JohanR

Öppna bankkonto i Thailand, vilka dokument behövs?

166 inlägg i detta ämne
35 minuter sedan, skrev Soengsang:

Och även jag....dock inte via mail.
Men logiskt och sunt tänkande talar också för att det ligger till så.
Helt i klartext var svaret "alla utländska transaktioner går direkt till oss om så anges i söndordern" absolut inget via någon annan bank.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Jag lägger ingen större värdering på hur andra väljer att göra, eller tro. Jag drog ett email till Swedbank för allting tyder på att det är som jag, och många andra, säger och det är på tiden att frågan benas ut.

Är någon fortsatt tveksam så dra ett eller flera email till bankerna, agera sedan efter den informationen ni får och anser trovärdig.

/ SatanG 

5

"Too old to die young"

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Och jag har fått exakt motsatt svar från Bangkok Bank och Kasikorn via mail. 

Börjar tro de skämtar med oss, dessa banker. 

Jag kan förstå om kundtjänst i Thailand har direktiv eller order att slira på sanningen för det är ju en ganska stor konkurrensfördel att vara direktbank med tillhörande mindre avgifter än de andra.

Vilken bank vill säga att om man använder dom istället för en konkurrent så blir det dyrare för kunden?

/ SatanG

4

"Too old to die young"

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
1 minut sedan, skrev SatanG:

Jag kan förstå om kundtjänst i Thailand har direktiv eller order att slira på sanningen för det är ju en ganska stor konkurrensfördel att vara direktbank med tillhörande mindre avgifter än de andra.

Vilken bank vill säga att om man använder dom istället för en konkurrent så blir det dyrare för kunden?

/ SatanG

Att fråga sin bank i sverige är nog det bästa. Swed Bank svarade samma till mig som du skriver.

Handelsbanken, Nordea och SEB borde ju kunna ge svar till dom som är kunder i respektive bank.

Mvh. SWED THAI

4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
30 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Att fråga sin bank i sverige är nog det bästa. Swed Bank svarade samma till mig som du skriver.

Handelsbanken, Nordea och SEB borde ju kunna ge svar till dom som är kunder i respektive bank.

Mvh. SWED THAI

Jag frågade tjejens syster som är biträdande chef på Kasikorn i Rayong och ordnar allt vad gäller mina bankkonton, överföringar när vi byggde huset etc och enligt henne går de överföringar jag gör från Handelsbanken i Sverige först till Bangkok Bank i Bangkok (som lägger på några hundra baht i överföring) och sedan till kasikorn i Rayong

Fick alltid kvitton från henne där man såg att det stämde när vi byggde huset men jag har tyvärr inte kvar dom idag, annars hade jag kunnat visa dom här

5

Being nice is overrated - Garfield

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
13 timmar sedan, skrev Nemo:

Där jag bor.

Men då åker du väl på en avgift mellan Bangkok Bank i Bangkok och ditt lokala kontor i orten där du bor?

0

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
On ‎2017‎-‎06‎-‎13 at 22:32, skrev Mankan:

Jag öppnade ett i Bangkok bank i Januari och då behövde jag ett proof of residens från immigrations och det var väl det hela förutom passet då förstås.

jag skulle öppna ett sparkonto i kasikorn bank, dom ville att jag skulle betala 4300 bath för ett konto. På banken i Patong arbetade ca 20 personer. Ingen kunde prata engelska.

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Men då åker du väl på en avgift mellan Bangkok Bank i Bangkok och ditt lokala kontor i orten där du bor?

En avgift på ca. 200 baht Bangkok Bank -> lokala Bangkok Bank, jämfört med ca. 500 baht Bangkok Bank -> lokala Kasikorn.

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

För några år sedan var det samma swiftcode oavsett vilken bank man skickade till i Thailand. Allt gick genom Bangkok bank.

Nu har jag sett att det finns några olika men det behöver ju inte betyda att pengarna inte passerar Bangkok Bank ändå.

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

50 minuter sedan, skrev Nemo:

En avgift på ca. 200 baht Bangkok Bank -> lokala Bangkok Bank, jämfört med ca. 500 baht Bangkok Bank -> lokala Kasikorn.

