Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort och internationellt sådant


Peolito

Recommended Posts

19 timmar sedan, skrev Soengsang:

Räcker med att han inte är skriven i Sverige, jag har både hyrt bil och blivit stoppad i kontroll på det Thailändska.

Flyttar han till Sverige och blir folkbokförd i Sverige så får han köra ett år på det Thailändska.

Har du inget Svenskt körkort?

Sorry läste inte alla inlägg .

Ändrades av HighWai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    7

  • janne_h

    6

  • Soengsang

    6

  • Mankan

    4

Mest aktiva i denna tråd

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Fullt med antaganden är det från din sida.  Möjligt att han har tur och polisen inte kollar mer än körkortet. dock vill dom väl ha en verifikation vem han är som ett thailändskt körkort inte förtäljer för en svensk polis. Bara för att en thailändsk polis låter en köra på lånekort. Så betyder det inte att deras svenska kollegor låter han köra vidare utan bestyrkande att körkortet faktiskt gäller. Det blir domstolsförhandling och böter och indragen lämp för att ta svenskt körkort på tid som tingsrätten beslutar.  Eftersom lagen är tydlig på att man ej får köra på utländskt körkort mer än ett år efter att man vart skriven i Sverige oavsett nationalitet. Detta grundar sig på att många svenskar under 90 talet skaffade sig körkort från Gibraltar på 90 talet när det svenska körkortet vart indraget . man kunde således köra lagligt ändå i Sverige med indraget svenskt körkort. Således ändrades lagen. Så man införde en maxgräns på 1 år från och med den dag man skrev sig i Sverige. Dessutom gäller inte försäkringen vilket jag kan ge exempel på. Hade en kollega på en firma jag jobbade på som arbetsledare. När kollegan började så visade han upp sitt körkort från Italien (han var svensk italienare) som tydligen företaget godtog i okunskap. En dag när han införskaffat en ny GPS så satt han i Söderledstunneln och tittade på den istället för vägen. Och körde in i en lastbil. Så dom fick skära loss honom, bilen var bara skrot. På grund av han inte hade giltigt svenskt körkort. Och hans italienska inte gällde eftersom han varit skriven i Sverige mer än 1 år. Så pröjsade inte bolaget ut en enda krona för bilen som nu var skrotfärdig.

 

Om nu personen påstår sig att han ej är skriven i Sverige, så lär väl polisen vara intresserad av nånting som styrker det påståendet. Är en Thai i Sverige på besök så finns det ju en visumstämpel och inrese stämpel som styrker detta.

Om man kör på svenskt körkort så bryr sig polisen inte mer än att titta på körkortet.

 

Dom som är utskrivna ur landet typ @Surin P3 kan väl beskriva hur det gått till när man langat fram det Thailändska körkortet  för svenska polisen och pratat svenska. För jag har för mig att han beskrev detta nån gång. eller så har han svenskt körkort?

 

Som jag skrev. De kollar i datorn. Skiter helt i pass med stämplar eller ej. Så är han utskriven så är det ju ibga problem. Precis som Samsung säger. Annars är det att skaffa sig ett svenskt körkort. 

 

Att du skulle skriva en lång svammelhistoria var vi ju alla beredda på :haha:

 

För sista ordet behövs. Och du har ju tydligen för lite att göra på jobbet. 

 

Ha nu en bra dag janne och gräm dig inte så mycket att du behöver svamla ihop ett nytt 3dm inlägg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Mede andra ord så kollade dom upp om du verkligen var utskriven då?

Jag vart stoppad senast jag var i Sverige. Visade upp mitt Thai-korkort. Nämde inte att jag var utflyttad. Snuten gick till bilen slog på datorn. Kom tbx efter en stund. Lämnade tbx kortet och sa att allt var ok....då datorn tydligen visade att jag var utflyttad Svensk. Sen blev det lite snack om Thailand givetvis med snuten. Nyfiken var han. 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag vart stoppad senast jag var i Sverige. Visade upp mitt Thai-korkort. Nämde inte att jag var utflyttad. Snuten gick till bilen slog på datorn. Kom tbx efter en stund. Lämnade tbx kortet och sa att allt var ok....då datorn tydligen visade att jag var utflyttad Svensk. Sen blev det lite snack om Thailand givetvis med snuten. Nyfiken var han. 

Kan vara svenska passnummret som står på körkortet som visar din identitet i Sverige? Och genom det att han såg att du var registrerad som utflyttad och hittade dig i dom svenska registren?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Som jag skrev. De kollar i datorn. Skiter helt i pass med stämplar eller ej. Så är han utskriven så är det ju ibga problem. Precis som Samsung säger. Annars är det att skaffa sig ett svenskt körkort. 

 

Att du skulle skriva en lång svammelhistoria var vi ju alla beredda på :haha:

 

För sista ordet behövs. Och du har ju tydligen för lite att göra på jobbet. 

 

Ha nu en bra dag janne och gräm dig inte så mycket att du behöver svamla ihop ett nytt 3dm inlägg. 

Fast nu var det ju inte det som ursprungsfrågan handlade om innan du kom in i tråden och började svamla.

Den handlade ju om hans son där han skrev att han ville veta var han skaffade sig internationellt Thaikörkort för att köra i Sverige. Sen framkom det att sonen var svensk medborgare och jag antar även Thailändsk medborgare och bodde i Sverige. Då skulle man prata engelska för att lura snuten att han ej var skriven i Sverige.

Vilket jag svarade på att det är nog svårt att lura polisen på den punkten. Varav du sen kom med ditt svammel.

Skaffar man sig Thaikörkort med svenskt pass. Så skriver dom ju passnumret från det svenska körkortet. I detta fall är han förmodligen dubbelmedborgare. Och således så står det inget passnummer på körkortet om han i Thailand har legitimerat sig med sitt Thai ID. Och risken är då att polisen då måste kolla vidare i passet.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast nu var det ju inte det som ursprungsfrågan handlade om innan du kom in i tråden och började svamla.

Den handlade ju om hans son där han skrev att han ville veta var han skaffade sig internationellt Thaikörkort för att köra i Sverige. Sen framkom det att sonen var svensk medborgare och jag antar även Thailändsk medborgare och bodde i Sverige. Då skulle man prata engelska för att lura snuten att han ej var skriven i Sverige.

Vilket jag svarade på att det är nog svårt att lura polisen på den punkten. Varav du sen kom med ditt svammel.

Skaffar man sig Thaikörkort med svenskt pass. Så skriver dom ju passnumret från det svenska körkortet. I detta fall är han förmodligen dubbelmedborgare. Och således så står det inget passnummer på körkortet om han i Thailand har legitimerat sig med sitt Thai ID. Och risken är då att polisen då måste kolla vidare i passet.

 

När polisen gör en slagning är det födelseår, månad och datum och i andra hand namn.

På 5-10 sekunder vet dom om personen är svensk medborgare eller inte, skriven i Sverige eller inte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...