Jump to content
IGNORERAD

El via internet?


audirs2

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

I dit fall måste du ju utreda vilken leverantör som har  bäst 3/4g teckning hos dig.  Det finns ju ett antal att välja på. 3g är ju Telia och Tele2 i samma nät. Telenor och Tre har egna nät. När det gäller 4g är det Telenor och Tele2 som delar nät. net1 har sitt eget nät som kör i 450 nätet. Så räckvidden är bättre än 3/4g men kör et speciellt nät.

 

 

Mig veterligen finns bara en som har fri datamängd på riktigt och det är NET1 och de har garanterat bra täckning där han bor.

Den enda haken är att de släpper bara ett visst antal abonnenter per mast till fri datamängd, men gissar att det finns plats åt han där då de flesta säkert har tråd eller fiberburen anslutning.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    10

  • Soengsang

    9

  • Tallviking

    8

  • janne_h

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev Stefan:

Tjena!

Jag har NET1 i sommarstugan sedan några år. Det finns noll täckning på mobilen och Telia har släckt kopparnätet. Jag investerade i en riktantenn som jag ställde in med koordinaterna på deras hemsida och med hjälp av google maps och en kompass.

Tidvis är vi 5-10 st som är inloggade på WiFi,t och det fungerar förvånansvärt bra. Har dock "pillat" lite i routern så den gemensamma  mediadatorn (och lilla jag) har prioritet). 

Jag har även använt några lite äldre routrar som "hotspots" så det finns täckning i alla hus. 

Efter deras senaste uppdatering blev hastigheten riktigt "bra", för alternativet är inget internet alls!

Men jämför man Mb/s och krona med mitt bredband hemma är det dyrt, 250 Mb/s med fiber för 285 sek!

In annan liten kul bonus grej är att man kan ta med sig routern och surfa i Sverige, Norge och Danmark, på samma abonnemang. Funkar även bra när man är ute på sjön!

//S

 

Helt enig, har använt det i minst 10 år nu, dels är räckvidden överlägen till sjöss då vi har satt upp 2 "monster antenner" samt hastigheten är riktigt bra nu sedan de gått från 3G till 4G för några år sedan.

Samt att det är det enda trådlösa abonnemanget där man kan få fri datamängd på riktigt.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
8 timmar sedan, skrev audirs2:

Telenor har max en pinne på mobilen här ute hos oss i skärgården, så man börjar undra om inte ändå Telias kopparkabel vore bäst!

 

Telia håller på och släcker ner sitt kopparnät i bl.a stockholms skärgård så kolla noga om detta först innan du väljer det alternativet

 

https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat?intcmp=framtidensnat_merinfo_privat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte få det billigare om du gräver själv till tomtgränsen. Vi fick det 3000 kr billagre om vi gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har kontoret hemma så låt firman betala för fibern.


Fast då dyker ofta nästa problem upp. Då företags abbonrmang ofta debiteras till 4 dubbel taxa. Dom kommer med vaga påståenden om att dom har högre prioritet att se till att det fungerar om man har företags abbonrmang, som i verkligheten inte är värt någonting. I mitt fall skulle ett 100 megabit abbonrmang kosta runt1500 kronor plus moms per månad för företag.
Varav jag nu betalar 269 privat per månad. Och istället lägger det som hyra med uppräkning av den extra skatten det kostar mig. Installationen av själva fibern däremot går ju att betala med företaget.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Fast då dyker ofta nästa problem upp. Då företags abbonrmang ofta debiteras till 4 dubbel taxa. Dom kommer med vaga påståenden om att dom har högre prioritet att se till att det fungerar om man har företags abbonrmang, som i verkligheten inte är värt någonting. I mitt fall skulle ett 100 megabit abbonrmang kosta runt1500 kronor plus moms per månad för företag.
Varav jag nu betalar 269 privat per månad. Och istället lägger det som hyra med uppräkning av den extra skatten det kostar mig. Installationen av själva fibern däremot går ju att betala med företaget.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Prexis, därför skall jag snart lägga om mitt företags abb till privat abb i höst när det e dags å förnya på Telenor! Heter det "abbonrmang" på Malysiska? :rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Fast då dyker ofta nästa problem upp. Då företags abbonrmang ofta debiteras till 4 dubbel taxa. Dom kommer med vaga påståenden om att dom har högre prioritet att se till att det fungerar om man har företags abbonrmang, som i verkligheten inte är värt någonting. I mitt fall skulle ett 100 megabit abbonrmang kosta runt1500 kronor plus moms per månad för företag.
Varav jag nu betalar 269 privat per månad. Och istället lägger det som hyra med uppräkning av den extra skatten det kostar mig. Installationen av själva fibern däremot går ju att betala med företaget.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Företagsabonnemang har olika nivåer på SLA där dom förbinder sig att det skall fungera en viss procent (t.ex 99.8%) av tiden. Skulle dom misslyckas med detta kan du enligt avtalet kräva skadestånd och har du ett företag som drabbas hårt och det kostar företaget mycket kan det bli väldigt dyrt för leverantören

 

Privatabonnemang har inga SLA-nivåer utan bara "best effort" och det är nästan omöjligt att få ut någon ersättning från dom om man blir ekonomiskt lidande av att internet ligger nere

 

Så kör man företaget på ett privatabonnemang bör man se till att ha alternativa lösningar för internet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Företagsabonnemang har olika nivåer på SLA där dom förbinder sig att det skall fungera en viss procent (t.ex 99.8%) av tiden. Skulle dom misslyckas med detta kan du enligt avtalet kräva skadestånd och har du ett företag som drabbas hårt och det kostar företaget mycket kan det bli väldigt dyrt för leverantören

 

Privatabonnemang har inga SLA-nivåer utan bara "best effort" och det är nästan omöjligt att få ut någon ersättning från dom om man blir ekonomiskt lidande av att internet ligger nere

 

Så kör man företaget på ett privatabonnemang bör man se till att ha alternativa lösningar för internet

 

I teorin är det som du säger. Dock i praktiken är det väldigt svårt att stämma en leverantör för driftavbrott.

Det finns alltid undantag som dom gömmer sig bakom. Och precis som du säger så är alternativa lösningar som backup som gäller. I och med att vi har ip telefoni så har det hänt när internet gått ner att vi fått köra via mobilnätet vilket fungerar så länge det inte är permanent. Jag har en router som kan kopplas in på vårat nät istället för fibern så fungerar det ändå.

Som exempel för några år sedan innan fiber så hade vi bredbandsbolaget ADSL. Internet dog varav det var en del till en station som tog flera dagar att få fram, Då spelar det liksom ingen roll vad avtalet säger. Då internet inte kommit fortare tillbaka ändå. Det lär ju vara samma prioritet att få tillbaka internet till flera hundra privatkunder även om det skulle befinna sig en företagskund bland dessa.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
21 minuter sedan, skrev janne_h:

 

I teorin är det som du säger. Dock i praktiken är det väldigt svårt att stämma en leverantör för driftavbrott.

Det finns alltid undantag som dom gömmer sig bakom. Och precis som du säger så är alternativa lösningar som backup som gäller. I och med att vi har ip telefoni så har det hänt när internet gått ner att vi fått köra via mobilnätet vilket fungerar så länge det inte är permanent. Jag har en router som kan kopplas in på vårat nät istället för fibern så fungerar det ändå.

Som exempel för några år sedan innan fiber så hade vi bredbandsbolaget ADSL. Internet dog varav det var en del till en station som tog flera dagar att få fram, Då spelar det liksom ingen roll vad avtalet säger. Då internet inte kommit fortare tillbaka ändå. Det lär ju vara samma prioritet att få tillbaka internet till flera hundra privatkunder även om det skulle befinna sig en företagskund bland dessa.

 

 

Vi fick ut ett väldigt högt Vite när Telenor strulade med vår telefoni så visst går det

 

Utan SLA-åtagande är det dock omöjligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Företagsabonnemang har olika nivåer på SLA där dom förbinder sig att det skall fungera en viss procent (t.ex 99.8%) av tiden. Skulle dom misslyckas med detta kan du enligt avtalet kräva skadestånd och har du ett företag som drabbas hårt och det kostar företaget mycket kan det bli väldigt dyrt för leverantören

 

Privatabonnemang har inga SLA-nivåer utan bara "best effort" och det är nästan omöjligt att få ut någon ersättning från dom om man blir ekonomiskt lidande av att internet ligger nere

 

Så kör man företaget på ett privatabonnemang bör man se till att ha alternativa lösningar för internet

 

Nu tror jag en småföretagare som sysslar med grovplåtslageri, blästring o industrimålning inte behöver någon form av kvalitetssäkrade uppkopplingar.....så dit fickonspråk var nog förgäves eller åtminstone inte till någon större nytta :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Nu tror jag en småföretagare som sysslar med grovplåtslageri, blästring o industrimålning inte behöver någon form av kvalitetssäkrade uppkopplingar.....så dit fickonspråk var nog förgäves eller åtminstone inte till någon större nytta :)

 

Förstod du i alla fall den sista raden i det jag skrev ? :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Förstod du i alla fall den sista raden i det jag skrev ? :whistle:

 

"Så kör man företaget på ett privatabonnemang bör man se till att ha alternativa lösningar för internet"

Ja, tror du han kursar om hans permanenta uppkoppling ligger ner några timmar ;) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vi fick ut ett väldigt högt Vite när Telenor strulade med vår telefoni så visst går det

 

Utan SLA-åtagande är det dock omöjligt

 

Jo fast det beror nog på vem man är och hur stor verksamheten är. För ett kontor i villan så tror jag det blir svårt att hävda sig mot ett internetbolag. Om nu till exempel internetleverantören till en myndighet skulle strula så är det helt andra avtal och skadestånd som exempel. dock tycker jag att det är ganska intressant när ett företags abbonemnag kostar 5 x mot vad ett privat abonnemang kostar.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man se vilken skillnad i pris det är för Banhof företag kontra privat som exempel. Helt sjuka skillnader i pris.

