Jump to content
IGNORERAD

Försäkringskassan / Pappaledighet


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen
1 timme sedan, skrev frogfish:

Om din dotter redan är skriven på din adress förstår jag inte vad problemet är. Var din flickvän/fru håller hus har ju inget med dina föräldradagar att göra.

 

 

Ja, när min Tirak är i Sverige med mej så är vi sambos, men särbos när vi tillsammans i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    31

  • Soengsang

    13

  • frogfish

    8

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

lillamannen
44 minuter sedan, skrev SatanG:

I alla andra ärenden så brukar myndigheterna utgå från vad som är bäst för barnet viket borde innebära föräldrapenning, barnbidrag etc. 

Jag undrar också om det är någon "karenstid" barnet behöver vara inskriven innan förmånerna börjar gälla.

Verkar lite konstigt att en mamma lämnar sitt barn så länge bara för att hon inte vill vara i lite kallare klimat? 

 

/ SatanG

Månaden efter man blivit inskriven får man sina förmåner, om nu får några.

 

Mamman lämnar ej Dottern, de är planerat att hela familjen ska till Thailand i Oktober max 182 dagar, när hennes UT- besök är slut.   

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
14 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Inte NI, hans fru kommer inte att ha rätt till något.

Jo 90 dagar om Tirak (ej Fru) blir skriven i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

Jo 90 dagar om Tirak (ej Fru) blir skriven i Sverige

 

Fattade det som att hon endast skulle besöka Sverige(UT-besök) ?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen

I receptionen hos F-kassan (som jag nyss besökt) vill de EJ säga om man är berättigad till förmåner, det är handläggaren som beslutar om jag kan få föräldrarpengar och Dottern barnbidrag sa de.

 

Jag sa (3 gng) att jag ej fått något svar på min fråga, så började hon på F-kassan rappla upp allt från början med att registrera hos skatteverket bla bla, för hon vart så ställd eftersom inte kunde sitt jobb och ville ej lova förmycket.

 

Och några andra fick jag EJ prata med för de var upptagna med viktiga beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
9 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Fattade det som att hon endast skulle besöka Sverige(UT-besök) ?

 

Hon kanske ändrar sig senare (om några år) och vill bo i kalla Sverige och då har hon sina 90 föräldrardagar att ta ut.

 

Men för att söka UT så får (måste) hon vänta i Thailand i c:a 1-1,5 år för att få UT

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det är en myt att man får nyanlända får barnbidrag retroaktivt, så något missförstånd där.

Däremot kan föräldrapenningen betalas ut retroaktivt till föräldrar som invandrat till Sverige, men sedan den 1 januari 2014 får man högst 90 dagar retroaktivt från det att en ansökan är mottagen av Försäkringskassan. Om barnet är 4 år eller äldre betalas det endast ut föräldrapenning under 96 dagar.

 

Lite förvånande, men bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

Konstigt att inte Aftonbladet och F kassans spioner hänger mer ner i Koh Lanta för att sätta dit alla svenska barnfamiljer som tar en lång Thaim Out!

 

Där sa du nåt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

Hon kanske ändrar sig senare (om några år) och vill bo i kalla Sverige och då har hon sina 90 föräldrardagar att ta ut.

 

Men för att söka UT så får (måste) hon vänta i Thailand i c:a 1-1,5 år för att få UT

Nja, hon får besöka Sverige under tiden hon väntar. Men hon måste tillbaka till Thailand efter besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
2 timmar sedan, skrev frogfish:

Nja, hon får besöka Sverige under tiden hon väntar. Men hon måste tillbaka till Thailand efter besök.

Går det lika bra med turistvisum som med UT-besök ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja får hoppas på det.
 
Jag har även domstolsbeslut från Thailand att jag är Pappan till denna lilla tös (min dotter) 


Jag hade domstolsbeslut från Thailand som fk förklarade för mig att dom sket i fullständigt i !
Detta för att dom menade att Thailand inte är en rättsstat.
Tog några år med familjerätten innan dom fick det dom skulle.
.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev lillamannen:

Går det lika bra med turistvisum som med UT-besök ?

Beror väl helt på hur länge hon ska vara här. Vanliga visum går nog betydligt snabbare att få än UT, ca 1 vecka.

Ska hon inte vara här mer än 3 månader skulle jag nog rekommendera besöksvisum. Iom att ni har barn ihop borde det inte stöta på några hinder om allt är som det ska.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lillamannen:

Då stannade de i Thailand mer än 182dagar ?

Det var längre än så. Men i alla fall någon som aldrig boddei Sverige får alla förmånerna ytan att betala en krona i skatt. Andra betalar 70 % och missar allt ganska omgående

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lillamannen:

Månaden efter man blivit inskriven får man sina förmåner, om nu får några.

 

Mamman lämnar ej Dottern, de är planerat att hela familjen ska till Thailand i Oktober max 182 dagar, när hennes UT- besök är slut.   

 

Ok då är jag med.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev JJC:

Det var längre än så. Men i alla fall någon som aldrig boddei Sverige får alla förmånerna ytan att betala en krona i skatt. Andra betalar 70 % och missar allt ganska omgående

 

 

Äsch Sverige är ett rikt land så det gör inget :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
5 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Hon kanske ändrar sig senare (om några år) och vill bo i kalla Sverige och då har hon sina 90 föräldrardagar att ta ut.

 

Men för att söka UT så får (måste) hon vänta i Thailand i c:a 1-1,5 år för att få UT

Vem har talat om det för dig. Är det inte så att hon måste vänta med att söka så länge hon är I Sverige på besök. Sedan söker man förtur för anhörighetsinvandring. Hur lång tid det tar vet ingen

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Äsch Sverige är ett rikt land så det gör inget :-)

 

/ SatanG

klart vi kan ta hand om hela MÖ och Afrika.:waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka in ansökan innan 90 dagar gått annars får du inget för den perioden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev JJC:

En av mina grannar flyttade till Sverige för ca. 2 år sedan. De får barnbidrag i efterskott. De har 3 barn 18, 15 och 12 år. De är flyktingar från Irak.

Inte deras fel men systemets. Jag har en bekant på jobbet som åkte till Thailand med frugan och efter ett tag försvan barnbidrag och pappaledighetspengar

 

Det är tyvärr stor skillnad på flyktingar och "oss andra" till flyktingarnas fördel.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev lillamannen:

Ja hade Tirak haft UT så hade det ej varit något att snacka om, men nu har hon "bara" UT-besök och då vet ej F-kassan hur de ska svara.

 

Jag är Svensk och min Dotter är Svensk men också Thai

 

Varför inte skaffa UT till damen?

Har hon UT så kan hon vistas upp till 182 dagar i Thailand(utanför sverige)/år utan att förlora detta om jag inte missförstått detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Jag hade domstolsbeslut från Thailand som fk förklarade för mig att dom sket i fullständigt i !
Detta för att dom menade att Thailand inte är en rättsstat.
Tog några år med familjerätten innan dom fick det dom skulle.
.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Finns andra myndigheter som också kastar skit på Thailand och thailändska varor, vet om att de tjafsat om mediciner som var okey, de ska ha sagt tydligt att de undersöker allt då landets inte är all lita på...  Tråkig inställning.

Men var det förresten inte en härifrån som fått lägre pension då har var gift i Thailand (ej reggat i Sverige)? Då verkar det visst okey att "lita" på Thailand...

 

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Varför inte skaffa UT till damen?

Har hon UT så kan hon vistas upp till 182 dagar i Thailand(utanför sverige)/år utan att förlora detta om jag inte missförstått detta.

Så har jag också uppfattat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev John Khonken:

Vem har talat om det för dig. Är det inte så att hon måste vänta med att söka så länge hon är I Sverige på besök. Sedan söker man förtur för anhörighetsinvandring. Hur lång tid det tar vet ingen

 

Nu är jag inte hundra på detta, men är det inte så att som förälder(moder) till en svensk medborgare så kan man dels söka ut i sverige eller få ansökan snabb behandlad om man söker från Thailand?

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev John Khonken:

Vem har talat om det för dig. Är det inte så att hon måste vänta med att söka så länge hon är I Sverige på besök. Sedan söker man förtur för anhörighetsinvandring. Hur lång tid det tar vet ingen

 

Tror det var migrationsverkets hemsida som du kan testa och de hur lång tid en ansökan tar. Jag gjorde ett test på min fru som jag är gift och bott tillsammans med i 8 år samt har 2 barn med och uträkningen visade på 1.5 år. Ingen skillnad mot t.ex. en familj som kom från Irak som kommer springades över svenska gränsen så det visade ingen som helst fördel i att vara svensk. Som vanligt alltså, Svenskar ska fan inte har några förmåner jämfört med utlänningar.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
lillamannen

Nu har försäkringskassan bestämt sig, (efter att jag skickade in födelsebeviset) att jag kan vara Pappaledig.

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att det du fick rätt tillslut! 

 

Själva ska jag ta ut 14/6- 2/7 som pappaledigt. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...