Jump to content
IGNORERAD

Rörhjälp

Jolo

Recommended Posts

Jag har stambyte hemma och det har väll snällt sagt inte varit dom vassaste knivarna som utfört det. Dom har dessutom lyckats anställa en projektledare som inte kan tugga tuggummi och gå samtidigt så extremt många boenden är missnöjda och en del har på egen kostnad tagit in andra firmor för att få ett vettigt uppfört badrum.

Nu till min fråga:

Dom lyckades montera wc stolen för nära fuschväggen så nu kan jag inte sitta ordentligt (detta trots att jag flera gånger både skriftligt och muntligt talat om på vilket avstånd fen ska placeras).

Nu när även besiktningsmannen anmärker på det ska dom byta till en wc stol som har avloppet bakåt och sen montera någon stos som går i sidled.

Synpunkter på det?

Stammen går i ett hörn i badrummet. Ganska nära på samma vägg står wc stolen. Efter att besiktningsmannen anmärkt säger byggaren att det var tekniskt omöjligt att instalera avloppet närmare stammen då man måste ha 45 graders vinkel till det liggande röret (vilket jag tror stämmer).

Upnor (tror jag) har ett T-rör med wc stos på mitten. Är det 88 graders vinkel innuti röret det där avloppsvattnet går det eller är det 45 grader innuti och 88 grader utanpå?

Hur nära en stam är det tekniskt möjligt att montera en wc stol när hela badrummet är rivet.

Innan kakling behöver stolen stå cc 400 mm från sidoväggen.

(Gammalt och väldigt litet badrum)

Någon annan lösning byggaren skulle använt sig av?

Hoppas någon förstår mina frågor :)

IMG_20171116_002508.jpg

Dela på andra sajter

Jäkla gnäll bara. du ser ju slitsen på vän sida, går inte att komma mycke närmare med vattenanslutning också

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Jäkla gnäll bara. du ser ju slitsen på vän sida, går inte att komma mycke närmare med vattenanslutning också
Finns inget som heter "går inte", allt går.
Möjligen var inte ombyggnationen/ändringarna ekonomiskt försvarbara.

För övrigt ser jag inte problemet på bilden

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ser hellre inget fel om man inte har en rumpa som är 1,5 m bred, är det fredag idag:smile:

Dela på andra sajter

Denna dam får nog lite problem :look_down:

Hylla.png.05e705df5796b72aef898a67fff24da7.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Jolo:

Jag har stambyte hemma och det har väll snällt sagt inte varit dom vassaste knivarna som utfört det. Dom har dessutom lyckats anställa en projektledare som inte kan tugga tuggummi och gå samtidigt så extremt många boenden är missnöjda och en del har på egen kostnad tagit in andra firmor för att få ett vettigt uppfört badrum.

Nu till min fråga:

Dom lyckades montera wc stolen för nära fuschväggen så nu kan jag inte sitta ordentligt (detta trots att jag flera gånger både skriftligt och muntligt talat om på vilket avstånd fen ska placeras).

Nu när även besiktningsmannen anmärker på det ska dom byta till en wc stol som har avloppet bakåt och sen montera någon stos som går i sidled.

Synpunkter på det?

Stammen går i ett hörn i badrummet. Ganska nära på samma vägg står wc stolen. Efter att besiktningsmannen anmärkt säger byggaren att det var tekniskt omöjligt att instalera avloppet närmare stammen då man måste ha 45 graders vinkel till det liggande röret (vilket jag tror stämmer).

Upnor (tror jag) har ett T-rör med wc stos på mitten. Är det 88 graders vinkel innuti röret det där avloppsvattnet går det eller är det 45 grader innuti och 88 grader utanpå?

Hur nära en stam är det tekniskt möjligt att montera en wc stol när hela badrummet är rivet.

Innan kakling behöver stolen stå cc 400 mm från sidoväggen.

(Gammalt och väldigt litet badrum)

Någon annan lösning byggaren skulle använt sig av?

