Detta inlägg gillas... Baxarn Inlagd September 23, 2024 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 23, 2024 Ibland kan man ha tur 😁. MIG tog emot sambons ansökan om svenskt medborgarskap den 13/8 och hon fick ett ja till svar den 12/9. 13 1 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd September 23, 2024 Dela Inlagd September 23, 2024 3 timmar sedan, skrev Baxarn: Ibland kan man ha tur 😁. MIG tog emot sambons ansökan om svenskt medborgarskap den 13/8 och hon fick ett ja till svar den 12/9. Stort grattis till er båda! 💕🌹🙏 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 3, 2024 Dela Inlagd Oktober 3, 2024 On 2024-09-21 at 15:55, skrev lasseiudon: Just nu är handläggningstiden för svenskt medborgarskap 36 månader enligt MIG. Enligt lag kan man om man väntat mer än 6 månader på ett myndighetsbeslut begära att det skall avgöras inom 4 veckor. Det har en systerdotter till min fru nyligen gjort och fått avslag med motiveringen att dom inte hinner på så kort tid (4 veckor alltså)! Jag kunde även notera att beslutet inte ens var tagit av en människa utan genom s.k. "automatisk behandling". Någon som har erfarenhet av detta och hur man vinner ett överklagande av detta beslut från MIG. Flickan i fråga vann i domstol mot MIG som åläggs att snarast avgöra ärendet. Under övriga upplysningar skriver domstolen dock att "Denna dom innebär att handläggningen av ärendet om svenskt medborgarskap kommer att fortsätta hos Migrationsverket. Det kan komma att ta längre tid än fyra veckor för Migrationsverket att fatta beslut i ärendet." Skall bli intressant att se hur lång tid det tar nu. 5 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NilsGJ Inlagd December 1, 2024 Dela Inlagd December 1, 2024 Något särskilt skäl att hon har så bråttom att få beslut? Kan ju vara dumt att ”bråka” för vet ju inte om beslutet blir positivt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd December 19, 2024 Dela Inlagd December 19, 2024 MIG är en myndighet som är omöjlig att förstå sig på. Frugan kom till Sverige i juli 2016, juli 2019 kunde hon ansöka om medborgarskap. Vid tiden för ansökan om medborgarskap så hade hon avslutat SFI, Svenska Grund, kockutbildning och tagit körkort och fått jobb i kommunens vikarie pool. Hade kontakt med MIG flera gånger utan att få några svar eller prata med handläggare, sista samtalet jag hade med MIG så kom det fram att det antagligen var något fel på ansökan, när vi frågade vad som var fel så visste de inte då ansökan bara lästs maskinellt. Vet inte om regeln med 4 veckor var ny eller om jag missat den, men i september 2023 så använde vi den och fick 4 veckor senare avslag på att använda den regeln. Dagen efter var medborgarskapet beviljat. Så drygt 4 år från ansökan till beviljat medborgarskap, något fel på ansökan var det nog inte då de aldrig bad om komplettering av ansökan. Man funderar på hur dessa människor arbetar då vissa får vänta i åravis medans andra får svar på några månader. När en ansökan läses maskinellt och maskinen tror att det är något fel, borde inte ansökan följas upp snarast av en handläggare som då kan be sökande om att komplettera om det är några fel eller frågetecken? 3 4 I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd December 19, 2024 Dela Inlagd December 19, 2024 Min frus systerdotter ansökte om medborgarskap 2022-12-12. Nu i höstas tyckte hon att hon väntat nog och ansökte om att få ärendet avgjort inom 4 veckor. Hon vann sin överklagan och fick dom på det 2024-10-03. Svenskt medborgarskap beviljades igår 2024-12-18. Alltså tog det drygt 2 år och de 4 veckorna som Migrationsverket fick på sig för att avgöra ärendet blev 2,5 månader. Vilket jävla system. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu