Jump to content
IGNORERAD

Why I never married A Thai...


Tommy

Recommended Posts

Quote

Ungefär som att pengar inte är någon garanti för lycka.

Den som tror att lycka inte går att köpa för pengar, vet inte var man skall handla.

Citat, Mae West (tror jag)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    11

  • Joints

    11

  • Tommy

    10

  • Vaxet

    9

Mest aktiva i denna tråd

Isan Lover,

Om du hade bytt ut studera med arbeta så hade jag förstått dig bättre. Nu blir det en väldigt konstig generalisering. Själv så planerar jag att studera i resten av mitt liv och det innebär inte att jag tänker sitta på någon skolbänk och jäsa.

Att högutbildad per automatik skulle ha mindre tid för familj och vänner är ytterligare ett bevis på att din hjärna snurrar i speciella banor. Inget ont menat med det.

Det är inte första gången föraktet mot högutbildade visar sig på det här forumet men jag tror det är första gången det tagit denna formen. Verkligen mysko, men kul att lära sig något nytt om hur andra tänker.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover du skall vara glad att så många på detta forum är så snälla annars hade någon nog kallat dig för saker som inte vore så trevliga vid detta laget.

Jag får väl ta de elakas roll nu då jag tycker du är så jädrans fel ute att jag får ont i hjärtat.

Du argumenterar alltid för att makten skall ligga hos folket och att demokrati är oerhört viktigt.

I nästa läge säger du dig föredra ett liv på vischan i Isaan, helst utan allt för mycket kunskap om omvärlden. Din önskan är att dina barn föredrar risbonde före att studera, då du i ditt liv erfarenhetsmässigt lärt dig att folk som har studerat har ett jobbigt och rörigt liv.

Det är således så att du förväntar dig att andra skall ta hand om landet du vill bo i, andra skall se till att du som fattig Isaanbonde får det bättre(ekonomiskt antar jag) andra skall genomföra de demokratiska reformer som ger dig som fattig bonde mera rättigheter och andra skall se till att du kan leva ditt helt avslappnade liv i byn utan att oroa dig för saker som händer i världen.

Detta innebär alltså att du vill att andra skall studera och sedermera representera dig i den värld som ändå finns för oss andra och där kunskap just är grunden till makt.

Dessa andra som just har studerat och kan en hel del, men som du själv inte gillar då du erfarenhetsmässigt vet att dessa är lite, ja typ dingdong, om jag fattat ditt sista inlägg rätt.

Ja dessa studerade människor skall alltså vara de som du anser skall offra sig och se till att du kan sitta under din korkek och lukta på blommorna.

När dessa studerade sedan använder sin kunskap till att berika sig själva så vill du dock ha rätten att skrika, vi vill ha lika mycket som er. Ha rätten att ta på en röd tröja och åka till Bangkok och protestera.

Varför förstår jag dock inte eftersom egentligen så vill du ju inte något annat än att sitta och lukta på blommorna, umgås med folk i byn och gå och fiska ibland.

Man får ju hoppas att dina barn gillar att skörda ris.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man får ju hoppas att dina barn gillar att skörda ris.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Turtlevaxaren, nu är det väl inte fel att någon ser till att vi får ris på bordet .. att man dessutom kan finna glädje i detta verkar ju reta gallfeber på Bangkoknomenklaturan.

Det är bara att acceptera att inte alla ser det som höjden av lycka att bli rekommenderad till den lokala Rotaryklubben och få den stora förmånen att sitta till bords med ICA-handlaren och fina advokaten.

[move]Fotfolkaren Arne[/move]

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Turtlevaxaren, nu är det väl inte fel att någon ser till att vi får ris på bordet .. att man dessutom kan finna glädje i detta verkar ju reta gallfeber på Bangkoknomenklaturan.

Det är bara att acceptera att inte alla ser det som höjden av lycka att bli rekommenderad till den lokala Rotaryklubben och få den stora förmånen att sitta till bords med ICA-handlaren och fina advokaten.