Hoppas någon förstår mina frågor :)

IMG_20171116_002508.jpg

Egentligen förstår jag inte riktigt problemet. Om placeringen av toaletten stämde innan förstår jag inte att dom drog avloppet på samma sätt som det gamla? Det är inget magiskt att byta en stam. Man byter ut röret bara. Om dom gett sig på att flytta om rören så är det ju klåpare. Har du nya krav så kan det ju ibland inte vara helt lätt. Men om dom sätter en universal wc med rör bak så kan dom ju ställa wc,n mitt i rummet om du vill. Så det verkar som problemet redan är löst. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Förmodligen gjorde man som kommuner och landsting idag. Man tittade stint på priset och blundar för allt annat. Och sen vart kvalitén därefter. finns fullt med spelevinker i byggbranchen http://www.byggnadsarbetaren.se/2017/11/konkurser-miljonskulder-och-rattstvister-nu-ar-robert-hellgren-tillbaka-i-byggbranschen/

Denna försökte blåsa oss på stålar för en 5-6 år sedan. Jag begärde hans bolag i konkurs, och då kom stålarna som en blixt.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev husse:

Du får tycka att det är gnäll. Jag har nog varit otydlig med bilden då jag bara fotade hörnet med avloppsstammen då min fråga var om man kunde komma närmare den.

På andra sidan finns en begränsning av en duschvägg som inte går att flytta. Badrummet är extremt litet och därför är det extremt viktigt att wc stolen placerades centrerat mellan de 2 väggarna (cc 380 mm). Nu har man dragit stammen på ett nytt ställe = det fotade hörnet. Hörnet är grundare än vattentanken på wc stolen så åt det hållet är det gott om plats med axeln.

Vattnet drog dom innan wc stolen sattes in och avstängningen går utmärkt att placera ca 50 cm längre bort. Kallvattnet som wc är kopplad till kommer på andra sidan.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev audirs2:

Sitter toarullen på rätt sida?:oh:

Så långt har dom inte kommit, dom har bara hållit på sen början av augusti.

Vi får inte stressa dom stackarna.... ;-) 555

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag försökte förklara lite tydligare då jag svarade på andra kommentarer :-)

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Ser hellre inget fel om man inte har en rumpa som är 1,5 m bred, är det fredag idag:smile:

Få det är 760 mm mellan väggarna så borde även en mindre modell på rumpa få problem.

Att jag inte fotade det är för att dom inte är klara med allt.

Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev janne_h:

Egentligen förstår jag inte riktigt problemet. Om placeringen av toaletten stämde innan förstår jag inte att dom drog avloppet på samma sätt som det gamla? Det är inget magiskt att byta en stam. Man byter ut röret bara. Om dom gett sig på att flytta om rören så är det ju klåpare. Har du nya krav så kan det ju ibland inte vara helt lätt. Men om dom sätter en universal wc med rör bak så kan dom ju ställa wc,n mitt i rummet om du vill. Så det verkar som problemet redan är löst. 

Badrummet är väldigt litet.

På ena sidan har wc en vägg mot hallen och på andra sidan en vägg mot dusch / bad.

Stolen står i samma område men inte på samma mått (ej centrerad längre).

Man har flyttat avlopsstammen till hörnet jag fotade. Hörnet är grundare än vad tanken är så för den skull kan wc stå dikt an mot den nya utbygnaden i hörnet.

Projektledaren har snällt sagt varit måttligt engagerad.

Jag har innan golv gjutits meddelat mått både muntligt och skriftligt. Jag har gjort anteckning på beställningsunderlaget.

Jag har dessutom krävt (utan framgång) att beställningsunderlagets ritningar skulle innehålla mått.

Jag har skriftligt talat om att man inte ska göra något annorlunda utan att kontakta mig först.

Jag kan nämna att projektledaren då han fick kritik tog beställningsunderlagets ritning där han poängterar att ritningen inte är skalenlig och pekade på bilden av wc stolen och sa:

- "Ser du inte att den står lite mer till höger på bilden" (sett framifrån).

