Jump to content
IGNORERAD

Förlänga 30dgr


UglyFarang

Recommended Posts

Under min tid i Thailand har jag nästan blivit nekad att kliva på planet en gång ca 2010 med Thai Airways (när de såg mitt visum var de snälla och lät mig följa med planet) och sett ett par som inte kommit med pga utebliven returbiljett inom bestämd tid förra året med Norwegian.

Säkert inte vanligt, men det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    23

  • Soengsang

    15

  • Esspe

    14

  • judazzz

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Att flygbolagen nekar boarding om man inte har visum eller utresebiljett har inte med visumreglerna att göra. 

Utan det har med flygbolagens avtal med Thais flygmyndighet att göra. Dessa avtal är nämligen ganska långvariga (upp till 30 år ibland) och kan inte ta hänsyn till förändringar i visumreglerna som kommer och går några år. Kom ihåg att möjligheten att förlänga dom 30 dagars visa exemtion med ytterligare 30 dagar har bara funnits i några år. 

Så avtalen ser standardmässigt ut som följer. 
Flygbolaget är ansvarig för hemtransport av person som nekas inträde i Thailand, av immigrationspersonal, om personen saknar ett visum eller en utresebiljett inom 30 dagar. Detta oberoende av vad anledningen är för att personen avvisas. 
Att sedan Thai försöker friskriva sig från ekonomiskt ansvar med den blankett man ibland ser. För har personen inga pengar så får nog Thai betala iallafall. Förvisso kanske dom har lättare att sedan kräva tillbaks pengarna men dom lär nog få betala iallafall. 

Varför har då denna fråga eskallerat dom sista åren. Jo efter dom nya overstay reglerna infördes så har personer som inte kan komma in i landet pga att dom utvisats ett antal år så har bolagen märkt ett ökat antal som dom får betala för. Personerna tror att Thailand inte har datorer och försöker resa tillbaks på ett nytt pass. Och så blir dom stoppade. 

 

Nog har de väl med visumreglerna att göra? Har svårt å tro att flygbolagen skulle fortsätta hålla på 30 dagarsregeln i 30 år till om vi Svenskar från i morgon skulle få utökat till 50 dagar visumfritt.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mankan:

Nog har de väl med visumreglerna att göra? Har svårt å tro att flygbolagen skulle fortsätta hålla på 30 dagarsregeln i 30 år till om vi Svenskar från i morgon skulle få utökat till 50 dagar visumfritt.

 

 

De är ju på sätt och vis skyldiga att kolla så man har rätt visum/utresebiljett för den tid man har biljett, pga att de kan bli skyldiga att stå för tillbakatransporten för en passagerare som nekas inträde i landet vid imigrationskontrollen i vid ank.

Det är ju anledningen till att numera är noggranna vid incheckning. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

De är ju på sätt och vis skyldiga att kolla så man har rätt visum/utresebiljett för den tid man har biljett, pga att de kan bli skyldiga att stå för tillbakatransporten för en passagerare som nekas inträde i landet vid imigrationskontrollen i vid ank.

Det är ju anledningen till att numera är noggranna vid incheckning. 

Ja precis å då har det väl i hösta grad med visumreglerna att göra

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Incheckningspersonalen ser på skärmen om du har en returbiljett eller inte, och det är där innan resan börjar problemen kan uppstå. 

Finnair är hårda, Thai är nyckfullare......... ;) 

Hur vet du det? 

 

Jag har åkt massor av gånger 5-6 veckor utan visum, alla gånger med Finnair. Aldrig fått frågan ens. Inte heller i immigration på Suvvan. 

 

Att jag haft biljetter med andra bolag unden denna perioden vet varken flygbolaget eller immigration. Så har jag har alltid haft papper om frågan skulle komma.

 

Så ja, jag vet vad reglerns säger. Men de verkar inte tillämpas något vidare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Surin P3:

Under min tid i Thailand har jag nästan blivit nekad att kliva på planet en gång ca 2010 med Thai Airways (när de såg mitt visum var de snälla och lät mig följa med planet) och sett ett par som inte kommit med pga utebliven returbiljett inom bestämd tid förra året med Norwegian.