[move]Fotfolkaren Arne[/move]

 

Jo alla som inte drömmer om att plocka ris eller bo i en by i Isaan, är självklart ICA-handlarwannabis eller vill åtminstonde umgås med advokater.

Och självklart skall man ju som svensk man gift med en Thailändska, ha rätt att skicka sina barn rakt in i 1700-talet.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart skall man ju som svensk man gift med en Thailändska, ha rätt att skicka sina barn rakt in i 1700-talet.

:D:D

+ på dig Vaxet!  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Detta ar intressant for det paminner valdigt mkt om en diskussion jag hade med ett foraldrapar till en elev jag hade for ett antal ar sedan.

En till synes oskyldig diskussion angaende att droppa spanska till fordel for teknik/traslojd i hogstadiet med saval elev som foraldrar urartade till nagot mkt allvarligare och vad som skulle bli en 20 minuters-session tog over 2 timmar. Foraldrarnas egna erfarenheter fran skola och framforallt hogre utbildning praglade deras visioner, hopp och onskningar for deras son. Att han pratade om att resa, lasa religion osv. horde de liksom aldrig aven fast de upplevde sig som lyhorda och goda foraldrar. Foraldrarna anvande just orden "komplicerade liv" om akademiker och radade upp klyscha efter klyscha angaende nackdelarna med hogre utbildning. Eftersom det var tydligt att pojken stangades med sin egen onskan och foraldrarnas, inte fullt sa subtila, krav sa valde jag att som hans mentor ge mig in i diskussionen for att, som jag trodde, nyansera diskussionen lite.

Efter en tva timmar lang och mycket arlig diskussion stod det klart att foraldrarna hade helt olika motiv till deras onskan om en "studiefri" framtid. Mamman var mkt radd for att hennes son skulle kvalificera sig till nagot med sedan vara "tvungen" att jobba med nagot under hans utbildningsniva. Argumentationen gick som sa att det ar battre att sikta lagt och komma lite langre an vice versa. Pappan a sin sida var livradd for att han och hans sons relation skulle forandras om sonen utbildade sig. Han forklarade att idag sa var de sa nara och hade motocross och fiske gemensamt - vad skulle handa om sonen pluggade vidare. Han var livradd for att de inte skulle ha nagot att prata om langre.

Det sorgliga var att nagonstans i all deras karlek och valvilja for sitt barn som glomde de bort honom och deras egna erfarenheter, drommar och mardrommar projicerades omedvetet pa honom. De trodde verkligen att han var "som dom" och hade liknande ambitioner med sitt liv. Dock var detta inte omdevetet for pojken och han kande mkt tydliga forvantningar.

Men som han sa till mig -hur berattar man for sina foraldrar att man aldrig skulle vara nojd med att leva deras liv?

Jag har ofta tankt pa denna handelse och funderat pa hur jag som foralder undviker att begransa mitt barns framtida mojligheter och later henne vaxa upp i en miljo dar hon kanner att alla mojligheter finnes - oavsett om idolen heter Einstein, Britney eller Hedenhos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har ofta tankt pa denna handelse och funderat pa hur jag som foralder undviker att begransa mitt barns framtida mojligheter och later henne vaxa upp i en miljo dar hon kanner att alla mojligheter finnes - oavsett om idolen heter Einstein, Britney eller Hedenhos.

Ovanstaende ar sjalva pudelns karna, ge sitt/sina barn sa stora mojligheter som mojligt men sedan stodja dem aven om de gor val som man sjalv inte tycker ar "de optimala". Har de skaffat sig en bra utbildning men anda foredrar ett liv dar den teoretiska kunskapen inte behovs sa ar ju inte nagon skada skedd, kunskap ar ingen tung borda att bara. Har de daremot aldrig fatt utbildningen sa ar det svart att sadla om och bli lakare nar de upptacker att det ar vad de vill bli. Manga foraldrar har inte mojligheten att ge sina barn den valfriheten och det ar ledsamt, foraldrar som daremot har mojligheten men valjer bort den ar bara tragiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag kommer också att stödja mitt barn vilken väg han än väljer, och han kommer inte att behöva leva som en fattig.

