Jump to content

Nu kan du slippa Google-annonserna och samtidigt hjälpa MPR.

Läs mera här...

JohanR

Bygga 1 eller 2 plan - för och nackdelar

Recommended Posts

evert 1    2 538
evert 1

Fungerar allt som det ska samäger de troligtvis huset dock lär frugan stå för markplätten - eller?

Vad jag hört, dock själv inte nära känt så är det falangen som fått lämna huset. Slutat med att thaidamen och hennes barn taget över allt - aldrig hört talas om tvärtom därav min elaka smile

Angående just lampor har i mitt tycke alltid flygfän och mindre kryp en förmåga att just dras till ljuskällor.

Vänd på det hela, låt ljuskällan på avstånd belysa huset men i stället låta flygfän dras bort från huset och ljust mot eller till ljuskällan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
hasseigöteborg    1 494
hasseigöteborg

Min fru vill ju ha 2 plan. Var mer status. :haha: Men då sa jag att då får hon betala hiss. 

Så huset blev ett plan. Dessutom för översvämningsrisken så höjde vi tomten ca 70 cm  extra

hf

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JohanR    1 147
JohanR
2 timmar sedan, skrev evert 1:

Låt frugan bestämma, det blir ju ändå hennes hus - du är bara den betalningsansvarige:big_smile:

Enplans hus är annars perfekt om man räknar med att bli gammal i huset, kommer fortare än kvickt den dagen man får problem med att gå i trappor och sedan denna värme som bara uppåt stiger,

Bättre då med ett högt takres så att luften automatiskt vill sugas uppåt. - lnga inbyggda spotlights här och där, samlar bara mosquitoes

Ja, enplans tycker jag också. Det är frugan som just nu förespråkar två plan.

Beträffande ägande så är det nog som du skriver att frugan står som ägare. Betalar för huset gör vi dock båda två och markplätten har hon betalt mest själv.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JohanR    1 147
JohanR
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Vi byggde 2-plans och vände på planlösningen. Vardagsrum/kök/sovrum/badrum där uppe och gästrum/förråd/verkstad/tvättstuga etc där nere

Nackdelen är trappan men fördelen är att man öppnar dörrarna på båda sidor på ovanvåningen och får skön vind som håller det svalt på ovanvåningen under dagen. Det blir aldrig så där nere nära marken med ventilation. Vinden liksom begränsas av träd etc etc där

dollhouse view plan1.jpg

dollhouse view plan2.jpg

IMG_0920.JPG

livingroom.jpg

Fin hus, men ser betydligt större ut än vad tänkt bygga och vad vi behöver. Vi tänkte oss motsvarande 3 rum och kök med ganska rejäla rum, så ca 100 kvm

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
in-ka    405
in-ka

absolut 2 plan, mycket lättare att slippa myror i sängen och orm, har en kompis som byggt huset på stolpar biljardbord å bar under huset, slipper också objudna gäster 

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Krille    3 580
Krille

Personligen tror jag att ett hus på 100 kvm kommer att upplevas som trångt om det byggs i två plan. Oftast vill man ju ha  kök, badrum och vardagsrum på bottenplan och tillsammans med en trappa till övervåningen blir det ganska litet utrymme för varje del.  Så med den totalytan skulle jag rekommendera ett plan.

/Krille

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
andrejsdenruskige    45 909
andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev evert 1:

Fungerar allt som det ska samäger de troligtvis huset dock lär frugan stå för markplätten - eller?

Vad jag hört, dock själv inte nära känt så är det falangen som fått lämna huset. Slutat med att thaidamen och hennes barn taget över allt - aldrig hört talas om tvärtom därav min elaka smile

Angående just lampor har i mitt tycke alltid flygfän och mindre kryp en förmåga att just dras till ljuskällor.

Vänd på det hela, låt ljuskällan på avstånd belysa huset men i stället låta flygfän dras bort från huset och ljust mot eller till ljuskällan.

Vid skilsmässa så räknas även värden i Thailand med vid bodelning, så jag ser inga bekymmer med att lämna hus och land i Thailand.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300    101 616
stefan5300
17 timmar sedan, skrev Soengsang:

Har hört liknande historier.

Men den Thailändska lagen är rätt klar, 50/50 på allt som införskaffats efter giftermål.

Problemet är ju det att utlänning inte får äga marken där huset står, vet fall där rätten tvingat kvinnan att leasa ut huset till utlänningen om hon inte kunnat lösa ut denna.

Eller har den thailändska partnern kunnat skaffa fram pengar för att lösa ut den utländska partnern med, tex genom att sälja mark

Personligen skulle jag inte bry mig om det materiella, skulle nöja mig med min bil.

Hus kan man alltid bygga eller hyra, pengar är en förbrukningsvara.

Så det är ännu en myt att en utlänning står lottlös vid skilsmässa.

Nu skrev jag om ett par inte ett gift par.

Jo jag vet att 50/50 när det gäller vid giftemål men vad gäller som sammanboende utan giftemål?

En bil är väl också ett materiellt ting och förbrukningsvara som man kan köpa eller hyra.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
soi covboy    2 722
soi covboy

vi byggde enplan cirka 3 meter i tak och det blir inte så varmt inom hus  dessutom höjde vi upp tomten cirka 60-70 cm pga om det blir mycket regn plus 40- 50 cm där själva huset står det funkar kanon bra  mvh99kvar

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll