Jump to content
IGNORERAD

Förlänga 30dgr


UglyFarang

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Å fan!!!! Så du menar att vem som helst kan utfärda visum till Thailand 

Nej, har jag publicerat nagot sadant pastaende?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    23

  • Soengsang

    15

  • Esspe

    14

  • judazzz

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

28 minuter sedan, skrev wavis:

Att det e fult o tjäna pengar i Sverige...:sure:

Ja att jantelagen lever och frodas i Sverige finns det en del exempel på här på forumet ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Å fan!!!! Så du menar att vem som helst kan utfärda visum till Thailand 

Nu utfärdar väl inte konsulns släkting några visum??

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag höll nästan på att missa lite info i detta fallet.

Det strulade till sej redan vid inlämningen av väskorna och hämtningen av boardingpasset!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-15 at 13:46, skrev hasseigöteborg:

Man kan ju tycka vad man vill om att det är Konsulns familj som står som ägare av Visum Service Göteborg. 

Men det kan ju vara lite bra att veta bakgrunden till det hela. 

 

Förut tog ju konsulatet emot ansökningar via post. Men problemet var att en postansökan tog 3-4 gånger så lång tid att hantera som en "walk in" pga att dom fick in pappren, hittade fel, fick ringa inskickaren som dom inte fick tag i, kanske returnera osv. 
Och konsulatet klarade då inte att sköta sitt huvudåtagande. Att utfärda visum. Dom behövde mer personal.  

Problemet var att man redan översteg sin budget och dom hade fått order att spara pengar (= minska personal) från ansvariga inom Thai UD.  Dessutom fick man inte lov att ta ut en extra avgift via post. 

Så man hade då ett antal val. Sparka någon person på konsulatet och sluta med att hantera postansökningar. Det var ordern uppifrån. Och det är ju inte så kul att som närmast chef minska sin personal. Dessutom skulle det innebära att man skulle få ännu färre ansökningar att hantera så risken var stor att man på sikt skulle vara tvungen att lägga ner kontoret helt.

Med detta som förutsättning kom man på att en släkting till konsuln skulle starta upp ett bolag för att hantera postansökningar.
Då uppnådde man ett antal saker. 1. Man kunde i detta bolag ta betalt för ansökningarna, 2. Den personen som var övertalig på konsulatet kunde tas in och fortsätta att ha ett jobb, 3. Man förlorade inte så många ansökningar så chansen att konsulatet avvecklas minskar drastiskt. 

Så om lösningen var skit eller inte är upp till er att bestämma. Jag är av uppfattningen att denna lösning var den absolut bästa för oss som söker och använder konsulatet tjänster givet dom förutsättningar som fanns. Och även för dom som använder dom andra bolagen så är nog visaservice en prisdämpare på marknaden. 
 

hf

 

Nu är det så att konsulatet i Göteborg ej är bemyndigade att utfärda alla typer av visum.

Man är då hänvisad att vända sig till Thailands ambassad i Stockholm.

Det finns i Stockholm några stycken ombud man kan använda sig av. 

Själv kan jag rekommendera "Visumpartner", fick klockren service av dem att ordna mitt O-A visum.

Om man nu har betänkligheter mot att använda släkting till konsuln i Göteborg, varför inte vända sig

till ambassaden i Stockholm istället? Via ombud naturligtvis.

Dock har jag ej efterforskat eventuella släktskap till ambassaden..........

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Förlängningen på Immigration i Hat Yai tog under 40 min och man förlängde med alla 30 dagarna trots att det varken behövdes eller efterfrågades.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
spooncreek

Idag var jag och gjorde en 30 -dagars förlängning på immigration i Jomtien. Struligt denna gång. 

 

Sedan en tid tillbaka ska man registrera sin adress först, i separat kö, vilket jag var förberedd på. Kopia på hyreskontraktet,och extra kopior på passet. Inga problems sist. Nu konstaterades att jag inte var registrerad på den adressen, dvs hyresvärden hade inte gjort sitt och registrerat mig när jag ankom Thailand. Inget ovanligt och förr inga problem. Datorsystemen verkar ha gått mot "Thailand 4.0".

 

Nu blev jag tvungen att betala böter å hyresvärdens vägnar för att komma vidare till nästa kö och få min förlängning. 1600 THB. "Pay fine for your landlord, and then ask the money back", var rådet.  När kvittot på förseelsen lämnades över, eller snarare motsvarande ett strafföreläggande, var det i mitt namn och således jag som erkänt brottet. Tack så mycket för den.

Ensam om att få en bot var man inte heller, kvittoblocket var tjockt...

 

Därefter kö för att ta nya kopior på adressregistreringen, köa för kölapp, och sen köa för själva visastämpeln. Allt som allt tog det tre timmar. 1900 THB för visaförlängningen fortfarande. Totalkostnad således dyrare än ett visa run till Kambodja eller Laos, eller motsvarande en miniesemester i Vietnam.

 

Miljön på immigration är ju också sådär, vilket påverkar såväl personal som kunder. Överbefolkat, trångt, varmt. Dagar som denna är det en  utmaning att överhuvudtaget ta sig in i lokalen. Extra jobbigt för äldre sköra faranger, förra gången jag var där kollapsade en äldre herre utanför entrén, och fick åka ambulans från immigration. Denna gång säckade en annan ihop i väntan på sin adressregistrering (och måhända sin bötesbot), men gick att örfila till medvetande igen.

 

Som av en händelse var det en insändare just idag i the Nation, om Pattaya Immigration i Jomtien och de jobbiga förhållandena där. 

 

28471816_10204746196890104_2400821460730904576_n.jpg.0bc6315d5862f505511f06ccd1f866af.jpg

http://www.nationmultimedia.com/detail/your_say/30340171

 

Undvik just nu om ni inte måste är mitt tips.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber en stilla bön i sakristian att inte samma problem ska drabba mig när jag ska visa upp mig för att få 90 nya dagar på mitt uppehållstillstånd...solly... förlängning av mitt tillstånd att vistas i landet heter det ju, dumma mig :52:. Hittills har det varit hur smidigt som helst för mig att få detta fixat på Immigration i Jomtien men nu blev jag nervös.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev spooncreek:

Idag var jag och gjorde en 30 -dagars förlängning på immigration i Jomtien. Struligt denna gång. 

 

Sedan en tid tillbaka ska man registrera sin adress först, i separat kö, vilket jag var förberedd på. Kopia på hyreskontraktet,och extra kopior på passet. Inga problems sist. Nu konstaterades att jag inte var registrerad på den adressen, dvs hyresvärden hade inte gjort sitt och registrerat mig när jag ankom Thailand. Inget ovanligt och förr inga problem. Datorsystemen verkar ha gått mot "Thailand 4.0".

 

Nu blev jag tvungen att betala böter å hyresvärdens vägnar för att komma vidare till nästa kö och få min förlängning. 1600 THB. "Pay fine for your landlord, and then ask the money back", var rådet.  När kvittot på förseelsen lämnades över, eller snarare motsvarande ett strafföreläggande, var det i mitt namn och således jag som erkänt brottet. Tack så mycket för den.

Ensam om att få en bot var man inte heller, kvittoblocket var tjockt...

 

Därefter kö för att ta nya kopior på adressregistreringen, köa för kölapp, och sen köa för själva visastämpeln. Allt som allt tog det tre timmar. 1900 THB för visaförlängningen fortfarande. Totalkostnad således dyrare än ett visa run till Kambodja eller Laos, eller motsvarande en miniesemester i Vietnam.

 

Miljön på immigration är ju också sådär, vilket påverkar såväl personal som kunder. Överbefolkat, trångt, varmt. Dagar som denna är det en  utmaning att överhuvudtaget ta sig in i lokalen. Extra jobbigt för äldre sköra faranger, förra gången jag var där kollapsade en äldre herre utanför entrén, och fick åka ambulans från immigration. Denna gång säckade en annan ihop i väntan på sin adressregistrering (och måhända sin bötesbot), men gick att örfila till medvetande igen.

 

Som av en händelse var det en insändare just idag i the Nation, om Pattaya Immigration i Jomtien och de jobbiga förhållandena där. 

 

28471816_10204746196890104_2400821460730904576_n.jpg.0bc6315d5862f505511f06ccd1f866af.jpg

http://www.nationmultimedia.com/detail/your_say/30340171

 

Undvik just nu om ni inte måste är mitt tips.

 

 

Var också dit idag men för att köpa re-entry. Kom på em och det var knökfullt. Tycker dom jobbar väldigt effektivt där faktiskt men det är ju alldeles underdimensionerat. In och ut på 15 minuter med allt klart. Min 90-dagars för ett par veckor sedan gick på 30 minuter. Jag har haft bra flyt där :) 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att begripa varför man inte längre kan skicka visumansökningar per post. Burma och Cambodia kan/ska man fixa E-visa och Vietnam kan man skicka med posten. Thailand är ett riktigt u-land här.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
17 minuter sedan, skrev Fritz:

Ber en stilla bön i sakristian att inte samma problem ska drabba mig när jag ska visa upp mig för att få 90 nya dagar på mitt uppehållstillstånd...solly... förlängning av mitt tillstånd att vistas i landet heter det ju, dumma mig :52:. Hittills har det varit hur smidigt som helst för mig att få detta fixat på Immigration i Jomtien men nu blev jag nervös.

 

Fritz..

Verkar vara smidigare med 90 dagars förlängningen enligt vad @Esspe skriver,  så du kan nog vara lugn :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Verkar vara smidigare med 90 dagars förlängningen enligt vad @Esspe skriver,  så du kan nog vara lugn :-) 

Nu var det ju ett par veckor sen han gjorde sin 90-dagars så helt lugn är jag inte. Däremot har jag träffat honom live och fick det bestämda intrycket av att han är den typen man ska ta rygg på om man av en eller annan anledning hamnar i besvärligheter här i Thailand. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om man inte skall köra med att man bor på hotell istället när man söker 30 dagar till? Jäkla meck att regga adress om man har bolagsägd condo, eller hyr av nån som inte kan eller ids regga.

Jag misstänker att hotellet måste utförda ett intyg så prismässigt kan det kanske gå på ett ut.

Hade funtat på att konvertera till thai körkort i år men struntade i det pga troligt strul med ett certifikate of recidens.......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Hade funtat på att konvertera till thai körkort i år men struntade i det pga troligt strul med ett certifikate of recidens.......
 

Åk och prova. Jag fixade mitt i Rayong. Kanonsmidigt. Hade med en kopia av hyreskontraktet bara. 500 baht å ett foto senare var det klart. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu var det ju ett par veckor sen han gjorde sin 90-dagars så helt lugn är jag inte. Däremot har jag träffat honom live och fick det bestämda intrycket av att han är den typen man ska ta rygg på om man av en eller annan anledning hamnar i besvärligheter här i Thailand. :)

 

Fritz..

Kastade en blick på 90-dagars könummerna också när jag var där och det såg inte så farligt ut. Däremot var det en jäkla massa folk överallt så ta med dig vassa armbågar eller en burk surströmming :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

Undrar om man inte skall köra med att man bor på hotell istället när man söker 30 dagar till? Jäkla meck att regga adress om man har bolagsägd condo, eller hyr av nån som inte kan eller ids regga.

Jag misstänker att hotellet måste utförda ett intyg så prismässigt kan det kanske gå på ett ut.

Hade funtat på att konvertera till thai körkort i år men struntade i det pga troligt strul med ett certifikate of recidens.......

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Innebär det att du inte anmält dig som boende där? Har du anmält borde condot kunna skriva ut ett Cert of Residence. Annars kan du väl alltid boka en billig hotellnatt men risken är ju då att dom tittar på datumen och undrar var du varit innan och då blir det nog en liten böteslapp.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Idag var jag och gjorde en 30 -dagars förlängning på immigration i Jomtien. Struligt denna gång. 
 
Sedan en tid tillbaka ska man registrera sin adress först, i separat kö, vilket jag var förberedd på. Kopia på hyreskontraktet,och extra kopior på passet. Inga problems sist. Nu konstaterades att jag inte var registrerad på den adressen, dvs hyresvärden hade inte gjort sitt och registrerat mig när jag ankom Thailand. Inget ovanligt och förr inga problem. Datorsystemen verkar ha gått mot "Thailand 4.0".
 