Han har redan bankonto med månads insättningar och fondsparande, och någon miljon eller två ska väl pappa lämna efter sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej igen

Jag kommer också att stödja mitt barn vilken väg han än väljer, och han kommer inte att behöva leva som en fattig.

Han har redan bankonto med månads insättningar och fondsparande, och någon miljon eller två ska väl pappa lämna efter sig.

Mvh Isan Lover

Jag betvivlar inte en sekund att du kommer stodja ditt barn pa det sett du tror vara bast och att du vill hans absolut basta har i livet. Problemet i manga andra fall (skulle aldrig ha nagra direkta synpunkter pa din situation eftersom jag inte har nagon direkt inblick) ar kanske att man tappar perspektivet pa vad det "basta" faktiskt ar och egna och personliga preferenser skapar "osynliga" begransningar for barnet som i sin tur styr barnets utveckling och satter ramarna for deras drommar, hopp och visioner om ett "bra" liv.

Det ar knappast en tillfallighet att manniskor med hogre utbildning oftast har hogutbildade foraldrar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Wille

Frugan är ju civilekonom så hon kommer säkert att propagera för många och långa studier.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Isan Lover

Du skriver att du HOPPAS att din son inte kommer att välja högre utbildning samtidigt som du kommer stödja honom i hans val.

Då tolkar jag det som att du inte kommer uppmuntra honom till högre utbildning eller att försöka förklara för honom att kunskap är roligt och framförallt ger en valfrihet den outbildade ofta ej har.

Mitt råd i all välmening är - uppmuntra din son till att söka kunskap, skaffa en högre utbildning, något du verkar ha ekonomiska resurser till vilket, om jag fattat saken rätt, närapå är ett måste att föräldrarna har om ni ska leva i Thailand.

Väljer han sedan att gå din väg och leva ett, ursäkta uttrycket, primitivt på landet så är det hans val.

Men gillar han inte det livet och har sexårig thailändsk byskola kommer nog tyvär hans valmöjligheter att vara mycket begränsade.

Låt mig ta ett exempel!

Jag har en bror som är drygt 20år yngre än mig och som för några år sedan avslutade sina studier på Handelshögskolan och KTH här i Stockholm med toppbetyg och han har idag ett välavlönat arbete med oerhört goda framtidsutsiker.

Han är konstnärligt lagd och gillar att måla och fota.

Helt självlärd och till skillnad från dom flesta dårarna på Konstfack har han inga problem att få sina verk sålda på auktioner och vernissage både här i Sverige och utomlands.

Han är även en rätt flitigt anlitad fotograf, nu senast AC/DC och Metallica för att ta ett par rätt färska exempel.

En konstnärlig bransch kan ju vara rätt så svårt (nu har han inte uttalat verkligen sagt att han i framtiden ska försöka livnära sig på detta) att slå sig in på men med den utbildning han i grunden nu har ger det honom en större valmöjlighet och trygghet att iallafall försöka om han skulle vilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet både från Wille och Atom, visst är det så. Man bör som förälder försöka se till att hålla alla vägar öppna tills barnet är så gammalt att den själv kan ta över ansvaret att välja livsväg. Däremot tror jag nog även Isanlover tänker göra just detta eftersom han bara skrev att han hoppades att deras barn inte skulle välja att utbilda sig högre (edit, ser att IL redan svarat medan jag skrev).

Vad gäller framtiden så tror jag nog att det kommer att vara nödvändigt med högre utbildningar även för att kunna jobba i många traditionella arbetaryrken. Med dagens platta organisationer i företagen är ett par led chefer redan bortplockade och arbetarna själva gör dom sysslor cheferna tidigare gjorde. Och utvecklingen går mot att dom som jobbar i produktionen också utför dom administrativa uppgifterna, tar besluten och har befogenheterna.

Har själv inte någon chef som vakar över mig, säger vad jag ska göra eller lägger sig i min dagliga verksamhet samt utför dom administrativa sysslorna åt mig. Och så har det sett ut under långt mer än ett decenium vid det här laget.

