Jump to content
IGNORERAD

Ny lag om alkoholgränser i trafiken.


janne_h

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev M33:

Men jag försökte bara påtala att 20mg/l i utandningsluften är orimligt och att det troligtvis är 0,2mg/l som Naam Kaeng skrev

 

 

1 timme sedan, skrev Tallviking:

New traffic regulation to deal with drunk driving

 

2803001traffic.jpg

Drivers who are under 20 years of age and are tested with over 20 milligram percent alcohol will be regarded as drunk and will face charge of drunk driving if caught behind the steering wheel under an amended ministerial regulation approved by the cabinet on Tuesday.

The amended regulation issued in compliance with the land traffic act was proposed by the Royal Thai Office to deal with drunk driving which was blamed as one of the major reasons for numerous car accidents besides speeding.

The amended ministerial regulation also treats drivers who do not have a driving license or who have a temporary driving license and are tested with more than 20 milligram percent alcohol will also be regarded as drunk.

For the rest of the drivers, anyone tested with more than 50 milligram percent alcohol will be regarded as drunk and, if caught driving, will face charge of drunk driving.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/new-traffic-regulation-deal-drunk-driving/

 

Detta blir ju jätte rörigt vad det är som gäller.

Då även denna artikel säger samma sak som jag hörde 2 gånger på TV igår?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    20

  • Surin P3

    8

  • leifen

    5

  • frason

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Äh, 0,2 promille för de under 20år, 0,2 promille för de utan körkort och 0,2 promille för de med temporärt körkort.

 

För övriga 0,5 promille.

 

Ingen ändring alls mer än för de under 20 år ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, 0,2 promille för de under 20år, 0,2 promille för de utan körkort och 0,2 promille för de med temporärt körkort.

För övriga 0,5 promille.

Ingen ändring alls mer än för de under 20 år [emoji6]


Fast är det inte nästan 1 promille? Eftersom de säger 50 milligram procent alkohol.....


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev apknug:

 


Fast är det inte nästan 1 promille? Eftersom de säger 50 milligram procent alkohol.....


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

Enklast att följa den nu gällande lagstiftningen om 0,2/0,5 promille i blod, jag är säker på att syftet inte är att dubbla gränsen och tillåta mer fylla efter vägarna.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, 0,2 promille för de under 20år, 0,2 promille för de utan körkort och 0,2 promille för de med temporärt körkort.
 
För övriga 0,5 promille.
 
Ingen ändring alls mer än för de under 20 år [emoji6] 


Fast nu rörde du till det och blandar ihop promille som man räknar i Sverige och milligram i utandningsluften som man räknar i Thailand.
Om man googlar så är det inte 50 milligram utan 0,5 milligram. Tror att thailändsk media rör till det som vanligt. Då jag märkt på mina anställda att det där med mått och decimaler är en knepig grej.
Hursomhelst har jag lärt mig att milligram i utandningsluften motsvarar det dubbla i promille ungefär. Så 0,2milligram i utandningsluften motsvarar 0,4 promille och 0,5 milligram motsvarar ungefär 1 promille.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Fast nu rörde du till det och blandar ihop promille som man räknar i Sverige och milligram i utandningsluften som man räknar i Thailand.
Om man googlar så är det inte 50 milligram utan 0,5 milligram. Tror att thailändsk media rör till det som vanligt. Då jag märkt på mina anställda att det där med mått och decimaler är en knepig grej.
Hursomhelst har jag lärt mig att milligram i utandningsluften motsvarar det dubbla i promille ungefär. Så 0,2milligram i utandningsluften motsvarar 0,4 promille och 0,5 milligram motsvarar ungefär 1 promille.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk


Nu var det inte frågan om mg per liter utandningsluften, utan något helt annat system som används i Thailand. Du får googla som jag gjorde häromdagen (hittar det inte just nu), så Leifen har rätt när det gäller värdena.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter


Nu var det inte frågan om mg per liter utandningsluften, utan något helt annat system som används i Thailand. Du får googla som jag gjorde häromdagen (hittar det inte just nu), så Leifen har rätt när det gäller värdena.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk



Jo värdena är rätt men inte promille.
Blir ju nästan som man skulle skriva mm näran avser cm.

Thailand räknar i milligram per liter i utandningsluften Sverige och Europa mäter i promille.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Fast nu rörde du till det och blandar ihop promille som man räknar i Sverige och milligram i utandningsluften som man räknar i Thailand.
Om man googlar så är det inte 50 milligram utan 0,5 milligram. Tror att thailändsk media rör till det som vanligt. Då jag märkt på mina anställda att det där med mått och decimaler är en knepig grej.
Hursomhelst har jag lärt mig att milligram i utandningsluften motsvarar det dubbla i promille ungefär. Så 0,2milligram i utandningsluften motsvarar 0,4 promille och 0,5 milligram motsvarar ungefär 1 promille.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Nej, Thailand använder samma lagstiftning och metoder som nästan hela övriga världen, dvs BAC (Blood Alcohol Content).

 

 

According to the Department of Land Transport, the law states that drivers who have had their licenses for over five years are allowed to have a Blood Alcohol Content (BAC) of 0.05% when behind the wheel, while newer drivers are only allowed to have a BAC of 0.02%. Like many other countries, this is detected via a Breathalyzer owned by the police.

 

Man använder självklart ut-andningsmätare på plats, men lagstiftningen är BAC.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Thailand använder samma lagstiftning och metoder som nästan hela övriga världen, dvs BAC (Blood Alcohol Content).
 
 
According to the Department of Land Transport, the law states that drivers who have had their licenses for over five years are allowed to have a Blood Alcohol Content (BAC) of 0.05% when behind the wheel, while newer drivers are only allowed to have a BAC of 0.02%. Like many other countries, this is detected via a Breathalyzer owned by the police.
 
Man använder självklart ut-andningsmätare på plats, men lagstiftningen är BAC.


Så om jag rakt av går på det som står i min promille mätare inköpt i Sverige så är det dom siffror som poppar upp i den som gäller i Thailand)(jag har den som fått högst betyg av mrf, likvärdig med den som svenska polisen använder)?
Inte för att det är viktigt för mig då jag inte kör när jag druckit.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Så om jag rakt av går på det som står i min promille mätare inköpt i Sverige så är det dom siffror som poppar upp i den som gäller i Thailand)(jag har den som fått högst betyg av mrf, likvärdig med den som svenska polisen använder)?
Inte för att det är viktigt för mig då jag inte kör när jag druckit.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Tror den Thailändska utrustningen och lagstiftningen gäller i Thailand, juridik ska du inte ge dig på i kväll utan spara det till fredagen ;)

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Och för oss som tar en bärs och klarar av att köra våran moppe ändå så spelar inget av detta någon roll. ?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

fel tråd

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Och för oss som tar en bärs och klarar av att köra våran moppe ändå så spelar inget av detta någon roll. ?

Mvh isan lover

Helt rätt vi har bättre omdöme än te.x Janne som kör 180 på vägar med mycket trafik,

Vi kanke möter några Mc och bilar när vi åker i byn. 30-40 km

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror den Thailändska utrustningen och lagstiftningen gäller i Thailand, juridik ska du inte ge dig på i kväll utan spara det till fredagen [emoji6]
 


Fast nu var inte detta så mycket juridiskt spörsmål utan en begäran om att du förtydligade dig i ditt påstående. Då du påstår att det är promille gränser som gäller i Thailand. Gäller då siffrorna i min svenska alkomätare eller ej i Thailand?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Fast nu var inte detta så mycket juridiskt spörsmål utan en begäran om att du förtydligade dig i ditt påstående. Då du påstår att det är promille gränser som gäller i Thailand. Gäller då siffrorna i min svenska alkomätare eller ej i Thailand?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Detta påstår jag.

 

According to the Department of Land Transport, the law states that drivers who have had their licenses for over five years are allowed to have a Blood Alcohol Content (BAC) of 0.05% when behind the wheel, while newer drivers are only allowed to have a BAC of 0.02%.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Fast nu var inte detta så mycket juridiskt spörsmål utan en begäran om att du förtydligade dig i ditt påstående. Då du påstår att det är promille gränser som gäller i Thailand. Gäller då siffrorna i min svenska alkomätare eller ej i Thailand?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Ja, de gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja, de gäller.

 

Det var intressant. För i tidigare diskussion för ett par år sedan så har du sagt att man mäter i milligram per liter luft och det motsvarar det dubbla jämfört med promille om jag minns rätt?

Tror det var i diskussionen där en viss medlem fick muta sig loss efter ha blåst över, i Pattaya på väg hem från baren.

 

Citerar det du skrev

 

'Om man får 53 som resultat i thailändska blåsapparater, är det mg alkohol per liter luft och blir dryga 1 promille alkohol i blodet generellt sett"

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Det var intressant. För i tidigare diskussion för ett par år sedan så har du sagt att man mäter i milligram per liter luft och det motsvarar det dubbla jämfört med promille om jag minns rätt?
Tror det var i diskussionen där en viss medlem fick muta sig loss efter ha blåst över, i Pattaya på väg hem från baren.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Allt det du skriver stämmer säkert.

 

Men din fråga nu var om dina siffror i din mätare stämmer med dagens lagstiftning i Thailand.

Och det gör de eftersom din mätare visar promille, vilket också är det lagen säger.

 

Vad polisen mäter är mg/liter luft, så med din mätare är du gott och väl på den säkra sidan, så länge din mätare visar att du får köra.

 

Till slut vill jag säga att de i Surin börjat med blodprov på sistone. Och då får du samma siffror som din mätare, Janne.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Allt det du skriver stämmer säkert.
 
Men din fråga nu var om dina siffror i din mätare stämmer med dagens lagstiftning i Thailand.
Och det gör de eftersom din mätare visar promille, vilket också är det lagen säger.
 
Vad polisen mäter är mg/liter luft, så med din mätare är du gott och väl på den säkra sidan, så länge din mätare visar att du får köra.
 
Till slut vill jag säga att de i Surin börjat med blodprov på sistone. Och då får du samma siffror som din mätare, Janne.


Du var snabbare än mig. :)
Jag ändrade min text då jag hittade ditt meddelande i den tråden och citerade in den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 
Till slut vill jag säga att de i Surin börjat med blodprov på sistone. Och då får du samma siffror som din mätare, Janne.

Hmmm blodprov??
Har dom inte haft blodprov på stationen tidigare?
Eller menar du att dom tar det direkt vid vägkanten om man blåser rött?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Du var snabbare än mig. :)
Jag ändrade min text då jag hittade ditt meddelande i den tråden och citerade in den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Ja, och får du då till exempel 0,49 i din mätare, så får du runt 25 i polismätaren.

Du är alltså på den säkra sidan så länge din mätare visar rätt och lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:


Hmmm blodprov??
Har dom inte haft blodprov på stationen tidigare?
Eller menar du att dom tar det direkt vid vägkanten om man blåser rött?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Nä, de har inte haft blodprov förut.

Vare sig på stationen eller på vägkanten.

Här i Surin alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ja, och får du då till exempel 0,49 i din mätare, så får du runt 25 i polismätaren.
Du är alltså på den säkra sidan så länge din mätare visar rätt och lagligt.


Verkar oerhört konstigt att man tillåter det dubbla i polisens mätare jämfört med om man tar blodprov??

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...