Nu blev jag tvungen att betala böter å hyresvärdens vägnar för att komma vidare till nästa kö och få min förlängning. 1600 THB. "Pay fine for your landlord, and then ask the money back", var rådet.  När kvittot på förseelsen lämnades över, eller snarare motsvarande ett strafföreläggande, var det i mitt namn och således jag som erkänt brottet. Tack så mycket för den.
Ensam om att få en bot var man inte heller, kvittoblocket var tjockt...
 
Därefter kö för att ta nya kopior på adressregistreringen, köa för kölapp, och sen köa för själva visastämpeln. Allt som allt tog det tre timmar. 1900 THB för visaförlängningen fortfarande. Totalkostnad således dyrare än ett visa run till Kambodja eller Laos, eller motsvarande en miniesemester i Vietnam.
 
Miljön på immigration är ju också sådär, vilket påverkar såväl personal som kunder. Överbefolkat, trångt, varmt. Dagar som denna är det en  utmaning att överhuvudtaget ta sig in i lokalen. Extra jobbigt för äldre sköra faranger, förra gången jag var där kollapsade en äldre herre utanför entrén, och fick åka ambulans från immigration. Denna gång säckade en annan ihop i väntan på sin adressregistrering (och måhända sin bötesbot), men gick att örfila till medvetande igen.
 
Som av en händelse var det en insändare just idag i the Nation, om Pattaya Immigration i Jomtien och de jobbiga förhållandena där. 
 
28471816_10204746196890104_2400821460730904576_n.jpg.0bc6315d5862f505511f06ccd1f866af.jpg
http://www.nationmultimedia.com/detail/your_say/30340171
 
Undvik just nu om ni inte måste är mitt tips.
 
 
Bumpar denna tråd. Vi går ju mot säsong.

Någon som kört 30 dagars förlängning nyligen och vet status? Fortfarande lika knöligt?

Skall man köra på turistvisa o ett visa run istället?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

Bumpar denna tråd. Vi går ju mot säsong.

Någon som kört 30 dagars förlängning nyligen och vet status? Fortfarande lika knöligt?

Skall man köra på turistvisa o ett visa run istället?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Måste helt klart vara bättre att fixa ett turistvisa på hemmaplan först.

Sen kan man ju förlänga en gång eller göra ett visarun. Eller både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Måste helt klart vara bättre att fixa ett turistvisa på hemmaplan först.

Sen kan man ju förlänga en gång eller göra ett visarun. Eller både och.

Beror ju på var man bor. Kan man inte fixa det själv så kostar det ju en slant.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, apknug said:

Bumpar denna tråd. Vi går ju mot säsong.

Någon som kört 30 dagars förlängning nyligen och vet status? Fortfarande lika knöligt?

Skall man köra på turistvisa o ett visa run istället?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Gick snabbare för mig sist, mindre folk ivägen, vilket det ofta kan vara om man går på eftermiddagen. Men  böter om man inte har en registrerad adress gäller fortfarande.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Gick snabbare för mig sist, mindre folk ivägen, vilket det ofta kan vara om man går på eftermiddagen. Men  böter om man inte har en registrerad adress gäller fortfarande.
Ja jag får väl försöka registrera mig o min adress med en TM30 blankett. Då min condo är ägd i company name så verkar det lite skumt att registrera sig själv så att så säga, men jag kan ju inte vara den första.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Gick snabbare för mig sist, mindre folk ivägen, vilket det ofta kan vara om man går på eftermiddagen. Men  böter om man inte har en registrerad adress gäller fortfarande.

Registrerar numera  alltid min adress det första jag gör när jag kommer till Thailand, alltid inom 24 timmar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Beror ju på var man bor. Kan man inte fixa det själv så kostar det ju en slant.

Tja, vill man hellre offra en semesterdag för att spara in en femhundring så ok.

Förlängningen i Thailand kostar ju åxå. Och har man inte immigration inpå knutarna så kostar ju resan dit en slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev rolba:

Tja, vill man hellre offra en semesterdag för att spara in en femhundring så ok.

Förlängningen i Thailand kostar ju åxå. Och har man inte immigration inpå knutarna så kostar ju resan dit en slant.

Du får ju räkna med 2-3 dagar för att få visum i Stockholm och bor du t.ex. i Östersund så blir det ju lite problem om man själv ska åka för att fixa det. Men som du säger, det beror alldeles på var man bor.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...