Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts



Märkigt med både visa och arbetstillståd.
Vad är anledningen till att du behöver dubbla visa?
Jag är också företagare och har endast Non-immigrant visa ”B” som löper årsvis.
5a2e59d49fd88_2017-12-1117_02_12.thumb.jpg.f8ebc0cdec5f4f09e1b06841c95ce073.jpg
 


Såg exakt vad du skrev först nu. Om du har ett non b utan att ha ansökt om wp så jobbar du nog illegalt i Thailand oavsett att du har non b.
Ditt non b ger dig inte rätt att arbeta i sig själv. Utan din arbitsgivare måste söka wp åt dig på ministry of Labour.
Har du inte blå boken får du inte jobba ett dugg i Thailand. Non b ger dig rätt att ansöka om wp men är inte wp i sig självt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Trodde nog att du förstog min fråga.
Min enkla fråga var varför som du själv nämde,måste söka både non-immigration O + WP vid olika tidpunkter.
Ursäkta att jag frågade. 
Därför att dom lever sina egna liv. Jag söker ett wp hos ministry of Labour.
Detta kräver att jag har ett giltigt non im visum non im o kvalificerar för wp. Jag förnyar detta runt februari på ambassaden och mitt wp löper från oktober årsvis. Jag förnyar när respektive löper ut. Jag har haft non o många år innan jag ansökte om wp.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

 

visa.jpg

Ja det är det jag menar, ESTA.  Turist/affärsresa. Studera går också bra, som jag skrev innan under vissa förhållande, ej längre än 90 dagar, ej mindre än 18 timmar i veckan mm.

90 Dagars tillstånd att uppehålla sig i landet får man vid immigration vid ankomst till USA.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Havet:

Ja det är det jag menar, ESTA.  Turist/affärsresa. Studera går också bra, som jag skrev innan under vissa förhållande, ej längre än 90 dagar, ej mindre än 18 timmar i veckan mm.

90 Dagars tillstånd att uppehålla sig i landet får man vid immigration vid ankomst till USA.

 

Fel igen, det måste vara under 18h i veckan och ej heller på något collage eller universitet i hela landet.

Vad blir det kvar då? en bartenderkurs i Miami?

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Fel igen, det måste vara under 18h i veckan och ej heller på något collage eller universitet i hela landet.

Vad blir det kvar då? en bartenderkurs i Miami?

Stämmer, fel av mig där, under 18 h ska det vara.

Men då har du läst på i alla fall.... man kan studera utan visum.

Finns naturligtvis massvis med utbildningar kortare än 90 dagar......... 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Havet:

Stämmer, fel av mig där, under 18 h ska det vara.

Men då har du läst på i alla fall.... man kan studera utan visum.

Finns naturligtvis massvis med utbildningar kortare än 90 dagar......... 

 

Du får ju inte studera på collage eller universitet, så vad blir det kvar? en privat bartenderutbildning på en taskig pub i Miami och motsvarande.......

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Du får ju inte studera på collage eller universitet, så vad blir det kvar? en privat bartenderutbildning på en taskig pub i Miami och motsvarande.......

Bibelskola kanske kan vara ett bra alternativ. :angel:

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Bibelskola kanske kan vara ett bra alternativ. :angel:

 

Mvh. SWED THAI

Ja ett av få. .... kanske gammal hederlig söndagsskolan skulle funka

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

4timmar tog det att få en förlängning av tillfällig vistelse. 3.5h att registrera adressen och 30min att förlänga visat.................ja man är tydligen tvungen att registrera adressen innan man kan göra en förlängning numera.........

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Cavemannen:

4timmar tog det att få en förlängning av tillfällig vistelse. 3.5h att registrera adressen och 30min att förlänga visat.................ja man är tydligen tvungen att registrera adressen innan man kan göra en förlängning numera.........

Så har det varit i alla fall i 12 månader nu, fyll i TM 28 hemma och det blir bara max 5 minuter extra. Nästa gång visar du bara "stripen" som häftats fast längst bak i passet och säg att det är samma adress. Smidigt och snabbt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Så har det varit i alla fall i 12 månader nu, fyll i TM 28 hemma och det blir bara max 5 minuter extra. Nästa gång visar du bara "stripen" som häftats fast längst bak i passet och säg att det är samma adress. Smidigt och snabbt.

I Aug 2017 så var det inte en jävel som ville se att jag var registrerad på någon adress när jag gjorde samma procedur fast i Laksi Bangkok, då gick allt på ca 1h fast det var typ 40-50st före mig i kön där. Och det har vart TM7 jag fyllt i bägge gångerna.

Nu fick jag stå i kön först till att registrera hemadress i 3,5H............

