehållstillstånd kan så klart var tidsbegränsat eller permanent, verkar va svårt att greppa för en del

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎11 at 18:14, skrev Cavemannen:

Du får ju inte studera på collage eller universitet, så vad blir det kvar? en privat bartenderutbildning på en taskig pub i Miami och motsvarande.......

"vad blir det kvar?"...... sluta spela bäng nu

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎11 at 18:14, skrev Cavemannen:

Du får ju inte studera på collage eller universitet, så vad blir det kvar? en privat bartenderutbildning på en taskig pub i Miami och motsvarande.......

 Standard English Program i New York tex , funkar med ESTA.

Det hade vart nåt för dig , dina Engelska översättningar suger....... 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Havet:

När jag förnyade körkortet sist (2st) så tog jag ut 2 st Certificate of Residence på immigration i Jomtien.

Jag reste då till Thailand med turistvisum, fick som brukligt vid Immigration control 60 dagars rätt att uppehålla mig i landet, dessa förlängdes med 30 till senare, Extension of Stay.

Det är märkligt att vissa menar att man inte har uppehållstillstånd när man ändå kan gå till till immigration och hämta bevis på att man uppehåller och har rätt att vistas i landet.

 

Uppehållstillstånd kan så klart var tidsbegränsat eller permanent, verkar va svårt att greppa för en del

 

 

 

 

 

Uppenbarligen är Thailand ett alldeles för krångligt land att ”uppehålla” sig i eller ”vistas” i längre än 30 dagar.

Gifta män med familj och biologiska barn samt eget hus ska hålla på med krångliga visum som dom inte ens förstår innebörden av alls, åka var 90 dag och visa upp sitt nylle och sitt pass många mil från en risby och den dagen är förstörd, ha reserverade pengar på banken i flera månader för att få bo med sina egna barn kommande år. Alternativet är en lång bussresa till ett grannland och köpa ett nytt "årskort" igen eller pendla var tredje månad till utrikes städer för dyra flygbiljetter.

Rör man sig utanför hemmet så har man ett dygn på sig att rapportera sin nattvila annars bestraffning och i vissa fall så måste man besöka IM igen samma dag som planet landat för att bekräfta att man sanningsenligt skrev rätt adress på arrivalkortet man signerade på heder och samvete. 

Sen ett land där man inte ens kan läsa bokstäverna, än mindre lita på översättningar till engelska. Hemmagjorda översättningar till svenska duger inte långt i kön på IM.

 

Malaysia säger välkommen att uppehålla er här i 90 dagar utan arrivalcard med adress på gatunivå och husnummer samt telefonnummer ifyllt.
Sri Lanka kör e-visa med dubbla inresor, passkontrollen tar 10 sekunder. 

 

I Filippinerna kan man stanna i tre år utan inkomstkrav som turist med förlängningar på IM som kostar både tid och pengar förstås. Sen ett visarun över dagen och man har tre år på sig igen ;) 
Som gift får man automatiskt 1 år gratis vid inresa tillsammans med frun, inget bevis om pengar på bank, inga intyg från ambassad eller konsulat. Bara ta dagen som den kommer och slappa i ett helt år :) 

En shoppingresa till Hong Kong, Bangkok eller Singapore och 1 år till är fixat. :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Havet:

 Standard English Program i New York tex , funkar med ESTA.

Det hade vart nåt för dig , dina Engelska översättningar suger....... 

 

Jag kan då INTE rekommendera det, bättre att söka riktigt visum och plugga på Collage/Universitet så som min dotter gjorde, då får du räkna in det i studierna även i Sverige. Kasta bort pengar och tid på skitstudier när man kan få samma på Cambridge i Boston och få ta med sig det i papperna resten av livet när man söker nya studier eller jobb smäller bra mycket högre.

Just nu läser min dotter sitt sista masterår på sin ekonomiutbildning, och det valde hon att göra i Paris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Uppenbarligen är Thailand ett alldeles för krångligt land att ”uppehålla” sig i eller ”vistas” i längre än 30 dagar.