 

https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/stadsnat/sollentuna/sollentuna/sollentuna#orderNow

 

https://www.bahnhof.se/sollentuna/sollentuna-stadsnat/12-man-bindningstid#orderNow

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
7 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Jo fast det beror nog på vem man är och hur stor verksamheten är. För ett kontor i villan så tror jag det blir svårt att hävda sig mot ett internetbolag. Om nu till exempel internetleverantören till en myndighet skulle strula så är det helt andra avtal och skadestånd som exempel. dock tycker jag att det är ganska intressant när ett företags abbonemnag kostar 5 x mot vad ett privat abonnemang kostar.

 

Ofta garanterar ett företagsabonnemang en viss hastighet och åt båda hållen

 

Ett privatabonnemang anger ofta "upp till" i villkoren och garanterar inga lägsta nivåer. Upphastigheten är också ofta lägre än nerhastigheten

 

Vi har t.ex 15 Mbit upp/ner med hög SLA nivå på jobbet och det är vi nästan 100 personer som delar på utan minsta problem i hastighet/kapacitet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Ofta garanterar ett företagsabonnemang en viss hastighet och åt båda hållen

 

Ett privatabonnemang anger ofta "upp till" i villkoren och garanterar inga lägsta nivåer. Upphastigheten är också ofta lägre än nerhastigheten

 

Vi har t.ex 15 Mbit upp/ner med hög SLA nivå på jobbet och det är vi nästan 100 personer som delar på utan minsta problem i hastighet/kapacitet

 

Ja eller så kan det vara tvärtom som mitt 50 Mbit 3BB abonnemang i Bangkok som i verkligheten ger 75 Mbit.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
14 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Ja eller så kan det vara tvärtom som mitt 50 Mbit 3BB abonnemang i Bangkok som i verkligheten ger 75 Mbit.

 

Typiskt Thai. Dom kan aldrig göra något rätt ! :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nu tror jag en småföretagare som sysslar med grovplåtslageri, blästring o industrimålning inte behöver någon form av kvalitetssäkrade uppkopplingar.....så dit fickonspråk var nog förgäves eller åtminstone inte till någon större nytta :)

Kvalitets säkrad svetstråd behövs, anamma mina ord! :sure:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
15 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Mig veterligen finns bara en som har fri datamängd på riktigt och det är NET1 och de har garanterat bra täckning där han bor.

Den enda haken är att de släpper bara ett visst antal abonnenter per mast till fri datamängd, men gissar att det finns plats åt han där då de flesta säkert har tråd eller fiberburen anslutning.

 

Telenor har också fri datamängd på en del lite äldre abonnemang som brukar säljas på Blocket, abonnemangen går ej att nyteckna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Telenor har också fri datamängd på en del lite äldre abonnemang som brukar säljas på Blocket, abonnemangen går ej att nyteckna.

 

Sant...

 

Men det har jag aldrig tänkt på att dem kan överlåtas, de måste bli värda en slant...vet att min systers son har ett sånt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
20 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Sant...

 

Men det har jag aldrig tänkt på att dem kan överlåtas, de måste bli värda en slant...vet att min systers son har ett sånt.

 

Vi har nästan 100st sådana och dom håller vi hårt i !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
20 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Sant...

 

Men det har jag aldrig tänkt på att dem kan överlåtas, de måste bli värda en slant...vet att min systers son har ett sånt.

 

Har sett att de annonseras ut för runt 3000:- ibland så ingår överlåtelse kostnaden ibland inte.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har nu fått in Telia fiber, jäsus vad det går nu, 100 mobiler och femtioelva datorer inkopplade och det går som fan! :great:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-07-05 at 11:27, skrev Tallviking:

 

Ofta garanterar ett företagsabonnemang en viss hastighet och åt båda hållen

 

Ett privatabonnemang anger ofta "upp till" i villkoren och garanterar inga lägsta nivåer. Upphastigheten är också ofta lägre än nerhastigheten

 

Vi har t.ex 15 Mbit upp/ner med hög SLA nivå på jobbet och det är vi nästan 100 personer som delar på utan minsta problem i hastighet/kapacitet

Jag jobbar dagligen i denna bransch. Och jag konstaterar att du vet inte ett smack om det du svamlar om. 

Du tror alltså att det "tekniskt" skiljer på ett privatabonnemang kontra ett företagsabonnemang?

Ni har inte särdeles mycket för er på ditt jobb förstår jag. 100 personer delar på 15 Mb.........

De som har krav på sig att producera något har nog andra krav.

Och glöm det där med SLA, det finns inte i verkligheten, finns bara på fakturan.

När det inträffar ett fiberbrott, kabeln repareras, alla privatkunder kommer igång precis samtidigt som de företagsabonnemang som 

finns på samma fiberkabel.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...