Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Nu har jag bara väntat att Janne skulle kommentera att jag mätt på primärvattnet in ;-)

Men det var ingen stor skillnad på vattnet in till golvslingan när jag körde full värmepådrag som ni kan se i denna bild.

20170320_181849_resized.thumb.jpg.150325cfef31683aca9f64e8c8dcc4cb.jpg

 

 

 

På LK,s sida finns följande att läsa.

Så kan vi snabbt avsluta denna diskussion.

 

Och följande skriver LK angående temperatur i golv värmesystem.


Start citat
Vilken är högsta tillåtna golvyttemperatur? 

Enligt BBR-99 (Boverkets Byggnadsregler) är högsta rekommenderade golvyttemperatur 26 ºC. Observera att golvyttemperatur inte ska förväxlas med systemtemperaturen, vilket är ett vanligt missförstånd. Det har t.o.m. resulterat i att man i vissa fall har ställt in max panntemperatur (systemtemperatur) på 26 ºC, vilket resulterat i att det inte blivit varmt i huset. Normal systemtemperatur ligger i intervallet 35 - 45 ºC vid årets ”kallaste dag”. 

Slut citat
 

Då du mäterpå shunten där värmen kommer in på primärsidan vilket inte talar om vad som går ut på¨slingan. Och värmesystemet kan hålla högre temp än 55 grader, vilket är ganska ointressant eftersom vi pratar om slingornas temperatur. Så får du ju inte fram något subtilt i diskussionen över huvudtaget. :)

Men det visste du ju redan själv om.

 

 

Enligt BBR 99 som är  boverkets rekommendationer har du således alldeles för hög temperatur på golvet.

Om du inte har jättevarmt i rummet med så hög temperatur på golvet så är nog väggarna ganska dåligt isolerade där du bor.

Och eftersom jag kan dig sen några år så antar jag att du experimenterat för sakens skull, och öppnat ventiler fullt, för att kunna visa upp detta på MPR , och ej kör på dessa temperaturer normalt? :)

http://www.lksystems.se/sv/support/faq/

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev wUThai:

Nu var det väl frågan om golvtemperatur?

 

Enligt Uponoer: Golvvärmesystemets vattentemperatur bör inte vara högre än 55 °C. Höga vattentemperaturer kan orsaka skador på golvbelag och övertemperaturer i rummen. Framledningstemperaturen bör begränsas så att denna temperatur inte överskrids och så att yttemperaturen på golvet aldrig blir mer än 27 °C.

Nja, grundfrågan var något om att man får stora problem med slitage på ingjutna rör/slangar vid temperaturväxlingar, enl. Jane_h.

Men så verkar ju inte vara fallet vid golvvärme i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Nu har jag bara väntat att Janne skulle kommentera att jag mätt på primärvattnet in ;-)

Men det var ingen stor skillnad på vattnet in till golvslingan när jag körde full värmepådrag som ni kan se i denna bild.

20170320_181849_resized.thumb.jpg.150325cfef31683aca9f64e8c8dcc4cb.jpg

 

 

Ursäkta en seriös fråga i denna tråd. Vad har du för temperaturskillnad på ingående och retur på slingan?

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎20 at 11:16, skrev rolba:

 

Det var just jämförelsen med 55 grader på golvet och att stoppa foten i vatten som är 55 grader som jag försökte förklara. Och som jag åxå skrev, man kan sitta i bastun på laven utan problem och den är varmare än 55 grader. Men jävlar om det sticker fram en spikskalle, då blir det brännskador.

Kollade vårat varmvatten nu, det håller 58 grader. Det är ofta jag tar ett fotbad med enbart varmvatten, det är jävligt varm, men fy fan vad gött det är efter en stund.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, grundfrågan var något om att man får stora problem med slitage på ingjutna rör/slangar vid temperaturväxlingar, enl. Jane_h.
Men så verkar ju inte vara fallet vid golvvärme i alla fall.