Säkert inte vanligt, men det händer.

Yes!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev samet:

Hur vet du det? 

 

Jag har åkt massor av gånger 5-6 veckor utan visum, alla gånger med Finnair. Aldrig fått frågan ens. Inte heller i immigration på Suvvan. 

 

Att jag haft biljetter med andra bolag unden denna perioden vet varken flygbolaget eller immigration. Så har jag har alltid haft papper om frågan skulle komma.

 

Så ja, jag vet vad reglerns säger. Men de verkar inte tillämpas något vidare. 

Vid flera tillfällen har passagerare nekats checka in på på Arlanda med Finnair, både med enkelbiljett och med en retur som ligger bortom 30 dagar utan visum.

Det var 2015- 2016 så det kan ha ändrats nu.

 

Inget jag skulle chansa på.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv fått frågan om visum då resan var längre än 30 dagar. Visade bara upp en kopia av en bokning (redan avbokad) med Airasia ut ur Thailand inom 30 dagar och då var det inga problem.

 

Varför chansa när det går att eliminera risken kostnadsfritt på 5 min? 

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv fått frågan om visum då resan var längre än 30 dagar. Visade bara upp en kopia av en bokning (redan avbokad) med Airasia ut ur Thailand inom 30 dagar och då var det inga problem.
 
Varför chansa när det går att eliminera risken kostnadsfritt på 5 min? 
Behövs ingen riktig bokning heller.

Har själv hjälpt folk som stått på flygplatsen och blivit nekade med att maila över en photoshopad pdf fil med en "bokning".

Enklaste är att ta en gammal bokning o ändra datum.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev apknug:

Behövs ingen riktig bokning heller.

Har själv hjälpt folk som stått på flygplatsen och blivit nekade med att maila över en photoshopad pdf fil med en "bokning".

Enklaste är att ta en gammal bokning o ändra datum.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Nja, dom slår din referens på bokningen på 5 sekunder om dom vill, och då är bluffen avslöjad.

Nu snackar vi om år 2017 :D

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, dom slår din referens på bokningen på 5 sekunder om dom vill, och då är bluffen avslöjad.
Nu snackar vi om år 2017 [emoji3]
 
Inte en chans. Flygbolaget kommer bara åt att se sina egna bokningar och bokningar hos dem gjorda av resebyråer.

Bokningar med andra bolag kan de aldrig se.

Så flyger man thai skapar man ingen fejkbokning med thai, annars är det superlungt. Som sagt gjort det både åt andra och mig själv!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Inte en chans. Flygbolaget kommer bara åt att se sina egna bokningar och bokningar hos dem gjorda av resebyråer.

Bokningar med andra bolag kan de aldrig se.

Så flyger man thai skapar man ingen fejkbokning med thai, annars är det superlungt. Som sagt gjort det både åt andra och mig själv!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Det stora bolagen och de globala bokningarna kan alla se. 

Det är ”motorn” i all världens flygtrafik.

 

Databasen heter Amadeus och används av nästan alla flygbolag.

 

Lev du i din bubbla och chansa på din tro ;) 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Inte en chans. Flygbolaget kommer bara åt att se sina egna bokningar och bokningar hos dem gjorda av resebyråer.

Bokningar med andra bolag kan de aldrig se.

Så flyger man thai skapar man ingen fejkbokning med thai, annars är det superlungt. Som sagt gjort det både åt andra och mig själv!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

För x-antal år sedan blev jag tllfrågad vid incheckning (finnair) om jag ville komma hem 2 timmar tidigare (med thai).

Javisst:ok:, ombokades utan kostnad, personal från thai kom och hjälpte mig med väskorna och vips så slapp jag mellanlandning i Helsingfors :big_smile:

Så nån form av samarbete verkar dom ha och en eloge skall dom ha för den servicen. :wow:

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora bolagen och de globala bokningarna kan alla se. 
Det är ”motorn” i all världens flygtrafik.
 