Gifta män med familj och biologiska barn samt eget hus ska hålla på med krångliga visum som dom inte ens förstår innebörden av alls, åka var 90 dag och visa upp sitt nylle och sitt pass många mil från en risby och den dagen är förstörd, ha reserverade pengar på banken i flera månader för att få bo med sina egna barn kommande år. Alternativet är en lång bussresa till ett grannland och köpa ett nytt "årskort" igen eller pendla var tredje månad till utrikes städer för dyra flygbiljetter.

Rör man sig utanför hemmet så har man ett dygn på sig att rapportera sin nattvila annars bestraffning och i vissa fall så måste man besöka IM igen samma dag som planet landat för att bekräfta att man sanningsenligt skrev rätt adress på arrivalkortet man signerade på heder och samvete. 

Sen ett land där man inte ens kan läsa bokstäverna, än mindre lita på översättningar till engelska. Hemmagjorda översättningar till svenska duger inte långt i kön på IM.

 

Malaysia säger välkommen att uppehålla er här i 90 dagar utan arrivalcard med adress på gatunivå och husnummer samt telefonnummer ifyllt.
Sri Lanka kör e-visa med dubbla inresor, passkontrollen tar 10 sekunder. 

 

I Filippinerna kan man stanna i tre år utan inkomstkrav som turist med förlängningar på IM som kostar både tid och pengar förstås. Sen ett visarun över dagen och man har tre år på sig igen ;) 
Som gift får man automatiskt 1 år gratis vid inresa tillsammans med frun, inget bevis om pengar på bank, inga intyg från ambassad eller konsulat. Bara ta dagen som den kommer och slappa i ett helt år :) 

En shoppingresa till Hong Kong, Bangkok eller Singapore och 1 år till är fixat. :D 

Det som irriterar mig mest är att du kan aldrig göra dig förtjänt av nånting i Thailand.  Jag menar tex Svenskar mfl som bor i egna hus med fru o barn och har gjort så

i decennier, aldrig missköts sig eller liknande behandlas som skit med anmälningsplikt mm. Då menar jag inte behandlas dåligt av Thai-folk generellt utan av systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Havet:

Det som irriterar mig mest är att du kan aldrig göra dig förtjänt av nånting i Thailand.  Jag menar tex Svenskar mfl som bor i egna hus med fru o barn och har gjort så

i decennier, aldrig missköts sig eller liknande behandlas som skit med anmälningsplikt mm. Då menar jag inte behandlas dåligt av Thai-folk generellt utan av systemet.

Det kan jag hålla med om till 100%!

Men söker du och får uppehållstillstånd så blir man mer integrerad med Thai, dock bara 100st per år som får uppehållstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Uppenbarligen är Thailand ett alldeles för krångligt land att ”uppehålla” sig i eller ”vistas” i längre än 30 dagar.

Gifta män med familj och biologiska barn samt eget hus ska hålla på med krångliga visum som dom inte ens förstår innebörden av alls, åka var 90 dag och visa upp sitt nylle och sitt pass många mil från en risby och den dagen är förstörd, ha reserverade pengar på banken i flera månader för att få bo med sina egna barn kommande år. Alternativet är en lång bussresa till ett grannland och köpa ett nytt "årskort" igen eller pendla var tredje månad till utrikes städer för dyra flygbiljetter.

Rör man sig utanför hemmet så har man ett dygn på sig att rapportera sin nattvila annars bestraffning och i vissa fall så måste man besöka IM igen samma dag som planet landat för att bekräfta att man sanningsenligt skrev rätt adress på arrivalkortet man signerade på heder och samvete. 

Sen ett land där man inte ens kan läsa bokstäverna, än mindre lita på översättningar till engelska. Hemmagjorda översättningar till svenska duger inte långt i kön på IM.

 

Malaysia säger välkommen att uppehålla er här i 90 dagar utan arrivalcard med adress på gatunivå och husnummer samt telefonnummer ifyllt.
Sri Lanka kör e-visa med dubbla inresor, passkontrollen tar 10 sekunder. 

