Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

13 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Nej men 55 grader på golvvärmen är i alla fall ganska orealistiskt, och skulle isåfall vara ganska unikt. Det enda sättet detta skulle kunna göra sig av med någon av all dess övetenergi som golvvärmen producerar är om man gjutit golvet helt utan underliggande isolering så att golv värmen går ut i marken under huset.
Oavsett golv tjockleken så strålar den ju avsevärd värme ut i lokalen.
Pannan håller säkert 70 grader. Varav man skickar ut en 55 grader på tilloppet för att få högre tempo till radiatorer, varav detta shuntas sen när det går ut i själva golv värmen.
Jag tror att du blandar begreppen utifrån var temperaturen på värmevattnet mäts.
Jag kan naturligtvis inte hävda att du ljuger.
Men stämmer det du säger så är eran värme anläggning unik.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Den är nog från 1970 talet och utan tanke på energiåtgång eller kostnader, det var nog först på sent nittiotal som betongtaket fick isolering.
Ursprungspannan hade tillstånd att eldas med spillolja blandat med eldningsolja från truckparken märkligt nog.

 

Om man räknar på som exempel, 1000 m2 med en takhöjd på 8m så är en stor mängd luft som ska värmas upp med golvvärme i en 500 m3 stor betongklump.

Varför inte skicka in ett varmare vatten som har högre verkningsgrad än att tro att 25-30 grader ska klara av hålla + 18 grader vintertid.

 

Vilken energimängd och tid som krävs för att höja temperaturen 1 grad får forumets fysiker räkna på.

Kanske till och med skillnader märks om man har olika varmt vatten i beräkningen.

 

Skulle tippa att det kanske är viktigare att räkna på vilken temperatur som returvattnet har sen det gjort en vända genom golvet. Är returvattnet väldigt lågt?

Andra okända faktorer är avstånden mellan rören och rörens dimensioner i golvet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är nog från 1970 talet och utan tanke på energiåtgång eller kostnader, det var nog först på sent nittiotal som betongtaket fick isolering.
Ursprungspannan hade tillstånd att eldas med spillolja blandat med eldningsolja från truckparken märkligt nog.
 
Om man räknar på som exempel, 1000 m2 med en takhöjd på 8m så är en stor mängd luft som ska värmas upp med golvvärme i en 500 m3 stor betongklump.
Varför inte skicka in ett varmare vatten som har högre verkningsgrad än att tro att 25-30 grader ska klara av hålla + 18 grader vintertid.
 
Vilken energimängd och tid som krävs för att höja temperaturen 1 grad får forumets fysiker räkna på.
Kanske till och med skillnader märks om man har olika varmt vatten i beräkningen.
 
Skulle tippa att det kanske är viktigare att räkna på vilken temperatur som returvattnet har sen det gjort en vända genom golvet. Är returvattnet väldigt lågt?
Andra okända faktorer är avstånden mellan rören och rörens dimensioner i golvet.


Returvattnet är ju naturligtvis en viktig faktor.
Men det viktigaste är ju hur golv värmen är konstruerad.
Och att en sådan lokal som du beskriver är uteslutande värmd med golvvärme och dessutom från 70 talet. skulle jag nog beteckna som högst ovanligt. Dock har jag slutat att förvåna mig. Då jag sett mycket special som folk hittat på själv genom åten. Det var väl först på 80 talet som golv värme började slå igenom. Men visst jag har sett äldre hemmagjorda golvslingor i bockade gröna rör från 60-70 talet(stålrör som idag är blåa).
Men det har uteslutande varit i bostadshus.

Det vanligaste i så stora lokaler är ju fläktvärme med radiatorer på väggarna.
Och sen om dom har 8 meter till taket så tror jag inte att man bryr sig om att hålla samma temp däruppe vid taket.
Och därvidlag så är det värmen golv regionen som är intressant även om sen värmen strålar uppåt.
Men att göra en beräkning på dylika anläggning är nog mycket svårt. Eftersom man vet ej hur golvvärmen är byggd och isolerad.
Så man bör nog ha ganska mycket mera data innan det går att beräkna över huvudtaget.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Golvvärme! Blir det kallt på golvet så använder jag sådana här:  :)