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

4timmar tog det att få en förlängning av tillfällig vistelse. 3.5h att registrera adressen och 30min att förlänga visat.................ja man är tydligen tvungen att registrera adressen innan man kan göra en förlängning numera.........

Fick du nå böter för att du inte registrerat i tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Fick du nå böter för att du inte registrerat i tid?

Nej! inget alls, bara stå 3,5h i kö, sen fick jag gå in och ställa mig i nästa kö för förlängningen och det gick på 30min och kostade 1900B som vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev gst:

Fick du nå böter för att du inte registrerat i tid?

Inte då!  Han har väl skrivit adressen på arrivalkortet, ska ju tydligen räcka.........:D

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Nej! inget alls, bara stå 3,5h i kö, sen fick jag gå in och ställa mig i nästa kö för förlängningen och det gick på 30min och kostade 1900B som vanligt

Då hade du tur ändå, ska ju vara rejäla böter om man inte anmäler adress inom 14 timmar (såvida man inte bor på hotell). Bor du på hotell iof, ska du ju inte behöva anmäla adress överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Då hade du tur ändå, ska ju vara rejäla böter om man inte anmäler adress inom 14 timmar (såvida man inte bor på hotell). Bor du på hotell iof, ska du ju inte behöva anmäla adress överhuvudtaget.

Jag bor på Serviced Apartment och jag antar att de registrerat mig redan dag1.

Alla i Jomtien var tvungna att registrera sig innan de kom in, spelar ingen roll om man bor på hotell eller ej.

ps. detta var nytt sedan ca 14dagar sa personalen jag frågade

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

Inte då!  Han har väl skrivit adressen på arrivalkortet, ska ju tydligen räcka.........

Det räcker fram till förlängningen, sen vill de flesta IM ha en ny bekräftelse på TM 28. Enkel procedur som inte kostar mer än några minuter. För vissa väldigt långa minuter ;) 

 

Har aldrig haft problem trots bott i långtidshyrda hus :D AC har alltid räckt 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej! inget alls, bara stå 3,5h i kö, sen fick jag gå in och ställa mig i nästa kö för förlängningen och det gick på 30min och kostade 1900B som vanligt
Så du har nytt uppehålstillstånd nu :)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång jag landar i Thailand så ska jag säga till mina farangvänner att jag fick medborgarskap, det är så jag tolkar stämpeln.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Så du har nytt uppehålstillstånd nu :)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Litet inlägg i debatten Lars som driver fb-gruppen Visum Thailand benämner det som uppehållstillstånd.

OBS inte min åsikt så hugg inte på mig.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Litet inlägg i debatten Lars som driver fb-gruppen Visum Thailand benämner det som uppehållstillstånd.

OBS inte min åsikt så hugg inte på mig.

Kopierade detta som är från 2008. Mvh. SWED THAI

 

 

 

På det här forumet som på andra forum dyker det då och då upp frågor som handlar om visum till och uppehållstillstånd i Thailand. I många av de här trådarna och dess inlägg råder det stor begreppsförvirring eftersom begreppen förväxlas allt som oftast och ibland sammanblandas de. I det här tråden skall jag försöka förklara vad ett visum respektive uppehållstillstånd är för något.

Antingen vi besöker Thailand som turist, bor i landet eller av andra skäl reser dit möts vi av följande tre begrepp:

(1) Visumfritt

(2) Visum

(3) Uppehållstillstånd

VISUMFRITT

Svenska medborgare, liksom flera andra nationaliteter, har rätt att resa till Thailand utan krav på visum för att på plats ansöka om att få resa in i landet och stanna 30 dagar. Det är vad visumfritt betyder och inget annat.

ATT SVENSKAR FÅR RESA TILL Thailand VISUMFRITT MEDFÖR INTE PER AUTOMATIK ATT RESENÄREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!

VISUM

Ett visum söks, med ett undantag som inte berör svenska medborgare, alltid utanför Thailand gränser på dess konsulat eller ambassaders konsulära avdelningar. Ett visum betyder bara att man har rätt att resa till Thailand för att för att på plats ansöka om att få resa in i landet och stanna i landet under andra premisser än de 30 dagar som gäller vid visumfritt.

Visum finns för olika ändamål, som jag inte går in på här, med olika lång giltighetstid och giltiga för en, två eller flera inresor under visumets giltighetstid.

ETT VISUM MEDGER INTE PER AUTOMATIK ATT INNEHAVAREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!

UPPEHÅLLSTILLSTÅND

För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.

DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR!