 

I Filippinerna kan man stanna i tre år utan inkomstkrav som turist med förlängningar på IM som kostar både tid och pengar förstås. Sen ett visarun över dagen och man har tre år på sig igen ;) 
Som gift får man automatiskt 1 år gratis vid inresa tillsammans med frun, inget bevis om pengar på bank, inga intyg från ambassad eller konsulat. Bara ta dagen som den kommer och slappa i ett helt år :) 

En shoppingresa till Hong Kong, Bangkok eller Singapore och 1 år till är fixat. :D 

Tycker faktiskt inte att det är.aå krångligt. Behöver besöka immigration en gång om året, 90-dagarsrapporten går att göra på nätet.

 

Var inte så länge sen det var samma i Sverige. Om du läst hela tråden, höll jag ihop med ej tjej i Sverige på 80-talet. Hon var tvungen att gå.till polisen en gång om året för att förlänga sitt uppehållstillstånd. Hon var brittisk medborgare

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Det kan jag hålla med om till 100%!

Men söker du och får uppehållstillstånd så blir man mer integrerad med Thai, dock bara 100st per år som får uppehållstillstånd.

Nu pratar du igen om permanent uppehållstillstånd :(

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Tycker faktiskt inte att det är.aå krångligt. Behöver besöka immigration en gång om året, 90-dagarsrapporten går att göra på nätet.

 

Var inte så länge sen det var samma i Sverige. Om du läst hela tråden, höll jag ihop med ej tjej i Sverige på 80-talet. Hon var tvungen att gå.till polisen en gång om året för att förlänga sitt uppehållstillstånd. Hon var brittisk medborgare

De med riktigt(äkta) uppehållstillstånd behöver bara visa sig var 5:te år ;-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Nu pratar du igen om permanent uppehållstillstånd :(

Finns det något annat uppehållstilstånd att få i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Finns det något annat uppehållstilstånd att få i Thailand?

Ja, så fort du kommer in i landet har du uppehållstillstånd, annars är.du här olagligt.

 

Nu tänker jag int e dra igång detta upprepande igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Det kan jag hålla med om till 100%!

Men söker du och får uppehållstillstånd så blir man mer integrerad med Thai, dock bara 100st per år som får uppehållstillstånd.

Ja permanent uppehållstillstånd är en rätt lång väg att gå, i princip ska man vara integrerad redan innan med språk, skatt, oavbrutna non-immigrant visum mm.

Så har jag uppfattat kraven i alla fall.

Vi vanliga dödliga får bara tillfälliga uppehållstillstånd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Havet:

Ja permanent uppehållstillstånd är en rätt lång väg att gå, i princip ska man vara integrerad redan innan med språk, skatt, oavbrutna non-immigrant visum mm.

Så har jag uppfattat kraven i alla fall.

Vi vanliga dödliga får bara tillfälliga uppehållstillstånd. 

Ja så är det väl i de flesta länder, även i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Tycker faktiskt inte att det är.aå krångligt. Behöver besöka immigration en gång om året, 90-dagarsrapporten går att göra på nätet.

 

Var inte så länge sen det var samma i Sverige. Om du läst hela tråden, höll jag ihop med ej tjej i Sverige på 80-talet. Hon var tvungen att gå.till polisen en gång om året för att förlänga sitt uppehållstillstånd. Hon var brittisk medborgare

Det var ett plus att 90-dagars rapporten går att göra på nätet.  Har du gjort det själv i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

Tycker faktiskt inte att det är.aå krångligt. Behöver besöka immigration en gång om året, 90-dagarsrapporten går att göra på nätet.

 

Var inte så länge sen det var samma i Sverige. Om du läst hela tråden, höll jag ihop med ej tjej i Sverige på 80-talet. Hon var tvungen att gå.till polisen en gång om året för att förlänga sitt uppehållstillstånd. Hon var brittisk medborgare

Nja, har läst många inlägg men inte alla och du verkar i alla fall ha mycket mer krångel än de flesta, mest då med rapporteringen om boendet där du måste rapportera varje gång ni kommit åter från ett besök utanför hemmet inom 24 timmar. Fixar du det på nätet också? Hinner ni hem inom 24 timmar från ni landat?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...