Nja det beror ju på hur man lägger dom. Finns j färdiga spårade skivor med plåtar som man lägger under färdigt golv så är det inga problem.
Att gjuta in den i plattan är inte riktigt rätt metod av flera skäl.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:


Nja det beror ju på hur man lägger dom. Finns j färdiga spårade skivor med plåtar som man lägger under färdigt golv så är det inga problem.
Att gjuta in den i plattan är inte riktigt rätt metod av flera skäl.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Det gäller friggebodar, i verkstäder gäller betong ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller friggebodar, i verkstäder gäller betong [emoji6] 

 

Jepp men vi har ju redan konstaterat hur ovanlig golvvärme är i verkstäder. [emoji4]

 

Å andra sidan finns det ju betong plattor i publika garagenedfarter till exempel, för att hålla dessa snö och isfria. Men det är något annat än vanlig golvvärme.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Jepp men vi har ju redan konstaterat hur ovanlig golvvärme är i verkstäder. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Nej, det är bara du som påstår det, vi betyder flera :D 

 

Även parkettgolv är ovanligt i verkstäder.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är bara du som påstår det, vi betyder flera [emoji3] 
 
Även parkettgolv är ovanligt i verkstäder.

Fast inte på verkstaden kontor. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:


Fast inte på verkstaden kontor. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

I en helt annan byggnad med radiatorer, byggt 25 år senare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I en helt annan byggnad med radiatorer, byggt 25 år senare.


Fast nu skrev du verkstäder.
Och jag skrev att golvvärme i verkstäder är ovanligt.
Pratar vi specifikt om din verkstad så är väl inte den synonym för verkstäder i genomsnitt?
Då skriver man väl min verkstad?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Fast nu skrev du verkstäder.
Och jag skrev att golvvärme i verkstäder är ovanligt.
Pratar vi specifikt om din verkstad så är väl inte den synonym för verkstäder i genomsnitt?
Då skriver man väl min verkstad?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Vi hade flera verkstäder i hamnen, ingen var min,

men jag kan kolla upp i maj hur många av dom som saknar golvvärme.

 

Har du varit i en stor truckverkstad någon gång i ditt liv? Spolhall för bussar och långtradare? 

Smart med golvärme där, det torkar mycket fortare.

 

Inte som en motsvarande verkstad för cykelreparationer. 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade flera verkstäder i hamnen, ingen var min,
men jag kan kolla upp i maj hur många av dom som saknar golvvärme.
 
Har du varit i en stor truckverkstad någon gång i ditt liv? Spolhall för bussar och långtradare? 
Smart med golvärme där, det torkar mycket fortare.
 
Inte som en motsvarande verkstad för cykelreparationer. 
 


Nu talade jag inte om din arbetsplats specifikt utan verkstäder generellt och ja jag har besökt och jobbat med vvs,en i ganska många verkstäder.
Så på din tidigare arbetsplats är det väl inte otroligt om dom har golvvärme i flera hus om dom har det i ett. Då det förmodligen är samma beslutsfattare kring alla husen?
Dock hävdar jag att det inte är så vanligt generellt.
SL har ju bland annat varit stor kund till firmor jag jobbat i tidigare.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Det gäller friggebodar, i verkstäder gäller betong ;) 

Betongplattor i Villor också. Varmgrunder med ingjutna rör.

Många lägger en Estrisch i övervåningen medingjutna rör och förstärkt bjälklag.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:


Nja det beror ju på hur man lägger dom. Finns j färdiga spårade skivor med plåtar som man lägger under färdigt golv så är det inga problem.
Att gjuta in den i plattan är inte riktigt rätt metod av flera skäl.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Men nu var det ju just slitaget på rör ingjutna i betong som diskuterades så då kan du ju inte komma dragandes med några spårade skivor.

Mitt verkstadsbygge från 1991 har slang ingjutet och det var vanligt då.

Funkade så bra att jag även gjorde det i badrummet 1992.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Men nu var det ju just slitaget på rör ingjutna i betong som diskuterades så då kan du ju inte komma dragandes med några spårade skivor.

Mitt verkstadsbygge från 1991 har slang ingjutet och det var vanligt då.

Funkade så bra att jag även gjorde det i badrummet 1992.

Thermoplatta med golvvärme.

Fungerar utmärkt i husen som var på exporten med 5 års bygg garanti.

Kanske har att göra med att installatörerna kunde sitt jobb.

Går klinkerplattor sönder på golvet av golvvärmen så har installatören missat i sitt jobb.

 

(Betongen blev till spånskivor!!! Ungefär som Guldet blev till Sand.)

 

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-20 at 09:22, skrev leifen:

Truckverkstadens betonggolv är garanterat minst 60cm tjockt, troligen mer då många av maskinerna väger över 50 ton med axeltryck som är förbjudna på allmänna vägar. Hallarna har över 1000 m2 i golvyta invändig takhöjd 8 m, med portar som ofta står öppna vintertid, knappast en miljö för barfotapromenader. 55 grader ger nog knappast en bastu där.

