Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Det korrekta är väl att du som dom flesta svenskar jag känner säger att du har extension.

 

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Om du däremot säger att du har extention of stay så är det obestridlig fakta att det är så.

Som sagt, fakta och vad som står i passets stämpel, som tex gst själv tydligt visat i bild...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thailands lagar ser lite olika ut mot Sveriges. Vi kan inte får något PUT här, med vidhåller att vi har uppehållstillstånd, annars skulle vi inte få vara här.
http://www.thaiembassy.com/Thailand/thai-permanent-residency.php

Kan kan man men det är svårt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

http://www.thaiembassy.com/Thailand/thai-permanent-residency.php

Kan kan man men det är svårt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Man kan också där se vad den thailändska myndigheten benämner "extension" för, och inte något liknande uppehållstillstånd dvs residency.

"You must have had a Thai non-immigrant visa for at least three years prior to the submission of your application. Holders of multiple NON-Immigrant visas can not apply. You must have 3 consecutive yearly extensions in order to qualify."

 

Så ganska uppenbart att det vi nu diskuterar kallas att vara i landet på förlängt visum, det vill säga att vara här på extension och inte på residency(uppehållstillstånd)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

Immigrationen i jomtien kan stoppa upp nåt där bak, jävla skitställe...........

Var det stängt idag 555555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja [emoji38]
Röd dag i dag missade du detta?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ja 😆

For till ambassaden i Sthlm från Nkpg en gång för 5-6 år sedan också, när jag kom dit var det fan stängt.....att man inte lär sig o kolla öppentider 5555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev janne_h:

Röd dag i dag missade du detta?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

De firar visst fortfarande Finlands 100års dag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag blev tidigare i tråden anklagad för att vara petig när det gäller ord, ja jisses. :dance1:

När jag Googlar på " uppehållstillstånd definition " så kommer det bla upp följande förklaring 

"tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium"

http://www.betydelse-definition.com/uppehållstillstånd

Men den tolkningen får man tydligen inte ha här på MPR enligt forumets expertråd.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag blev tidigare i tråden anklagad för att vara petig när det gäller ord, ja jisses. :dance1:
När jag Googlar på " uppehållstillstånd definition " så kommer det bla upp följande förklaring 
"tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium"
http://www.betydelse-definition.com/uppehållstillstånd
Men den tolkningen får man tydligen inte ha här på MPR enligt forumets expertråd.
 
Fritz..
Pröva o googla "residence permit Thailand" istället så får du ett mer relevant svar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var hemskt mycket tolkningar av ordet uppehållstillstånd (kanske missat detta redan) men wikipedia säger följande:

 

Uppehållstillstånd kallas ett tillstånd för en icke-medborgare att bosätta sig på ett lands territorium. En icke-medborgare som saknar uppehållstillstånd (eller andra handlingar som krävs för vistelse i ett land, till exempel visum) kan bli avvisad/utvisad av myndighet till det landet där personen är medborgare.

 

Ett uppehållstillstånd kan vara antingen permanent eller tillfälligt. I det förstnämnda fallet gäller tillståndet på obegränsad tid och kan upphävas endast i särskilda fall, till exempel om personen ifråga döms för ett allvarligt brott eller har bosatt sig i ett annat land. I det sistnämnda fallet gäller tillståndet endast för en begränsad tid, men kan ofta förlängas om särskilda krav uppfylls.

 

Nu är ju inte wikipedia inte alltid att lita på men tolkningen är glasklar (om detta uttryck tillåts) och att vi som tycker att ordet "uppehållstillstånd" kan användas" borde få göra det !

 

Nu hämtar jag pop corn och en iskall LEO och avvaktar åsiktsmaffians vidare utläggningar :big_smile:

Ändrades av whocares
Tillägg

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Pröva o googla "residence permit Thailand" istället så får du ett mer relevant svar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Residence permit innebär ju en rättighet att bosätta sig i landet. Ska man bosätta sig i landet måste man ju också få jobba där, vilket inte är aktuellt i Thailand. Jag förstår därför varför de valt att kalla det något annat. Extension of stay innebär i vilket fall att jag får uppehålla mig i landet, vilket jag och de flesta med mig (utom möjligen i denna tråd) kallar uppehållstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Jo, du hänvisar hela tiden till samut prakan. Men det känns lite opraktiskt för oss som inte ska dit, utan söker visum utanför Thailand. Då borde väl thailändska ambassaden vara rätt instans? Och där finns ingen info om inkomstkrav för non o spouse.

 

Jaja, jag tycker fortfarande det är oklart när det gäller non o spouse-visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Fritz:

Och jag blev tidigare i tråden anklagad för att vara petig när det gäller ord, ja jisses. :dance1:

När jag Googlar på " uppehållstillstånd definition " så kommer det bla upp följande förklaring 

"tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium"

http://www.betydelse-definition.com/uppehållstillstånd

Men den tolkningen får man tydligen inte ha här på MPR enligt forumets expertråd.

 

Fritz..

 

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

Pröva o googla "residence permit Thailand" istället så får du ett mer relevant svar.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Nä dra mig baklänges, om jag vill veta betydelsen av det svenska ordet uppehållstillstånd så ska jag alltså enligt dig googla på

 "residence permit Thailand" istället för ordet uppehållstillstånd. :dance1:

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Fritz:

Och jag blev tidigare i tråden anklagad för att vara petig när det gäller ord, ja jisses. :dance1:

När jag Googlar på " uppehållstillstånd definition " så kommer det bla upp följande förklaring 

"tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium"

http://www.betydelse-definition.com/uppehållstillstånd

Men den tolkningen får man tydligen inte ha här på MPR enligt forumets expertråd.

 

Fritz..

Hehe. Vad jag har förstått av tidigare inlägg så är det "den genomsnittliga definitionen" av ord som ska användas. Så först måste du fastställa definitionen matematiskt, för att sedan ta genomsnittet av det. Det ska sen styra hur allt sker i samhället.

Detta har jag hört från de i tråden som tycker att ord är viktiga......😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Residence permit innebär ju en rättighet att bosätta sig i landet. Ska man bosätta sig i landet måste man ju också få jobba där, vilket inte är aktuellt i Thailand. Jag förstår därför varför de valt att kalla det något annat. Extension of stay innebär i vilket fall att jag får uppehålla mig i landet, vilket jag och de flesta med mig (utom möjligen i denna tråd) kallar uppehållstillstånd.
Fast ett uppehållstillstånd i sverige är inte likställt med arbetstillstånd.
Jag har visum och arbetstillstånd i Thailand.
Båda sökes separat och har olika löptider.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast ett uppehållstillstånd i sverige är inte likställt med arbetstillstånd.
Jag har visum och arbetstillstånd i Thailand.
Båda sökes separat och har olika löptider.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Har inte en person som har uppehållstillstånd i Sverige även arbetstillstånd? Det har jag alltid trott, min fru fick då arbetstillstånd då hon fick arbetstillstånd.

 

Det ni alla för fel, är att jämföra med Sverige. Det är i Thailand vi är nu, och ett uppehållstillstånd i Thailand ger inte samma rättigheter som ett uppehållstillstånd i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag hoppas det blir som vanligt när jag anländer om en dryg vecka, att jag får tillstånd av IM att uppehålla mig i Thailand i 30 dagar med möjlighet att förlänga 30 dagar som tidigare. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får jag hoppas det blir som vanligt när jag anländer om en dryg vecka, att jag får tillstånd av IM att uppehålla mig i Thailand i 30 dagar med möjlighet att förlänga 30 dagar som tidigare. [emoji6] 
Du får uppehållstillstånd har vi fått lära oss här av bla pastorn.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla skriverier om popcorn i flera trådar, går det inte lika bra med chips, ostbågar eller jordnötterthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.04ebdc3168845b8ec34e405dbe03b5cb.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev gst:

Har inte en person som har uppehållstillstånd i Sverige även arbetstillstånd? Det har jag alltid trott, min fru fick då arbetstillstånd då hon fick arbetstillstånd.

 

Det ni alla för fel, är att jämföra med Sverige. Det är i Thailand vi är nu, och ett uppehållstillstånd i Thailand ger inte samma rättigheter som ett uppehållstillstånd i Sverige.

Det har de i Thailand också, dessutom får de ett riktigt idkort samma som thaiare.  Så har det vart i minst 10-15 år.   Dvs. Om man har uppehållstillstånd i Thailand 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Det har de i Thailand också, dessutom får de ett riktigt idkort samma som thaiare.  Så har det vart i minst 10-15 år.   Dvs. Om man har uppehållstillstånd i Thailand 

Du pratar om permanent uppehållstillstånd, inte uppehållstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratar om permanent uppehållstillstånd, inte uppehållstillstånd.
Tidsbestämt uppehållstillstånd finns ju inte?
Vg visa vilken blankett eller hur man kan söka det isof?


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...