Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Får nog bli di blåa. :read:

Kör lite blandat och återkom med en rapport senare :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

28 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Får nog bli di blåa. :read:  Hittade en halvfull burk med svart färg i garaget. :)

 

Ahh då får du starta en "hur målar man plaströr" tråd...

 

Lär ju finnas lite thinnerstinna målare på forumet också, samt en hop glada amatörer 55555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser du inte vad du kopierar in för texter.
Dagens asgarv :-):-)


Jag förstår mycket väl vad det betyder och i vilket sammanhang detta är. Problemet verkar vara att du och Cavemannen inte verkar förstå i vilket sammanhang detta är satt. Och tror att om ni bara läser en del av texten så får jag fel i det jag skriver.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta citat har väl aldrig passat bättre "Man behöver inte vinna ALLA slag för att vinna ett krig"

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
10 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Du har aldrig funderat på att skriva något med substans någon gång? Istället för att bara kommentera andra hela tiden.

Det har du faktiskt helt rätt i, inte är det mkt substans i mina inlägg.

Får väl försöka att bättra mig med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

LK söker en teknisk utesäljare just nu. http://www.lksystems.se/sv/om-oss/karriar/vi-soker-teknisk-utesaljare-vvs/

Några här som ska söka ?

;)

Inte aktuellt för mig att ge upp min karriär som certifierad HP,

men det finns väl några ungdomar på forumet som bör ta chansen om det räcker med +35 års erfarenhet i bagaget. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Sjukt underhållande tråd. Är i helt fel bransch för att uttala mig, men förstår ju nu hur det kan skilja så mycket i pris när man begär in offerter från olika hantverkare:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-26 at 06:33, skrev Galten:

najtråd använder man väl knappast idag eller?

 

Jo.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

najtråd använder man väl knappast idag eller?


Jo.
Jag gör det.

Naja i egenlagd armering av uppbyggd av enkla järn ( ej matta)

Funkar varje gång.
Link to comment
Dela på andra sajter

:look_down: Du skriver ju nästan lika skojigt som janne_h. Hoppas att jag kan få "halka in på ett bananskal" och "sprida lite dynga" utan att janne_h får blodstörtning. :big_smile:
Jag gissar att du blandar ihop densitet med diffussionsresistivitet, där det senare betyder just förmåga att motstå transport av olika media genom materialet (oftast i gasform).
 
"Kontraktion och expansion påverkar inte densiteten".......Hmm, hur skulle en sådan förändring kunna ske utan att densiteten påverkas?
Röris har ju sagt att det inte hoppar in och ut atomer hur som helst. :doubt: Detta gäller säkert molekyler också. :look_down: Jo, jag vill nog påstå att densiteten förändras i ett omvänt förhållande till värmeutvecklingen.
 
 


Vatten lär näppeligen difundera igenom polyeten pga molekylstorleken.

Möjligen andra atomer kan göra det.
Låter som ett väldigt teoretisk problem.

Måste erkänna att jag inte lagt pe i giftig mark vad jag vet.

Men la pe för 50 fastigheter jag och min kompis.

75 rör som tjockast om jag minns rätt.

75/62/40/32

Minns inte storlekar exakt.
Var väl PN10 på allt.
10kg tryck.

Minnet sviker.
15år sedan nu.

Svårast var att provtrycka så stor anläggning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Densitet är hur man mäter massan i förhållande till volymen.

Om du får en ändring i densitet så är det ungefär som du sträcker ut ett nät. Du har kvar samma vikt och trådar i nätet. Men det delar på sig och blir längre och sitter således inte lika tätt ihop. Detta sker då på atom/molekylnivå.

Men exemplet med nätet är så man förstår hur detta funkar.

Vid värme tillförsel så förändras detta. Men olika för olika material naturligtvis.

 

Exempel vatten som värms upp kan man ju se att det utvidgas (se en ångmaskin som exempel) detta är på grund av förändringar av vattnets densitet.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

När man kokar vatten går det från flytande till gasform.

 

Tänkte du få över polyeten-slangen i gasform?

 

Börja med flytande form först.

 

En entalpi-övergång.

 

Ja då upphör dina problem för gasen kommer inte ligga och nöta emot någonstans.

 

 Jag har hört rykten om att sjukhus skulle ha ånga i värmesystemet.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎26 at 16:36, skrev janne_h:

Här har du en tabell för vad vatten har för densitet vid olika temperaturer.

 

vatten_densitet.jpg.38921b38bf44135043bcfa9cb7997733.jpg

Stämmer ju inte alls?

Änga är en form av gas så decimalen flyttas 3 steg.

Och så hade jag velat se i minusgrader ett stort densitetförändring.

0 grader i vatten verkar vara en fast siffra universiellt.

Förändringar med vattens densitet sker vid 0 grader och 100 grader vid 1 atmosfär.

En brytpunkt där det tar en tid innan det passeras. 

Varför vet jag icke.

Håller på med en längdbänk i jobbet just nu där jag mäter i hundradelar av mu och en grad fel i temperatur vore katastrof.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Galten:

Stämmer ju inte alls?

Änga är en form av gas så decimalen flyttas 3 steg.

Och så hade jag velat se i minusgrader ett stort densitetförändring.

0 grader i vatten verkar vara en fast koofficient universiellt.

