Jump to content
IGNORERAD

Lösa lån


uptoyou

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Cavemannen:

är det lösa eller fasta lån ni pratar om?

Beror lite på på hur man mår i kistan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • uptoyou

    10

  • Kenneth4618

    7

  • andrejsdenruskige

    7

  • Khonis

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Nilsson68:

Är ni på väg ner inom snar framtid? Isåfall gå in till långivare. Och förhandla fram ett avslut. Betala kontant, för över på sittande stund så är det klart.

Tapatalkat
 

Blir nog så att vi löser det på plats om nån vecka.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

De flesta lån i Thailand är s.k. anuitetslån. Det är sällan värt att förtidsinlösa sådana. Beloppet blir detsamma som om man låter det löpa på tills det är färdigbetalt.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Så fungera normalt sett inte ett annuitetslån. Visst betalar man samma belopp varje månad men det är en kombination av ränta och amortering. Från början är räntan hög och amorteringen låg och mot slutet är förhållandet det omvända. 

 

Om man löser lånet genom att betala den kvarstående skulden behöver man normalt sett inte betala räntan för den tid man inte har kvar skulden.  Fast allt är väl i och för sig möjligt i Thailand.....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja lite som Wibble som ansåg att alla borde ha en årslön på banken 


Borde....
Nåja, jag kan stoltsera med att ha två årslöner på kontot. Två Haitiska årslöner....om dom har tillräckligt dålig lön i Haiti.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Varför är der inte bra att bli av med ett lån som du kommer att betala ränta på till sista månad.
Ä


Det beror självklart hur lånet är uppbyggt och om man kan slippa ränteskillnaden.

Det största problemet är dock att de thailändska lånen suger fruktansvärt.

Själv skulle jag aldrig ta ett annuitetslån, varken i Sverige eller någon annanstans.
Lånar jag pengar så är det rak amortering som gäller.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett konto i KASIKORNBANK. 

Finns det nått sätt att föra över pengar till mitt konto utan att Svenska myndigheter kan se att jag fört över pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag har ett konto i KASIKORNBANK. 
Finns det nått sätt att föra över pengar till mitt konto utan att Svenska myndigheter kan se att jag fört över pengar?


Mindre summor åt gången.
Har själv inga problem med överföringar, men då skickar jag sällan några enorma summor.
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev BanFang:

Jag har ett konto i KASIKORNBANK. 

Finns det nått sätt att föra över pengar till mitt konto utan att Svenska myndigheter kan se att jag fört över pengar?

Nej om de vill kan de se. Mindre summor som sagt finner de inte intressant. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev BanFang:

Jag har ett konto i KASIKORNBANK. 

Finns det nått sätt att föra över pengar till mitt konto utan att Svenska myndigheter kan se att jag fört över pengar?

Jag har bott i Thailand i snart 14 bast. Har alltid haft Kasikornbank.  Under åren har det forts over x-antal miljoner Baht.  Nema problema under alla år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myndigheter kan inte se något om inte banken anmäler det till finansinspektionen. Håller du dig under 150.000 kr finns ingen anmälningsskyldighet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag felformulerade mig. 

Finns det sätt att anonymt föra över pengar till mitt eget konto i Thailand.  

Utan att det syns att det är jag som skickar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev BanFang:

Jag felformulerade mig. 

Finns det sätt att anonymt föra över pengar till mitt eget konto i Thailand.  

Utan att det syns att det är jag som skickar pengar.

Nej. Det tror jag blir svårt. Bankerna idag styrs väldigt hårt av pengatvättslagar och måste ha koll på alla transaktioner som görs

 

Så banken måste veta vem du är

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev BanFang:

Jag felformulerade mig. 

Finns det sätt att anonymt föra över pengar till mitt eget konto i Thailand.  

Utan att det syns att det är jag som skickar pengar.

Ja det finns det säkert om man håller på med penningtvätt men det är väl inget vi vanligt dödliga känner till, så det säkraste sättet för dej är väl att ta med dej en större summa i byxlinningen nästa gång du åker eller någon som du litar på kan göra det samma för din räkning.

 

//matz 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BanFang:

Jag felformulerade mig. 

Finns det sätt att anonymt föra över pengar till mitt eget konto i Thailand.  

Utan att det syns att det är jag som skickar pengar.

Nej, inte till ett bankkonto om du ska skicka pengarna.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BanFang:

Jag felformulerade mig. 

Finns det sätt att anonymt föra över pengar till mitt eget konto i Thailand.  

Utan att det syns att det är jag som skickar pengar.

Be någon annan göra det.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Det beror självklart hur lånet är uppbyggt och om man kan slippa ränteskillnaden.

Det största problemet är dock att de thailändska lånen suger fruktansvärt.

Själv skulle jag aldrig ta ett annuitetslån, varken i Sverige eller någon annanstans.
Lånar jag pengar så är det rak amortering som gäller.

 

Jag fattar upplägget,men har man nu ett lån är det väl aldrig fel att lösa det . Det är ju inte så att räntan är noll efter halva tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag fattar upplägget,men har man nu ett lån är det väl aldrig fel att lösa det . Det är ju inte så att räntan är noll efter halva tiden


Nej, men man kan få lösa ut mellanskillnaden och då får man samma räntekostnad ändå.
Då är det bättre att låta inflationen göra jobbet.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev BanFang:

Jag felformulerade mig. 

Finns det sätt att anonymt föra över pengar till mitt eget konto i Thailand.  

Utan att det syns att det är jag som skickar pengar.

Föra över via paypal kanske? Osäker men då står det nog inte typ ditt namn på överföringen i det skedet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga super summor jag vill överföra, men sist jag åkte i Juni hade jag 150000 i  byxlinningen. och det var en rejäl klump eftersom det var i 500lappar. 

Jag vill hitta ett smidigare sätt att skicka pengar utan att mitt namn blir inblandat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev BanFang:

Det är inga super summor jag vill överföra, men sist jag åkte i Juni hade jag 150000 i  byxlinningen. och det var en rejäl klump eftersom det var i 500lappar. 

Jag vill hitta ett smidigare sätt att skicka pengar utan att mitt namn blir inblandat. 

Vita pengar är nog bäst att göra sommdu gjorde. Hitta någon du litar på som kan ta ner. Absolut bäst med cash om du vill vara anonym. 

 

/SKV 😂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Khonis:

Vita pengar är nog bäst att göra sommdu gjorde. Hitta någon du litar på som kan ta ner. Absolut bäst med cash om du vill vara anonym. 

 

/SKV 😂

 

Om de är vita... varför finns problemet då? Å är det cash... som man inte vill sätta in för att man inte kan uppge var de kommer ifrån... så är de troligtvis inte vita. 

 

Är det istället så att man som person har problem med att synas med namn... ja gör som stoney föreslår. Be några polare skicka 100.000 var.

 

Varför problemet finns vet vi ju inte. Eftersom BanFang inte berättar varför det är ett problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Om de är vita... varför finns problemet då? Å är det cash... som man inte vill sätta in för att man inte kan uppge var de kommer ifrån... så är de troligtvis inte vita. 

 

Är det istället så att man som person har problem med att synas med namn... ja gör som stoney föreslår. Be några polare skicka 100.000 var.

 

Varför problemet finns vet vi ju inte. Eftersom BanFang inte berättar varför det är ett problem. 

Kan vara vadsom. En fru/flickvän vadsom som inte ska se. Finns många anledningar. Tror svarta men man vet aldrig och jag har aldrig sagt nåt. 

 

/Skattmasen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khonis:

Vita pengar är nog bäst att göra sommdu gjorde. Hitta någon du litar på som kan ta ner. Absolut bäst med cash om du vill vara anonym. 

 

/SKV 😂

 

Inser att det skulle vara ”svarta” my bad 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BanFang:

Det är inga super summor jag vill överföra, men sist jag åkte i Juni hade jag 150000 i  byxlinningen. och det var en rejäl klump eftersom det var i 500lappar. 

Jag vill hitta ett smidigare sätt att skicka pengar utan att mitt namn blir inblandat. 

Växla dina kroner till Euro 500 sedlar så blir klumpen mindre i byxlinningen. :^^:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎09‎-‎22 at 17:55, skrev Nicholas:

Inte mig veterligen.

 

Anunitets lån är oftast rena döden.

 

Om amortering i början är låg går man givetvis på en enorm blåsning.

 

Amorterings tiden dras ut enormt och därmed ränte kostnaden.

 

Om amorteringen är hyggligt hög från början är det fina fisken.

 

Men oftast vill inte den som lånar ut pengarna tänka på det viset.

 

 

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

 

 

 

Köpte en ny Yamaha XJR 1300, 2002 och var tvungen att låna ca 45.000:- , blev erbjuden annuitetslån, men vägrade eftersom jag visste att jag skulle klara att betala av det på ett par år.

Vilket jävla strul det blev, banken satte sej på tvären och påstod att jag var korkad och inte förstod hur förmånligt deras "erbjudande var"... Så jag bytte bank.

Lånet var avbetalt inom ett år. Vet inte hur mycket jag tjänade på att ha rak amortering, men i princip så avskyr jag annuitetslån, eller lån över huvudtaget.

37 minuter sedan, skrev Stoneys:

Växla dina kroner till Euro 500 sedlar så blir klumpen mindre i byxlinningen. :^^:

Då får han be någon annan växla, Bankerna sitter i Skatteverkets ficka och bokför nästan alla kontant transaktioner, några tusen åt gången kanske funkar...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...