Jump to content
IGNORERAD

Försäkringskassan / Pappaledighet


lillamannen

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

Tirak vill ej vara i Sverige på vintern

 

Nej vem vill det :)

 

Föreslår att du skriver till FK. Lita inte på muntliga besked, se till att du har det på pränt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    31

  • Soengsang

    13

  • frogfish

    8

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

lillamannen
11 minuter sedan, skrev frogfish:

Och det kanske är/blev rätt i ditt fall. Men som du ser från TS beskrivning av hans ärende så verkar det som det är beroende på vilken handläggare man får, en anser ju tydligen att det är ok, medan en inte gör det. Sen finns det väl inget hinder för att TS skriver barnet i Sverige när de fixar personnr etc?

 

Oavsett ska det bli intressant att se hur det slutar för TS, när inte ens F-kassan kan ge raka svar så blir iaf jag intresserad av hur det funkar.

Tror det är fler som är intresserade av hur detta slutar.

Min Dotter ska bo på min Svenska adress, men Tirak vill ej vara i Sverige på vintern.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev lillamannen:

Min Dotter ska bli skriven och bo på min adress i Sverige när hon anländer.

 

Då förstår jag inte att det blir problem, verkar vara självklart att det blir pappaledighet.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
3 minuter sedan, skrev Khemmarat:

 

I så fall är frågan en ickefråga, för då får du pappaledighet.

Ja får hoppas på det.

 

Jag har även domstolsbeslut från Thailand att jag är Pappan till denna lilla tös (min dotter) 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev lillamannen:

Ja får hoppas på det.

 

Jag har även domstolsbeslut från Thailand att jag är Pappan till denna lilla tös (min dotter) 

 

Det behöver du inte, för det kommer att synas i personregistret, och det är därifrån FK tar sina uppgifter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
4 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Nej vem vill det :)

 

Föreslår att du skriver till FK. Lita inte på muntliga besked, se till att du har det på pränt. 

Jo men de kan även misstolkat ett skrivet mail och det är EJ en som beslutar som svarat

Link to comment
Dela på andra sajter

Eg förstår jag inte vad TS är orolig för, för flyttar de in i Sverige, folkbokför sig etc så har ju han/barnet samma rättigheter som vilken Svensk som helst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev lillamannen:

UT = enkelt fall

 

UT-besök = Svårt fall

 

Inget svårt, som besökare ska man givetvis inte ha rätt, och har inte rätt till några bidrag etc från FK.

UT som vilken bonde i Sverige som helst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det behöver du inte, för det kommer att synas i personregistret, och det är därifrån FK tar sina uppgifter.

 

Menar du domstolsbeslutet från Thailand att jag är Pappan till min Dotter, syns i det Svenska personregistret?

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev JJC:

En av mina grannar flyttade till Sverige för ca. 2 år sedan. De får barnbidrag i efterskott. De har 3 barn 18, 15 och 12 år. De är flyktingar från Irak.

Inte deras fel men systemets. Jag har en bekant på jobbet som åkte till Thailand med frugan och efter ett tag försvan barnbidrag och pappaledighetspengar

 

Det är en myt att man får nyanlända får barnbidrag retroaktivt, så något missförstånd där.

Däremot kan föräldrapenningen betalas ut retroaktivt till föräldrar som invandrat till Sverige, men sedan den 1 januari 2014 får man högst 90 dagar retroaktivt från det att en ansökan är mottagen av Försäkringskassan. Om barnet är 4 år eller äldre betalas det endast ut föräldrapenning under 96 dagar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Eg förstår jag inte vad TS är orolig för, för flyttar de in i Sverige, folkbokför sig etc så har ju han/barnet samma rättigheter som vilken Svensk som helst.

I ett mail svarade F-kassan att bara vårdnadshavaren kan vara föräldrarledig, men jag är ju vårdnadshavare i.o.m. domstolsbeslutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

Menar du domstolsbeslutet från Thailand att jag är Pappan till min Dotter, syns i det Svenska personregistret?

 

När du skriver in er på Skatteverket så registreras din dotter i ditt hem, men gissar att du redan varit på ambassaden och registrerat din dotter för medborgarskapet, då bör det redan synas i dina folkbokföringshandlingar på FK.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Inget svårt, som besökare ska man givetvis inte ha rätt, och har inte rätt till några bidrag etc från FK.

UT som vilken bonde i Sverige som helst.

Ja hade Tirak haft UT så hade det ej varit något att snacka om, men nu har hon "bara" UT-besök och då vet ej F-kassan hur de ska svara.

 

Jag är Svensk och min Dotter är Svensk men också Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lillamannen:

Ja hade Tirak haft UT så hade det ej varit något att snacka om, men nu har hon "bara" UT-besök och då vet ej F-kassan hur de ska svara.

 

Jag är Svensk och min Dotter är Svensk men också Thai

 

Det är ju egentligen bara det att hon inte får några förmåner, du som vårdnadshavare har rätt till dina så länge du och barn är boende/inskrivna i Sverige.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

När du skriver in er på Skatteverket så registreras din dotter i ditt hem, men gissar att du redan varit på ambassaden och registrerat din dotter för medborgarskapet, då bör det redan synas i dina folkbokföringshandlingar på FK.

Jo då, när min Dotter fick sitt Svenska pass så blev hon registrerad och när jag skrev ut ett personbevis så fanns hon skriven där 

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är ju egentligen bara det att hon inte får några förmåner, du som vårdnadshavare har rätt till dina så länge du och barn är boende/inskrivna i Sverige.

Jag ska F-Kassan nu när de öppnar och prata öga mot öga

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lillamannen:

Jo då, när min Dotter fick sitt Svenska pass så blev hon registrerad och när jag skrev ut ett personbevis så fanns hon skriven där 

 

Vad jag är osäker på om du får rätt till alla föräldradagar, eller hur det kommer att fungera, normalt måste man ju dela dem, minns inte riktigt i vilka delar, men är ju snabbgooglat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
7 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Vad jag är osäker på om du får rätt till alla föräldradagar, eller hur det kommer att fungera, normalt måste man ju dela dem, minns inte riktigt i vilka delar, men är ju snabbgooglat.

90 dagar måste den en föräldren ta ut eller om de ej tas ut så "fryser" dessa 90 dagar inne

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev lillamannen:

Jo då, när min Dotter fick sitt Svenska pass så blev hon registrerad och när jag skrev ut ett personbevis så fanns hon skriven där 

Om din dotter redan är skriven på din adress förstår jag inte vad problemet är. Var din flickvän/fru håller hus har ju inget med dina föräldradagar att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla andra ärenden så brukar myndigheterna utgå från vad som är bäst för barnet viket borde innebära föräldrapenning, barnbidrag etc. 

Jag undrar också om det är någon "karenstid" barnet behöver vara inskriven innan förmånerna börjar gälla.

Verkar lite konstigt att en mamma lämnar sitt barn så länge bara för att hon inte vill vara i lite kallare klimat? 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Vad jag är osäker på om du får rätt till alla föräldradagar, eller hur det kommer att fungera, normalt måste man ju dela dem, minns inte riktigt i vilka delar, men är ju snabbgooglat.

 

Vad är föräldrapenning som minimum om man, likt mig, inte jobbar i Sverige?

Knappast något för mig men vore kul att veta.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vad är föräldrapenning som minimum om man, likt mig, inte jobbar i Sverige?

Knappast något för mig men vore kul att veta.

 

/ SatanG

 

Minsta sjukpenningnivå, 250 kr/dag, dvs ca 7500 kr/mån, vill minnas att min fru hade nått liknande för 6-7 år sedan då vi bodde i Sverige.

Därför tog jag ut den största delen av föräldradagarna då jag då hade en relativt bra inkomst i Sverige.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

En vän till mig och hans fru, båda svenskar, fick barn och dom tillbringade hela hans pappaledighet i Thailand. Hyrde ett hus där nere i 1,5 år och levde väldigt bra på hans pappaledighetslön (han är högt avlönad läkare)

Då höll dina vänner (som vanligt) på med fiffel och båg. Är man i Thailand i 1,5 år har man inte rätt till dessa förmåner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att Jag har 90 dagar + 105 dagar.

Tjejen har samma.

 

För att hon ska få flera dagar fick jag skriva över dagar till henne,

Hon fick 100 dagar av mina 105.

 

Så 195 dagar far du direkt rätt till.

Sedan får ni tillsammans kontakta försäkringskassan. för resten.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev pigge01:

Sedan får ni tillsammans kontakta försäkringskassan. för resten.

 

Inte NI, hans fru kommer inte att ha rätt till något.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...