Jump to content
IGNORERAD

Har vi några jägare och bärplockare här?


Enis

Recommended Posts

Eftersom det inte är jaktsäsong så tog jag mig en tur med kameran idag för att dokumentera rådjuren som äter upp allt blåbärsriset,  :yes:   men det brukar ändå räcker till en 50-60 liter. De där 10 minuters plockarna brukar hitta lite svamp och bär i början men sedan springer de mest runt och yrar med kaffekorgen! Varför inte införa att alla bärplockare måste bära reflexväst så kan de ge sig ut i skogen hur mycket de vill!

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    7

  • Odin

    7

  • zipnotes

    6

  • GammalDansken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hej maakaao,

"Varför inte införa att alla bärplockare måste bära reflexväst så kan de ge sig ut i skogen hur mycket de vill!"

Det låter ju som en rätt hyfsad kompromiss.

Reflexväst borde man nog bära i vilket fall som helst. Av ren självbevarelsedrift.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Reflexväst ?

Jag som i min enfald fått för mig att jägare har skyldighet att veta vad de skjuter på

och att det är jägaren som ska bedöma lämpligheten av att bedriva jakt i ett område

där det kan finnas barn och vuxna.

Erfarenhetsmässigt vet man nog ganska ofta vart detta förekommer.

"10 minuter från närmaste väg" som det talas om här, är väl inte heller någon helt orimlig säkerhetsavstånd.

Är inte jägare själv, och tycker kanske just därför att det bara är bra om bärplockarna kan

minska antalet lustmord på skogens bambin - omän marginellt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Reflexväst ?

Jag som i min enfald fått för mig att jägare har skyldighet att veta vad de skjuter på

och att det är jägaren som ska bedöma lämpligheten av att bedriva jakt i ett område

där det kan finnas barn och vuxna.

Erfarenhetsmässigt vet man nog ganska ofta vart detta förekommer.

"10 minuter från närmaste väg" som det talas om här, är väl inte heller någon helt orimlig säkerhetsavstånd.

Är inte jägare själv, och tycker kanske just därför att det bara är bra om bärplockarna kan

minska antalet lustmord på skogens bambin - omän marginellt.

mvh GD

Äter du kött Gd?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim ! ligger detta Karhuvaara i norra ökx , nyfiken bara ! finns ju fler !

Helt riktigt, någonstans mitt mellan byarna Ängeså, Lahnajärvi och Vallsjärv. Bergen i närheten heter b la Ollikasvaara, Paskavaara, Svartberget, Gammelberget mm.

Angående reflexväst så tycker jag inte det behövs men har förstås inget emot att det bärs av dom som känner sig osäkra, om dom nu känner sig säkrare av det. Man måste ju i alla lägen veta vad det är man skjuter på. innan man skjuter. Så reflexväst eller inte... man bör vara lika säker både med och utan.

Sedan bör det väl vara självklart även för en bärplockare att man fortsätter till något annat ställe om man t ex vid ankomsten på morgon ser en älgjägare sitta och passa i en hyggeskant precis där man tänkt plocka. Den hyggeskanten får man väl plocka av en annan dag.

Kliver man ut där ändå är det förstås ingen större vits för jägaren att sitta kvar. Vanligt bondförnuft alltså.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Lustigt att man ofrånkomligt får just den frågan om man säger "bambi" eller "lustmord" till en jägare.

Inte speciellt relevant, dock.

Om jakt syftar till att skaffa kött på bordet, så finns det enklare sätt -

jmf Kims beskrivning ovan av strapatser i samband med detta.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Gd. Frågan var vänligt ställd och inte på något vis provocerande, du behöver inte gå i försvarställning.

Det är bara det att jag är väldigt less på påhopp av den typen.

Och ang. påståendet om strapatsrik jakt, jag jagar på ungefär samma sätt som Kim jakt på skidor -28 grader inte varje dag men det har hänt.

Jag jagar ca:100-120 dagar om året det är mao. mitt överlägset största intresse och är kanske därför något överkänslig vad vet jag

//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte landskapet såg bekant ut ! Då är du ju och trampar på mina jakt,fiske och bärmarker ! Hur ska vi rymmas utan att skjuta varann ? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Gd. Frågan var vänligt ställd och inte på något vis provocerande, du behöver inte gå i försvarställning.

Det är bara det att jag är väldigt less på påhopp av den typen.

Och ang. påståendet om strapatsrik jakt, jag jagar på ungefär samma sätt som Kim jakt på skidor -28 grader inte varje dag men det har hänt.

Jag jagar ca:100-120 dagar om året det är mao. mitt överlägset största intresse och är kanske därför något överkänslig vad vet jag

//Janne

Går inte alls i försvarsställning och förstår inte heller varför man som jägare reagerar

på synpunkten att hobbymördandet är lustbetonat.

Jag skulle aldrig påstå att t.ex. sportsfiske är något annat.

Att jakt eller fiske skulle vara "viltvård" är ännu roligare än köttattacken.

Desto större huvudprydnad en älg har desto mindre behöver den "vårdas".

Ingenting jag funderar mycket på - den enda allvarliga invändningen jag har mot jakt

är förekomsten av och lidandet hos skadeskjutna djur.

Kanske förekommer det mer hos den typ av jägare som stör sig på bärplockarna i tråden?

När blodtörsten ger upphov till irritation över andra som befinner sig i skogen

då ökar min lust att retas :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske utryckte mej oklart men jag försöker igen då

Äter du kött G.D.?  Använder du läderskor G.D.?

Två enkla frågor. svara om du har lust eller skit i det för det gör jag.

Orkar inte hålla på och tjafsa med människor som jag inte känner, så det här var mitt sista inlägg i detta ämne PUNKT..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tyckte landskapet såg bekant ut ! Då är du ju och trampar på mina jakt,fiske och bärmarker ! Hur ska vi rymmas utan att skjuta varann ? :)

Ha ha, misstänker att det är större chans att vi råkar skjuta oss själva än att vi råkar skjuta varandra. Sannolikheten att överhuvudtaget träffa på en människa i markerna är ju inte speciellt hög, händer inte varje år.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriösa jägare har samma inställning som dig GD till skadeskjutning ! men det förekommer och är mycket olyckligt ! Min uppfattning om jägare som störs av bärplockare, är personer som störs av mycket annat också ! Dom jag kommit i disskusion med har visat sig sakna en del social kompetens.Det är ju väldigt få iof !

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente O Den, bambi är väldigt gott med potatis och brunsås. Godast är dock delfin med hollandaisesås och pressadpotatis.

Katt däremot är ofta segt och passar bäst i långkok.

Jägmästaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis Kim ! chansen är nog större att vinna på lotto! För övrigt tror jag inte det finns något som livar upp landsbygden i Norrbotten så mycket som när bärsäsongen drar igång !

Link to comment
Dela på andra sajter

Om alla jaktintresserade tillämpade basic-hunting, så vore vådaskott inget problem.

Vi inom basic-hunting, utrustade med kniv och gaffel smyger oss på villebrådet.

[move]Basic Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...