18 grader i luft var kravet enl. arbetsmiljöverket.

 

Inga luft/varmluftsridåer för att bromsa kylan?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev leifen:

Vi hade flera verkstäder i hamnen, ingen var min,

men jag kan kolla upp i maj hur många av dom som saknar golvvärme.

 

Har du varit i en stor truckverkstad någon gång i ditt liv? Spolhall för bussar och långtradare? 

Smart med golvärme där, det torkar mycket fortare.

 

Inte som en motsvarande verkstad för cykelreparationer. 

 

 

Smartare med avfuktare.

Sorptionsavfuktare funkar så länge vattnet flyter......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Smartare med avfuktare.

Sorptionsavfuktare funkar så länge vattnet flyter......

Nu har dessa byggnader fungerat väl i mer än 37 år, och sånt slår alla nya rön och modernare teorier samt fysiska lagar. ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Nu har dessa byggnader fungerat väl i mer än 37 år, och sånt slår alla nya rön och modernare teorier samt fysiska lagar. ;) 

 

 

Vanliga gummistövlar till personalen, varför inte den thailändska modellen, skulle också funka. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-21 at 14:40, skrev janne_h:


Nja det beror ju på hur man lägger dom. Finns j färdiga spårade skivor med plåtar som man lägger under färdigt golv så är det inga problem.
Att gjuta in den i plattan är inte riktigt rätt metod av flera skäl.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Hur som helst, skulle jag ha problem eller funderingar på golvvärme, så skulle jag nog höra av mig till dig. Även om vi kanske tjafsat i nån tidigare tråd.

Du jobbar med grejerna och det man läst om just vad du gör gällande vvs så skulle jag inte tveka.

Likaså som jag även skulle fråga Baa om råd i visa andra frågor trots att han och jag tjafsat livlig tidigare. Då han har trovärdig kunskap inom en del andra områden.

 

Skulle dock undvika att söka råd av "proffs folket" här inne.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen annan reagerat på Jannes temp skillnader genom tråden?

Ett tag hävda han att det absolut inte gick att trycka in typ +50 grader i golvvärmen mm tokerier.

Nu har han googlat och insett att han aldrig sagt det och att det mycket väl går att peta in +50grader.....allt står ju i tråden för er som vill se Jannes växlingar, vi får väl kalla han för VÄRMEVÄXLARN i fortsättningen :D 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen annan reagerat på Jannes temp skillnader genom tråden?
Ett tag hävda han att det absolut inte gick att trycka in typ +50 grader i golvvärmen mm tokerier.
Nu har han googlat och insett att han aldrig sagt det och att det mycket väl går att peta in +50grader.....allt står ju i tråden för er som vill se Jannes växlingar, vi får väl kalla han för VÄRMEVÄXLARN i fortsättningen [emoji3] 


Vad yrar du om?
Går du på droger?


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-18 at 15:05, skrev UglyFarang:

 

Är det verkligen Polyeten(PE)?

Jodå, det är PE, precis samma som i Sverige, eller var du nu befinner dig,, däremot kan jag inget om kontroll o tolerans i tillverkningsledet på denna sida jordklotet

On 2017-03-18 at 11:25, skrev rowa:


I mitt fall har vi 400 m till det kommunala vattnet som fungerar mycket dåligt, så för priset för ledningen är inte ointressant. Då vi i alla fall får köpa vatten med tankbil.









Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

400 meter är en ansenlig längd där tryckförlusten skall tas med i beräkningen, det finns säkert någon på lokala VA verket som kan ge dig ett ungefärligt svar på vilket tryck deras ledning håller, men ta till i dimension, snåla inte och använd dig av egen tank som garanterar vatten när kommunala stannar, för det gör det då o då, var i Thailand du än befinner dig. 

För en så pass lång ledning skulle jag rekommendera PE, du får endast ett fåtal skarvpunkter jämfört med PVC som är i 5 eller 6 meters längder.

 

Sen är det ett sakfel som bl.a. rörmokarJanne använder, densiteten påverkas inte ett smack av vare sig värme eller annan yttrepåverkan, däremot utvidgas rören i längdled eftersom de är strängsprutade.  Därför skall PE läggas i sinuskurva (lite ormslingrigt lixom) så kontraktion (längdförändring från varma dagar till kalla nätter) inte sätter rören under sträckstressning, då påverkas såväl livslängd som hållfasthet. 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tappar bara tryck pga flödesförluster.

Vid noll flöde är trycket homogent även på 400meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...