Jump to content
IGNORERAD

Förlänga 30dgr


UglyFarang

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev soi covboy:

jag skulle ha skrivit lite tydligare  jag fixade visumet i stockholm:y6::y6:mvh69

Pa Thailands ambassad eller via agency?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    23

  • Soengsang

    15

  • Esspe

    14

  • judazzz

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev soi covboy:

ambassaden på flora gatan

Ok, bra att dom ordnade sa snabbt,

det verkar som att ambassaden helt slutat att med servicen att skicka pass via Rek. post sa folk som inte bor i "Tjockholm" far anvanda

"agencies" for att fixa proceduren

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev judazzz:

Ok, bra att dom ordnade sa snabbt,

det verkar som att ambassaden helt slutat att med servicen att skicka pass via Rek. post sa folk som inte bor i "Tjockholm" far anvanda

"agencies" for att fixa proceduren

Exakt det jag vänder mej emot, tidigare kunde man skicka direkt till konsulatet i Tjöteborg och få det tillbaka inom ett par dagar, nu måste man skicka in via en släkting till konsuln som ska ha 500:- för att lämna över pappren som har lokal i samma hus som konsulatet(nu har man tagit bort besöksadressen på hemsidan) visserligen så är en del av de 500:- returporto.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/9/2017 at 03:27, skrev judazzz:

Det pratas ocksa en del om att man ska ha 20000 Baht i kontanter nar man anlander, finns det nagon som fatt fragan och behovt visa upp lokal deg?

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-08 at 20:00, skrev UglyFarang:

Jag gissar att man bör vara pensionär då.

Nej, det behöver man inte....med dock över 50 år ung

On 2017-11-08 at 20:02, skrev frason:

För pensinsvisa? Tveksamt.

Sant, inte nödvändigt

11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Exakt det jag vänder mej emot, tidigare kunde man skicka direkt till konsulatet i Tjöteborg och få det tillbaka inom ett par dagar, nu måste man skicka in via en släkting till konsuln som ska ha 500:- för att lämna över pappren som har lokal i samma hus som konsulatet(nu har man tagit bort besöksadressen på hemsidan) visserligen så är en del av de 500:- returporto.

500 är väl en struntsumma för att slippa krångla på plats, så himla roligt är det inte att gå till Immigration, och 1900bht som det kostar där är ju inte långt ifrån 500kr, så ser ingen ekonomisk fördel att resa utan rätt visum?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nej, det behöver man inte....med dock över 50 år ung

Sant, inte nödvändigt

500 är väl en struntsumma för att slippa krångla på plats, så himla roligt är det inte att gå till Immigration, och 1900bht som det kostar där är ju inte långt ifrån 500kr, så ser ingen ekonomisk fördel att resa utan rätt visum?

Kostnaden for visumet ar val 300 kr:http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

3. VISA FEE

Single entry:         300 Swedish kronor in cash

 

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Det kan kanske vara vart 3200 Baht att slippa att besoka immigration pa plats i Thailand.

Om jag inte missminner mig sa kostade det 3000 Baht om ett agency foretag i Bangkok ordnade ett 30 dagars i September 2017

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev judazzz:

Kostnaden for visumet ar val 300 kr:http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

3. VISA FEE

Single entry:         300 Swedish kronor in cash

 

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Det kan kanske vara vart 3200 Baht att slippa att besoka immigration pa plats i Thailand.

Om jag inte missminner mig sa kostade det 3000 Baht om ett agency foretag i Bangkok ordnade ett 30 dagars i September 2017

nja, nu nämner ju UF att han har en vän som kan lämna in, så 300 plus porto och nått extra skulle bli 500 sek, han nämner inget om ev visumagent som ska punda han på pengar.

 

Men även via visumagent säg säg att de tar 500, plus 300 för visumet är väl det värt att slippa krångla med papper och immigrationsbesök på plats, samt vara 100% säker på att man inte nekas checka in på flyget, eller vägras bli insläppt i landet vid ank, pga avsaknad av visum eller utresebiljett inom 30 dagar?

 

Bara dumheter att åka utan rätt visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

nja, nu nämner ju UF att han har en vän som kan lämna in, så 300 plus porto och nått extra skulle bli 500 sek, han nämner inget om ev visumagent som ska punda han på pengar.

 

Men även via visumagent säg säg att de tar 500, plus 300 för visumet är väl det värt att slippa krångla med papper och immigrationsbesök på plats, samt vara 100% säker på att man inte nekas checka in på flyget, eller vägras bli insläppt i landet vid ank, pga avsaknad av visum eller utresebiljett inom 30 dagar?

 

Bara dumheter att åka utan rätt visum.

Jag vet inte om du missade att jag skrev:

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Eftersom jag skrev det som en fraga sa vet inte jag hur prisekvationen ser ut, darav fragetecknet.