Jag använder mig av Bangkok Bank i Phuket. Bankens kostnad 200 baht på överföringar upp till ca 70.000 baht sen tillkommer någon liten procent.

Har även Kasikorn och SCB. Där kostar motsvarande överföringar från 580 baht och uppåt plus att det tar en dag längre.

Allt skickas från Swedbank.

3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
3 timmar sedan, skrev hakke:

jag skulle öppna ett sparkonto i kasikorn bank, dom ville att jag skulle betala 4300 bath för ett konto. På banken i Patong arbetade ca 20 personer. Ingen kunde prata engelska.

Jag tror inte dom vill du skulle betala 4300 thb. Utan du skulle betala 300 thb (årsavgiften för atm kort) . Och sedan ville dom att du skulle sätta in 4000 thb på kontot. För att du skulle få ett konto. Men det är ju dina pengar som du sedan kan gå runt hörnet och ta ut i atm. 

Så har det varit på alla banker där jag /min fru öppnat konton. 

hf

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

51 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Jag tror inte dom vill du skulle betala 4300 thb. Utan du skulle betala 300 thb (årsavgiften för atm kort) . Och sedan ville dom att du skulle sätta in 4000 thb på kontot. För att du skulle få ett konto. Men det är ju dina pengar som du sedan kan gå runt hörnet och ta ut i atm. 

Så har det varit på alla banker där jag /min fru öppnat konton. 

hf

4000 för att öppna ett konto låter rätt häftigt. Mig har de aldrig krävt mer än max 500 (kanske tycker att jag ser ut som en luffare?). :D  Skulle det inte kunna vara en försäkring de har försökt sälja i samband med kontoöppnandet?

Ändrades av Nemo
0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
10 timmar sedan, skrev hakke:

Jag har varit på flera banker och frågat och första kasikorn banken kunde fixa ett konto till mig om jag bara köpte en livförsäkring för 20 000 THB och nästa ville inte alls. När jag frågat på Bangkok bank var det dock inga problem bara jag hade ett adressintyg. Den på  Central festival ville dock även den att jag skulle köpa en livförsäkring för 5000 THB. Jag gick i stället till Bangkok bank på soi buakhao som inte ville ha något annat än normal avgift på några hundra baht. Jag bör även hålla minst 2000 baht kvar på kontot så det inte avslutas. Engelskan funkade alldeles utmärk dock.

Så det kan vara lönsamt att fråga på olika bankkontor.

5

iPhone är bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
6 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag har varit på flera banker och frågat och första kasikorn banken kunde fixa ett konto till mig om jag bara köpte en livförsäkring för 20 000 THB och nästa ville inte alls. När jag frågat på Bangkok bank var det dock inga problem bara jag hade ett adressintyg. Den på  Central festival ville dock även den att jag skulle köpa en livförsäkring för 5000 THB. Jag gick i stället till Bangkok bank på soi buakhao som inte ville ha något annat än normal avgift på några hundra baht. Jag bör även hålla minst 2000 baht kvar på kontot så det inte avslutas. Engelskan funkade alldeles utmärk dock.

Så det kan vara lönsamt att fråga på olika bankkontor.

Ja, det är helt enkelt för jäkligt att dom ska dela ut Thailändska bank konto till er turistnissar, vad ska ni med det till, ni får konto på falska grunder läs och förstå resident intyg, samma med körkort........varför ska ni ha det till när ni vistas i Thailand någon månad om året, flänger runt på hyr fordon i och runt turistorten, känner ni kanske er mer hemma då utan att ta steget fullt ut.

😆😈

Chan2014

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
3 minuter sedan, skrev Chan2014:

Ja, det är helt enkelt för jäkligt att dom ska dela ut Thailändska bank konto till er turistnissar, vad ska ni med det till, ni får konto på falska grunder läs och förstå resident intyg, samma med körkort........varför ska ni ha det till när ni vistas i Thailand någon månad om året, flänger runt på hyr fordon i och runt turistorten, känner ni kanske er mer hemma då utan att ta steget fullt ut.

😆😈

Chan2014

Bankkontot i Sverige är överfullt och någonstans måste man ju stoppa alla jävla stålar som aldrig slutar komma :-)

/ SatanG

6

"Too old to die young"

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu