Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nej inget inkomstkrav när det gäller farangkvinnor gifta med thaimän. 

 

SatanG

Det är det väl inte för farangmän heller på Non O Spouse?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Peolito:

Äldste sonen kom hem för några veckor sedan efter 10 månader i Thailand.

Åkte dit med svenskt pass och hem med thailändskt som fixats när han var på plats.

Det tyckte inte norwegian om utan han skulle bestals max overstay på 20.000 baht. Det hade han inte på fickan förstås. Skickade till western union men dom öppnade när gaten stängde och vägrade släppa på honom.

Gick inte heller att boka om till nästa norwegian flight en timme senare pga att resan var beställd via resebyrå.

Nåväl fick köpa ny hembiljett med thai. Inga problem vid incheckningen och vid immigration kollade dom inga thaipass. Frugan blev glad som fick 20.000 baht och jag att grabben kom hem.

Dock ska han inte åka med svenskt pass nästa gång för det står nog att han inte lämnat landet än.

:-) så kan det gå.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Låter som sagt väldigt konstigt att göra så av Norwegian. Det är väl ändå inte Norwegian man betalar overstay till. Det är förstås möjligt att de får göra så av någon anledning jag inte känner till men jag skulle inte ge mig innan jag fått det svart på vitt. Annars skulle jag kriga för att få ersättning. För övrigt är det väl många Thai/svenskar som checkar in med det svenska men går igenom immigrations med Thaipasset och då finns det ju i regel ingen inresestämpel i huvud taget i Svenska passet.

 

Men visst är det dumt att resa in på det svenska när man vill stanna längre än 30 dagar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som sagt väldigt konstigt att göra så av Norwegian. Det är väl ändå inte Norwegian man betalar overstay till. Det är förstås möjligt att de får göra så av någon anledning jag inte känner till men jag skulle inte ge mig innan jag fått det svart på vitt. Annars skulle jag kriga för att få ersättning. För övrigt är det väl många Thai/svenskar som checkar in med det svenska men går igenom immigrations med Thaipasset och då finns det ju i regel ingen inresestämpel i huvud taget i Svenska passet.
 
Men visst är det dumt att resa in på det svenska när man vill stanna längre än 30 dagar.

Jag ska kontakta Norwegian om detta men haft då mycket att göra. Biljetten kostade 3.000. Nu fick jag förutom det betala 6.000 för thaibiljetten hem.
Billigt med barn :-).



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag uppskatta om någon gör en samanställning ,, Hur länge stannar ni i Thailand o vilket visa "tillstånd" behövs..

 

 

30 dagar = ja det får du ju vid inflyg

30 o över =  ja vad e bäst om man stannar över 30 osv osv

45 dagar =  Efter det behövs extra sjukförsäkring ,, ja vet att det finns 60 också.

50 dagar = vilket visa e bäst

60 dagar = vad e bäst

90

120

osv osv

 

Alla är ju nere olika så hade uppskattat en lista,, typ denna visa behöver du när du besöker Thailand xxxxx dagar

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev frogfish:

Det är det väl inte för farangmän heller på Non O Spouse?

40k/mån eller 400k på banken. Kvinnor har inte dessa krav.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte orkat att läsa hela tråden men så här ordnade jag mitt 1-års familjebaserade visum. Gift, 400 000 Baht i årsinkomst och några andra dokument med anmälningsplikt var 90:onde dag.

 

Reste till Savannakhet i Laos och sökte ett Non O 1-års visum multi.059.thumb.JPG.33bc7ce4db6cef0598f1248d7d3dd3bf.JPG.bf2d26d78d854a4037a7e6cb49f801da.JPG

 

Efter 90 dagar får jag fylla i ett dokument på Immigrationen i Nakhon Phanom för att få 90 nya dagar.

