Jump to content
IGNORERAD

Svensk TV i Thailand


thomas001

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev Jive:

Ja, det är det jag är så undrande över. Jag hade vpn tidigare i min dator här och det funkade. Jag hade också en router, men jag kommer inte ihåg om jag tittade på datorn eller TV:n när jag kollade spärrade sidor från Sverige. Men jag borde ju kunna använda TV - skärmen som monitor till datorn istf den fristående monitorn till datorn. Sedan köra streaming från datorn och titta på TV-skärmen...eller?

ska väl funka med en chromecast

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 334
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    33

  • Soengsang

    25

  • Esspe

    24

  • Mankan

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Mankan:

ska väl funka med en chromecast

Vad är det för nåt?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jive:

Ja, det är det jag är så undrande över. Jag hade vpn tidigare i min dator här och det funkade. Jag hade också en router, men jag kommer inte ihåg om jag tittade på datorn eller TV:n när jag kollade spärrade sidor från Sverige. Men jag borde ju kunna använda TV - skärmen som monitor till datorn istf den fristående monitorn till datorn. Sedan köra streaming från datorn och titta på TV-skärmen...eller?

Jag förstår ärligt talat inte varför du håller på som du gör? Du skriver ju att du tidigare hade VPN som funkade, varför i hela friden då inte fortsätta med det? Varför ska man krångla till något bara för att man kan?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade expressVPN, så fanns där en lista över alla länder som man kunde välja mellan att köra från och då var de närliggande länderna att föredra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Jag förstår ärligt talat inte varför du håller på som du gör? Du skriver ju att du tidigare hade VPN som funkade, varför i hela friden då inte fortsätta med det? Varför ska man krångla till något bara för att man kan?

För att jag har en "smartTv" och vill kunna köra direkt från denna och inte via datorn - bättre bild. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste idag är nog att ha en smart-tv med android, då är det faktiskt bara att ladda ned appen från sin VPN, tex nord-vpn som jag har och sen är det ju bara att köra på, och se via Canal-digital som tex jag gör idag men via dator eller telefon som jag castar till TV:n(ibland då jag tröttna på att ha datorn på magen)

Jag ska köpa en ny tv till sovrummet, det blir definitivt  en med android.

 

https://nordvpn.com/sv/blog/nordvpn-app-for-android-tv-is-available-now/

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men inget slår att få allt direkt i TV:n, bara krångel med en massa extra kontroller..... Smart-tv med android is da shit idag.

Ja de kan man ju tycka. Så mycket krångel tror jag inte det är dock. Det är rätt billigt att köpa en Chromecast jämfört med en ny tv. Speciellt om man vill ha en viss storlek och lite bildkvalitet. Vill man ha android måste man välja vissa märken LG har ditt egna system av smart tv. Vissa Sony har numera inbyggd Chromecast och så vidare. Man blir lätt låst med ett speciellt märke och deras begränsningar och uppdateringar. Men det är väl en smaksak vad man väljer

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Så mycket krångel tror jag inte det är dock.

Mja, jag har testat det mesta utom IPTV box, tycker chromcast suger......apple-TV gillar jag däremot, men som sagt bara en massa extra tryckande motför att ha allt i TV:n på en gång.

1 minut sedan, skrev Mankan:

Det är rätt billigt att köpa en Chromecast jämfört med en ny tv.

Förvisso, men ska man uppdatera sig så tror jag att en TV med android är vad som gäller idag, sen är det ju bara att köra på....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Mja, jag har testat det mesta utom IPTV box, tycker chromcast suger......apple-TV gillar jag däremot, men som sagt bara en massa extra tryckande motför att ha allt i TV:n på en gång.

Förvisso, men ska man uppdatera sig så tror jag att en TV med android är vad som gäller idag, sen är det ju bara att köra på....

Jag har en Samsung smart tv 55. Har jag android då?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inget slår att få allt direkt i TV:n, bara krångel med en massa extra kontroller..... Smart-tv med android is da shit idag.

Fel. Idag är det bästa Nvidia Shield-Tv ihop med Kodi. [emoji4]

 

f621a3a035551c4a0dbb59f464618d79.jpg

 

e2562cb190f99a88b6c94630467f6b45.jpg

 

Världens roligaste kanal! På Fox news kan man fastna lätt! [emoji4]

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har en Samsung smart tv 55. Har jag android då?

Du hade nog vetat om hade det, så troligen inte....SS 55'' finns säkert i 100 olika varianter :)

Har också en  två (40+55)smarta Samsung, tror de är i serien 5500 eller nått, har inte android. 

 

Men bör ju gå att få din vpn direkt i tv:n din, enl nedan....kanske :)

 

How to Setup VPN on Samsung Smart TV – Step by Step Guide

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja de kan man ju tycka. Så mycket krångel tror jag inte det är dock. Det är rätt billigt att köpa en Chromecast jämfört med en ny tv. Speciellt om man vill ha en viss storlek och lite bildkvalitet. Vill man ha android måste man välja vissa märken LG har ditt egna system av smart tv. Vissa Sony har numera inbyggd Chromecast och så vidare. Man blir lätt låst med ett speciellt märke och deras begränsningar och uppdateringar. Men det är väl en smaksak vad man väljer

Chromecast fungerar inte, genom att den inte hämtar bilderna från den enhet som streamar, utan går direkt på källan när du väl är uppkopplad, och vad jag vet kan du inte installera VPN i dongeln.

 

Däremot att koppla datorn till TVn med en HDMI-kabel fungerar naturligtvis alldeles utmärkt, i stället för att titta på den "lilla" datorskärmen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Chromecast fungerar inte, genom att den inte hämtar bilderna från den enhet som streamar, utan går direkt på källan när du väl är uppkopplad, och vad jag vet kan du inte installera VPN i dongeln.

 

Däremot att koppla datorn till TVn med en HDMI-kabel fungerar naturligtvis alldeles utmärkt, i stället för att titta på den "lilla" datorskärmen

Ja, alltså att ha TV som monitor till datorn.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Ja, alltså att ha TV som monitor till datorn.

Precis, fungerar utmärkt. Har gjort så i flera år, men nu har jag köpt en mediaspelare med Android som jag kunde installera VPN i som jag har vid TVn hela tiden för att slippa koppla in datorn när jag ska titta. Fungerar utmärkt, 299 baht på Lazada :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, gst said:

Chromecast fungerar inte, genom att den inte hämtar bilderna från den enhet som streamar, utan går direkt på källan när du väl är uppkopplad, och vad jag vet kan du inte installera VPN i dongeln.

 

Däremot att koppla datorn till TVn med en HDMI-kabel fungerar naturligtvis alldeles utmärkt, i stället för att titta på den "lilla" datorskärmen

Chromecast funkar faktiskt med VPN, om man använder Google Chrome och ändrar inställningen till att "casta fliken".

 

Jag tycker Chromecast är en billig och bra lösning för att kolla tex på SVT Play, även om  den mediabox du köpt på Lazada med inbyggd VPN också låter som en vettig lösning.

 

Apropå diskussionen om VPN: gratisvarianten Hola, som är ett webbtillägg, funkar oftast bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Chromecast funkar faktiskt med VPN, om man använder Google Chrome och ändrar inställningen till att "casta fliken".

 

Jag tycker Chromecast är en billig och bra lösning för att kolla tex på SVT Play, även om  den mediabox du köpt på Lazada med inbyggd VPN också låter som en vettig lösning.

 

Apropå diskussionen om VPN: gratisvarianten Hola, som är ett webbtillägg, funkar oftast bra för mig.

Använde oftast Chromecast med telefon eller platta, och visst, även där går det att vänta hela skärmen, men tycker inte det är bra.

 

Mediaboxen jag köpte hade ingen inbyggd VPN, men eftersom det är Android kunde jag installera från Google Play, liksom jag gjort med SVTplay, TV4play mm. Enda problemet med en är att det är lite för dåligt med minne i den, så man få rensa minnet emellanåt, men vad kan man begära för 299 baht. Tänkte faktiskt testa samma i Sverige, men dör kostar den 499 kr. Kommer nog att köpa med mig en dit också. För att få den att fungera bra krävs också en mus som inte följer med, bara en fjärrkontroll. Köpte en trådlös mus från Lazada för 139 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev spooncreek:

Chromecast funkar faktiskt med VPN, om man använder Google Chrome och ändrar inställningen till att "casta fliken".

 

Jag tycker Chromecast är en billig och bra lösning för att kolla tex på SVT Play, även om  den mediabox du köpt på Lazada med inbyggd VPN också låter som en vettig lösning.

 

Apropå diskussionen om VPN: gratisvarianten Hola, som är ett webbtillägg, funkar oftast bra för mig.

Undvik Hola

 

https://www.vpnmentor.com/blog/5-free-alternatives-hola-vpn/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag vet att det är peer to peer men är inte, och har aldrig varit, särskilt nervös över det. Men tack för de andra tipsen i länken, verkar vara en del bra alternativ i den.

Det är främst att andra användare får ta del av delar av din internetkapacitet samt att du inte vet vad dom använder den kapaciteten till som är problemet

 

Skulle någon syssla med kriminell verksamhet och det är din IP-adress som syns kan det ju bli lite obehagligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Tallviking said:

Det är främst att andra användare får ta del av delar av din internetkapacitet samt att du inte vet vad dom använder den kapaciteten till som är problemet

 

Skulle någon syssla med kriminell verksamhet och det är din IP-adress som syns kan det ju bli lite obehagligt

Visst är det så. Det finns många faror därute. Men att använda Hola är jag som sagt för egen del inte särskilt orolig över, risknivå låg enligt min bedömning. Har hjälpt ett par kompisar med installation av det, och då påpekat de risker som du påtalar, och så får de värdera det själva. 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Visst är det så. Det finns många faror därute. Men att använda Hola är jag som sagt för egen del inte särskilt orolig över, risknivå låg enligt min bedömning. Har hjälpt ett par kompisar med installation av det, och då påpekat de risker som du påtalar, och så får de värdera det själva. 

 

Jag reagerade mest på att du rekommenderade det till någon med uppenbart mycket låga IT-kunskaper och helt utan att nämna de nackdelar det medför....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-14 at 13:35, skrev Jive:

Har nu provat IPTV i ett dygn med och utan box (8000 resp. 5000 baht/år). Resultat: min internethastighet är 50/20 och många program laggar och ibland fryses bilden i flera sekunder. Fortfarande blir jag nekad att se olika program från Sverige. Så detta var inget för mig. Tror att min lösning är VPN i routern. Har provat frittestuket, men 55-tummaren blev lite otymplig att ha på magen. 😉

 

VPN-fritt ska det nog vara när man kör IPTV-abbonemang, kör jag iaf.

Antagligen därför det laggar.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...