Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk f.d. turismchef är "ovanligt rik"


MPR Nyheter

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det skulle nog gå bra att granska mina tillgångar och transaktioner eftersom allt går via eller hamnar i banken till slut, även vid kontantinsättningar måste man ju numera uppge var pengarna kommer ifrån.

 

I Thailand har man åtminstone i vår del av landet till stor del gått ifrån kontantaffärer när det handlar om större summor t.ex husköp, markköp och bilaffärer m.m, nu gör man oftast detta på bankkontoret, där man gör en överföring mellan dom inblandade, kanske fungerar det annorlunda hos er?

Mvh isan lover

 

Jag har flera släktingar som driver mindre företag, ett av dom på granntomten och dom gör ganska stora affärer och inte sällan kontant betalning

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    23

  • Tallviking

    17

  • leifen

    15

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
28 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Jag har flera släktingar som driver mindre företag, ett av dom på granntomten och dom gör ganska stora affärer och inte sällan kontant betalning

 

 

Hej

Låter lite märkligt i dessa moderna tider, kanske handlar det då om svarta affärer?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Jag har flera släktingar som driver mindre företag, ett av dom på granntomten och dom gör ganska stora affärer och inte sällan kontant betalning

 

 

 

Jag har sysslat en hel del i printbranschen och trots att det är stora summor det handlar om insisterar en del leverantörer på att de vill ha kontant betalning, vi pratar summor i 500 000- 1 000 000 THB här. Inget man vill skicka ett moppebud med precis.

 

Men de gånger  som det har hänt har vi fått kvitto på allt så det är kanske bara traditionellt tänk att det är bättre med pengar i handen än  på bankens kon to?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Jag har sysslat en hel del i printbranschen och trots att det är stora summor det handlar om insisterar en del leverantörer på att de vill ha kontant betalning, vi pratar summor i 500 000- 1 000 000 THB här. Inget man vill skicka ett moppebud med precis.

 

Men de gånger  som det har hänt har vi fått kvitto på allt så det är kanske bara traditionellt tänk att det är bättre med pengar i handen än  på bankens kon to?

Hej

Det verkar ju fullständigt sanslöst att år 2017 åka omkring med miljonbelopp istället för att sköta sånt via banken, men Thailand är väl Thailand även i såna här sammanhang.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Låter lite märkligt i dessa moderna tider, kanske handlar det då om svarta affärer?

Mvh isan lover

 

Rätt komiskt att höra dig prata om "moderna tider" som annars lever naturliv i en extremt efterbliven och outvecklad by !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Rätt komiskt att höra dig prata om "moderna tider" som annars lever naturliv i en extremt efterbliven och outvecklad by !

Hej

Det kan tyckas men banker har faktiskt ploppat upp som svampar dom senaste 10 åren och nu har man snart inte långt till en ATM eller bank någonstans längre, byborna använder dessa flitigt, så här ligger dom kanske inte efter er utan lite före för en gångs skull.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv är jag väl mer eller mindre övertygad om att åtminstone en del av dom som först vägrade redovisa sina tillgångar inte hade helt rent mjöl i påsen, men jag hade blivit glatt överraskad om alla tillgångar och transaktioner hade kunnat spåras och visat sig vara riktiga.

Det är möjligt att jag har fördomar om poliser och militärer när det gäller korruption men jag tvivlar på det, det finns ju många undersökningar och tecken på motsatsen.

Mvh isan lovet

 

Var det någon som inte redovisade sina tillgångar? 

Det är nog en hel del av dessa familjer som har mycket stora och gamla förmögenheter som det ibland delas lite emellan varandra. Jag tror gåvoskatten börjar skattas vid belopp/värden för över 20 miljoner per år, troligen behövs det och görs knappast några registreringar under detta så det är kanske inte alltid lätt att redovisa allt i Thailand som fortfarande till stor del är ett kontantsamhälle.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Jag har sysslat en hel del i printbranschen och trots att det är stora summor det handlar om insisterar en del leverantörer på att de vill ha kontant betalning, vi pratar summor i 500 000- 1 000 000 THB här. Inget man vill skicka ett moppebud med precis.

 

Men de gånger  som det har hänt har vi fått kvitto på allt så det är kanske bara traditionellt tänk att det är bättre med pengar i handen än  på bankens kon to?