Databasen heter Amadeus och används av nästan alla flygbolag.
 
Lev du i din bubbla och chansa på din tro [emoji6] 
 
 
Har du googlat? Fick du inte upp några av de andra gds systemen då, som worldspan, sabre eller gallileo?

Det finns för det första inget globalt supersystem där alla bokningar syns och för det andra så kan användaren bara se det som den har behörighet till. I detta fallet kan de se sina egna bokningar och bokningar med det egna bolaget.

Det är ungefär som att knata att man kan knata in på Handelsbanken och be dem kolla på.ditt Swedbank konto. Not possible.

För din info kan jag meddela att det på mitt köksbord idag står en laptopp uppkopplad mot Amadeus Pro tempo då min sambo jobbar hemifrån.....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

För x-antal år sedan blev jag tllfrågad vid incheckning (finnair) om jag ville komma hem 2 timmar tidigare (med thai).

Javisst:ok:, ombokades utan kostnad, personal från thai kom och hjälpte mig med väskorna och vips så slapp jag mellanlandning i Helsingfors :big_smile:

Så nån form av samarbete verkar dom ha och en eloge skall dom ha för den servicen. :wow:

Javisst, de kan öppna och släppa ut bokningar och liknande. Men det är en annan femma.

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

 

 

I ditt fall var det nog så att Finnair var överbokat så de avbokade dig och bokade in dig på thai. Så där behövdes ingen axess för att se eller ta över bokning.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Javisst, de kan öppna och släppa ut bokningar och liknande. Men det är en annan femma.

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

 

 

I ditt fall var det nog så att Finnair var överbokat så de avbokade dig och bokade in dig på thai. Så där behövdes ingen axess för att se eller ta över bokning.

Det där sista var väl en gissning iallafall :big_smile:

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där sista var väl en gissning iallafall :big_smile:

Japp eller ett antagande. Inte fasen hade de bokat om dig till en direktflight på.ett bolag i en annan allians tom om det inte hade varit absolut nödvändigt, men det är bara att gratulera för det var ju inget nerköp precis! [emoji39]

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

 

 

Dig skall det ju vara. Sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-11-06 at 22:11, skrev svampen:

Varför huvudbry sök Pensinsvisa No Problems!!!????

Jag gissar att man bör vara pensionär då.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev frogfish:

Har själv fått frågan om visum då resan var längre än 30 dagar. Visade bara upp en kopia av en bokning (redan avbokad) med Airasia ut ur Thailand inom 30 dagar och då var det inga problem.

 

Varför chansa när det går att eliminera risken kostnadsfritt på 5 min? 

Hur gör jag detta?

Kan vara bra att ha så det inte skiter sej.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag gissar att man bör vara pensionär då.

För pensinsvisa? Tveksamt.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Hur gör jag detta?

Kan vara bra att ha så det inte skiter sej.

Antingen köper du den billigaste resan ur LOS du kan och behåller den. Kanske går på 100 sek eller liknande.

Vill du spara pengarna så brukar det gå att avboka resan inom en viss tid. Se bara till att skriva ut "biljetten".

 

Jag skulle köra alt 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev soi covboy:

jag sökte visum i tisdags och hämtar det på fredan snabbt jobbat   mvh71

Ansokte du pa immigration i Bangkok eller pa nagot annat Im.kontor , via en agency?

 

Jag har bekanta som fatt ett stort NJET nar dom anvant ett agent foretag bade i Surat thani och Jomtien dom senaste veckorna.

Om man gor det sjalv verkar det inte vara nagot problem om man inte har en massa in o utresestamplar i passet eller har en markering

att man haft tex. overstay tidigare.

Man far en ny stampel samma dag som man besoker/ansoker om en forlangning.

 

Om man har kort visa run till tex. Laos eller Cambodja landvagen sa blir det problem om man forsoker fler an tva ganger pa ett kalender ar.

 

Det pratas ocksa en del om att man ska ha 20000 Baht i kontanter nar man anlander, finns det nagon som fatt fragan och behovt visa upp lokal deg?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...