IMG_1776.JPG.e5ca8f64b26e72ee6bf3d40cdd5e287c.JPG

 

I Mars 15 månader efter min första ansökan i Savannakhet så fick jag ansöka om ett nytt 1-års familjebaserande visum i Nakhon Phanom Thailand, gift, 400 000 Baht i årsinkomst och massa andra dokument med anmälningsplikt var 90:onde dag och det är samma procedur i Mars varje år.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.8dbeeb892726887a2f57e5be9a799255.jpg.7eef2cb245a1eefcf5193d545a9d4780.jpg

 

Sköter jag detta med mina visumansökningar så behöver jag aldrig mer lämna Thailand om jag inte vill eller om det nu inte skulle komma nya regler förståss.

 

Det kan kosta både tid och pengar ifall man är i Thailand utan visum.

057.thumb.JPG.0286ba76ee5fda35db395855010a54c9.JPG.291a35e479e33a03364a8bf6c5008775.JPG

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Putsar du glasögonen eller tar fram ett förstorningsglas och läser vad som står i den där stämpeln, så märker du att du har ett visum :D 

 

ps. det står Visa Class där de stämplar in antal dagar , hahahahahaha

Jomenvisst har jag ett visum, tacka tusan för det. Det är ju med det som grund jag får uppehållstillstånd i landet, visserligen tidsbegränsat, olika beroende på vilket visum man har, men nog tusan är det ett uppehållstillstånd så länge tillståndet varar, om inte vad är det då?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som tycker jag är kass på engelska.....men finns de som är sämre tydligen.

 

Kan man få blankett-namnet på TM.7 till att bli en ansökan om uppehållstillstånd, då finns det nog inte mer man kan göra 555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag som tycker jag är kass på engelska.....men finns de som är sämre tydligen.

 

Kan man få blankett-namnet på TM.7 till att bli en ansökan om uppehållstillstånd, då finns det nog inte mer man kan göra 555

För att kunna.lämna in denna blankett, ska du ju redan ha tillstånd att vara i Thailand (uppehållstillstånd eller vad du vill kalla det). Med tm7 ber du att detta tillstånd att vara i Thailand ska förlängas :) Enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag som tycker jag är kass på engelska.....men finns de som är sämre tydligen.

 

Kan man få blankett-namnet på TM.7 till att bli en ansökan om uppehållstillstånd, då finns det nog inte mer man kan göra 555

Jag antar att den kängan var riktad åt mitt håll. En fråga bara, har inte alla utlänningar som vistas lagligt i Thailand tillstånd att uppehålla sig i landet, alltså ett uppehållstillstånd och var har dom fått det?

 

Jag är rätt kass på engelska och skrev därför för skojs skull in "extension of temporary stay" som det står längst upp på TM.7 i Google translate och fick upp svaret "förlängning av tillfällig vistelse" vilket i min värld är även kan kallas för förlängning av ett uppehållstillstånd. Men så är jag ju en människa av enkelt ursprung med enkla vanor, typ dräng som bara klarar av att utföra enklare sysslor.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Du har säkert rätt. Men jag hittar inget om det på thailändska ambassadens hemsida. Skumt...

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

 

Här kan du t.ex. hitta det.

http://www.samutprakanimmigration.go.th/list-of-documents-for-stay-with-thai-husband/

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag antar att den kängan var riktad åt mitt håll. En fråga bara, har inte alla utlänningar som vistas lagligt i Thailand tillstånd att uppehålla sig i landet, alltså ett uppehållstillstånd och var har dom fått det?

 

Jag är rätt kass på engelska och skrev därför för skojs skull in "extension of temporary stay" som det står längst upp på TM.7 i Google translate och fick upp svaret "förlängning av tillfällig vistelse" vilket i min värld är även kan kallas för förlängning av ett uppehållstillstånd. Men så är jag ju en människa av enkelt ursprung med enkla vanor, typ dräng som bara klarar av att utföra enklare sysslor.

 

Fritz..

De flesta av oss enkla har ju bara rätt o vistas en viss tid i landet, tid som baseras på vårt initiala visum...men som tur är går ju den tiden att förlänga.

Förlänga ett uppehållstillstånd skriver du, det kräver ju att du ska ha ett uppehållstillstånd att förlänga isof?