 

Ett block kvitton kostar väl inte mycket mer än papperet det trycks på så det är nog ofta svarta pengar/momsbedrägerier om det särskilt bes om kontanter. Det handlas också bara med kvitton, momsbedrägerier är vanligt i vanliga affärer och synnerhet inom bygg/verkstäder.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ett block kvitton kostar väl inte mycket mer än papperet det trycks på så det är nog ofta svarta pengar/momsbedrägerier om det särskilt bes om kontanter. Det handlas också bara med kvitton, momsbedrägerier är vanligt i vanliga affärer och synnerhet inom bygg/verkstäder.  

 

/ SatanG

Det stora kinesägda byggvaruhuset nära Chaiyaphum saknade helt kassapparat, allt i kontanter i en stor trälåda. En liten handskiven lapp fick man som kvitto om man ville byta eller reklamera.

Dom körde öppet med att dom var 5-10% billigare för att just att dom inte betalade moms.

Mest bönder som handlade där,  då många som bygger vill ha kvitton för avdrag mm.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
42 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Var det någon som inte redovisade sina tillgångar? 

Det är nog en hel del av dessa familjer som har mycket stora och gamla förmögenheter som det ibland delas lite emellan varandra. Jag tror gåvoskatten börjar skattas vid belopp/värden för över 20 miljoner per år, troligen behövs det och görs knappast några registreringar under detta så det är kanske inte alltid lätt att redovisa allt i Thailand som fortfarande till stor del är ett kontantsamhälle.

 

/ SatanG 

Hej

Det borde ju inte vara några problem att redovisa ett arv om det är det pengarna kommer ifrån, ett arvskifte innebär ju att tillgångarna delas ut bland barnen och då borde ju ex.vis rimligtvis även polischeferna och generalernas bröder och systrar ha fått lika mycket och vara ungefär lika rika eller hur.

 

Sen kan man ju undra vart alla pengar tar vägen i ett så korrupt land som Thailand om dom inte hamnar i politikers, polischefers och generalers fickor, är det verkligen bara deras undersåtar som är korrupta?

 

Jag tror själv att det skulle behövas regelbundna kontroller och även samarbete med banker i utlandet för att hålla koll på politiker, polischefer och generaler för att komma åt problemet på allvar, är sen möjligheterna att kontrollera så dåliga som du uppger kanske lagändringar behövs och regelverk ses över.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev leifen:

Det stora kinesägda byggvaruhuset nära Chaiyaphum saknade helt kassapparat, allt i kontanter i en stor trälåda. En liten handskiven lapp fick man som kvitto om man ville byta eller reklamera.

Dom körde öppet med att dom var 5-10% billigare för att just att dom inte betalade moms.

Mest bönder som handlade där,  då många som bygger vill ha kvitton för avdrag mm.

Hej

Det verkar med andra ord som om det inte bara är i vårt område polisen inte sköter sitt jobb?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det verkar med andra ord som om det inte bara är i vårt område polisen inte sköter sitt jobb?

Mvh isan lover

De flesta blir väl förvånade om de hittar ett område där polisen gör sitt jobb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Wangthong:

De flesta blir väl förvånade om de hittar ett område där polisen gör sitt jobb. 

Hej

Jag skulle i vart fall bli det, men leifen har upprepade gånger spytt galla över polisen i vårt område och berömt polisen på dom platser han själv vistas, så lite förvånad blev jag allt nu när han påpekar brister även där.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det borde ju inte vara några problem att redovisa ett arv om det är det pengarna kommer ifrån, ett arvskifte innebär ju att tillgångarna delas ut bland barnen och då borde ju ex.vis rimligtvis även polischeferna och generalernas bröder och systrar ha fått lika mycket och vara ungefär lika rika eller hur.

 

Sen kan man ju undra vart alla pengar tar vägen i ett så korrupt land som Thailand om dom inte hamnar i politikers, polischefers och generalers fickor, är det verkligen bara deras undersåtar som är korrupta?

 

Jag tror själv att det skulle behövas regelbundna kontroller och även samarbete med banker i utlandet för att hålla koll på politiker, polischefer och generaler för att komma åt problemet på allvar, är sen möjligheterna att kontrollera så dåliga som du uppger kanske lagändringar behövs och regelverk ses över.

Mvh isan lover

 

Jag är också övertygad om att många tillgångar inte är rena, iaf inte från början. Jag menar bara att det kanske är svårt att redovisa allting i alla lägen. Det är väl inget som säger att alla barn, halvsyskon etc får exakt samma, en del kanske får mer land etc. Arvsskatten har ju nyligen införts, av juntan, så registrering av alla tillgångar kanske inte alltid är så uppdaterade heller.

Jag är ingen skatteexpert men om myndigheterna skulle granska t.ex. utländska företag som opererar i Thailand så skulle det bli ett jävla hallå och kunskapsflytt till andra länder.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag skulle i vart fall bli det, men leifen har upprepade gånger spytt galla över polisen i vårt område och berömt polisen på dom platser han själv vistas, så lite förvånad blev jag allt nu när han påpekar brister även där.

Mvh isan lover

Nu har jag faktiskt den kunskapen att kanske bara 10-15% av landets befolkning betalar skatt, deklarerar mm.

 

Thailand genomsyras av en dold ekonomi där bokföring, moms (Vat) tillhör sällsyntheterna.

Har du verkligen inte sett den business som sker på marknader, efter vägar mm., en helt oreglerad där spårbarhet av pengar är omöjliga.

Vidare alla daglönare som utför säsongsjobb etc. Inga papper, inga skatter men gärna en skvätt lao kao när arbetspasset är över.

Kreatur, höns, ris, ägg, fisk och annat byter ägare dagligen utan banktransaktioner och bara med kontanter rakt ner i fickan

 

Hur många i en typisk by, har sina pengar i bank?

 

Jag är nog också säker på att du och frun inte heller har bokföring över era transaktioner, betalar in någon moms eller redovisar lön till någon anställd.

 

Tror att du precis som jag köper varor eller tjänster regelbundet av personer som inte redovisar, bokför eller betalar någon moms. 

Jag brukar köpa mina öl hos kinesen nere i hörnan som är några thb billigare än 7Eleven tvärs över gatan, utan kvitto förstås.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det skulle nog gå bra att granska mina tillgångar och transaktioner eftersom allt går via eller hamnar i banken till slut, även vid kontantinsöttningar måste man ju numera uppge var pengarna kommer ifrån.

 

I Thailand har man åtminstone i vår del av landet till stor del gått ifrån kontantaffärer när det handlar om större summor t.ex husköp, markköp och bilaffärer m.m, nu gör man oftast detta på bankkontoret, där man gör en överföring mellan dom inblandade, kanske fungerar det annorlunda hos er?

Mvh isan lover

Du är en märklig man. Helt plötsligt är din del av landet i framkant. Affärer görs upp på banken m.m Här är fortfarande Cash is King. Bilaffärer,husköp ja, nästan allt gör upp med kontanter.

När vi köpte vårt senaste hus erbjöd jag säljaren en enkel internetöverföring mellan våra banker. Printa ut kopia på betalningen. Icke sade nicke. Det var bara att gå till vår bank, ta ut cash. Knalla över till deras bank. Där lämnades en hög med deg över till säljaren inne på banken. Kontrollräknades och sattes in på deras bank.  Sen var affären klar!

Rätt så kul i all sin enkelhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev thomas001:

Du är en märklig man. Helt plötsligt är din del av landet i framkant. Affärer görs upp på banken m.m Här är fortfarande Cash is King. Bilaffärer,husköp ja, nästan allt gör upp med kontanter.

När vi köpte vårt senaste hus erbjöd jag säljaren en enkel internetöverföring mellan våra banker. Printa ut kopia på betalningen. Icke sade nicke. Det var bara att gå till vår bank, ta ut cash. Knalla över till deras bank. Där lämnades en hög med deg över till säljaren inne på banken. Kontrollräknades och sattes in på deras bank.  Sen var affären klar!

Rätt så kul i all sin enkelhet!

Var samma sak när frugan sålde land(trots att det var samma bank)Pengarna togs ut och kontrollräknades för att sedan sättas in på vårt konto,detta var 10 år sedan så förhoppningsvis har det blivit något effektivare.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-25 at 18:12, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan mycket väl stämma men jag tror inte att dom väljer just polis och soldat som yrke, snarare betalar för att slippa trampa om kring bland minfälten som värnpliktiga, det är nog vanligare att rika Kineser satsar på en karriär som politiker eller affärsmän.

 

Men du berör ett problem i Thailand som förmodligen kommer att öka, nämligen att Thailand snart är en Kinesisk koloni, ca 85% av medlemmarna i parlamentet brukar ex.vis vara av Kinesiskt ursprung, landets många kupper finansieras till stor del av kinesättlingar, nästan alla landets banker är kinesägda eller styrda, kineser kontrollerar även ädelstenshandel och guldhandel i landet, Kina flyttar nu fram sina positioner ytterligare och har numera ett nära samarbete militärt med Thailand o.s.v.

Mvh isan lover

 

On 2017-03-25 at 18:23, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det är väl inte så konstigt att detta lilleputt land klarar sig bra, men vad har det med Thailand att göra?

 

Hade Thailand precis som Singapore haft 72% kineser i befolkningen vore det kanske inte konstigt om dom hade 85% av platserna i parlamentet, men så är ju inte fallet.

 

I Thailand representerar Kineserna bara 10% av befolkningen men har ändå ca 85% av platserna i parlamentet o.s.v, detta är naturligtvis inte bra för demokratin, olika etniska grupper borde väl i ett idealläge ha ungefär lika många platser som dom utgör i landet procentuellt.

Mvh isan lover

 

 

Nu hårdrar du. Rejält.


Thailändare (som dom faktiskt är sedan länge) med kinesiskt ursprung utgör utan tvekan en klar majoritet av eliten som styr och ställer i Thailand. Att snudd på sätta likhetstecken mellan dem och dagens (styrande) kineser i Kina blir dock fel.
Thaikineserna som kom hit för 100 år sedan eller mer kommer i stor utsträckning från södra Kina och tillhörde såvitt jag kan förstå en del minoriteter även i Kina (Teochew ,Hokki, Hakka etc). De delar inte det numera officiella språket i Kina (mandarin), tydligen talar de flesta inte ens sin kinesiska dialekt/språk längre, och de skiljer sig en hel del åt kulturellt och religiöst. De identifierar sig oftast som thai. Utan att veta helt säkert så har jag fått för mig att de generellt sett inte heller har mycket till övers för kineser, ungefär som Hong Kong-kineser nästan föraktar vad de kallar för "mainland-chinese". 


Man ska därmed inte alls se det faktum att Thailand styrs mycket av personer med ursprung ur kinesiska minoriteter som någon slags garant för att Thailand är eller ska bli en kinesisk koloni. Snarare tvärtom skulle jag tro. Det blir också fel att tala om "kinesägda" banker och företag och försöka skruva det till att Kina som land därmed skulle ha ett väsentligt inflytande över Thailand. Så är det inte. Alls.  I alla fall inte av de skälen


Sen kan det finnas mängder av strategiska skäl att liera sig med vad som snart är världens mäktigaste land och största marknad. Den inriktningen på politiken kan jag förstå, långsiktigt är en amerikanskt styrd västvärld i förfall och dekadens antagligen en sämre partner både när det gäller affärer, politiskt och militärt samarbete. Flera större thailändska företag satsar också sedan flera år stort i Kina.


Vidare kan jag, trots att jag har kritiska åsikter om det feodala och elitistiska system som styr Thailand där många är thai-kineser, ändå imponeras av vad de åstadkommit för sig själva och för Thailands utveckling. De kom med rätt tomma händer och skaffade sig makt och inflytande genom att vara framförallt skickliga och hårt arbetande affärsmän. Strongt.

 

Ditt förslag om att dela upp makten baserat på etnicitet, som i sin tur härstammar från 3-4 eller mer generationer tillbaka, kan inte vara riktigt genomtänkt? Snacka om att skapa en grogrund för ökade etniska konflikter om man gjorde på det viset.


Avslutningsvis: träffade en mer nyinvandrad kinesisk affärsman i Bangkok i förra veckan, han kom hit för knappt 10 år sedan och är kinesisk medborgare. Han var lite sur på nuvarande regim som han tyckte motarbetade Kina. Det hade varit bättre om Yingluck hade fått vara kvar tyckte han, då hade till exempel järnvägen redan börjat byggas. Inte otroligt att han har rätt i det, att Shinawatras var/är mer Kinavänliga än juntan.
 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Dom inblandade tackar dig nog för att du försvarar deras korruption, jag tror inte heller att polischefer och militära officerare som köper sina tjänster är väldigt fattiga ifrån början, men frågan är väl mer varför deras tillgångar växer så fort efter det att dom har fått sin tjänst?
 
Att förklara korruptionen inom poliskåren och försvaret med att alla var rika innan håller inte enligt mig, skulle så vara fallet hade ju Thailand inte haft några korrumperade polise eller militärer, tanken har heller aldrig slagit dig att redan förmögna kanske vill ha mer?
Mvh isan lover
 
 


Jag tror nog dom inblandade skiter fullständigt i vad som händer på MPR.
Så jag betvivlar att någon blir tackad av dessa.
Du om någon borde väl vara glad över detta?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Delar inte alls din uppfattning eftersom Singapores lilla befolkning har en mycket högre utbildning och bättre förutsättningar än den Thailändska, att ett land är större innebär inte bara fördelar om bara ca 50% av eleverna kan skriva och läsa Thailändska ordentligt, i Singapore tror jag nästan alla kan skriva och läsa ordentligt, sen lever 40% av Thailands befolkning på jordbruk som är småskaligt och ålderdomligt i Singapore är väl antalet jordbrukare bara någon enstaka procent, antalet fattiga är naturligtvis mycket större i Thailand, inkomsterna lägre o.s.v.
Allt talar väl i princip till Singapores fördel jämfört med Thailand.
Mvh isan lover. 


Det där med att räkna är inte din grej va?
Förutsättningarna vad gäller utbildning, kommer ju utifrån hur bra det går för landet. Vilken i sin tur beror på att landet hade driftiga politiker.
Eller menar du att Singapore startade med en väldigt utbildat befolkning för att utveckla landet?



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Det skulle nog gå bra att granska mina tillgångar och transaktioner eftersom allt går via eller hamnar i banken till slut, även vid kontantinsöttningar måste man ju numera uppge var pengarna kommer ifrån.
 
I Thailand har man åtminstone i vår del av landet till stor del gått ifrån kontantaffärer när det handlar om större summor t.ex husköp, markköp och bilaffärer m.m, nu gör man oftast detta på bankkontoret, där man gör en överföring mellan dom inblandade, kanske fungerar det annorlunda hos er?
Mvh isan lover


Jag som jobbar och bedriver affärer i Thailand vill nog påstå att 99 procent av alla affärer sker kontant. Och då bedriver jag min verksamhet i Bangkok, där det vore mest rimligast, att frångå kontanter. Varje bil jag köpt och allt material vi har köpt har varit kontant. Hela samhället är ett kontant samhälle tyvärr!!!
Då jag skulle föredra att det var annorlunda.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag har sysslat en hel del i printbranschen och trots att det är stora summor det handlar om insisterar en del leverantörer på att de vill ha kontant betalning, vi pratar summor i 500 000- 1 000 000 THB här. Inget man vill skicka ett moppebud med precis.
 
Men de gånger  som det har hänt har vi fått kvitto på allt så det är kanske bara traditionellt tänk att det är bättre med pengar i handen än  på bankens kon to?


Det tråkiga i Thailand när man ger kredit är att många utnyttjar detta eftersom Thailand är mycket trögare vad gäller Kronofogden mm som inte fungerar här som i Sverige.
Därav vet många att det är stor risk för att bli blåst om man ger kredit.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Det verkar ju fullständigt sanslöst att år 2017 åka omkring med miljonbelopp istället för att sköta sånt via banken, men Thailand är väl Thailand även i såna här sammanhang.
Mvh isan lover

TIT this is Thailand.
Så fungerar Thailändska samhället 2017, tyvärr!!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Det tråkiga i Thailand när man ger kredit är att många utnyttjar detta eftersom Thailand är mycket trögare vad gäller Kronofogden mm som inte fungerar här som i Sverige.
Därav vet många att det är stor risk för att bli blåst om man ger kredit.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Jag var ju inte helt bekväm med att åka runt ibland industriområden i Bangkok med miljonbelopp i väskan så jag brukar göra så med de leverantörer som kräver kontantbetalning att vi ses på mtt bankkontor, där tas penagrana ut från företagets konto, kvitton skrivs och signeras och så får leverantören pengarna i cash och kan göra vad han vill med dem.

 

Men brukar i samma stund kalrgöra för dem att jag i första hand gör affärer med leverantörer som jag kan föra över pengarna online till då jag sköter det mesta av affärerna online. Singapore var på tapeten här i tråden innan, jag gör ungefär samma saker i Singapore också, där har jag aldrig behövt ta ut en enda Singapore dollar utan allt kan skötas online. Men de ligger ju väldigt långt före Thailand i det mesta. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
14 timmar sedan, skrev frogfish:

Lite kul bara att föreställa sig hur du förnärmat suttit och sparat citatet och väntat. Men det bjuder jag på?.

 

Och ofta och gärna? Det ser vi nog lite olika på.

 

Sen kan jag nog tycka det är skillnad att i grupp illvilligt hugga på allt en person skriver bara för att det är just den personen som skriver, än att mot random snubbe raljera lite över att han skriver stereotyper om mindre kineser. Men jag har förstått att drevet ser annorlunda på det.

Men det är bara jag det...

Utifrån vad jag läst på forumet så har du i alla fall en positiv egenskap och det är att du håller på Snoka, vilket i o f s förlåter det mesta! :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...