Om man jämför dom förhållanden som gäller för mig som arbetare i Sverige mot dom som gäller för en liknande arbetare i Thailand så gissar jag att mina arbetsuppgifter innebär både det arbetaren och två led av hans närmsta chefer + ingenjörn utför. Och dessutom går jag nog över yrkesgränser i långt större utsträckning än vad min thailändska motsvarighet gör. I Thailand är som bekant en busschaufför en busschaufför, han skulle inte drömma om att också ta betalt eller lasta in väskor för att sedan ta hand om det administrativa när han parkerat bussen. Den inställningen är nog vad som gäller även inom industrin gissar jag och där skiljer det oerhört mycket mellan våra länder.

Utvecklingen går också mot att allt fler chefer och administrativ personal plockas bort och dom anställda som inte går att ta bort, dvs dom som står för produktionen, får ta hand om deras sysslor istället. Så kraven på dom anställdas utbildning ökar stadigt och det är nog inte långt bort innan man måste vara minst ingenjör för att ens vara aktuell för en anställning som vanlig arbetare inom industrin. I alla fall är det så det ser ut på dom ställen där jag har en inblick.

Så längre utbildningar kommer absolut att vara nödvändiga i framtiden om man överhuvudtaget ska lyckas få ett jobb och skapa en normal tillvaro. 2-3 års gymnasiestudier kommer inte räcka någonstans i framtiden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Visst har det skett mycket stora förändringar för arbetare i Sverige, det är precis samma i min bransch.

Massor av tjänster har försvunnit och dessa utförs nu av arbetarna själva.

Samtidigt är det lite synd att man ökar kraven på utbildning hela tiden, för vi i dom generationer som bara har gymnasie utbildning har ju klarat denna utveckling galant.

Hej Born62

Sex år i byskolan skulle följas upp med fortsatta studier på Nong Khais Internationella skola, där alla lektioner är på engelska och många av eleverna är hasip hasip barn.

Själv hade jag det ganska lätt för mig i skolan och hade 5 eller 4 i alla ämnen utan matte och musik, men jag tappade lusten att studera redan i årskurs 9, och gick ut gymnasiet utan att ha läst en enda läxa.

Vi får se hur lilleman vill ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo alla som inte drömmer om att plocka ris eller bo i en by i Isaan, är självklart ICA-handlarwannabis eller vill åtminstonde umgås med advokater.

Bäste Herr Turtlevaxaren, ja det är väl så att Bangkoknomenklaturan aldrig kommer att uppskatta vanligt hederligt arbete, i deras bästa av världar är ju alla bankdirektörer och alla barnen går i hjälpklass på Lundsberg.

Fotfolkaren Arne

PS:Var utanför ditt staket i Jomtien börjar 1700-talet i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen IL,

Jag vill inte skriva att du har fel, och jag tror säkert att det skulle funka, bara ni föräldrar ställer upp med all extrautbildning som skulle krävas.

Jag vet ju inte vad ni pratar för språk i er familj, men skall grabben hoppa från byskola (jag har en förutfattad uppfattning om att byskolor har dålig kvalité), till en internationell skola i årskurs 7, så måste han behärska det Engelska språket.

Sen kan han också ligga efter de andra eleverna i en massa ämnen, vilket kan få honom att känna sig lite "dum", vilket som jag skrev, drabbade min fru, när hon bytte från en byskola, till en Bkk-skola.

Kommer förresten just hem efter att ha varit ute och tittat på 3 kindergartenskolor åt Jimmy, tror vi bestämt oss för en "English Program" med 50% av utbildningen på Engelska från start.

De hade en massa västerländska lärare, och skolan verkade riktigt fin.

Priset är hyfsat, ca 120.000 bath per år, inkl allt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Herr Turtlevaxaren, ja det är väl så att Bangkoknomenklaturan aldrig kommer att uppskatta vanligt hederligt arbete, i deras bästa av världar är ju alla bankdirektörer och alla barnen går i hjälpklass på Lundsberg.

Fotfolkaren Arne

PS:Var utanför ditt staket i Jomtien börjar 1700-talet i Thailand?