Blir ju lite tokigt om man översätter ord till det man vill det ska vara, jag hade också gärna haft ett uppehållstillstånd.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

De flesta av oss enkla har ju bara rätt o vistas en viss tid i landet, tid som baseras på vårt initiala visum...men som tur är går ju den tiden att förlänga.

Förlänga ett uppehållstillstånd skriver du, det kräver ju att du ska ha ett uppehållstillstånd att förlänga isof?

Blir ju lite tokigt om man översätter ord till det man vill det ska vara, jag hade också gärna haft ett uppehållstillstånd.

 

Är du lagligt i Thailand, har du ju tillstånd att befinna dig i Thailand. Det kallar jag uppehållstillstånd. Vad kallar du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Är du lagligt i Thailand, har du ju tillstånd att befinna dig i Thailand. Det kallar jag uppehållstillstånd. Vad kallar du det?

Visst jag köper det, men det är inte ett uppehållstillstånd i sig, tex vad din fru säkert hade i Sverige....före hon fick PUT och sedan medborgarskap.

99,99% av oss här i Thailand vistas på tid som baseras på ett visum, eller om under 30 dagar på rätten att vara här utan visum.....ok alla har tillstånd att vistas i här, men jag vill inte kalla det för ett uppehållstillstånd.

Och som jag sagt 10 gr tidigare så kan vi ju förlänga den tiden på TM.7, en blankett som heter "APPLICATION FOR EXTENSION OF TEMPORARY STAY IN THE KINGDOM" och har inget med något uppehållstillstånd att göra.

 

Jag lämnar detta för 2:a gången då vi inte vill se på detta på samma sätt, men vi skulle nog båda vilja ha ett riktigt uppehållstillstånd, liknade våra fruar fick de första åren i Sverige, kanske efter de besökt Sverige på någon form av visum.

Ps...har du uppehållstillstånd i något land så behöver du inget visum, eller typ av reentry för att resa ut och in i landet :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

De flesta av oss enkla har ju bara rätt o vistas en viss tid i landet, tid som baseras på vårt initiala visum...men som tur är går ju den tiden att förlänga.

Förlänga ett uppehållstillstånd skriver du, det kräver ju att du ska ha ett uppehållstillstånd att förlänga isof?

Blir ju lite tokigt om man översätter ord till det man vill det ska vara, jag hade också gärna haft ett uppehållstillstånd.

 

Men du har ju ett uppehållstillstånd i och med att du vists här lagligt. Jag tror att du och janneh associerar för mycket till dom stränga regler som gäller för uppehållstilstånd i Sverige. Det är ju trots allt Thailand och deras generösa regler vi snackar om.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Men du har ju ett uppehållstillstånd i och med att du vists här lagligt. Jag tror att du och janneh associerar för mycket till dom stränga regler som gäller för uppehållstilstånd i Sverige. Det är ju trots allt Thailand och deras regler vi snackar om.

 

Fritz..

Nja,,,,påstår du nu att Sverige har strängare migrationsregler än Thailand, hur länge har du vart här?

Gissar du vart här +15 år på ett förlängt pensionsvisum, har inte några rättigheter som helst, måste anmäla din vistelse var 90:e dag......tänk om det vart sverige, då hade du haft UT/PUT och medborgarskap för länge sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Soengsang:

Visst jag köper det, men det är inte ett uppehållstillstånd i sig, tex vad din fru säkert hade i Sverige....före hon fick PUT och sedan medborgarskap.

99,99% av oss här i Thailand vistas på tid som baseras på ett visum, eller om under 30 dagar på rätten att vara här utan visum.....ok alla har tillstånd att vistas i här, men jag vill inte kalla det för ett uppehållstillstånd.

Och som jag sagt 10 gr tidigare så kan vi ju förlänga den tiden på TM.7, en blankett som heter "APPLICATION FOR EXTENSION OF TEMPORARY STAY IN THE KINGDOM" och har inget med något uppehållstillstånd att göra.