FÖRLÄNGT UPPEHÅLLSTILLSTÅND

Om man av en eller annan anledning vill förlänga vistelsen i Thailand, vilket alltid är möjligt, måste man söka FÖRLÄNGT UPPEHÅLLSTILLSTÅND. Det görs hos immigration på något av dess kontor runt om i landet.

Att förlänga ett visum går inte, eventuellt kan det vara möjligt för visum för utbildning, d.v.s. ett s.k. Non-Immigrant ED visum! Vill man ha ett nytt visum måste man resa ut ur Thailand för att på något av landets konsulat eller ambassader söka nytt visum.

Jag hoppas att ovanstående förklaringar skall vara till hjälpa för de av er som berörs.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Kopierade detta som är från 2008. Mvh. SWED THAI

 

 

 

På det här forumet som på andra forum dyker det då och då upp frågor som handlar om visum till och uppehållstillstånd i Thailand. I många av de här trådarna och dess inlägg råder det stor begreppsförvirring eftersom begreppen förväxlas allt som oftast och ibland sammanblandas de. I det här tråden skall jag försöka förklara vad ett visum respektive uppehållstillstånd är för något.

Antingen vi besöker Thailand som turist, bor i landet eller av andra skäl reser dit möts vi av följande tre begrepp:

(1) Visumfritt

(2) Visum

(3) Uppehållstillstånd

VISUMFRITT

Svenska medborgare, liksom flera andra nationaliteter, har rätt att resa till Thailand utan krav på visum för att på plats ansöka om att få resa in i landet och stanna 30 dagar. Det är vad visumfritt betyder och inget annat.

ATT SVENSKAR FÅR RESA TILL Thailand VISUMFRITT MEDFÖR INTE PER AUTOMATIK ATT RESENÄREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!

VISUM

Ett visum söks, med ett undantag som inte berör svenska medborgare, alltid utanför Thailand gränser på dess konsulat eller ambassaders konsulära avdelningar. Ett visum betyder bara att man har rätt att resa till Thailand för att för att på plats ansöka om att få resa in i landet och stanna i landet under andra premisser än de 30 dagar som gäller vid visumfritt.

Visum finns för olika ändamål, som jag inte går in på här, med olika lång giltighetstid och giltiga för en, två eller flera inresor under visumets giltighetstid.

ETT VISUM MEDGER INTE PER AUTOMATIK ATT INNEHAVAREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!

UPPEHÅLLSTILLSTÅND

För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.

DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR!

FÖRLÄNGT UPPEHÅLLSTILLSTÅND

Om man av en eller annan anledning vill förlänga vistelsen i Thailand, vilket alltid är möjligt, måste man söka FÖRLÄNGT UPPEHÅLLSTILLSTÅND. Det görs hos immigration på något av dess kontor runt om i landet.

Att förlänga ett visum går inte, eventuellt kan det vara möjligt för visum för utbildning, d.v.s. ett s.k. Non-Immigrant ED visum! Vill man ha ett nytt visum måste man resa ut ur Thailand för att på något av landets konsulat eller ambassader söka nytt visum.

Jag hoppas att ovanstående förklaringar skall vara till hjälpa för de av er som berörs.

Göran

Ja det är tack vare såna pensionärer som han och Legolas som spridit skiten på andra forum utan att förstå sin Engelska, de borde 1. gå en Engelskakurs 2. sluta sprida skiten!!!!! för de har SÅÅÅÅÅ fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Ja det är tack vare såna pensionärer som han och Legolas som spridit skiten på andra forum utan att förstå sin Engelska, de borde 1. gå en Engelskakurs 2. sluta sprida skiten!!!!! för de har SÅÅÅÅÅ fel.

Har Legolas skrivit detta 26 oktober 2008?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Har Legolas skrivit detta 26 oktober 2008?

 

Mvh. SWED THAI

skrev jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-11 at 11:09, skrev Fritz:

Jag gissar att han helst håller sig till svenska språket av samma enkla anledning som jag, vi befinner ju oss trots allt på ett svenskt forum.

Vad som jag inte begriper är att du och Soensang inte accepterar ett det finns en vidare tolkning av ordet uppehållstillstånd än det som ni hävdar. Ordet är ju på intet sätt "skyddat" till att bara få användas när det gäller ett tillstånd som man söker hos en myndighet utan det har en vidare betydelse som jag inte är ensam om att tidigare pekat på. Men här kommer en länk till med en förklaring vad ordet faktiskt betyder nämligen "tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium"

http://www.betydelse-definition.com/uppehållstillstånd

 

Varför börjar jag tänka på Ronny Erikssons ordspråk, det är aldrig för sent att ge upp ?

 

Fritz..

Lite som "no go zon" som det enlig vissa politiker det tydligen finns klara definitioner på

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...