Nu när besiktningsmannen anmärkt har han kommit med svaret att det varit tekniskt omöjligt att lösa det på ett annat sätt därför wc ska ansluta imax 45 grader mot det horisontella avloppsröret.

Jag har sett att det finns ett T-rör från Uponor med wc stosen på mitten. Det står att det är 88,5 grader. 

Min fråga är:

Är det 88,5 grader både på utsidan och innuti röret eller är röret konstruerat så det är 88,5 graders vinkel utvändigt och sen gjutet att det ger 45 grader innuti?

Hoppas att mitt svammel är begripligt och ni som engagerar er tackar jag.

Dela på andra sajter

Waow....ibland förstår jag[mention=4902]janne_h[/mention]

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Jolo:

På ena sidan har wc en vägg mot hallen och på andra sidan en vägg mot dusch / bad.

Man har flyttat avlopsstammen till hörnet jag fotade. Hörnet är grundare än vad tanken är så för den skull kan wc stå dikt an mot den nya utbygnaden i hörnet.

Jag har innan golv gjutits meddelat mått både muntligt och skriftligt. Jag har gjort anteckning på beställningsunderlaget.

Jag har dessutom krävt (utan framgång) att beställningsunderlagets ritningar skulle innehålla mått.

Jag har skriftligt talat om att man inte ska göra något annorlunda utan att kontakta mig först.

Jag kan nämna att projektledaren då han fick kritik tog beställningsunderlagets ritning där han poängterar att ritningen inte är skalenlig och pekade på bilden av wc stolen och sa:

Nu när besiktningsmannen anmärkt har han kommit med svaret att det varit tekniskt omöjligt att lösa det på ett annat sätt därför wc ska ansluta imax 45 grader mot det horisontella avloppsröret.

Jag har sett att det finns ett T-rör från Uponor med wc stosen på mitten. Det står att det är 88,5 grader. 

Min fråga är:

Är det 88,5 grader både på utsidan och innuti röret eller är röret konstruerat så det är 88,5 graders vinkel utvändigt och sen gjutet att det ger 45 grader innuti?

Ta en fredags kväll redan nu så blir nog skiteriet bra:haha:

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jolo:

Min fråga är:

http://www.sigro.se/sv/wc-anslutning/jafo-wc-stos-gas-sidofoerflyttning-30-mm.php?group=prod_prod_grp-s1%2F144

En sån här kanske kan vara ett alternativ. Man kommer tydligen 3 cm med denna finns de som man kommer ännu längre med också.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jolo:

Min fråga är:

Det är samma gradtal både invändigt och utvändigt.

När jag hade eget så fick man sätta 90(88)grader som första böj efter stolen, sedan fick endast 45grader användas men man kunde sätta 2 efter varandra så man fick 90graders böj fast inte så tvär då, finns även "mjuka" 88or.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Min fråga är:

Är den 88 grader så är den det ut och invändigt.

Förstår egentligen inte vad du vill komma med frågan?

Man får använda 1 88 grading böj först (apparat böj) sen ska det vara 45 grader såtillvida att böjen inte går från horisontell till vertikal. Är det svar nog på frågan? 88 böjar får aldrig ligga i horisontellt läge.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

http://www.sigro.se/sv/wc-anslutning/jafo-wc-stos-gas-sidofoerflyttning-30-mm.php?group=prod_prod_grp-s1%2F144

En sån här kanske kan vara ett alternativ. Man kommer tydligen 3 cm med denna finns de som man kommer ännu längre med också.

Tack, jag är medveten om dessa.

Då hela renoveringen är riktigt uselt så är det inte bara wc stolen som är felaktig. 

Utöver att få dem att avsluta bygget så försöker jag samla fakta då jag då detta troligen slutar i någon ekonomisk uppgörelse.

Av någon konstig anledning litar jag inte på projektledarens ord ;) 555

Kan säga att det blev en väldans fart idag då ägaren till firman sa att han ville träffas i lägenheten efter att jag la till honom på mejlens sändlista.

Nu ska dom helt plötsligt efter någon månads tjat byta de kakelplattor dom satt upp spräckta.

Tidigare har man för att ge ett exempel på deras lösningar försökt dölja den ena spräckta kakelplattan genom att lägga kakelfog uppe på strömbrytarens plastram (utanpå själva kakelplattan) hela vägen upp tills det kom till skarven till nästa kakelplatta.IMG_20171018_195304.thumb.jpg.24f75bd7d6184f42a89d875428a75522.jpg

Kanske grinigt men då sprickan är liten men den sitter där alla ser den.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Är den 88 grader så är den det ut och invändigt.

Förstår egentligen inte vad du vill komma med frågan?

Man får använda 1 88 grading böj först (apparat böj) sen ska det vara 45 grader såtillvida att böjen inte går från horisontell till vertikal. Är det svar nog på frågan? 88 böjar får aldrig ligga i horisontellt läge.

Ja tack, det var svar på min fundering som kom sig av att projektledaren hävdar att man max får ha 45 grader på böjen som sticker upp till wc stolen och ansluter till den horisontella avloppsledningen som leder till stammen.

Dela på andra sajter

Ja tack, det var svar på min fundering som kom sig av att projektledaren hävdar att man max får ha 45 grader på böjen som sticker upp till wc stolen och ansluter till den horisontella avloppsledningen som leder till stammen.

Man får ha 88 grader ut från wc. men grenet måste vara 45 grader efter det. Det som går ut från wc kallas på fackspråk för apparatböj vilket betyder första böjen från wc tvättställ.

Säger han att det måste vara 45 gradig böj där så snackar han skit.

Man får efter det använda 88 böj från liggande till stående men inte tvärtom och inte från liggande till liggande. I övrigt är 45 böjar att föredra. Vilket dom definitiv inte fattar här i Thailand. Här både underdimensionerar man samt drar 90 gradiga böjar istället för 45 av ren dumsnålhet. Vilket resulterar att det lättare blir stopp. Å andra sidan använder thai sällan papper vilket gör att det flyter på lättare. Dock har vi problem när vi ska spola stopp när det är för tvära böjar.

Dela på andra sajter

Jag bor i en hyresrätt borås bostäder där man inte får underhålla bilen mm i gagaget( snart dags för vinterdäck).

Ett av många problem efter sista stambytet och nytt kök var att kylskåpet byggdes för trångt

och tog i ett skåp när man stängde den vilket resulterade i att gångjärnen gick sönder.

Fick dörren över mig en morgon och det var tungt, tänk om dottern öppnat

Efter 2 dörrar fick vi ett nytt kylskåp dock.

Övergång mellan disk ock skåp löses med silicon.

Det skulle komma upp ett brandlarm i lägenheten men har väntat i många år.

Under tiden har jag köpt egna.

Har hyrt ett gammalt soprum för mina fiskegrejer enda rummet som är inbrottsäker med ståldörrar;)

Listan kan bli lång med att bo i en hyresrätt

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Galten:

Jag bor i en hyresrätt borås bostäder där man inte får underhålla bilen mm i gagaget( snart dags för vinterdäck).

Ett av många problem efter sista stambytet och nytt kök var att kylskåpet byggdes för trångt

och tog i ett skåp när man stängde den vilket resulterade i att gångjärnen gick sönder.

Fick dörren över mig en morgon och det var tungt, tänk om dottern öppnat

Efter 2 dörrar fick vi ett nytt kylskåp dock.

Övergång mellan disk ock skåp löses med silicon.

Det skulle komma upp ett brandlarm i lägenheten men har väntat i många år.

Under tiden har jag köpt egna.

Har hyrt ett gammalt soprum för mina fiskegrejer enda rummet som är inbrottsäker med ståldörrar;)

Listan kan bli lång med att bo i en hyresrätt

Ja dessa sörläningar ring inte janne-h,s rörblufff då får du större problem förmodlingen ingen dörr till kylskåpet, det behövs inte

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...