 

"nu måste man skicka in via en släkting till konsuln som ska ha 500:- för att lämna över pappren som har lokal i samma hus som konsulatet"

Men UF kanske ar van till konsulns slakting...

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev judazzz:

Jag vet inte om du missade att jag skrev:

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Eftersom jag skrev det som en fraga sa vet inte jag hur prisekvationen ser ut, darav fragetecknet.

 

"nu måste man skicka in via en släkting till konsuln som ska ha 500:- för att lämna över pappren som har lokal i samma hus som konsulatet"

Men UF kanske ar van till konsulns slakting...

https://www.allavisum.se/Thailand?gclid=EAIaIQobChMI_am7l-W11wIVwWwbCh0PQwCZEAAYASAAEgI8KfD_BwE

Pris for denna service: 800 kr inkl. moms

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev judazzz:

Jag vet inte om du missade att jag skrev:

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Eftersom jag skrev det som en fraga sa vet inte jag hur prisekvationen ser ut, darav fragetecknet.

 

"nu måste man skicka in via en släkting till konsuln som ska ha 500:- för att lämna över pappren som har lokal i samma hus som konsulatet"

Men UF kanske ar van till konsulns slakting...

Hursom så är väl även 800 sek en struntsumma för att slippa slösa tid för att på plats viga en dag till immigrationsbesök.

Är ju rätt enkelt, visum om man tänkt stanna mer än 30 dagar, eller utresebiljett inom 30 dagar om man reser utan visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Hursom så är väl även 800 sek en struntsumma för att slippa slösa tid för att på plats viga en dag till immigrationsbesök.

Är ju rätt enkelt, visum om man tänkt stanna mer än 30 dagar, eller utresebiljett inom 30 dagar om man reser utan visum.

Jag har inte pastatt nagot annat, om du vantar tills UF eventuellt skickar ett svar sa far vi se hur totalkostnaden sag ut for hans del.

Manniskor ar olika, vissa klassas som "Cheap Charlies andra vagrar att lamna ifran sig sitt pass utan att ha uppsikt over sitt pass

men det ar en annan diskussion.

Senast jag sjalv forlangde tog det ca. 40 minuter fran att jag gick in tills jag fick stamplen i passet, 1900 Baht mindre i planboken,

exkluderat tiden som det tog att fylla i blanketerna och ta kopior pa nodvandiga dokument

Link to comment
Dela på andra sajter

För två år sen var man tvungen att pynta 3000 baht för att få sina 30 dagar under högsäsong. Annars fick man färre dagar......

Detta i Jomtien.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-08 at 20:02, skrev UglyFarang:

Hur gör jag detta?

Kan vara bra att ha så det inte skiter sej.

Allt för att slippa "krångla" med ett visum ;) 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nej, det behöver man inte....med dock över 50 år ung

Sant, inte nödvändigt

500 är väl en struntsumma för att slippa krångla på plats, så himla roligt är det inte att gå till Immigration, och 1900bht som det kostar där är ju inte långt ifrån 500kr, så ser ingen ekonomisk fördel att resa utan rätt visum?

500:- +visumavgiften.

I Thailand, beroende på var vi befinner oss när förlängningen ska göras, så kan den evt fixas helt fritt av en släkting till sambon.

2 timmar sedan, skrev judazzz:

Kostnaden for visumet ar val 300 kr:http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

3. VISA FEE

Single entry:         300 Swedish kronor in cash

 

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Det kan kanske vara vart 3200 Baht att slippa att besoka immigration pa plats i Thailand.

Om jag inte missminner mig sa kostade det 3000 Baht om ett agency foretag i Bangkok ordnade ett 30 dagars i September 2017

Exakt!

1 timme sedan, skrev Soengsang:

nja, nu nämner ju UF att han har en vän som kan lämna in, så 300 plus porto och nått extra skulle bli 500 sek, han nämner inget om ev visumagent som ska punda han på pengar.

 

Men även via visumagent säg säg att de tar 500, plus 300 för visumet är väl det värt att slippa krångla med papper och immigrationsbesök på plats, samt vara 100% säker på att man inte nekas checka in på flyget, eller vägras bli insläppt i landet vid ank, pga avsaknad av visum eller utresebiljett inom 30 dagar?

 

Bara dumheter att åka utan rätt visum.

Inte nämnt någon vän, konsulns släkting är ingen jag känner.

 

1 timme sedan, skrev judazzz:

Jag vet inte om du missade att jag skrev:

Sa jag formodar att dom 500 kronorna laggs pa utover sjalva visum kostnaden, eller ska det tolkas pa nagot annat satt?

Eftersom jag skrev det som en fraga sa vet inte jag hur prisekvationen ser ut, darav fragetecknet.

 

"nu måste man skicka in via en släkting till konsuln som ska ha 500:- för att lämna över pappren som har lokal i samma hus som konsulatet"

Men UF kanske ar van till konsulns slakting...

