Jump to content
JohanR

Öppna bankkonto i Thailand, vilka dokument behövs?

Recommended Posts

JohanR    1 117
JohanR

Hej

Tänkte öppna ett konto i Bangkok bank vid nästa resa till Thailand. Är gift med thailändska och giftemål är registrerat i Thailand. Vilka dokument behöver jag ha med mig till banken för att få öppna ett konto ,med tillhörande kort och internetbank.

Tack på förhand!

//Johan

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan    16 218
Mankan

Jag öppnade ett i Bangkok bank i Januari och då behövde jag ett proof of residens från immigrations och det var väl det hela förutom passet då förstås.

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JohanR    1 117
JohanR
7 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag öppnade ett i Bangkok bank i Januari och då behövde jag ett proof of residens från immigrations och det var väl det hela förutom passet då förstås.

Proof of residens låter som ett intyg om att man är boende i Thailand, vilket jag ju inte är. Innebär det att det inte går att öppna ett konto för mig?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan    16 218
Mankan
19 minuter sedan, skrev JohanR:

Proof of residens låter som ett intyg om att man är boende i Thailand, vilket jag ju inte är. Innebär det att det inte går att öppna ett konto för mig?

Jag är inte boende i Thailand. Det är samma typ av intyg man använder när man gör körkort. Man säger bara på immigrations vad man vill ha det till. Senast när jag öppnade kontot använde jag adressen till hotellet LK metropol. Dom var vänlig att skriva ett intyg på att jag just då bodde där och hade bott där många gånger förut och dessutom var en skötsam person(hur dom nu kom fram till det sista ;) ).

Intyget från hotellet tog jag alltså med mig till Immigration för att få ett intyg på adressen som jag sedan tog med mig till Banken. lätt som en plätt ;)

Ändrades av Mankan
  • Tummen upp 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
rolba    37 502
rolba

Bangkok bank på Phuket har ett eget dokument som man ska fylla i med adressuppgifter och sen få verifierat på immigration eller konsulatet.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
godbit    227
godbit

Hej

För Internet bank krävdes att jag visade arbetstillstånd(blå bok) på Bangkok Bank samt visum.

Med vänlig hälsning, Jan

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan    16 218
Mankan
9 minuter sedan, skrev godbit:

Hej

För Internet bank krävdes att jag visade arbetstillstånd(blå bok) på Bangkok Bank samt visum.

Med vänlig hälsning, Jan

Inte för mig, jag fick konto med bankomatkort och tillhörande internetbank.

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
samet    11 840
samet

Vilken typ av visum har du. Det påverkar.

Förra året när vi skulle fixa ett nytt konto i Bangkok Bank kom det fram en lista med visum och vad som krävdes.

Hade man t.ex. O-visa kunde man öppna direkt, turistvisum eller inget visum alls, ja då skulle en blankett från banken till IM å sedan tillbaka.

När jag öppnade mitt första konto i Bangkok Bank för massor av år sedan ville de ha ett brev från "min" bank i Sverige om att jag var en bra och skötsam kund.

Det fixade jag på telefon med min bankman hemma som faxade det till kontoret.

Så gå in på ditt kontor, ta med frugan å pappret på att du är gift. Så får du se vad de tycker att du skall göra.

Regler osv. är ju lite godtyckliga och varierar ju från kontor till kontor... :big_smile:

• Ge karma 1
  • Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Knasen    11 479
Knasen

Öppnade konto på Kasikorn i Wichian Buri, Petchabun för 2 år sen och det var bara att stolpa in där med endast passet så fick jag ett konto :big_smile: Hade däremot problem för 12-13 år sedan att få öppna konto i Pattaya med samma förutsättningar, bland annat Kasikorn nekade då. Så det är nog lite si och så med regler beroende på var i Thailand man befinner sig. 

• Ge karma 1
  • Tummen upp 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SWED THAI    2 237
SWED THAI

Var på möte med Expat i Udon Thani

Kvinnlig hög chef från huvudkontoret i Bangkok besökte Bangkok Banks huvudkontor i Udon för Info för att öppna konto.

Har man en adress så kan vem som helst ha ett konto hos dom sa hon. (Även Turistvisa)

Sökte konto på Bangkok Bank i Ban Dung, men det  tog tid och mycket pappers arbete. Blev en hel lunta till slut.

Räckte med pass och tjejens underskrift. Tog väl ca 2 tim. Detta skedde innan infon dom hade bjudit in Expat till.

När jag ska handla taxfree med mitt VISA så funkar det inte på Suvan.

Denna Chef hade jobbat i bl.a Singapore och andra länder i asien.

Jag påtalade detta på mötet hur svårt dom hade i Ban Dung att fixa ett konto och att det inte fungerade på Suvan.

Hon svarade att Bankchefen i Ban Dung gjort fel från början till slut.

Hon skulle när hon öppnade kontot frågat villken summa jag vill ha tillgänglig för kortköp.

Hon hade en bra medhjälpare på infon, från Banken i Udon som sa att hon fixar mitt kort efter mötet.

Tog 5 min för henne att fixa  kortet.

Ca 2 mån. efter mötet gick jag in på banken iUdon Thani och gick upp halvtrappan till höger,

och gick bort till tjejen som hjälpte mig första gången att fixa felet från Ban Dung.

May som hon heter hjälpte mig nu att öppna ett nytt konto i Udon.

Tog ca 10 min. Pass min underskrift och tjejens + adress.

Hade med oss 2 kopior när vi gick därifrån.

Att man blir nekad konto är att personalen inte kan och vet hur dom ska göra med faranger enl. Chefen från Bangkok.

Lättast att svara Mai MI   NO HAVE

Mvh. SWED THAI

• Ge karma 1
  • Tummen upp 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Cavemannen    6 658
Cavemannen

Jag har ett gammalt konto på kasikorn som jag inte andvänt på många år.

Och igår knallade jag in på banken och ville ha nytt atm-kort, tyvärr ditt konto är avregistrerat pga ingen aktivitet på flera år.....

Jaha då får du väll öppna upp ett nytt då sa jag, men det var inte så lätt.

Efter mycket dividerande om 1års visa vs turistvisa så gick hon och pratade med chefen.

Om jag tog en försäkring i 1år för 14,250B och satte in 10.000B så skulle det gå bra, men jag är ju redan försäkrad upp till öronen försökte jag, men jag erbjöd och sätta in 50,000B på kontot istället.

Det vart inget nytt konto på den banken......

• Tummen upp 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

• BX.in.th Bitcoin Exchange Thailand
NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll