Jump to content
IGNORERAD

Finns det Tempel i Stockholm?


Chomphoo

Recommended Posts

Heh jobbarkompisen är granne med templet i samma gata och hon säger de är jätterika.

Vad tittar en västerlänning på.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    12

  • Galten

    9

  • frason

    7

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

18 minuter sedan, skrev Galten:

Heh jobbarkompisen är granne med templet i samma gata och hon säger de är jätterika.

Vad tittar en västerlänning på.

Ok, solklart. :smile:

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den atteist jag är så skriver inte vad jag tycker om dessa herrar, vill inte röra upp känslorna för mycket hos de som gillar dem.

 

Men.

En munk får äga endast följande ting: 
· Två orangefärgade livklädnader.
· En gördel av tyg och en nål.
· En matskål. Munkarna går varje morgon ut och får mat av människorna.
· En rakkniv. Skägg och huvudhår får inte växa sig långt.
· En vattensil. För att inte bryta mot budet att inte döda silar munken sitt dricksvatten. Inte ens en mygga får dödas!

 

Vad gör de då i telefonbutiken på Tesco Lotus i Sri Songkhram, behöver kanske en telefon att ringa polisen om munkkompisen får i sig en mygglarv eller har ett par långa hårstrån, fick en inte så önskvärd blick från en annan kund som var i butiken när jag tog fotot.

IMG_1233.JPG.71e2f0f064d1faaf4f746516b61e5eb9.JPG.5ebfc48ef13e6c8fd339177efe46bf0d.JPG

 

Nä, de där herrarna står inte så speciellt  högt i kurs hos mig eller på min bidragslista.

Här är en munk som ger fingret då han inte fick en annan mans sandaler.

monk3.jpg.c03b7e3b6e4a91c1a0360a52b35b6bc3.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Navanan:

Jag vet att det inte finns i Er kultur att skänka pengar till kyrkan

Nä, men det är så fiffigt ordnat att det dras pengar automatiskt (vare sig man vill eller inte) från din lön som går till kyrkan.:P

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

Nä, men det är så fiffigt ordnat att det dras pengar automatiskt (vare sig man vill eller inte) från din lön som går till kyrkan.:P

Ja även om man går ur svenska kyrkan och inte betalar skatt dit så måste väl alla ändå betala en begravningsavgift.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja även om man går ur svenska kyrkan och inte betalar skatt dit så måste väl alla ändå betala en begravningsavgift.

Så är det. Gäller att se till att de får betala transportkostnaden härifrån, när det blir aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Så är det. Gäller att se till att de får betala transportkostnaden härifrån, när det blir aktuellt.

Bor man i Stockholm eller Tranås går begravningsavgiften inte till svenska kyrkan utan till kommunen som där är huvudman för begravningsverksamheten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har koll vad en begravning kostar billigast.

Har hört att man få kartong istället  för dyr träkista.

Jag vill inte stå i last ekonomiskt och gissar att folk kan trilla av pinnen före mig.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ja även om man går ur svenska kyrkan och inte betalar skatt dit så måste väl alla ändå betala en begravningsavgift.

Fast det är ju just en begravningsavgift som ska täcka kostnader kring begravning oavsett om man är kristen eller inte

 

"I begravningsavgiften ingår följande: kostnaden för en eventuell kremering, vissa transporter, lokal för förvaring och visning av den avlidne, ceremonilokal utan religiösa symboler, gravsättning (inklusive gravöppning och återställande av grav) samt en gravplats i 25 år."

 

https://lavendla.se/begravning/fore-begravningen/begravningsavgift/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Fast det är ju just en begravningsavgift som ska täcka kostnader kring begravning oavsett om man är kristen eller inte

 

"I begravningsavgiften ingår följande: kostnaden för en eventuell kremering, vissa transporter, lokal för förvaring och visning av den avlidne, ceremonilokal utan religiösa symboler, gravsättning (inklusive gravöppning och återställande av grav) samt en gravplats i 25 år."

 

https://lavendla.se/begravning/fore-begravningen/begravningsavgift/

 

Det är ju bara att hoppas att de betalar min begravning i Thailand då men de tror jag inte att det gör.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det är ju bara att hoppas att de betalar min begravning i Thailand då men de tror jag inte att det gör.

Nä varför skulle de göra det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Nä varför skulle de göra det?

Varför ska jag då betala för en tjänst som jag inte får?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

Varför ska jag då betala för en tjänst som jag inte får?

Du har väl själv valt att flytta utomlands. Avgiften är väl allmän som en skatt med dedikerad till kostnader för begravning som även du får del av om du bor i Sverige när du dör.  Dessutom betalar du väl inte när du är utskriven eller har jag missuppfattat det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Dessutom betalar du väl inte när du är utskriven eller har jag missuppfattat det?

Exactemundo.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Du har väl själv valt att flytta utomlands. Avgiften är väl allmän som en skatt med dedikerad till kostnader för begravning som även du får del av om du bor i Sverige när du dör.  Dessutom betalar du väl inte när du är utskriven eller har jag missuppfattat det?

Får du väl ta reda på, jag orkar inte att bry mig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Får du väl ta reda på, jag orkar inte att bry mig.

Du påstod för 14 minuter sen att du betalade den, så du verkar veta.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Får du väl ta reda på, jag orkar inte att bry mig.

Det verkar som om du slipper även om du inte orkar bry dig.