Har du läst att nånting stämmer vad janne skriver, inte jag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ä va f@n var ju inte svårt de där med att få till rör och installera element

 

IMG_0076.JPG.fa5ef368f8c82d59099c79a02fe92b33.JPG

 

egen insats sparar mycket flis

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det där med rör kan bli lite rörigt

591d751b7716d_Rrigt.JPG.7fcececab48f73cb66e3a8219f9cab6e.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Hade ni haft de blå, (kraftiga eller ej) så hade det vart lätt att laga.

Lite avklippt mopedinerslang i remsor och linda runt och problemet är löst, iallafall den dan..... :D 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
On 2017-03-25 at 08:47, skrev janne_h:

 


Ja det hade möjligen fungerat om betong och plast hade haft samma egenskaper vad gäller densitet vilket inte är fallet.
Rekomendationen är i alla fall att man om man ska gjuta in ett rör som riskerar tempraturskiftningar lägger röret i ett skyddsrör eller som golvvärme i urspårningar för att minska risken för läckage i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Heja Janne H

 

Finns många inlägg i denna tråden som Janne skrivit både före och efter detta inlägget.

Nu gäller det bara att tolka BIBELN rätt

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-25 at 08:47, skrev janne_h:

 


Ja det hade möjligen fungerat om betong och plast hade haft samma egenskaper vad gäller densitet vilket inte är fallet.
Rekomendationen är i alla fall att man om man ska gjuta in ett rör som riskerar tempraturskiftningar lägger röret i ett skyddsrör eller som golvvärme i urspårningar för att minska risken för läckage i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

24 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Heja Janne H

 

Finns många inlägg i denna tråden som Janne skrivit både före och efter detta inlägget.

Nu gäller det bara att tolka BIBELN rätt

För en dryg månad sedan fick vi beskedet att vi hade en stor läcka på vattenledningen mellan mätaren och huset. Naturligtvis ligger läckan ingjuten i betong. Valet att bila upp betongplattan för att hitta läckan var inte ett så roligt alternativ. I värsta fall hade vi fått bila upp 40m. Ingen fukt kunde upptäckas på plattorna som ligger på betongen. Antar att rören (blå thaistandard) är lagda på grus och sedan gjutna över. Det är ca 20 år sedan de blev ingjutna.

 

Nu är de nya rören lagda lösa på plattorna och in i huset. De ligger största delen längst med muren. Ska försöka bygga in dom i någon låda efter muren. Har ni något förslag på hur jag gör det på ett vettigt sätt?

Ska också göra urspårningar där de går från muren och in i huset. Där gör jag urspårningar i betongen sedan lägger jag plattor över. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-05-18 at 12:13, skrev Enis:

Ä va f@n var ju inte svårt de där med att få till rör och installera element

 

IMG_0076.JPG.fa5ef368f8c82d59099c79a02fe92b33.JPG

 

egen insats sparar mycket flis

 

 

enis

Inte vilken klantskalle som helst som gör egna uträkningar och får till perfekta strypningar utan att köpa dyra ventiler!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

För en dryg månad sedan fick vi beskedet att vi hade en stor läcka på vattenledningen mellan mätaren och huset. Naturligtvis ligger läckan ingjuten i betong. Valet att bila upp betongplattan för att hitta läckan var inte ett så roligt alternativ. I värsta fall hade vi fått bila upp 40m. Ingen fukt kunde upptäckas på plattorna som ligger på betongen. Antar att rören (blå thaistandard) är lagda på grus och sedan gjutna över. Det är ca 20 år sedan de blev ingjutna.

 

Nu är de nya rören lagda lösa på plattorna och in i huset. De ligger största delen längst med muren. Ska försöka bygga in dom i någon låda efter muren. Har ni något förslag på hur jag gör det på ett vettigt sätt?

Ska också göra urspårningar där de går från muren och in i huset. Där gör jag urspårningar i betongen sedan lägger jag plattor över. 

Om du vill gardera dig mot nötskador samt lätt kunna reparera ev. läckor så lägg mediaröret i ett foderrör.  ex. PVC 25 i ett 50mm dito,,du kan dock använda avloppsrör som foder utan all limma dessa. 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För en dryg månad sedan fick vi beskedet att vi hade en stor läcka på vattenledningen mellan mätaren och huset. Naturligtvis ligger läckan ingjuten i betong. Valet att bila upp betongplattan för att hitta läckan var inte ett så roligt alternativ. I värsta fall hade vi fått bila upp 40m. Ingen fukt kunde upptäckas på plattorna som ligger på betongen. Antar att rören (blå thaistandard) är lagda på grus och sedan gjutna över. Det är ca 20 år sedan de blev ingjutna.
 
Nu är de nya rören lagda lösa på plattorna och in i huset. De ligger största delen längst med muren. Ska försöka bygga in dom i någon låda efter muren. Har ni något förslag på hur jag gör det på ett vettigt sätt?
Ska också göra urspårningar där de går från muren och in i huset. Där gör jag urspårningar i betongen sedan lägger jag plattor över. 
Ring till vattenverket, då detta är ett relativt vanligt problem i Thailand. Så har dom troligen en kille som har utrustning för att lyssna fram var läckan är. Så behöver du bara bila lite grand presis där läckan är.
Mina killar har sådan utrustning i bilarna. Här är exempel på hur det funkar.




Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att vi fått bättre tillgång på vatten och en räkning på drygt 5300 thb för vattnet. Så blev hu strun frågade vi om vattenverket

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rowa:

Efter att vi fått bättre tillgång på vatten och en räkning på drygt 5300 thb för vattnet. Så blev hu strun frågade vi om vattenverket

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Solklart........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...