Tyvärr så börjar 1700 talet kunskapsmässigt redan i Jomtien. Du vet lika väl som jag Banarne att kunskapen om omvärlden och teoretiska baskunskaper fattas hos allt för många i vårt kära Thailand.

Därmed inte sagt att dessa personer skulle vara mera olyckliga. Däremot är deras möjlighet att förändra eller välja en ny livssituation betydligt begränsad eller nästan obefintlig.

Det verkar lite som om tiden blåst ifrån dig Banarne, de som studerar numera går oftast inte på Lundsberg och blir mycket sällan bankdirektörer. Nä, de läser i Växjö, Jönköping, Örebro o.s.v. och de allra flesta blir typ förskollärare, lärare, socialsekreterare, dataadministratörer, Verkmästare o.s.v.

Dessutom kommer fler och fler "vanliga" yrken att kräva en högre utbildning i framtiden.

Att ge sina barn kunskap, helst så mycket som möjligt är och kommer vara att ge barnen valmöjligheter om vad de vill göra och var de vill leva i framtiden. 

Kopierar nedan in ett fantastiskt bra inlägg från Wille, mycket tänkvärt.

Quote

Detta ar intressant for det paminner valdigt mkt om en diskussion jag hade med ett foraldrapar till en elev jag hade for ett antal ar sedan.

En till synes oskyldig diskussion angaende att droppa spanska till fordel for teknik/traslojd i hogstadiet med saval elev som foraldrar urartade till nagot mkt allvarligare och vad som skulle bli en 20 minuters-session tog over 2 timmar. Foraldrarnas egna erfarenheter fran skola och framforallt hogre utbildning praglade deras visioner, hopp och onskningar for deras son. Att han pratade om att resa, lasa religion osv. horde de liksom aldrig aven fast de upplevde sig som lyhorda och goda foraldrar. Foraldrarna anvande just orden "komplicerade liv" om akademiker och radade upp klyscha efter klyscha angaende nackdelarna med hogre utbildning. Eftersom det var tydligt att pojken stangades med sin egen onskan och foraldrarnas, inte fullt sa subtila, krav sa valde jag att som hans mentor ge mig in i diskussionen for att, som jag trodde, nyansera diskussionen lite.

Efter en tva timmar lang och mycket arlig diskussion stod det klart att foraldrarna hade helt olika motiv till deras onskan om en "studiefri" framtid. Mamman var mkt radd for att hennes son skulle kvalificera sig till nagot med sedan vara "tvungen" att jobba med nagot under hans utbildningsniva. Argumentationen gick som sa att det ar battre att sikta lagt och komma lite langre an vice versa. Pappan a sin sida var livradd for att han och hans sons relation skulle forandras om sonen utbildade sig. Han forklarade att idag sa var de sa nara och hade motocross och fiske gemensamt - vad skulle handa om sonen pluggade vidare. Han var livradd for att de inte skulle ha nagot att prata om langre.

Det sorgliga var att nagonstans i all deras karlek och valvilja for sitt barn som glomde de bort honom och deras egna erfarenheter, drommar och mardrommar projicerades omedvetet pa honom. De trodde verkligen att han var "som dom" och hade liknande ambitioner med sitt liv. Dock var detta inte omdevetet for pojken och han kande mkt tydliga forvantningar.

Men som han sa till mig -hur berattar man for sina foraldrar att man aldrig skulle vara nojd med att leva deras liv?

Jag har ofta tankt pa denna handelse och funderat pa hur jag som foralder undviker att begransa mitt barns framtida mojligheter och later henne vaxa upp i en miljo dar hon kanner att alla mojligheter finnes - oavsett om idolen heter Einstein, Britney eller Hedenhos.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Turtlevaxaren, vad får dig att tro atrt jag inte skulle vara medveten om att det endast är en liten klick av de studerande som går på den lilla Lundsberg, skolan för ungdomar med speciella behov!?

Det jag vänder mig emot i ditt påhopp på IL var följande .