 

Begravningsavgift

Begravningsavgift betalas av de som är folkbokförda den 1 november året före inkomståret. Avgiften betalas i förhållande till din inkomst.

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/begravningsavgift.4.1ee2ea81054cf37b1c800030.html

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet att jag betalar en begravningsavgift men orkar inte bry mig om det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Ja jag vet att jag betalar en begravningsavgift men orkar inte bry mig om det.

Det blir ju tvetydigt när du skriver så här strax innan => Varför ska jag då betala för en tjänst som jag inte får?

Bryr du dig eller bryr du dig inte? ja det är ju frågan det...........

Att du dessutom har fel i sak är ju lite roligt i sig :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Det blir ju tvetydigt när du skriver så här strax innan => Varför ska jag då betala för en tjänst som jag inte får?

Bryr du dig eller bryr du dig inte? ja det är ju frågan det...........

Att du dessutom har fel i sak är ju lite roligt i sig :D 

Jag svarade då Mankan citerade mig, nä jag bryr mig inte.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Jag svarade då Mankan citerade mig, nä jag bryr mig inte.

 

Hade du inte brytt dig så hade du väl inte svarat :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Hade du inte brytt dig så hade du väl inte svarat :D 

Bra tips så du slipper svar:rotfl:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja jag vet att jag betalar en begravningsavgift men orkar inte bry mig om det.

Ja det kan bli så när man snurrar till det.

 

Har hört att man i vissa fall kan tjäna på att hålla sig skriven i Sverige fast man de facto inte bor där. Lite svårt att äta kaka och samtidigt ha den kvar så att säga ;)

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Navanan:

Hej! I stort sett alla tempel i Sverige är registrerade som föreningar, vilket innebär att de inte har några problem alls att sätta in stora summor pengar på just den föreningens konto.  Det brukar vara en av munkarna som är personligen ansvarig för kontot.

Att personer, både kvinnor och män, skänker olika stora summor till templen är givetvis helt valfritt. De tempel som jag besöker gör ingen skillnad på en donation på 20 kronor eller en donation på 20 000 kronor. Man ska givetvis inte skänka mer än man har råd med.

Jag är mycket ofta i ett tempel i Mellansverige och skänker vid varje tillfälle en summa pengar. Summor som många av Er med all säkerhet tycker är helt galet, men jag har valt att göra på detta viset och det skänker mig en enorm glädje. Både att kunna dela med mig och att tillbringa tid i templet. Tex så hade vi en stor tillställning för 4 veckor sedan där vi hade en samling med besökare från Linköping, Norrköping, Värmdö osv. Den total insamlade summan den dagen blev över 127 000 kronor.

Detta är pengar som ska använda till att köpa en ny fastighet, dvs ett större och bättre tempel.

Varje krona till detta projekt redovisas av Munken, med hjälp av en Svensk revisor.  När lämplig fastighet köps så kommer en svensk person att vara ägare på pappret till denna fastighet. Inga av oss har problem med detta.

Jag har tur som har en sambo som aldrig klagar på att jag spenderar mina egna pengar, som jag själv tjänat in. Jag jobbar, precis som han, heltid och varken han eller jag har några lån på vår bostad så vi får en del pengar över.

Vi delar på kostnaderna hemma och jag skänker alltså en lämplig summa vid varje besök. 

Jag vet att det inte finns i Er kultur att skänka pengar till kyrkan, men Ni måste förstå att detta är djupt rotat i den thailändska kulturen och många thailändare finner trygghet och lugn genom att just göra en donation. Buddismen fungerar på det viset, gör gott och få det gott i nästa liv mm. Jag ska verkligen inte försöka övertyga Er om att Ni behöver tycka att detta är korrekt, men klaga ni då inte heller på oss som håller liv i vår kultur.  Det finns absolut inget krav att donera pengar, många personer, svenskar och thai, kommer till templet enbart för miljön och äta tillsammans och få en möjlighet att prata thai med andra thailändare. De som inte skänker några pengar brukar dock göra vad de kan för att hjälpa till, tex laga mat osv.

Ni som har thailändska fruar som ofta går till templen och som tycker att det inte är ok att de går dit, lärde ni inte känna er partner i Thailand innan ni gifte er? Eller är det hon som har ändrat sig sedan hon kom till Sverige?

Hur som helst, jag dömmer inte en svensk för hen spenderar en hel förmögenhet på krogen. Lika lite vill jag bli dömd för att spenderar samma summa genom att göra något som jag anser är värdefullt för mig.

Tack för mig.

 

 

 

Bra skrivet.

 

Ateismen i Sverige har gjort att det är mera korrekt att skänka till t.ex Rädda Barnen eller liknande. Dessa organisationer har ofta en stor administration som slukar en stor del av gåvorna, t.ex en generaldirektör med lön på kanske 100.000 kr/månad, plus tjänstebil och andra förmåner.

 

Munkarna har väl ingen lön alls men ändå har många mage att klaga på thaitemplen. Jag och min fru ger gärna en slant till templet men jag litar inte på de svenska "hjälporganisationerna" p.g.a så mycket pengar försvinner innan pengarna når hjälpoffren.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Budget/

 

http://www.sida.se/Svenska/Kontakta-oss/kontakta-oss/?epieditmode=true

 

Här snackar vi om miljarder som inte stoppas i rätt ficka..

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...