Inte det minsta!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygbolagen borde väl känna till den här regeln om extra 30 dagar som man kan få som bland annat svensk medborgare. Alltså borde de ju släppa ombord personer med en 60 dagarsbiljett utan att ha ett visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hursom så är väl även 800 sek en struntsumma för att slippa slösa tid för att på plats viga en dag till immigrationsbesök.

Är ju rätt enkelt, visum om man tänkt stanna mer än 30 dagar, eller utresebiljett inom 30 dagar om man reser utan visum.

Ska försöka göra en bokning som kan skrivas ut och sedan tas bort, just nu lite tveksamt om jag hinner åka, december är uteslutet nu pga för mycket arbete.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

Flygbolagen borde väl känna till den här regeln om extra 30 dagar som man kan få som bland annat svensk medborgare. Alltså borde de ju släppa ombord personer med en 60 dagarsbiljett utan att ha ett visa.

Det gör de säkert, men fortfarande får man max 30 dagar utan visum vid ank av im, och kan bli nekad inträde i landet om man inte har utresebiljett inom 30 dagar, varvid flygbolaget får bekosta returresan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

Flygbolagen borde väl känna till den här regeln om extra 30 dagar som man kan få som bland annat svensk medborgare. Alltså borde de ju släppa ombord personer med en 60 dagarsbiljett utan att ha ett visa.

Kompisen har fått besked både från Thai i Sverige och Danmark att man blir släppt ombord(danernas är en tolkningsfråga)

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Det gör de säkert, men fortfarande får man max 30 dagar utan visum vid ank av im, och kan bli nekad inträde i landet om man inte har utresebiljett inom 30 dagar, varvid flygbolaget får bekosta returresan.

Då förfaller ju hela idén med de extra 30 dagarna.  Vilken typ av resenärer är den tänkt vara till för egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

Då förfaller ju hela idén med de extra 30 dagarna.  Vilken typ av resenärer är den tänkt vara till för egentligen?

Max 30 dagar, korttidsresenärer troligen, charter och liknande....är väl rätt uppenbart?

Om du syftar på varför de gjort det möjligt att förlänga 30 dagar så tror jag det syftar på de som planerat en kort resa men av olika anledningar bokar om sin biljett och stannar längre. Tanken är nog inte att det ska missbrukas för att kringgå kraven på visum.

Det är ju rätt tydligt skrivet på tex thailändska ambassaders hemsidor att man ska ha visum om man ämnar stanna i landet mer än 30 dagar, så detta är ju egentligen ett ickeproblem.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

korttidsresenärer troligen, charter och liknande....är väl rätt uppenbart?

Nja, det skulle ju betyda att de måste köpa en ny biljett från Thailand till hemlandet. Tror nog inte att det är särskillt vanligt.

Det blir väl inget missbruk, eftersom de får ju in ฿1900 för förlängningen.

 

Men det kanske är lugnast att köpa ett turistvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Soengsang:

Max 30 dagar, korttidsresenärer troligen, charter och liknande....är väl rätt uppenbart?

Om du syftar på varför de gjort det möjligt att förlänga 30 dagar så tror jag det syftar på de som planerat en kort resa men av olika anledningar bokar om sin biljett och stannar längre. Tanken är nog inte att det ska missbrukas för att kringgå kraven på visum.

Det är ju rätt tydligt skrivet på tex thailändska ambassaders hemsidor att man ska ha visum om man ämnar stanna i landet mer än 30 dagar, så detta är ju egentligen ett ickeproblem.

Enligt ett påstående som garanterat inte går att få bekräftat så är visumavdelningen hos vissa ambassader/konsulat en mycket viktig inkomstkälla för ambassaden/konsulatet då det är pengar utöver budget.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Enligt ett påstående som garanterat inte går att få bekräftat så är visumavdelningen hos vissa ambassader/konsulat en mycket viktig inkomstkälla för ambassaden/konsulatet då det är pengar utöver budget.

Jo, och man kan ju fundera på varför de bara accepterar kontanter.

Även vår egen ambassad i Bkk är ju rätt stel vad det gäller betalningar, man måste gå ned och betala över disk, när man snabbt kan föra över och visa insättningskvitto i telefonen, så går ju ofta e-handel till i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jo, och man kan ju fundera på varför de bara accepterar kontanter.

Även vår egen ambassad i Bkk är ju rätt stel vad det gäller betalningar, man måste gå ned och betala över disk, när man snabbt kan föra över och visa insättningskvitto i telefonen, så går ju ofta e-handel till i Thailand.

Påståendet i detta fallet kommer från två personer som arbetat på Svensk beskickning.

 

Mina idéer i detta fallet har inget med pengar att göra, endast det i mina ögon oetiska att det i Göteborg är konsulns släkt som håller i detta!

Dessutom så har jag aldrig tidigare lyckats skriva ut en biljett köpt på nätet så det blir bra......

Nu är ingen biljett köpt då avresedatum ej är spikat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...