Quote

Det är således så att du förväntar dig att andra skall ta hand om landet du vill bo i, andra skall se till att du som fattig Isaanbonde får det bättre(ekonomiskt antar jag) andra skall genomföra de demokratiska reformer som ger dig som fattig bonde mera rättigheter och andra skall se till att du kan leva ditt helt avslappnade liv i byn utan att oroa dig för saker som händer i världen.

Detta innebär alltså att du vill att andra skall studera och sedermera representera dig i den värld som ändå finns för oss andra och där kunskap just är grunden till makt.

Dessa andra som just har studerat och kan en hel del, men som du själv inte gillar då du erfarenhetsmässigt vet att dessa är lite, ja typ dingdong, om jag fattat ditt sista inlägg rätt.

Ja dessa studerade människor skall alltså vara de som du anser skall offra sig och se till att du kan sitta under din korkek och lukta på blommorna.

Man får intrycket av att du inte tycker att de som ser till att det finns ris i skålen hos de politiker som genomför reformer bidrager med någonting. Ibland får jag intrycket av att du är lite väl elitistisk i ditt tänkande .. förhoppningsvis har jag fel.

Personligen är jag glad att folk kör bussen, bankar på plåtbitar, sitter i kassan på konsum eller odlar ris, utan dem som gnetar på i det tysta skulle inte jag ha det så bra som jag har det.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Turtlevaxaren, vad får dig att tro atrt jag inte skulle vara medveten om att det endast är en liten klick av de studerande som går på den lilla Lundsberg, skolan för ungdomar med speciella behov!?

Det jag vänder mig emot i ditt påhopp på IL var följande .

Man får intrycket av att du inte tycker att de som ser till att det finns ris i skålen hos de politiker som genomför reformer bidrager med någonting. Ibland får jag intrycket av att du är lite väl elitistisk i ditt tänkande .. förhoppningsvis har jag fel.

Personligen är jag glad att folk kör bussen, bankar på plåtbitar, sitter i kassan på konsum eller odlar ris, utan dem som gnetar på i det tysta skulle inte jag ha det så bra som jag har det.

MVH/BanArne

Jag är övertygad om att jag uppskattar och respekterar alla olika yrksegrupper precis lika mycket som du gör Banarne. Det jag reagerar mot i ILs argumentation är att han utgår ifrån vad han vill och vad han tycker eller rättare sagt inte tycker om utbildning.

Det är inte jag som är Elitistisk utan IL som i inlägg efter inlägg sågar utbildning och även de som utbildat sig. Lite exempel ur tråden:

ILs fru vill att deras son skall gå i en internationell skola då hon antagligen anser att detta är bättre för barnet än att gå i byskolan. IL tycker inte det då han själv då skulle "sakna byn".

Citat IsanLover

"För om vi blir permanent bofasta i byn så blir det ju byskolan,

frugan vill att vi ska köpa ett hus i Nong Khai så han kan gå i den intenationella skolan där.

Men jag är rädd att jag skulle sakna byn och livet där om vi skulle bo i stan, så vi får se hur det blir."

Utgångspunkten är alltså ILs bästa inte barnets.

Ytterligare citat där IL utgår ifrån sin egen önskan att leva i byn, i Isaan, utgångspunkten återigen ILs alldeles egna uppfattning om vad han själv vill.

Citat IsanLover och Joints

"Ja, det är verkligen jobbigt att tänka. Ju mer men har att tänka med desto mer energi går det åt. "

Det kanske är det som gör att jag trivs så bra i Thailand, att man inte tänker och planerar så mycket, utan ägnar energin åt att umgås och leva behagligt."

Och avslutningsvis ILs uppfattning om de som studerat.

Citat Isanlover

"Jo jag har tyckt att man ska studera med måtta och medger att det är lite udda.

Men jag grundar det på egna upplevelser av både folk som jag känner och umgås med, och folk jag har mött i livet"

Jag, Vaxet, har aldrig uttryck något förakt mot de som inte studerar och det är upp till var och en att själv välja vad de vill göra. I Sverige är det ju dessutom så att även de som bara avslutat grundkolan har enormt mycket kunskaper jämfört med avslutat grundskola i byskolan i Thailand.