 

Jag lämnar detta för 2:a gången då vi inte vill se på detta på samma sätt, men vi skulle nog båda vilja ha ett riktigt uppehållstillstånd, liknade våra fruar fick de första åren i Sverige, kanske efter de besökt Sverige på någon form av visum.

Ps...har du uppehållstillstånd i något land så behöver du inget visum, eller typ av reentry för att resa ut och in i landet :)

Thailands lagar ser lite olika ut mot Sveriges. Vi kan inte får något PUT här, med vidhåller att vi har uppehållstillstånd, annars skulle vi inte få vara här.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

Thailands lagar ser lite olika ut mot Sveriges. Vi kan inte får något PUT här, med vidhåller att vi har uppehållstillstånd, annars skulle vi inte få vara här.

Nja, teoretiskt kan vi få PUT, det finns faktiskt ansökningsblankett för det, dock ej för UT.

 

Dock är de flesta länder grundläggande viseringsregler rätt lika, tex i både Sverige och Thailand kan vi vistas en tid på div. visum, men sen skiljer det ju lite. Förlänger man i Sverige får man en lapp i passet som tydligt heter tillfälligt UT, medans man i Thailand endast får en stämpel om förlängd vistelse som du visat ,baserar sig på en ansökan om förlängd vistelse i landet och står tydligt så.

Hade ju vart trevligt att få ett tidsbegränsat UT.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, teoretiskt kan vi få PUT, det finns faktiskt ansökningsblankett för det, dock ej för UT.

Olika namn bara :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Olika namn bara :)

Nä, rätt tydligt på blanketternas namn.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä, rätt tydligt på blanketternas namn.....

Extension of stay - Förlängt tillstånd att stanna i landet = uppehållstillstånd.

 

Att det sedan är tidsbegränsat är ju en helt annan sak :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Extension of stay - Förlängt tillstånd att stanna i landet = uppehållstillstånd.

 

Att det sedan är tidsbegränsat är ju en helt annan sak :)

Ok, din översättning med lite hittepåord.....den rätta är faktiskt "förlängd vistelse", eftersom inget uppehållstillstånd finns i grunden kan det tyvärr aldrig bli det.

Lämnar det för 3:e gången nu 55555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du lagligt i Thailand, har du ju tillstånd att befinna dig i Thailand. Det kallar jag uppehållstillstånd. Vad kallar du det?
Om du ska använda dig av det svenska ordet uppehållstillstånd så kan du ju inte förvänta dig att vi andra ska köpa din egen definition av ordet som inte gäller juridiskt i Sverige.
Det korrekta är väl att du som dom flesta svenskar jag känner säger att du har extension. Eftersom ett uppehållstillstånd i sverige som migrationsverket tillstår och extension of stay är olika saker.

Det finns massor av folk i Sverige som uppehåller sig i Sverige utan att i juridisk mening har ett uppehållstillstånd. Turister till exempel
Flyktingar som är under utredning är ett annat exempel. Medborgare från andra EU länder behöver inget uppehållstillstånd även fast dom uppehåller sig i Sverige.

Du får väl slänga dig med vilka ord du vill i vardagligt tal. Men ska du använda ett svenskt ord för att definiera något i Thailand, får du väldigt svårt att övertyga mig och andra, att definitionen av ordet är något annat än hur det används juridiskt i Sverige.

Om du däremot säger att du har extention of stay så är det obestridlig fakta att det är så.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Extension of stay - Förlängt tillstånd att stanna i landet = uppehållstillstånd.
 
Att det sedan är tidsbegränsat är ju en helt annan sak [emoji4]
Det hade kunnat vara så om ett uppehållstillstånd som migrationsverket i Sverige tillstår, och extention of stay vore samma sak. Men det är det inte. Och således kan du inte använda ett svenskt ord i ett annat sammanhang än betydelsen är i Sverige. Tänk på att det är ett SVENSKT ord du använder dig av.
Då måste ju den svenska betydelsen i vardagligt tal vara överordnad vad du tycker att ordet kan användas till.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...