 

tofflor.png.c25d1fda9073052a0167c1f4c1419e1e.png

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

Golvvärme! Blir det kallt på golvet så använder jag sådana här:  [emoji4]

 

tofflor.png.c25d1fda9073052a0167c1f4c1419e1e.png

 

 

 

Ja i vårat duschrum i Sverige så hade tidigare ägare installerat elektrisk golvvärme men troligtvis glömt att underisolera golvet. Vilket fick till följd att den drog omåttligt med ström. Jag stängde av skiten och installerade et vattenburet element och la matta på golvet. Gick precis lika bra om inte bättre.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
om du kör ut 55 grader vatten i en kort period blir inte golvet 55grader varmt
 
du mäste se på energi-mängden som pumpas ut i joule.
 
att titta sig blind på vatten-temperaturen är ett fel-tänk.
 
sedan får du betänka golvets termiska resistans  celcius per watt emot omgivningen.
 
nångonstans försvinner effekten annars vore uppvärmiomg inte nödvändig in the first place.
 
 
 


Den metoden som du förespråkar har redan avfärdats som värdelös i golvvärmens barndom.
Effekten du får med din metod är att du får väldigt ojämn spridning på värmen. Då en del av golvet i början blir mycket varmare än i slutet som inte värms alls.
Därför använder man en lägre temperatur som man shuntar, så att den kan verka jämt under längre tid och värma golvet.
Om du tror att din metod var så överlägsen?
Du tror inte att dom stora tillverkarna hade sålt och förespråkat system som ditt?

Jag tror nog faktiskt att tillverkarna av golv värmesystem har större kunskap i detta än dig.
Och eftersom dom inte tillverkar system enligt din modell, så kan man då ta som kvitto på att dom inte tror på din modell av golvärmesystem som affärsmässigt gångbart.
Eller att det fungerar. Allra helst då dom specar att och varför man ej bör skicka på en viss temperatur i rören.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Nemo:

Golvvärme! Blir det kallt på golvet så använder jag sådana här:  :)

 

tofflor.png.c25d1fda9073052a0167c1f4c1419e1e.png

 

 

 

 

Själv kör jag samma modell då mitt golv är så förbannat varmt. Funkar klockrent

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

 

Det var just jämförelsen med 55 grader på golvet och att stoppa foten i vatten som är 55 grader som jag försökte förklara. Och som jag åxå skrev, man kan sitta i bastun på laven utan problem och den är varmare än 55 grader. Men jävlar om det sticker fram en spikskalle, då blir det brännskador.

Regel är väl att aldrig ha spikskallar på ovansidan i en bastu. Men visst skulle det brännas att sitta på varmt järn.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

Golvvärme! Blir det kallt på golvet så använder jag sådana här:  :)

 

tofflor.png.c25d1fda9073052a0167c1f4c1419e1e.png

 

 

 

Funkar även om golven blir för varma ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Den metoden som du förespråkar har redan avfärdats som värdelös i golvvärmens barndom.
Effekten du får med din metod är att du får väldigt ojämn spridning på värmen. Då en del av golvet i början blir mycket varmare än i slutet som inte värms alls.
Därför använder man en lägre temperatur som man shuntar, så att den kan verka jämt under längre tid och värma golvet.
Om du tror att din metod var så överlägsen?
Du tror inte att dom stora tillverkarna hade sålt och förespråkat system som ditt?

Jag tror nog faktiskt att tillverkarna av golv värmesystem har större kunskap i detta än dig.
Och eftersom dom inte tillverkar system enligt din modell, så kan man då ta som kvitto på att dom inte tror på din modell av golvärmesystem som affärsmässigt gångbart.
Eller att det fungerar. Allra helst då dom specar att och varför man ej bör skicka på en viss temperatur i rören.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

du har en poäng där även om den är halvsann.

 

det går givetvis att blåsa igenom röret fort med varmvatten och sedan stanna,

då är hela slingan ganska jämnvarm.

 

problemet är bara att dom stora tillverkarns styrningar var ganska yxiga, speciellt i barndomen och allt var tvunget att ske med enkla kända metoder.

dvs shunt

 

men det är symptomatiskt för din argumtation att först vara helt ute ur matchen för att på slutet hitta något korn av relevans och då hävda att du hade rätt från början.

 

en janne klassiker.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
du har en poäng där även om den är halvsann.
 
det går givetvis att blåsa igenom röret fort med varmvatten och sedan stanna,
då är hela slingan ganska jämnvarm.
 
problemet är bara att dom stora tillverkarns styrningar var ganska yxiga, speciellt i barndomen och allt var tvunget att ske med enkla kända metoder.
dvs shunt
 
men det är symptomatiskt för din argumtation att först vara helt ute ur matchen för att på slutet hitta något korn av relevans och då hävda att du hade rätt från början.
 
en janne klassiker.
 
 


Nu har ju inte jag ändrat min argumentation utan hela tiden förespråkat dom metoder som tillverkarna erbjuder och är vedertagna. Det är bara att konstatera att precis som jag skrivit från början så blir golvet väldigt varmt om du gör på ditt sätt om än inte hela golvet.
Ditt sätt fungerar helt enkelt inte av flera anledningar.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Nu har ju inte jag ändrat min argumentation utan hela tiden förespråkat dom metoder som tillverkarna erbjuder och är vedertagna. Det är bara att konstatera att precis som jag skrivit från början så blir golvet väldigt varmt om du gör på ditt sätt om än inte hela golvet.
Ditt sätt fungerar helt enkelt inte av flera anledningar.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Kan ni inte sluta nu vi övriga på forumet skiter om det 50 grader eller 20 bara det är på svenska lagom. Mvh Jonte

Ändrades av Jonte J
Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man inte e vare sig elektriker eller rörkrökare för de verkar änna vara jobbiga brancher ;-)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev L64:

Tur man inte e vare sig elektriker eller rörkrökare för de verkar änna vara jobbiga brancher ;-)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
 

För inte tala om HP, slit varje dag ;)

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Nu har ju inte jag ändrat min argumentation utan hela tiden förespråkat dom metoder som tillverkarna erbjuder och är vedertagna. Det är bara att konstatera att precis som jag skrivit från början så blir golvet väldigt varmt om du gör på ditt sätt om än inte hela golvet.
Ditt sätt fungerar helt enkelt inte av flera anledningar.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Tack för ett gäng intressanta inlägg.

1 timme sedan, skrev Nicholas:

 

du har en poäng där även om den är halvsann.

 

det går givetvis att blåsa igenom röret fort med varmvatten och sedan stanna,

då är hela slingan ganska jämnvarm.

 

problemet är bara att dom stora tillverkarns styrningar var ganska yxiga, speciellt i barndomen och allt var tvunget att ske med enkla kända metoder.

dvs shunt

 

men det är symptomatiskt för din argumtation att först vara helt ute ur matchen för att på slutet hitta något korn av relevans och då hävda att du hade rätt från början.

 

en janne klassiker.

 

 

Får man inte ett irriterande ljud av vattenflödet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Khonis:

 

Själv kör jag samma modell då mitt golv är så förbannat varmt. Funkar klockrent

 

Tänk bara på att inte gå för sakta, för då kan tofflorna börja brinna...:gasp:

Link to comment
Dela på andra sajter

För inte tala om HP, slit varje dag [emoji6]
 


Är på väg dit, ser fram emot detta slit o släp ;-)

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst Jannes kunskaper om Uponor så vart jag lite nyfiken, och då jag har Uponors system själv i min golvvärme så var det enkelt att mäta.

Jag använde mig av min "Testo" som mätare och de tillhör väl de bättre tempmätarna på marknaden.

Bild 1 en bild på anlägget och termostaten sitter uppe till vänster.

Bild 2 en bild i skåpet med Pumpen till vänster(Grunfos) och Uponorsystemet med fullt pådrag

Bild 3 Visar temeraturen på vattnet som går in i golvet via shunten.

Bild 4 Visar faktiska tempen på golvytan ungefär mitt på golvet.

 

Nu fick JanneH något att fundera på :D 

uponor1.thumb.jpg.8fd54ec7aaebaec550c7e4bcfeb16f22.jpg

uponor2.thumb.jpg.191ab7f5a9e6b0b3c0f37a20b791e1a4.jpguponor3.thumb.jpg.9e438732370461be2edd51f8cf173063.jpguponor4.thumb.jpg.b875845e554d7ab19648d37ac0360bfe.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Efter att ha läst Jannes kunskaper om Uponor så vart jag lite nyfiken, och då jag har Uponors system själv i min golvvärme så var det enkelt att mäta.

Jag använde mig av min "Testo" som mätare och de tillhör väl de bättre tempmätarna på marknaden.

Bild 1 en bild på anlägget och termostaten sitter uppe till vänster.

Bild 2 en bild i skåpet med Pumpen till vänster(Grunfos) och Uponorsystemet med fullt pådrag

Bild 3 Visar temeraturen på vattnet som går in i golvet via shunten.

Bild 4 Visar faktiska tempen på golvytan ungefär mitt på golvet.

 

Nu fick JanneH något att fundera på :D 

uponor1.thumb.jpg.8fd54ec7aaebaec550c7e4bcfeb16f22.jpg

uponor2.thumb.jpg.191ab7f5a9e6b0b3c0f37a20b791e1a4.jpguponor3.thumb.jpg.9e438732370461be2edd51f8cf173063.jpguponor4.thumb.jpg.b875845e554d7ab19648d37ac0360bfe.jpg

 

Det där kommer förmodligen att ta död på dig. Har jag läst på ett forum :-):-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man inte ett irriterande ljud av vattenflödet då?


Det inte så lång tid att dra runt ett varv i en slinga utan att skapa oljud.

Ordet blåsa var bildligt.

Men i dom tunnare rören kan det susa.

Tex i badrum vid renovering på spånskiva kan man lägga 8mm rör och det är tunt.

Bara flyttspackel på det.

Men fetare rör är ju bra vid nyproduktion i platta på mark.
22mm, minskar sus och flyttar mer energi.

Mindre motstånd för cirk-pumpen också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara väntat att Janne skulle kommentera att jag mätt på primärvattnet in ;-)

Men det var ingen stor skillnad på vattnet in till golvslingan när jag körde full värmepådrag som ni kan se i denna bild.

20170320_181849_resized.thumb.jpg.150325cfef31683aca9f64e8c8dcc4cb.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
15 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Nu har jag bara väntat att Janne skulle kommentera att jag mätt på primärvattnet in ;-)

Men det var ingen stor skillnad på vattnet in till golvslingan när jag körde full värmepådrag som ni kan se i denna bild.

20170320_181849_resized.thumb.jpg.150325cfef31683aca9f64e8c8dcc4cb.jpg

 

 

Nu var det väl frågan om golvtemperatur?

 

Enligt Uponoer: Golvvärmesystemets vattentemperatur bör inte vara högre än 55 °C. Höga vattentemperaturer kan orsaka skador på golvbelag och övertemperaturer i rummen. Framledningstemperaturen bör begränsas så att denna temperatur inte överskrids och så att yttemperaturen på golvet aldrig blir mer än 27 °C.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Nu var det väl frågan om golvtemperatur?

 

Enligt Uponoer: Golvvärmesystemets vattentemperatur bör inte vara högre än 55 °C. Höga vattentemperaturer kan orsaka skador på golvbelag och övertemperaturer i rummen. Framledningstemperaturen bör begränsas så att denna temperatur inte överskrids och så att yttemperaturen på golvet aldrig blir mer än 27 °C.

Och jag har 54,6 ut i rören, det är väl under 55 ;-)

Sen älskar jag ett varmt badrumsgolv när vi som t.ex i morgon skall få -26grader, då är det inte roligt att kliva in/ut ur duschen om det är kalla golv :-)

 

ps. detta är vid fullt pådrag, jag brukar köra 3 till 4 (av 5) nu under vintern

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Precis nyss, skrev Cavemannen:

Och jag har 54,6 ut i rören, det är väl under 55 ;-)

Sen älskar jag ett varmt badrumsgolv när vi som t.ex i morgon skall få -26grader, då är det inte roligt att kliva in/ut ur duschen om det är kalla golv :-)

Ok, jag trodde du refererade till diskussionen om att vissa har 50+ i golvvärme. :) 

Inte lusläst allt so my bad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev wUThai:

Ok, jag trodde du refererade till diskussionen om att vissa har 50+ i golvvärme. :) 

Inte lusläst allt so my bad. :)

Då tycker jag att du skall lusläsa hela tråden, den är fantastisk och är en blivande klassiker :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...