Om jag inte uppfatar ILs inlägg fel så uttrycker han dock sig föraktfullt mot de som studerat lite längre. Och han anser att studier bara ställer till det.

Dessutom så är det ju fakta att de flesta byskolor i Thailand håller så låg nivå att de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp Banarne, typ kassörska, busschauför etc.

Detta vet IL tror jag, om inte annat så vet ju ILs fru detta, det framgår ju av ILs inlägg.

Att med de möjligheter vi i Sverige har, ändå välja byskolan i Isaan då man själv vill bo där i byn, anser jag inte vara rättvist mot barnet. Och detta beslut kommer innebära stora begränsningar i barnets möjligheter att själv välja vad det vill göra i framtiden.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så är det ju fakta att de flesta byskolor i Thailand håller så låg nivå att de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp Banarne, typ kassörska, busschauför etc.

Undrar vem som kör bussarna i Thailand ...

[move]

Faktaspäckade Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dessutom så är det ju fakta att de flesta byskolor i Thailand håller så låg nivå att de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp Banarne, typ kassörska, busschauför etc.

Undrar vem som kör bussarna i Thailand ...

[move]

Faktaspäckade Arne

[/move]

Frugans Morbror kör statliga bussar, i Bangkok, han blev nyligen "tjänstledig" eftersom de som skulle kontrollera hans skolutbildning inte kunde hitta hans avgångsbetyg från Gymnasiet, och skolan var sedan länge nedlagd...

Det löste sig, tack vare att kopior hittades på Amphur, men det tog tid...

Skolutbildningen behövdes eftersom han skall börja köra en ny typ av buss, där "konduktören" ersatts av biljettautomat, bussen har en massa andra nymodigheter också, AC och MPsam? :rofl:

Så, Jo Det krävs mer än byskola för att köra (vissa) bussar, i det moderna Thailand.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Tommy, jo att det krävs mer än att gå i skola i en by kan nog var och en lista ut, ofta vill de tex att man har körkort.

Nu var ju påståendet " de som gått där aldrig skulle kunna ta de jobb som du räknar upp " men nu har väl din frugas morbror gått på en internationell grundskola i någon stad eftersom han lyckats klara av en gymnasieutbildning.

Något som enligt vissa torde vara nästan helt omöjligt. 

[move]

Renässansmänniskan Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag får förtydliga mig lite, om pojken ska gå i byskolan måste vi plugga med pojken hemma, det tror jag min fru skulle gilla.

Och varför inte bjuda in lite mer barn ifrån byn som vill lära sig t.ex engelska, dom kunde ha en liten grupp, det skulle säkert bli populärt.

Och efter byskolan så tycker även jag att minst "gymnasie nivå " är ett krav för pojken.

Och blir det studier i Nong Khai så är jag beredd att bo där under veckan och åka till byn på helgerna.

Vad det gäller högre studier så kanske jag har otur i min umgänges krets och arbetsplats, för där är det faktiskt många som har gått i väggen, blivit psykiskt sjuka, blivit besserwissrar och fått sparken eller fått andra problem.

Min f.d chef som hälsar på mig i Isaan ibland brukar t.ex resa runt med 30- 40 kg böcker på semestern, är det semester då.

Men jag förstår naturligtvis att utbildade människor gör nytta och behövs, men själv skulle jag inte vilja ha ett sånt liv.

I ett av inläggen tyckte någon att jag pratade om utbildning men beskrev problem i arbetslivet, och det beror på att oftast läser man för att kunna få vissa tjänster.

Själv kommer jag bra överens med och kan umgås med både utbilade miljardärer och fattiga sorkjägare i Isaan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej igen

.. cut  .

Vad det gäller högre studier så kanske jag har otur i min umgänges krets och arbetsplats, för där är det faktiskt många som har gått i väggen, blivit psykiskt sjuka, blivit besserwissrar och fått sparken eller fått andra problem.

... cut ...

Mvh Isan Lover

Lyckliga äro dom ovetande :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...